amerikanska rollspel och layout..

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Varför är amerikanska rollspel som fruktansvärt ermbarmligt layoutade?
Ni vet vad jag menar, tar man upp en amerikansk rollspelsbok av modell större (snackar inte om små indie-spel och så), tex pathfinder, the witcher, cyberpunk, shadowrun -you name it- så är det ofta samma "infantila/tv-serieaktiga stil".

Det är grälla färger. Svårläst. Fonter som påminner om 80/90-tal. Närmast barnslig look.
Jag klarar aldrig av att läsa dem, inte ens om jag egentligen vill. Jag får ont i ögonen bara av att bläddra i dem.
Ett svenskt bolag skulle ALDRIG släppa en sådan produkt.

Vad beror det här på? Den enkla vulgotolkningen är såklart : "amerikaner är dumma och plastiga människor som uppskattar sån dret". Är det verkligen så? Jag tycker inte mycket annan estetik är så. Amerikansk musik, amerikanska böcker, tidningar, brädspel etc tycker jag inte har direkt sämre estetik och layout.
Skillanden är sådär PANG-tydlig mest när det kommer till rollspel.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
När någon säger amerikansk layout så tänker jag alltid på Chill 1st ed., om man jämför med det så har dom ju tagit ett kliv eller två upp.

edit: eller kanske inte.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
I think a lot of it is companies copying what they see in the market, which tends to be very "comic book" looking books. I also sort of suspect that the fact so many people buy books to read, not to play (which isn't American-specific I should think) incentivizes companies to make books that look impressive but are not easy to use (Witcher definitely came to mind here).

Just speculation though.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag tycker 5e är snyggt faktiskt!
Har svårt för chaosiums grejer däremot (som väl är ett engelskt företag?).

:gremwink:
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag har aldrig haft problem med att läsa någon rollspelsbok annat än vissa delar av Gemini så jag vet inte vad som gör något svårläst annat än säg väldigt små bokstäver, eller låg kontrast mellan bakgrund och text. Hur det ser ut är ju väldigt skilt åt mellan olika förlag/spel/utgåvor.

Av de som nämns i trådstarten är det bara Shadowrun jag har koll på och det skiljer ju mellan utgåvor. (Jag har 1-5.)

Jag tänker att de flesta designar efter egen smak/beställarens smak. Jag läser ganska många recensioner på rpg.net och det är sällan man läser nåt om dålig layout, och då är det sällan man nämner.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Jag har ingen koll på de senaste årens amerikanska rollspel, men bland de (lite äldre) amerikanska rollspel jag har läst så känner jag inte igen någonting alls av den beskrivning av layout. Ser ungefär likadan ut som i svenska rollspel - enstaka spel har bra, enstaka dålig, och allt däremellan.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Har svårt för chaosiums grejer däremot (som väl är ett engelskt företag?).
:gremwink:
Nej det är amerikanskt.
Men håller med att den formgivningen i tex tidigare CoC är plottrigt och gör dem mer svårlästa än de skulle behöva vara. (Även om jag sett mycket som är värre.) Men nya CoC 7 tycker jag ändå är adekvat.
 

MangeW

Veteran
Joined
25 Sep 2020
Messages
44
Att 5e ser ut som det gör är väl för att locka till sig så många kunder som möjligt. Det har ju en estetik som är ganska synonym med vad folk i allmänhet tänker att fantasy är/ska se ut. Och som designer till yrket vet jag att man sällan utgår från sin egna smak/stil när man designar åt någon annan.

Det är absolut inte min personliga stil. Samtidigt tycker jag att det i sitt sammanhang fungerar otroligt bra. Skulle inte vilja ha ett typiskt ”skandinaviskt” utseende på 5e-böckerna. Hade liksom tappat sin ”tacky” charm.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Jag har ingen koll på de senaste årens amerikanska rollspel, men bland de (lite äldre) amerikanska rollspel jag har läst så känner jag inte igen någonting alls av den beskrivning av layout. Ser ungefär likadan ut som i svenska rollspel - enstaka spel har bra, enstaka dålig, och allt däremellan.

Really? ta alla ligans produkter - smakfull layout, tydlig gränssnitt, snygga fonter. Och sen plockar du upp shadowrun, pathfinder, wither, starfinder, altered carbon etc. Ser du ingen skillnad?

