Nekromanti Ambulerande tält - Roligt eller stötande?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,602
Location
Rissne
Ymir said:
Burkhadebatten är så jävla meningslös och så jävla inskränkt, jag blir varken stött eller road så mycket som jag undrar om inte en annars kul snubbe som Gardell kunde hittat något mer relevant att skämta om.

Låt folk ha på sig vad fan de vill. En burkha är inte mer kvinnodiskriminerande än stilettklackar, och förfasande över 'men man kan ju inte se deras ansikte!' är definitivt laddat med islamofobi och semi-rasism, då inte en kotte förfasar sig över östasiater i munskydd eller med handdukar runt huvudet i stark sol. Also, i en svensk kontext är hela debatten så jävla irrelevant då det i Sverige knappt existerar muslimska kvinnor som bär ansiktsslöja, mina lärare i islamologi hade träffat två-tre stycken någonsin.

- Om vi vill förbjuda niqab för att det supposedly är kvinnodiskriminerande bör vi även förbjuda ett stort antal olika yttringar av västerländskt mode som vilar på liknande premisser.
- Om vi vill förbjuda niqab för att det döljer ansiktet och försvårar kommunikation måste vi för konsekvensens skull förbjuda allt döljande av ansiktet, och medan jag väl kan respektera åtminstone den ståndpunkten tycker jag den är en orimlig och helt onödig begränsning av folks personliga frihet.

Men det absolut sämsta argumentet mot burkhor kläcktes av misogynisten Richard Dawkins, jag kan inte citera exakt men i korthet går det ungefär ut på att "varför i hela friden skulle kvinnor vilja dölja sina sexiga kroppar istället för att visa upp dem för alla (män). Det är ju synd och skam!" :gremsuck: (Detta citat återfinns någonstans i slutet av The God Delusion).

+1000.

Jag håller med om precis allting i det här inlägget. Och min aktning för Dawkins, som jag ju ändp tycker har gjort och sagt en del vettiga grejer, sjönk ett par steg...
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Recca said:
Ond bråd död said:
Bara för att vi kan föreställa oss något gör det inte sant. Jag kan föreställa mig "gud" t ex.

Minsta olycka för så många som möjligt behöver ju inte vara mer rätt. Det skulle ju kunna vara så att vi existerar för att utsättas för så mycket olycka som möjligt istället. Det verkar faktiskt mer sannolikt, tyvärr.
Jag utgår från en föreläsning jag såg på youtube av Sam Harris som skrivit bböckerna The Moral Landscape och The end of Faith.
The Moral Landscape
Youtube föreläsning om boken
Wiki om Sam Harris

Väldigt intressant är det. Och jag har svårt att se hur "föreställningen om Gud" kan jämställas med det här.

Lyssna på föreläsningen från och med ca 7:00
Jag ser fortfarande inte hur detta leder till en objektiv sanning. Han tycks ju bara ta antagandet att minimering av lidande och lycka är moraliskt rätt ur tomma intet. Det kan förstås vara hans subjektiva åsikt, men vi har ju inga skäl att tro att det är mer än så.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Ymir said:
Men det absolut sämsta argumentet mot burkhor kläcktes av misogynisten Richard Dawkins, jag kan inte citera exakt men i korthet går det ungefär ut på att "varför i hela friden skulle kvinnor vilja dölja sina sexiga kroppar istället för att visa upp dem för alla (män). Det är ju synd och skam!" :gremsuck: (Detta citat återfinns någonstans i slutet av The God Delusion).
Vad är det för fel med att uppskatta vackra kvinnor?

Sen kan inte burkor jämföras med stilettklackar som vissa vill göra. Burkor är något man är tvungen att bära. Stilettklackar är något man väljer att bära när man vill vara lite sexigare eller nåt.

