Nekromanti Alvermodulen - första intryck [ev. SPOILER)

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Egentligen håller jag med Ymir på det mesta han säger, vill bara ge min syn som icke-EQ-läsare och fann det lättast att göra genom ett svar på och citera ifrån Ymirs post.
Ymir said:
Jag bryr mig uppriktigt sagt inte om de två förstnänmda är ripoffs från någon serie som tecknades medan mina föräldrar gick i mellanstadiet.
Nå, det finns massor av saker man inte bryr sig om som fortfarande är att betrakta som dåliga. Hade det inte varit så jävla mycket bättre att liksom, låta sig inspireras och skapa något eget, istället för att bara rippa rakt av? Då hade både du och jag blivit nöjda, liksom.
Håller med, har inte läst EQ men kan tycka att om man tagit saker rakt av så är det väldigt synd. Oavsett om man medvetet gjorde en rip rakt av, eller "omedvetet" fick med mer än man tänkt.

Ymir said:
Jag tror att den rollspelselit som hänger här på forumet lätt glömmer av att Eons moduler inte endast är skrivna till dem, utan också till den stora drösen av finniga ungdomar som aldrig har fått uppleva saker som elfquest eller studerat martial arts.
well, när jag skriver till Eon försöker jag göra båda grupperna glada. Det är inte som att ni finniga ungdomar tar psykisk skada av att materialet håller hög kvalitét. Det är lite som det här att de bästa Disneyfilmerna är såpass mångbottnade att både barn och vuxna kan uppskatta dem helt oförfalskat, se till exempel de olika lagren i Lilo & Stitch.
Precis, det hade varit så enkelt att göra "alla" glada, genom att döpa om, förändra, förnya och gärna tacka EQ som inspirationskälla, då hade antagligen denna diskussion inte uppstått.

Ymir said:
Det är kvalité inte namnet som räknas... som man brukar säga.
Ja, och kvalitativa saker är originella, fräscha, nydanande, inspirerade, inte taffliga rippoffs från Elfquest. En bra ripp heter inte precis samma sak som sin förlaga :gremsuck:
Namnet är en del av det som ger oss en första association, intryck och en uppfattning om produkten, därmed också avgörande för hur vi kommer fortsätta se på det. Alla EQ-läsare kommer alltid att associera igenkännandet med EQ, störa sig och därmed kan man säga att kvalitén på produkten är lägre, och som tidigare nämnt hade det ju varit enkelt att göra om igenkännandet till något eget som var inspirerat av, inte rakt av rippat och då hade man haft högre kvalité. Så ser jag det.

Ymir said:
Det är lite som om jag i Västlanden skulle slänga in en halt, despotisk fältherre och kulturmecenat som bygger minareter av sina offers kranier och döpa honom till Timur Lenk.
Gör det! *ironisk* :gremwink:

Avslutningsvis:
Jag har inte kommit så långt i mitt läsande av modulen, men det jag har läst och skummat verkar överlag skitbra. Snygg är den också. Återkommer kanske med mer konkreta tankar när jag läst lite mer.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Pendragon said:
Det här har varit på tapeten förr (ödlefolket jämfört med Warhammer's lizardmen) och om du verkligen har nollkoll så är det förstås lustiga sammnträffanden. Nu är ju Warhammer själv knappast epitomet av orginalitet, men saker som genast hoppar ut var ju svärdsdansare (wardancers), trädsångare (treesinging) och skarpskyttarna och hela gerillakrigföringsgrejen (som jag inte minns som alls lika utpräglad i förra boken). Men visst, vi kan skylla på Nallo, jag har historiskt inte varit jättesnäll mot hans moduler heller (även om det tål att upprepas att Thalamur bitvis var genialisk) :gremwink:.
Till Sebastians försvar kan det sägas att det knappast är en särskilt far-fetched idé att ett folkslag som bor i en skog skulle vara bra på gerillakrigföring. Om sagda folkslag dessutom gillar att syssla med magi, och sedan tidigare etablerats som boende i trädhus*, då faller det sig rätt naturligt att de har magi som påverkar träd. Jag menar, det är knappast den del av Warhammer där mest kreativ möda lagts ned, så att ett duplikat spontanuppstår känns inte så märkligt.

*Vilket väl är en alvkliché som hängt med thism ända från början. Jag har aldrig riktigt tyckt den passat in, och uppskattar mer de alver som bor i riktiga hus (jag gillade till exempel skarpt de där jargiska alverna).
 

Branmer

Veteran
Joined
8 Mar 2005
Messages
40
Location
GBG
Har ett allmänt positivt intryck av modulen efter ha läst igenom den. Det är ju MER än den gamla modulen så bilden av alverna känns mera komplett. Det där med vargryttarna är ju inte så många meningar så det kan man ju skära ur om man vill. Har alltid tyckt att vargryttare är en tirakisk "edge" som de behöver. Skall alla raser ha allting så ser jag fram emot Tirakiska Molnryttare.Något jag undrar över alvisk krigföring är att den verkar väldigt defensiv.

Hur slogs man med dvärgarna i bergen i deras krig eller höll man sig bara hemma? Strategiska vapen(WMD) användes ju med magiska jordbävningar men taktiskt då?

Slåss alver i formation a la Jargien?

Är magin inkorporerad i kriget a la Thalamur ?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
OT: Jag är verkligen glad att den här tråden inte gått över i ett semi-flamewar som de senaste alvtrådarna. Tack för det, alla inblandade!

