Anakronismer och du – en tråd om anakronismer

Fast utanför Arthurs Britannien är väl saker och ting mer eller mindre på historisk nivå? Skandinavien är ju t ex fortfarande inte ens vikingar utan folkvandringstid á la Beowulf (i alla fall i 4:e utgåvan) etc.
Huvudsakligen, ja. På oklara grunder finns det en romersk kejsare som varken kan vara romersk eller tysk-romersk i kronologin, men det är inte så viktigt. Och Frankrike är mer framskridet så att det kan producera Lancelot.

För att återkoppla hur Pendragon rekapitulerar medeltidshistorien invaderar Arthur även Irland. Mot slutet är en del riddare på korståg i Mellanöstern.

Det finns också synbarligen väldigt historiska saker, som förhandlingarna mellan brittisk-kristna och kyrkan i Rom för att lösa upp de trots allt rätt få saker man inte är överens om, särskilt hur man räknar ut påsken, något som bäst jag vet faktiskt hände.

Fast utanför Arthurs Britannien är väl saker och ting mer eller mindre på historisk nivå? Skandinavien är ju t ex fortfarande inte ens vikingar utan folkvandringstid á la Beowulf (i alla fall i 4:e utgåvan) etc.
Gör de några referenser till Prins Valiants Thule?

Vet inte hur representativ Ivan lejonriddaren är för Arturiana i stort, men där verkar Artur ha blivit romersk kejsare:
Artws war konung aff Ängland.
Han van Rom medh swerdh oc brand
ok war ther keyser medh mykle ära.

Vet inte hur representativ Ivan lejonriddaren är för Arturiana i stort, men där verkar Artur ha blivit romersk kejsare:
Ja, absolut. Det roliga är att när det händer i Malory eller tGPC så är det ingen big deal, det är inte i närheten av att vara kung över England.

För min del varierar hur mycket anakronismer stör.
En typ av anakronismer jag har noterat stör mig mer än andra är när karaktärer svär för modernt, folk som säger "fuck" o liknande samtidigt som de är klädda som riddare, cowboys, napolianska trupper, o liknande.

Stör mig sällan på mycket. Men om jag störs så ...

Jag har märkt att jag störs av en films premiss styrs av att hjälten är en av få som driver moderna normer, men det är något jag aldrig störs av vid spelbordet. Det är nog svårt att veta och förstå de normer som skulle gällt i den tid man tror sig gestalta. Lite moderna normer skadar inte vid spelbordet. Dock kan det vara lite störande om spelare börjar resonera utifrån sina moderna kunskaper för att dra slutsatser. Som babaren som försöker räkna ut luftvolymen i utrymmet de befinner sig i eller riddaren som vill dra slutsatser om jordens krökning från hur saker rör sig vid horisonten ... meeen de är mer tråk än stör. För ibland är det spelaren som behöver förstå, för att agera med sin rollperson.

En typ av anakronismer jag har noterat stör mig mer än andra är när karaktärer svär för modernt, folk som säger "fuck" o liknande samtidigt som de är klädda som riddare, cowboys, napolianska trupper, o liknande.
Älskar sånt. Ett exempel är Blade of the Immortal där bland mycket annat historiskt "korrekt" diverse skönt sjuka saker läcker in, så även i dialogen som blandas upp med slängigt slang som låter modernt. Gillar ju också när det skett i Ugglas DoD-böcker :)

Jag har läst att i manuset till Deadwood svor alla rollfigurer med autentiska 1800-tals-svordomar, man hade vinnlagt sig om historiskt korrekta svordomar.

Det visade sig när de började filma att detta lät otroligt töntig för moderna ögon (Jösses! Göta Petter!) så de bytte ut de kristet anstrukna svordomarna i manus till moderna könsord.

Last edited:

Edit: den här spänningen är nog mer framträdande i just 4:e utgåvan, som täckte in mer av världen runtom, än de senare och tidigare som har mer laserfokus på att spela just brittiska arthurianska riddare.

Nja, det vet jag inte, läs det romerska kriget i PGC t.ex. Det är ett rätt barockt fantays-rom som presenteras där. Föga förvånande för Romarriket fanns ju inte ens då. Och när det gäller Skandinavien på 400- och 500-talet så vet vi väl närmast ingenting om säg statsbildningar. Men jag kan se att Pagan Shores och Land of Giants är tydligt inspirerade av de tidigmedeltida kulturerna och sagorna från de områdena under de åren Pendragon nominellt utspelar sig under.

Däremot antyds det på ställen och sägs rakt ut i slutet av PGC att vår världs historia är sann för åren före och efter det spelet utspelar sig. Så efter 565 återträder vi på något sätt i historisk tid, magin försvinner. Det har ingen effekt på spelet men jag gillar greppet ändå .

Nja, det vet jag inte, läs det romerska kriget i PGC t.ex. Det är ett rätt barockt fantays-rom som presenteras där.
Den romerske kejsaren har också samlat ihop riddare och trupper från hela riket, som Etiopien och Babylon. De har också kanoner, och en romersk senatorär en jätte.