Sen är inte Gardell en kul snubbe.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vad är det för fel med att uppskatta vackra kvinnor?
Det är inte problemet, lika lite som det är problematiskt att uppskatta niqabninjor som kanske är vackra under kläderna, problemet är mäns tendens att ta för givet att kvinnor ska göra sig vackra för männens skull. Samma slags förväntning på kvinnor, fast omvänd, återfinns i muslimska kulturers hijab-traditioner som i västerländsk kulturs tradition att kvinnor bär mindre och mer avslöjande kläder än män.

Sen kan inte burkor jämföras med stilettklackar som vissa vill göra. Burkor är något man är tvungen att bära. Stilettklackar är något man väljer att bära när man vill vara lite sexigare eller nåt.
Fritt val fungerar inte så, människors val formas av sociala strukturer som kan influera och pressa dem att agera på olika sätt och lida pin på olika sätt. De sociala strukturer som utövar tryck på kvinnor att bära burkha är essentiellt exakt samma sociala strukturer som utövar tryck på kvinnor att bära stilettklackar. Lika mycket som det finns kvinnor som kan sägas frivilligt bära högklackat finns det gott om kvinnor som frivilligt bär niqab/abaya, oavsett om anledningen är att känna sig sexiga, kyska, eller uttrycka identitet och ställningstagande. Det är en hart när omöjlig fråga att besvara om kvinnor världen över som bär ansiktsslöjor gör det av tvång i högre grad än kvinnor som bär högklackat eller whatnot.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,602
Location
Rissne
Ond bråd död said:
Vad är det för fel med att uppskatta vackra kvinnor?
Felet är att reducera problemet till att handla om kvinnors kroppar.

Ond bråd död said:
Sen kan inte burkor jämföras med stilettklackar som vissa vill göra. Burkor är något man är tvungen att bära. Stilettklackar är något man väljer att bära när man vill vara lite sexigare eller nåt.
Jag vet att många gärna intalar sig att varje person som bär burka gör det för att man blivit "tvingad" till det medan ingen känner sig tvingad att ha på sig stilettklackar, men det stämmer egentligen inte. I sekulära länder finns kvinnor som bär burka utan att ha blivit tvingade, och det finns gott om socialt tryck på kvinnor att bära högklackat.

Sedan finns det säkert ett visst socialt tryck på en del kvinnor i sekulära länder att bära burka, men det sociala trycket anser jag vara fullt jämförbart med det sociala trycket att raka benen/armhålorna, bära högklackat, etc.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Om det var hans enda argument mot burkor så är det förstås konstigt, men jag hoppas att det stod mer i boken om varför burkor inte är så bra.

Rakade ben/armhålor är ett bättre exempel på socialt tryck. Jag tycker dock att burkor har fler dimensioner. Det innebär ju ett "osynliggörande" och begränsande på ett annat sätt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Inom parentes sagt vittnar också en kvick bildgoogling på till exempel "hijab" eller "abaya" om att det absolut inte finns en motsättning mellan att bära täckande kläder och att sträva efter att se attraktiv ut.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ond bråd död said:
Ymir said:
Men det absolut sämsta argumentet mot burkhor kläcktes av misogynisten Richard Dawkins, jag kan inte citera exakt men i korthet går det ungefär ut på att "varför i hela friden skulle kvinnor vilja dölja sina sexiga kroppar istället för att visa upp dem för alla (män). Det är ju synd och skam!" :gremsuck: (Detta citat återfinns någonstans i slutet av The God Delusion).

Sen kan inte burkor jämföras med stilettklackar som vissa vill göra. Burkor är något man är tvungen att bära. Stilettklackar är något man väljer att bära när man vill vara lite sexigare eller nåt.
Exakt. Samhället kräver inte att en kvinna ska ha speciella skor eller plagg eller en speciell frisyr eller huvudbonad i "väst". Burkan, från början ett plagg för de rika som ville dölja sina fruar/whatever i sitt harem, är ett medvetet begränsande plagg. Det handlar om att ha äganderrätt till sin kvinnas utseende. Att jämföra det med "festskor" känns minst sagt underligt. (Sen förekommer det ju stilettklackar under burkan.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,602
Location
Rissne
Ond bråd död said:
Rakade ben/armhålor är ett bättre exempel på socialt tryck. Jag tycker dock att burkor har fler dimensioner. Det innebär ju ett "osynliggörande" och begränsande på ett annat sätt.
Jag tycker att utseendefixering och skönhetsideal i allra högsta grad är osynliggörande och begränsande, om än på ett annat sätt: Man fokuserar på kvinnans utseende snarare än kvinnan som person; det blir ett par ben och ett par bröst. Det tycker jag definitivt är osynliggörande.

