Nekromanti Amgod-utmaningen!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Om regler

Okej, jag har funderat på det och regeldelen kanske inte är så smart så som den ser ut nu.

Som sagt, jag vill ha tankar bakom världen också. Hur gör man det?

Man skulle kunna tänka sig ungefär samma fråga som nu, men att man besvarar vilken typ av regler passar. Man kan då referera till inga regler, BRP, mitt eget system, ett system jag inte skrivit än eller vad det nu kan vara. Är det mer okej så?

Annars är jag öppen för ett förslag på en fråga man kan besvara som ger världen mer tyngd än en ball reklamtext eller en novell i spelvärlden.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
Re: Om regler

Man kan då referera till inga regler, BRP, mitt eget system, ett system jag inte skrivit än eller vad det nu kan vara. Är det mer okej så?
Det låter mycket bättre.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
[Bidrag] Lhy´ra

Långt i utkanten av Serenia galaxen ligger Morax asteriodbälte, fyllt av kala asteroider utan ozonlager och ständiga kollisioner. Dom flesta invånare i Serenia galaxen förknippar Morax som något avlägset, öde och väldigt ointressant. Dom få rymdfarare som vistas i dessa trakter av galaxen har valt att hålla sig undan Morax på grund utav dess faror som förknippas med att flyga in i ett så pass stort asteroidbältet. Och varför skulle dom? Det finns ju inget intressant i ett asteroidbälte, det vet ju alla rymdkunskapare. Dessutom var det ju flera tusen år sedan någon ens hörde talas om rymd piraten Cyrvinndar av Kurtarr.

För flera tusen års sedan innan Kejsar Tzarusr, fotofusionens framväxt och bildandet av Unionen var Serenia galaxen en helt annorlunda plats. Handelskoalitionens armar sträckte sig över hela inre Styvmargatan. Deras flotta och arméer patrullerade ständigt koalitions galaxer och deras gränser. I denna annorlunda och antika miljö växte den ökända rymppiraten Cyrvinndar upp. Vid 18års ålder hade han redan samlat Styvmargatans största piratflotta igenom tiderna och tagit fyra Handelsfurstars falosser som troféer. Men Handelskoalition var en stark makt med oändliga resurser som ständigt var på jakt efter Cyrvindars flotta. En dag fann Cyrvinndar Morax enorma asteroidbälte. Med än idag okänd teknologi eller manöverförmåga lyckade Cyrvinndar navigera igenom bältet och fann Lhy´ra.

Lhy´ra var en medelstor asteriod. Detta var den perfekta basen för Cyrvinndar. Här började han bygga Atmosfärgeneratorer, Vattenproducenter, ekosystemmanipulatorer, fånghålor och stora försvarsanläggningar. Han byggde även jordbrukskristallerna vars ljus spred energi som behövdes för att få ett jordbruk att fungera korrekt. Cyrvinndar hämtade frön, lökar och varelser från sina rymdoperationer för skapa Lhy’ras fauna och flora. Tiden gick och Lhy´ra blomstrade, men under tiden växte handelskoalition och deras makt. Efter ett tag var även Serenia galaxen övertagen och Cyrvinndar var tvungen att överge sin kära Lhy´ra. Så tillsammans med sin rymdpiratflotta tog han med sig vad han kunde och lämnade Lhy´ra till sitt öde.

Dock i den djupaste fängelsehålorna fanns fortfarande intelligent liv. Cyrvinndar hade lämnat kvar dom fångar som kastats i dom djupaste hålor och blivit glömda kvar där. Ett par av dessa fångar lyckades ta sig ut efter deras förmyndare begett sig av. Snart började små samhällen bildas och efter ett hundratal generationer föll dessa fångar i glömska. Kvar var deras ättlingar. Ättlingar till ett förslavat folk, ättlingar till rymdpiraternas era.

Många mysterier häcklar Lhy’ras akademiker idag. Som till exempel vad är dessa kristaller som ger ifrån sig det livsviktiga ljus, som krävs för att grödorna skall gro? Vad är det för konstig brummande ljud som kommer ifrån det höga bergets topp, dit ingen levande varelse lyckas bestiga? Vad är alla dessa trasiga maniker som man finner men som ingen vet var dom kommer ifrån? Vem är mannen som alla statyer föreställer och varför finns det en gammal lag från urminnes tider som säger att man inte får pinka i den stora skålen med roterande vatten, och vad händer när man gör det?

Lhy´ra är en värld som lever på ett tunt litet snöre. Dens invånare lever i ett artificiellt ekosystem som drivs av sköra apparater utan deras vetskap. Vad händer ifall någon stänger av atmosfärgeneratorn högst upp på berget, eller råkar ha sönder en ekosystemmanipulator? I och med att samhället på Lhy´ra växer, växer även girigheten och kunskapen vilket kan visa sig vara en mycket farlig kombination............

