An age undreamed of -- översättning

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Ja, det var därför jag skrev startinlägget.
Jag skulle kunna vara mer konstruktiv, och citera texten:

Märk, O Prins, att det efter den tid, då haven uppslukade Atlantis' strålande städer och före den tid då Aryas söner byggde upp sitt välde, fanns en tidsålder som man nu inte kan föreställa sig om ens i sina drömmar...
Hit kom Conan cimmeriern med svärdet i sin hand. Han kom som en tjuv, rövare och mannadråpare och han kom med ett väldigt svårmod och en väldig glädje, för att trampa världens juvelprydda troner under sina sandalbeklädda fötter.


Enligt baksidan av boken Drakar och Demoner 1.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jag skulle kunna vara mer konstruktiv, och citera texten:

Märk, O Prins, att det efter den tid, då haven uppslukade Atlantis' strålande städer och före den tid då Aryas söner byggde upp sitt välde, fanns en tidsålder som man nu inte kan föreställa sig om ens i sina drömmar...
Hit kom Conan cimmeriern med svärdet i sin hand. Han kom som en tjuv, rövare och mannadråpare och han kom med ett väldigt svårmod och en väldig glädje, för att trampa världens juvelprydda troner under sina sandalbeklädda fötter.


Enligt baksidan av boken Drakar och Demoner 1.
Låter som Olle Sahlins prosa.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Bad chatgpt skriva om det i hexameter,
"Vet, o prins, mellan åren när Atlantis sjönk, Och städer glänsande reste, i Aryas söners tider. En odrömd era, med riken som skiner klart, Liksom blå mantlar under stjärnor i nattens kart. Nemedia, Ophir, Brythunia rätt, Hyperborea, Zamora med sitt mörkhåriga lätt. Zingara med ridderskap och torn i mystik, Koth nära Shems pastorala marker, en historisk prakt. Stygias skuggbevakade gravar i tyst förfäran, Hyrkania med ryttare klädda i silke, stål och guld glänsande. Aquilonia, stoltast bland riken i väster, Härskade överlägset, dess ära i drömmar manifesterad."

Har ingen aning om den lyckades eller inte eftersom jag bara sysslar med limmericks
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Har ingen aning om den lyckades eller inte eftersom jag bara sysslar med limemricks
Nä det känns inte riktigt rätt när jag försöker läsa det högt. (Helt med ref till Illiadiens inledande rader.)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Nä det känns inte riktigt rätt när jag försöker läsa det högt. (Helt med ref till Illiadiens inledande rader.)
ChatGPT kan hittils inte ersätta Homeros? Det är ju i alla fall något ;)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Nej, denna Bo var en universitetsstudent som behövde dryga ut studiemedlen. Han gjorde ett fåtal frilansinsatser.
Det makes more sense men det hade varit coolt om det var ett fotbolls proffs som också älskade Conan så mycket att han översatte böckerna på spelarbussen.
 
Joined
6 Oct 2015
Messages
36
Vet inte riktigt var idén med hexameter kom ifrån, men jag kunde förstås inte låta bli att göra ett försök. :) Tror det här skall vara i korrekt versmått. Men längre än så orkade jag inte. Jobbigt, ju! (Betonade stavelser i fetstil för att underlätta läsningen.)

Hör nu, o Furste, om åren då världshaven druckit Atlantis
och de glimmande städer, men ännu ej stundat den tid
Aryas-sönerna uppsteg: en ålder rent oföreställbar.
Lysande konungariken låg utbredda tvärsöver världen –
blånande mantlar i natten i skenet av tusende stjärnor ...
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Det makes more sense men det hade varit coolt om det var ett fotbolls proffs som också älskade Conan så mycket att han översatte böckerna på spelarbussen.
Fick direkt idén i skallen att han satte in fotbollstermer.

"Conan bistra blick svepte över skeppets däck och hans råbarkade hord av kustpirater.
- Det ser mörkt ut på Shems roddarbänk!"
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Vet inte riktigt var idén med hexameter kom ifrån, men jag kunde förstås inte låta bli att göra ett försök. :) Tror det här skall vara i korrekt versmått. Men längre än så orkade jag inte. Jobbigt, ju! (Betonade stavelser i fetstil för att underlätta läsningen.)