På ett annat sätt, såklart.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
De sociala strukturer som utövar tryck på kvinnor att bära burkha är essentiellt exakt samma sociala strukturer som utövar tryck på kvinnor att bära stilettklackar.
Öh, va? Nej det är det inte.

En kvinna utan stilettklackar åtnjuter i vårt samhälle varken lägre socialt anseende och utsätts inte för direkta påtryckningar eller till och med hot om våld. En kvinna i platta skor kommer inte bli socialt utfrysen och hotad av sin släkt.

Sen: Hur vanligt är det att man ser tjejer i stilettklackar egentligen? Utom möjligen på fest? Dåligt val av exempel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,602
Location
Rissne
Arfert said:
Exakt. Samhället kräver inte att en kvinna ska ha speciella skor eller plagg eller en speciell frisyr eller huvudbonad i "väst".
Samhället kräver däremot rakade ben och bikinilinje, att man inte ammar offentligt, och att män inte bär kjol - och ja, att kvinnor bär högklackat.

Det kräver inte i betydelsen "gör du inte så får du fängelse/spöstraff", men det finns definitivt ett socialt tryck. Ungefär samma sorts sociala tryck som en del som bär burka/niqab gör i väst.

Arfert said:
Det handlar om att ha äganderrätt till sin kvinnas utseende. Att jämföra det med "festskor" känns minst sagt underligt. (Sen förekommer det ju stilettklackar under burkan.)
Burkan handlar inte alltid om "äganderätten till sin kvinnas utseende". Det finns kvinnor som bär burka utan att göra det för att visa att de är ägodelar till sin man. Precis som det finns kvinnor som till exempel rakar benen utan att göra det för att kunna vara mäns sexobjekt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank said:
Ond bråd död said:
Rakade ben/armhålor är ett bättre exempel på socialt tryck. Jag tycker dock att burkor har fler dimensioner. Det innebär ju ett "osynliggörande" och begränsande på ett annat sätt.
Jag tycker att utseendefixering och skönhetsideal i allra högsta grad är osynliggörande och begränsande, om än på ett annat sätt: Man fokuserar på kvinnans utseende snarare än kvinnan som person; det blir ett par ben och ett par bröst. Det tycker jag definitivt är osynliggörande.

På ett annat sätt, såklart.
Och du tror inte killarna "där nere" är tokfixerade av kvinnornas utseenden? Lägg av.

Burka är inte bara osynliggörande, det är totalt anonymiserande. Du slutar vara en person. Det slutgiltiga förintandet skulle man kunna säga.

Jag fattar inte hur killar som vill tas för feminister kan ta en sådan hållning. Snacka om förräderi.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Samhället kräver däremot rakade ben och bikinilinje, att man inte ammar offentligt, och att män inte bär kjol - och ja, att kvinnor bär högklackat.
Nej. Samhället kräver inget sådant. Du kan gå runt med retro-muff och håriga ben, och fortfarande sitta i Svenska Akademin eller jobba på Ericsson eller flyga SAS-plan. Dessutom såg jag en kille i kjol idag, han jobbade på SL.