Bara en sådan sak som det där glansiga, glättiga papperskvaliteten de använder. Jag har inte sett någon svensk rollspelsproudukt som har det, förutom trudvang chronicles. Vad jag kommer på i alla fall.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Nej det är amerikanskt.
Men håller med att den formgivningen i tex tidigare CoC är plottrigt och gör dem mer svårlästa än de skulle behöva vara. (Även om jag sett mycket som är värre.) Men nya CoC 7 tycker jag ändå är adekvat.
Chaosiums gillade layouten på svenska CoC, och sa att den satte en ny standard. :)
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
since we are complaining about layout, can RPG publishers finally get on board and clearly separate out flavor description and rules text for spells? Both D&D and White Wolf games are terrible about this.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Really? ta alla ligans produkter - smakfull layout, tydlig gränssnitt, snygga fonter.
Alltså, jag tycker väldigt mycket om flera av Ligans produkter, men jag vet inte om jag skulle använda ovanstående beskrivning om varken Coriolis eller Alien t.ex. Det är fina bilder och stundtals snygg grafisk design absolut, men jag vet inte om jag direkt är så impad av typsnittsvalen eller läsbarheten…
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Really? ta alla ligans produkter - smakfull layout, tydlig gränssnitt, snygga fonter. Och sen plockar du upp shadowrun, pathfinder, wither, starfinder, altered carbon etc. Ser du ingen skillnad?
Inte vet jag. Det enda av de där spelen jag har eller har läst är Shadowrun, och då endast äldre utgåvor. Så jag vet bokstavligen inte vad du pratar om.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Alltså, jag tycker väldigt mycket om flera av Ligans produkter, men jag vet inte om jag skulle använda ovanstående beskrivning om varken Coriolis eller Alien t.ex. Det är fina bilder och stundtals snygg grafisk design absolut, men jag vet inte om jag direkt är så impad av typsnittsvalen eller läsbarheten…
Coriolis är verkligen inte läsvänligt, och slösar otroligt mycket sidutrymme på layoutelementen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Vad menar du med att slösa sidutrymme? Har du något exempel?
Det extremt mycket ramar, sidhuvud, sidfot och så vidare, och ett typsnitt som inte är särskilt kompakt, så det blir rätt litet text per sida i slutänden.

Tag en rätt typisk sida som den här - det är mycket dekoration både som sidhuvud och sidfot, och breda marginaler, och sedan lägger den ytterligare text inuti en bred ram, och texten till höger har en massa tomt utrymme, och till råga på allt är inte typsnittet särskilt kompakt. Det hade gått att få in betydligt mer text på den sidan om man hade varit litet mer spartansk med layouten, och hade antagligen varit mer lättläst också. Coriolis verkar definitivt premiera looken över läsbarheten.


1620129977745.png
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Det extremt mycket ramar, sidhuvud, sidfot och så vidare, och ett typsnitt som inte är särskilt kompakt, så det blir rätt litet text per sida i slutänden.

Tag en rätt typisk sida som den här - det är mycket dekoration både som sidhuvud och sidfot, och breda marginaler, och sedan lägger den ytterligare text inuti en bred ram, och texten till höger har en massa tomt utrymme, och till råga på allt är inte typsnittet särskilt kompakt. Det hade gått att få in betydligt mer text på den sidan om man hade varit litet mer spartansk med layouten, och hade antagligen varit mer lättläst också. Coriolis verkar definitivt premiera looken över läsbarheten.
Det blir ju inte automatiskt bättre för att man får in MER text på en sida. Tvärtom kan det bli svårare att använda boken vid bordet om det finns mer text att behöva hitta det man letar efter i. Whitespace är ju en grej, och grafiska element som de där ramarna och krusidullerna i exemplet harju faktiskt en funktion i att guida ögat och hjälpa läsaren att identifiera innehållet (det här är brödtext, det här är ett exempel, det här är en tabell etc).

Tycker man ska akta sig för att tänka att "få in mer text" alltid är något eftersträvansvärt i rollspelsformgivning.
 

MangeW

Veteran
Joined
25 Sep 2020
Messages
44
Det blir ju inte automatiskt bättre för att man får in MER text på en sida. Tvärtom kan det bli svårare att använda boken vid bordet om det finns mer text att behöva hitta det man letar efter i. Whitespace är ju en grej, och grafiska element som de där ramarna och krusidullerna i exemplet harju faktiskt en funktion i att guida ögat och hjälpa läsaren att identifiera innehållet (det här är brödtext, det här är ett exempel, det här är en tabell etc).

Tycker man ska akta sig för att tänka att "få in mer text" alltid är något eftersträvansvärt i rollspelsformgivning.
Håller helt med. Ska man formge något texttungt är det otroligt viktigt att jobba med rubriker, ingresser och bröd på ett korrekt sett så man skapar en hierarki som blir logisk och lättläst. Speciellt om man ska använda boken som en slags uppslagsbok vid spel. Jag ser mycket hellre en luftig bok på 400 sidor än en texttung kompakt bok på 250 sidor.
 
Top