Hör nu, o Furste, om åren då världshaven druckit Atlantis
och de glimmande städer, men ännu ej stundat den tid
Aryas-sönerna uppsteg: en ålder rent oföreställbar.
Lysande konungariken låg utbredda tvärsöver världen –
blånande mantlar i natten i skenet av tusende stjärnor ...
Japp, du vann.
Nu vill jag ha en hel teaterföreställning, Conan på Hexameter.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Vet inte riktigt var idén med hexameter kom ifrån, men jag kunde förstås inte låta bli att göra ett försök. :) Tror det här skall vara i korrekt versmått. Men längre än så orkade jag inte. Jobbigt, ju! (Betonade stavelser i fetstil för att underlätta läsningen.)

Hör nu, o Furste, om åren då världshaven druckit Atlantis
och de glimmande städer, men ännu ej stundat den tid
Aryas-sönerna uppsteg: en ålder rent oföreställbar.
Lysande konungariken låg utbredda tvärsöver världen –
blånande mantlar i natten i skenet av tusende stjärnor ...
Riktigt vasst! Bara betoningen av ”oföreställbar” som inte är som jag föreställde mig.
 
Joined
6 Oct 2015
Messages
36
Riktigt vasst! Bara betoningen av ”oföreställbar” som inte är som jag föreställde mig.
Nej, det är kanske lite skevt att kalla ställ- i oföreställbar för betonad. Jag borde kanske istället ha formulerat det som att det fetstilta markerar början av varje ny versfot. Versmåttet tillåter nämligen att sjätte och sista foten får vara en spondé (två likvärdigt betonade stavelser) istället för en troké (betonad-obetonad).
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag gillar trots allt "utan dess like" bäst.

Funderar på om man kan göra något med "svunnen tid".
"sedan länge svunnen tid, när"?
"en även i drömmarna svunnen tid, när"
"en tid, också svunnen i drömmarna, när"
"en tid, i drömmar svunnen, när"
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Höruru Knugen. Där mittemellan att de drog proppen på Atlantis och Aryas fick ungar var där en helsikes tid! En massa ställen hade typ svarthåriga kvinnor och spindlar och blå mantlar o skit. Allt var värsta fina. Men inget var flottare än Aquilonia! Den coolaste katten där var Conan! Bipolär, med sandaler på fötterna och grisstickaren i näven kom han för att sparka omkull alla de dyraste toastolarna!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Höruru Knugen. Där mittemellan att de drog proppen på Atlantis och Aryas fick ungar var där en helsikes tid! En massa ställen hade typ svarthåriga kvinnor och spindlar och blå mantlar o skit. Allt var värsta fina. Men inget var flottare än Aquilonia! Den coolaste katten där var Conan! Bipolär, med sandaler på fötterna och grisstickaren i näven kom han för att sparka omkull alla de dyraste toastolarna!
Grepar och Gummistövlar, den skånskaste OSR genren.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
"Hajja, o knös, att mellan åren då katastrofen härjade Elysium och fornstäderna och åren då Aryaspågarna stod upp var det en genomknas gryningsålder. Rötstrålande zonriken låg spridda över mutantskandinavien som radiakblå gummertponchos under sjärnstenarna - Ulvriket, Gotland och Göborg med sina mörkhårade tikar och spindelmuterade bunkertorn, Nordholmia med sin gryningsanda, Pirit som gränsade mot Frihetens slätter, den Brända Jorden vars motorskallar bar skrotplåt och däckharnesk. Men mest tupptyken av dem alla var Pyri, som bossade utan protest i det strålskadade östern. Hit kom Zigge, en älg, vass-hornad, grummelblickad, bössa i näven, en zonfarare, en motorskalle, en bodybombare med enorma surbröl och enorma fnitroxysmer, för att krasa zonernas skrotbeströdda plastic under sina bara klövar."


Jag är så fruktansvärt ledsen!
 
Last edited:

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Höruru Knugen. Där mittemellan att de drog proppen på Atlantis och Aryas fick ungar var där en helsikes tid! En massa ställen hade typ svarthåriga kvinnor och spindlar och blå mantlar o skit. Allt var värsta fina. Men inget var flottare än Aquilonia! Den coolaste katten där var Conan! Bipolär, med sandaler på fötterna och grisstickaren i näven kom han för att sparka omkull alla de dyraste toastolarna!
Läser den med Henrik Möllers röst. ;)
 
Top