Sen: har du hört talas om trådning? Arabiska kvinnor får inte gå runt och vara håriga, om du inbillade dig det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
hijab och abaya är knappast burkor. Eller hur? Jag har aldrig talat om dem. Och de ska inta blandas in i burka-diskussionen.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Port Kad, The Rim
Arfert said:
krank said:
Ond bråd död said:
Rakade ben/armhålor är ett bättre exempel på socialt tryck. Jag tycker dock att burkor har fler dimensioner. Det innebär ju ett "osynliggörande" och begränsande på ett annat sätt.
Jag tycker att utseendefixering och skönhetsideal i allra högsta grad är osynliggörande och begränsande, om än på ett annat sätt: Man fokuserar på kvinnans utseende snarare än kvinnan som person; det blir ett par ben och ett par bröst. Det tycker jag definitivt är osynliggörande.

På ett annat sätt, såklart.
Och du tror inte killarna "där nere" är tokfixerade av kvinnornas utseenden? Lägg av.

Burka är inte bara osynliggörande, det är totalt anonymiserande. Du slutar vara en person. Det slutgiltiga förintandet skulle man kunna säga.

Jag fattar inte hur killar som vill tas för feminister kan ta en sådan hållning. Snacka om förräderi.
Jepp, det handlar om att jämföra äpplen med handgranater.

Ett relaterat exempel. Det är något skumt med den här filmen.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/pBV9UZfzZnU"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/pBV9UZfzZnU" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Var é brudarna?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,602
Location
Rissne
Arfert said:
Och du tror inte killarna "där nere" är tokfixerade av kvinnornas utseenden? Lägg av.
Hitta inte på saker jag ska ha sagt, tack. Det räcker utmärkt med de saker jag faktiskt säger/skriver.

Arfert said:
Burka är inte bara osynliggörande, det är totalt anonymiserande. Du slutar vara en person. Det slutgiltiga förintandet skulle man kunna säga.
Det är lite grejen med sexualiserande kläder - de har också effekten att man slutar vara en person i mångas ögon.

På ett annat sätt, såklart.

Ibland klär sig folk även här, frivilligt, i kroppsheltäckande kläder. Av olika skäl. Här är det väl oftare av praktiska skäl än av estetiska eller andra personliga skäl, men en person med ordentlig vinterjacka och ordentligt med halsduk till exempel, där man inte ser kroppsform utan bara på sin höjd ögon, har ungefär samma effekt.

Alla som bär burka gör det inte för att de är förtryckta, och att ta på sig en burka betyder inte per automatik att man tar på sig ett förtryck eller är utsatt för ett.

Arfert said:
Jag fattar inte hur killar som vill tas för feminister kan ta en sådan hållning. Snacka om förräderi.
Hur killar som är feminister kan försvara kvinnors rätt att ta på sig vad de vill utan att en massa män ska komma och ha åsikter om det?

Det känns som att du hemskt gärna vill ha en homogen grupp "kvinnor som bär burka"; att allt som gäller en del av den gruppen också gäller alla utan undantag. Det känns som ett bekvämt och aningen rasistiskt synsätt, får jag väl säga. Det finns inte bara en anledning att ha burka på sig, lika lite som det bara finns en anledning till att raka benen eller bära klackskor. Du gör det för enkelt för dig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,602
Location
Rissne
Arfert said:
Sen: har du hört talas om trådning? Arabiska kvinnor får inte gå runt och vara håriga, om du inbillade dig det.
Om du ska sitta och hitta på grejer om vad jag säger och tycker vet jag inte om jag tycker att det finns så mycket intressant eller konstruktivt att hämta i en sådan här diskussion. Du verkar ju kunna sköta båda sidor alldeles själv utan min inblandning.


Går en kvinna med håriga ben så behandlas hon annorlunda, sämre, än annars. Det finns det tillräckligt många kvinnor som upplevt för att det inte ska kunna betraktas som enstaka fall. För att inte tala om reaktionerna som blev för den stackars tjej som vågade visa sig i TV med orakad armhåla.

Jag talar [som sagt inte om laga förbud. Det hade du sett om du läst det jag skrivit istället för att vara upptagen med att hitta på saker du tycker att jag borde tycka.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
just nu tittar jag på CNN från Egypten.