Lhy’ra bör spelas med ett lätt spelsystem som BRP eller friform för bäst effekt. Här spelar man fångarnas ättlingar, rymdpiraternas ättlingar.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Gör så här

Starta en tävling om vem som kan skriva de mest vattentäta reglerna för en utmaning av detta slag. Sedan kan regelbitarna kämpa tills de är blodiga, och så kanske de kan enas om något som får dem att släppa sargen och komma in i matchen istället.

Det är väl inte reglerna som är det viktigaste? Det viktigaste är utmaningen, och ju mer man hafflar med reglerna desto tråkigare blir utmaningen.

Jag tycker att du ska säga så här: "Handsken är kastad! Är ni med eller inte?" och låta dem som tycker att det är viktigt att ha perfekta regler till en sån här utmaning stå över den här gången.

EDIT: du har ju redan två bidrag, så det FUNKAR ju.

/M
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Ballt! Precis den här typen av kreativitetsskapande grejer har vi haft alldeles för lite av på senaste tiden. Jag tycker reglerna funkar också; man kan välja att antingen skriva "Relger: lämpligt BRP-derivat" eller "Regler: ett litet system helt fokuserat på uppfödandet och tämjandet av trögdjur, baserat på en tarotkortlek".


/Dimfrost
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
"Kan man skicka in två bidarg??"

Skicka in så många du hinner skriva. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Re: Är "vad som helst" godkänt regelsystem? [NT]

Är "vad som helst" godkänt regelsystem?
Såhär skrev Ackerfors i ett inlägg lite högre upp (nej, inte "längre ner"... Uppåt är äldre, neråt är nyare inlägg. Fattar väl vem som helst.):

Man skulle kunna tänka sig ungefär samma fråga som nu, men att man besvarar vilken typ av regler passar. Man kan då referera till inga regler, BRP, mitt eget system, ett system jag inte skrivit än eller vad det nu kan vara. Är det mer okej så?


...och sålunda anser jag, som börjat tycka att "System Doesn't Matter", att man absolut kan säga "vilket som helst som funkar i nutid". Med andra ord, Eon funkar sämre än Neotech, men däremot funkar d20 Modern bättre än mitt eget Omega, om man kan d20 Modern bättre. Jag tillhandahåller en värld och en grundstämning, hur denna stämning ska realiseras är helt upp till spelgrupperna som vill köra spelet. Det är en filosofi som gäller i det fullständiga spelet också; tanken är att Scriptura inte ska innehålla något regelsystem, utan bara möjligen 1-2 sidor med tips på hur man anpassar några av de vanligaste regelsystemen för just Scriptura. Scriptura är uttryckligen utvecklat för icke-nybörjare, och folk som spelat rollspel förut får helt enkelt anses kapabla nog att själva välja vilket regelsystem de vill ha.

Själv skulle jag vilja se fler spelvärldar sålda helt utan egna regelsystem. Då skulle jag slippa allt jobb med att slita ut vad för Forge-, d20- eller BRP-derivat speltillverkaren inbillat sig funkar med spelvärlden.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
[Bidrag]Den store vite Jägaren

"He who fights with monsters might take care lest he thereby become a monster. And if you gaze for long into an abyss, the abyss gazes also into you." - Nietzsche


Den Store Vite Jägaren
- kampanjvärld i en pseudokolonial rymdepok


Någonstans långt borta i en galax ”far, far away” så finns en verklighet som trotsar vår egen, där Kipling skulle ha varit en levande karaktär samman med Mowgli, där kvinnor kämpar för sin frigörelse och Den Store Vite jägaren går på jakt.

Men detta är inte det enda, i denna mystiska galax så långt borta så finns det rymdskepp. Det finns ett kejserligt imperium. Det finns aliens och allierade. Det finns storviltjakt, ritt på hästar och rymdfördrag. Det finns uppblåsta Vita Män som röker pipa och cigarr. Det finns en Dr Livingstone som söks i djungler. Det finns Lords och Ladys, det finns betjänter och herrskap. Eleganta damer som rider med i jaktsällskap, våp som skyddas av vågade herrar och herrklubbar. Här skulle ha kunnat finnas en Hercule Poirot som samman med Sherlock Holmes löser knepiga gåtor. En Jack the Ripper som begår mord i Kensingtons rymdhamnskvarter. Arabiska Prinsar som stjäl den Vites fästmö. En resa världen runt på åttio dagar är en resa runt imperiet på åtta år. Personerna är i andra skepnader, men likväl så existerar de under ett annat namn.