I tv-serien Spartacus så svär det ju väldigt annorlunda, men jag har ingen aning om det är "historiskt korrekt" eller inte. Mycket "Words fall from your mouth like shit from ass" osv.

I tv-serien Spartacus så svär det ju väldigt annorlunda, men jag har ingen aning om det är "historiskt korrekt" eller inte. Mycket "Words fall from your mouth like shit from ass" osv.
Låter ju iofs som det skulle kunna vara riktiga romerska svordomar. (Och nu tänker jag på romarriket! Igen!)

Annan viktig fråga: har gladiatorerna i teveserien historiskt korrekta sexpack?

Faktum är att gladiatorer pga sin diet troligen inte var särskilt deffade. De såg mer ut så här:

1760444052360.jpeg

Jag minns att mitt första intryck när någon i den serien kläckte ur sig "Jupiter's cock!" var att tänka att Hem till Midgård låg i framkant där med "Balders balle!" flera år tidigare.

Hittade en substack som handlar om saken, och det är TYP historiskt korrekta svordomar. Mycket rövknull och kiss och bajs.

Min känsla är att Gygax och grabbarna byggde spelet först, vilket gick ut på att rensa grottor i första hand. Deras världar blir kaotiska som en tydlig följd på det.

Och man kan absolut spela utan setting eller perfekt logik. För min del får det bara inte bli så stora stilbrott att man kan köra en lastbil igenom den. Lite smågrejer är ok. GoT funkar det finns ändå en vilja till världsbygge, Narnia hade fått mig att bli frustrerad det är för osammanhängande för min smak.

D&D blev till när Gygax började skapa regler tillsammans med Arneson för det spel som Arneson skapat inspirerat av Dave Weselys Napoleon-era-baserade Braunstein. Arneson använde Chainmail och egna bedömningar där folk hade olika roller i staden/området och slottet Blackmoor. De som deltog i spelet hade roller som banditledare, stadsvaktsledare, bypräst osv, alla med olika sätt att tjäna poäng och den med flest poäng vann. Vid nåt tillfälle så skapade Arneson ett grottkomplex och fokuset blev på individer och grupper som skulle ner och slå monster, överleva fällor och hitta skatter så de kunde få poäng och bli bättre. Detta byggde sedan vidare på i första D&D som var de regler som Gygax valde att ha med utifrån hans, Arnesons och några andras förslag. De tidigaste anakronismerna är nog att den Medieval Warfare om D&D sades handla om är ganska bred. Gygax var rätt påläst om historia, speciellt krigsföring och ordet medeltida här ska ses i kontrast mot dåtidens krigsspel som behandlade all krigföring innan Napoleon ungefär som samma sak, "Ancient". Om det hade varit målet så hade de kunnat vara helt historiska (enligt den forskning som var spridd då), men valde att köra med den väldigt breda definitionen.

Arneson gillade Star Trek och annan scifi och hans Blackmoor hade störtade rymdskepp, tidresenärer och högteknologiska prylar men de var tänkta som existerande i fiktionen.

Den typ av fantasy D&D är idag är nog en slags totalprodukt av populärfantasy där inte så mycket är baserad på verkligheten utan på hur många tror/tycker en fantasyvärld ska vara så det är ju massa anakronismer. Ju mer historia man läst ju mer saker kan man hitta som inte hörde hemma i samma tidsepok i vår värld. Olika utgåvor har valt att fokusera olika mycket på hur den historiska medeltiden var och sen ibland kommit med extramaterial fokuserat på det historiska som 2nd editions Historical Reference-serie som har en bok om korstågen, en om Karl den Store, en om 1550-1600 med mera.

D&D är ju också bara ett gäng regler där istället varje värld får definiera vad som gäller där, med olika resultat beroende på vilka av de många författarna som skapat dem och de många böcker som getts ut till dem.

Jag som gillar "kitchen sink"-fantayn som D&D erbjuder störs inte av anakronismer, men jag hade stört mig på dem om jag var medveten om den om jag skulle spela ett rollspel satt i en viss tid i vår värld. Men där kan det också bli så av att jag trott det varit på ett visst sätt en viss tid och sen får det motbevisat. Det tar ett tag för den nya informationen att sätta sig.

Låter ju iofs som det skulle kunna vara riktiga romerska svordomar. (Och nu tänker jag på romarriket! Igen!)

Annan viktig fråga: har gladiatorerna i teveserien historiskt korrekta sexpack?

Faktum är att gladiatorer pga sin diet troligen inte var särskilt deffade. De såg mer ut så här:

View attachment 26205

Lite som gamla boxare och fribrottare man ser på bilder från t o m första halvan av 1900-talet. Gott om muskler men inte sällan ölmagar också.

Land of Gigants nämner inget om Valiant, men är en helt okej modul för att spela skandinavisk… pendragontid.

Land of Giants är sparsmakad men ändå grymt stämningsfull. Särskilt de två äventyren, inspirerade av varsin bit av Beowulfkvädet, lyckas ge en genuin mytisk känsla.

Back