Inga burkor, men:
Killarna har svala t-shirts eller kortärmade skjortor.
Tjejerna har lite mer kläder, för att uttrycka det milt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,602
Location
Rissne
Arfert said:
just nu tittar jag på CNN från Egypten.

Inga burkor, men:
Killarna har svala t-shirts eller kortärmade skjortor.
Tjejerna har lite mer kläder, för att uttrycka det milt.
Jag har bara uttalat mig om sekulära västländer.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Ond bråd död said:
Recca said:
Ond bråd död said:
Bara för att vi kan föreställa oss något gör det inte sant. Jag kan föreställa mig "gud" t ex.

Minsta olycka för så många som möjligt behöver ju inte vara mer rätt. Det skulle ju kunna vara så att vi existerar för att utsättas för så mycket olycka som möjligt istället. Det verkar faktiskt mer sannolikt, tyvärr.
Jag utgår från en föreläsning jag såg på youtube av Sam Harris som skrivit bböckerna The Moral Landscape och The end of Faith.
The Moral Landscape
Youtube föreläsning om boken
Wiki om Sam Harris

Väldigt intressant är det. Och jag har svårt att se hur "föreställningen om Gud" kan jämställas med det här.

Lyssna på föreläsningen från och med ca 7:00
Jag ser fortfarande inte hur detta leder till en objektiv sanning. Han tycks ju bara ta antagandet att minimering av lidande och lycka är moraliskt rätt ur tomma intet. Det kan förstås vara hans subjektiva åsikt, men vi har ju inga skäl att tro att det är mer än så.
Det han gör är ju att utgå från vetenskapen. Han lever ju i ett land där väldigt många människor utgår från att moral inte skulle existera om inte Gud fanns. Att det enda sättet att uppnå en objektiv moraltanke är gud. Det finns uppenbarligen andra sätt, som Sam Harris menar. Men den princip som han lyfter i syfte att argumentera för att vi inte behöver religionen för att skilja på rätt och fel fungerar ju för att ersätta religionens rätt och fel när man diskuterar med relativister. För annars hade det ju kunnat vara väldigt slappt att som kristen bokstavstroende säga: "Men i bibeln står det vad som är rätt och fel, det är en objektiv källa till kunskap som motbevisar relativisternas tanke om att ingenting kan vara objektivt rätt/fel - allt vi behöver göra är att anta att allt som står i bibeln är sanning."

Men Sam Harris förklarar för de bokstavstroende att maximalt lidande är fel (ont, som han uttrycker det), och om maximalt lidande är ont så kan vi bygga en objektiv moral därifrån och vi behöver då inte sätta vår lite till en bibel som för med sig en jäkla massa märklig moral såsom ägandet av slavar och ja, vafan oändliga mängder märkligheter helt enkelt.

Saken är att i det att Sam Harris ersätter religionens rätt/fel-tanke med en vetenskaplig sådan så skapar han även utmärkta sätt att hantera relativismen. Du skrev ju tidigare:

OBD said:
Det fanns ju inget objektivt rätt. Så för min del kan vi gott dissa andra kulturer för att de slår barn eller sysslar med kvinnlig omskärelse
Ubereil uttryckte det här tidigare i tråden.
Ubereil said:
Kulturrelativism är en bra teori i bemärkelsen att den har en viktig poäng i botten. Den är dålig i bemärkelsen att om man tar teorin hela vägen så blir det väldigt, väldigt konstigt.
Arfert skrev det här, och jag delar den uppfattningen:
Arfert said:
Jag tror inte på kulturrelativism... visst man kan respektera andra kulturer, försöka att alltid hitta det värdefulla i dem och lära sig av dem, men att ha nån slags "Prime Directive" och ge carte blanche åt en massa dumheter är inte bra för någon i längden.
Jag tog alltså upp Harris' hypotes för att jag ville mena att vi VISST kan tala om objektivt rätt och objektivt fel. RasmusL tog ju upp ett kulturrelativistiskt tankesätt och diskuterade som om det är omöjligt att argumentera för att en kultur hanterar situationer på rätt eller fel sätt i en objektiv mening. Det betyder ju att som Ubereil menade kan det vara helt rätt att aga sina barn i en kultur men inte i en annan samt dra denna logik till sin spets och då rättfärdiga alla möjliga sorters våldsdåd såsom att döda sina döttrar för att de inte föddes som pojkar.