De skepnader som passerar i natten kan vara främmande skepp, rovdjur på jakt eller mördare på lur. Kvinnor kämpar för sin frigörelse och behandlas både som dyrbarheter och tillhörigheter. Män är män och infödingar infödingar. Att lita på en Sermisk inföding kan vara ditt sista drag i livet. Primitiva kulturer möter Civiliserade i en oanad röra. Allt hänger på att utforska och införliva i imperiet – genom snyggast och enklast drag.

Kolonier är viktiga, och i detta fall är kolonierna hela världar, asteroidbälten mm. Gentlemän är gentlemän och adel är adel. Man byter om inför middagen. Att vara civiliserad och hålla upp dörrar för damer är kutym. Damerna bär alltid kjol och det är endast dekadenta damer ur adeln som använder sig av baddräkt, övriga badar i underkläderna om de inte är så vågade eller ociviliserade att de badar nakna.

Inom atmosfären används fordon som Zeppelinare med Getsummotor (Getsum motor är en fusionsmotor med lågt effektuttag) Thernos Zeppelin var en Turgnat som för ca 70 år sedan gick tillbaka till en teknik där han nyttjade gasers lyftkraft och minimala kraftuttag från i stort sett oändliga energigivare. De farkoster som han skapade fick hans namn och är idag (nuet i spelet) den vanligaste transportmetoden för tung och skrymmande last. Svävare och skyttlar drivna med ”Highmaterialgenerator”.

Mellan stjärnorna brukas enorma stjärnskepp som färdas med solvindar och genom att ”hoppa” genom maskrörelser i rymden.

Vapen som brukas är allt mellan små flintdolkar till högenergivapen.

Folkslagen är många, men dock är människan den vanligaste. Här finns Xenomorpher i alla upptänkliga former.

Rollpersonen är en vilsen människa som slungats in i denna nya främmande värld. Hon har lämnat en verklighet i form av en nära framtid med enorma jättestäder, hård personkontroll och företag som styr och ställer, för att hamna i kaos från hennes sätt att se det. Här måste hon möta det omöjliga, för att överleva och behålla sitt förstånd. Du kan spela i stort sett vilken rollperson du vill, frågan är om den klarar att i första hand överleva och i andra hand anpassa sig.

Lämpliga spelsystem är Neotech, Mutant 2089 eller liknande.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
[Bidrag] Dödfri, minneslös

Jag kanske ser dig igen imorgon
Jag kanske inte såg dig igår
Men idag så skiljes våra trådar
Som tvinnats i hela vårt liv

Ty ett liv är ett flyktigt ögonblick
Som varat se'n tidernas början
Om morgondag veta vi intet
Och om gårdag blott mindre än så


--Okänd poet

Världen (som jag inte kallar annat än just det, världen, ety innevånarnas namn på den inte kan översättas till något annat) är en värld utan död. För oss kan det vara svårt att tänka sig, men knappast omöjligt. Döden är frånvarande på alla sätt och vis; den finns varken i naturen eller i vokabulären. Ingen blir någonsin gammal. Ingen blir någonsin dödad av en annan människa, av ett vilddjur, av svält eller andra orsaker. Samtliga levande varelser som lever idag har alltid levt: det har aldrig varit vare sig fler eller färre. Om du med en tung hammare slår mot din broder kan du kanske slå honom till marken, men du kommer inte att göra en skråma på hans kropp eller orsaka honom smärta. Levande materia är oförstörbart. Och så har det alltid varit.

Såvitt man vet. För det är inte helt enkelt att veta. Ingen minns den gamla tiden. Faktum är att ingen kan minnas med någon tydlighet något som hänt mer än ungefär fem år tillbaka. Vissa starka minnen kan återupplevas, väckta av yttre stimuli, i intensiva återblickar, men det är blott ögonblick.

Vissa är besatta av att hålla minnena vid liv. De använder maskiner för att registrera allt som händer dem, och ser på sina filmer för att återuppleva sitt liv, men till slut känns det som om inspelningarna är av någon annan, då man inte själv kommer ihåg händelsen alls. Det finns de som spenderar all sin tid med att se bilder av tidigare liv, utan att längre leva det nuvarande.

Maskinerna, ja. Det finns många maskiner, och det händer till och med att genier uppfinner nya, men de flesta minns inte hur de fungerar, och ofta inte ens vad de en gång var till för. Man kan hitta maskiner som upptar hela landskap, surrande och brummande, eller små maskiner inte större än en tumnagel, till synes otroligt komplicerade. De som vet hur man använder dem kan göra sitt liv enklare med dem, eller undersöka dem och hoppas lösa deras gåta innan glömskan hinner ifatt dem och hindrar dem.