Inte desto mindre är den kulturrelativistiska tanken svår att motbevisa, men Sam Harris gör ju ett väldigt bra jobb även om han riktar sig mot religionen. Hans utgångspunkt i maximalt lidande är perfekt för att "motbevisa" kulturrelativism. Jag sätter nu motbevisa inom apostrofer eftersom det inte går att riktigt göra det, utan det vi kan göra är att väga ett tankesätt mot ett annat och välja det vi tycker är bäst.

Men vi behöver kanske definiera vad vi talar om när vi nämner objektiv i den här meningen, Harris nöjer sig med att definiera det objektivt onda som någonting som är objektivt ont för levande arter, och det är ungefär så mycket vi kan göra (för vi måste begränsa objektivitetsdefinitionen för annars blir det pannkaka). Utifrån den premissen kan vi mycket väl säga att minsta möjliga smärta, minsta möjliga lidande är objektivt rätt och riktigt, objektivt gott för levande ting som kan uppleva smärta och lidande. Eller hur?

Det behöver inte bli mer än så, vi behöver inte prata om kosmiska planer. För om vi gör det så blir ju allt helt meningslöst i det större perspektivet som vi ändå aldrig någonsin kan förstå oss på. Allt, verkligen ALLT kan ogiltigförklaras genom att säga "det finns ju en kosmisk plan, va" och då blir ju diskussionen helt överflödig. Så min utgångspunkt är inte att försöka motbevisa existensen av en kosmisk plan, eftersom det går liksom inte - lika lite som det är min tanke att försöka säga att vad som är objektivt fel och ont för vår arts individer (något vi alla borde kunna enas om) är en ko(s)misk plan. Jag påminner dig; jag utgår från en minsta gemensam nämnare här, Maximalt Lidande är ont för levande ting. Alltså är det bättre med mindre lidande. Om det hjälper förståelsen av resonemanget är det okay att tänka som om vi talade om en utilitaristisk tankemodell som endast befattar sig med fysiskt och psykiskt lidande eller snarare så lite av det som möjligt.

Om vi kan enas om ovanstående, att minsta möjliga lidande är bra, så kan vi ganska enkelt fortsätta associera tillbaks till premissen om minsta möjliga lidande när vi talar om kvinnlig omskärelse och andra fruktansvärda saker. Saker som vi annars hade kunnat rycka på axlarna åt och säga: "Kvinnlig omskärelse kan vi ju inte säga är fel, för vi vet ju inte vad den ko(s)miska planen säger (alternativt; varför skulle vår kulturella uppfattning om moral vara bättre än deras?)"

Den linjen av argumentation som ovanstående citat bygger vidare på, är extremt farligt. Är vår verklighet bara en politisk strid mellan kulturer som har lika rätt i alla frågor oavsett vad de tycker?
Alla diskussioner av någon art som rör filosofi, rätt, fel, hur vi ska hantera vår värld - allt är helt meningslöst för vi vet ju inte vad den ko(s)miska planen är.

Kan vi enas om (vilket jag ändå misstänker att samtliga borde kunna) att det finns ett värde i grunden för vilket alla människor kan säga: "Ja men det här är ju rätt och riktigt", något som i det här fallet bygger på medkänsla med vår arts väl och ve, så har vi kommit bort från de här omöjliga relativisterna som bara rycker på axlarna och säger: "Men hur kan vi veta någonting egentligen?"

Återigen: Jag har inget syfte att diskutera religion. Det var inte min mening med att lyfta det här. Tyvärr använde jag mig av en religionskritiker som språngbräda in i diskussionen.
 
Top