Någon centralt styrd regering finns inte (i så fall har man glömt bort den), utan varje stad eller by har sitt eget sätt att styra. Eftersom död inte finns, så kan man heller inte straffa brottslingar med den. Det människan istället fruktar är fångenskap. Om det brott man begått är tillräckligt svårt, så stängs man in, och folket förbjuds att tala om en, tills dess att ingen längre kommer ihåg varför man sitter inspärrad, då brottet brukar anses sonat. Rollpersonerna är brottslingar som suttit inspärrade så länge de kan minnas. De släpps nu ut, då ingen längre vet varför de sitter inne. De drivs av en vilja att ta reda på varför de spärrats in, och tar hjälp av återblickar, lokala dokument som registrerar var de varit och vad de gjort, personliga föremål de återfår när de släpps ut, möten med människor som brutit mot förbudet att tala om dem, inspelningar och underliga maskiner som sägs kunna låsa upp gamla minnen.

Systemet är specialbyggt och spelledarlöst (såklart) och baseras på att man själv bara kan bestämma sin rollpersons personlighet och utseende. Bakgrundshistorien vävs allteftersom spelet fortskrider av de andra spelarna, genom avslöjanden av olika slag. En historia anses avslutad när alla fått reda på det hemska brott de begått.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Är du inte lite onödigt neggo nu?

Vari ligger problemet att vi föreslår hur utmaningen kunde göras bättre? Det är ju knappast så att det är ett val där man antingen föreslår förändringar eller deltar i utmaningen? Jag tycker det känns naturligt att kommentera vad man tycker om utmaningen, varför skulle vi inte göra det? Naturligtvis är det ingen som förväntar sig att det ska bli exakt som man vill, men jag har väldigt svårt att tro att Martin skulle ogilla att folk kommenterar utmaningen som sådan. Att folk gillar den syns ju redan tydligt och att några då har förslag på hur man kan göra för att de ska gilla den ännu mer känns bara bra.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Nä, tvärtom

Är du inte lite onödigt neggo nu?
Verkligen inte. Jag är tvärtom väldigt positiv och tycker att vi alla ska kasta oss över Yasses uppgift och trotsa alla begränsningar vi sätter upp i huvudet kring reglerna.

I min värld är det inte jag som är "neggo" utan de som säger "meh, dina regler är fel" när de får Yasses utmaning. DEt finns få saker som suger musten ur en uppmaning till handling, som en förhandling kring hur man ska tolka "reglerna".

I det stora hela spelar det ingen roll. Gör nått, det kan ju inte bli fel, så varför diskutera detaljerna i reglerna.

Så det finns alltså två sätt att se på saken. Antingen att jag är neggo, eller att jag inte är det. Jag anser att jag inte är neggo.

/M
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Re: Nä, tvärtom

Nej, jag anser också att Magnus är helt översvallande entusiastisk och inte neggo. Därmed inte sagt att man inte kan vara lite lätt neggo kring regelreglerna, men jag tror nog att det fungerar alldeles utmärkt som skrivet också. Vi kan ju alltid köra en ny runda senare, med andra regler. :gremlaugh:


/Dimfrost
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
*skrattar*

Världen (som jag inte kallar annat än just det, världen, ety innevånarnas namn på den inte kan översättas till något annat) är en värld utan död. För oss kan det vara svårt att tänka sig, men knappast omöjligt.
Det var just typiskt. Samma baskoncept med en frånvarande död är ju exakt vad jag hade... :gremtongue:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
Nu överdriver du ;) (OT)

Om han varit översvallande entusiastisk så hade han bidragit först och främst, istället för debattera om annat. Jag tänker nöja mig med att han inte är neggo, men tänker inte gå längre än så... :gremwink:
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Nä, tvärtom

Jag menade förstås att han var neggo överhuvudtaget, i det här fallet mot oss som hade regelförslag. Att han är positiv till idén känns ju givet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Re: *skrattar*

Det var just typiskt. Samma baskoncept med en frånvarande död är ju exakt vad jag hade...
Det är ju skitbra, ju! Två olika syner på samma tema. Tufft.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Re: Dödfri, minneslös

Jag vill spela rollspel med dig! Efter att ha läst allt underbart du skriver här, både om dina egna spel och utflippade saker som Shab al-Hiri Roach och det där Ghostbusterspelet, kan jag inte mer än beklaga mig över att du bor på fel ställe. Jag har själv försökt spela dina spel med mina vänner, men de är fast i Eon.

Skriv i evenemangsforumet nästa gång du åker på konvent, för jag vill träffa dig! Kommer du på Gothcon?
 
Top