Jag skulle tippa att den alviska krigsföringen verklighetsanpassat under de _2000 år_ som gått sedan deras senaste riktiga krig - det är liksom lång tid även för alver. De fiender som finns kvar är ju i princip tirakstammar i Sunaris utkanter, som knappast är något större militärt hot, och tirakerna i Kiaz, som lär ge sig in i Soldarn snarare än att försöka bråka med två miljoner alver. Vill man expandera är det ju bara att invadera Asharien; thismmilisen kommer att behöva döda i snitt lite mindre än en person var för att folkmörda hela riket... och totalt tre var om man ska passa på att tömma Soldarn på människor också, ifall jag minns mina siffror rätt.

När alverna väl krigat har det ju varit mot dvärgar, vilket innebär att man lär ha stridit i skogs- eller bergsterräng (dvärgarna brände skog; det står svart på vitt om man läser om krigen, men alverna lär ha föredragit att inte möta dem i formation; en linje krell-spaz på öppet fält är allt jag säger). Dock så skulle ju dvärgarna nog gärna låta skogen vid bergen stå: trä är fortfarande en resurs man behöver i fästena.

Gerillaliknande eller mycket rörlig krigsföring var nog vad som gällde; dvärgarna lär ju ha haft allt att vinna i regelrätta fältslag i flack terräng. Med tanke på skogsbrännandet lär alverna i möjligaste mån ha försökt hålla krigen på bortaplan, och i berg fungerar gerillateknik.

Jag tror nog att alverna lär ha inkorporerat magin rätt bra, men att andelen stridstränade magiker minskat sedan hotet från dvärgarna försvunnit; nästan alla magiker är ju sanari, och de föredrar ju att låta thism slåss åt dem om de slipper själva. Helare är nog det som hänger kvar mest, och eventuellt någon form av kommunikationsmagiker (eldklot, blixtar, illusioner och dylikt är synligare än flaggor).

Det är i alla fall hur jag resonerar; kommer med ett modulutlåtande när jag läst mer.
 

Supermaster

Veteran
Joined
3 Jan 2005
Messages
8
Location
Varberg
Hade det inte varit så jävla mycket bättre att liksom, låta sig inspireras och skapa något eget, istället för att bara rippa rakt av? Då hade både du och jag blivit nöjda, liksom
Jo, det kan jag hå iofs hålla med om. Att ändra namn på igenkännandet hade absolut inte skadat varken mig eller dig. Men just vetskapen att den är rippad är absolut inte någon turoff för mig iaf.

well, när jag skriver till Eon försöker jag göra båda grupperna glada.
Jag vet inte vilka moduler du har deltagit i så jag kan inte uttala mig om det. Men jag skulle gärna göra det. Vilka?

Det är inte som att ni finniga ungdomar tar psykisk skada av att materialet håller hög kvalitét.
nej, fast om du menar på att bara för att man hade bytt namn på igenkännandet så hade det gått från att vara låg kvalité till hög kvalité så kan jag inte hålla med dig. Men jag måste åter igen säga att jag håller med om att byta namn på en rippoff inte hade skadat någon, dock inte förändra dess kvalité såpass drastiskt.

Det är lite som det här att de bästa Disneyfilmerna är såpass mångbottnade att både barn och vuxna kan uppskatta dem helt oförfalskat, se till exempel de olika lagren i Lilo & Stitch.
jämför du en amerikansk disneyfilm med en budget på $80000000 med en modul skriven till ett svenskt rollspel? Åter igen, så jaa, att byta namnet på igenkännandet hade inte skadat någon.

Då är det bara en karaktär som är inspirerad av Timur Lenk, men inte är honom.
slutligen, jag håller med. Författarna kunda ha kostat på sig att ändra namnet på igenkännandet (och vargryttarna, om dom hette så i EQ), så att det inte ÄR "igenkännandet" och "Vargryttarna" från EQ utan istället "den mystiska förälskelsen" och "Ulvryggssittarna" från Eon som är inspirirade av EQ.

Även om jag inte inte kan påstå att det är särskillt svårt att själv byta namn på små detaljer om de inte faller en i smaken. Och jag ser inte poängen med att skriva långa, långa redogörelser för varför det är så hemskt att författarna inte bytte namn på sina rippoffs. Och sen när man är klar med all smutskastning av dessa detaljer, bara slänga in en kvasikomplimang om allt resterande arbete.
 

Supermaster

Veteran
Joined
3 Jan 2005
Messages
8
Location
Varberg
Alla EQ-läsare kommer alltid att associera igenkännandet med EQ, störa sig och därmed kan man säga att kvalitén på produkten är lägre, och som tidigare nämnt hade det ju varit enkelt att göra om igenkännandet till något eget som var inspirerat av, inte rakt av rippat och då hade man haft högre kvalité. Så ser jag det.
Som jag skrev nyss, så ändrar jag min ståndpunkt och håller med. Det är synd att EQ-läsare alltid kommer att tänka på just EQs igenkännandet när dom spelar Eon.

Jag håller med om att man kunde bytat namn. Men står kvar vid att jag inte tycker att vetskapen om att det är en rippoff ger mig avsmak.

försöker förgäves säga saker med en *glimt i ögat* :gremwink:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Jag tycker att Igenkännande-grejen suger stenhårt, för den är identisk med ett motsvarande, tämligen unikt, koncept i ett annat verk, på nivån att den tillochmed heter samma sak.
Identisk är den inte annat än till namnet (och jag ber verkligen om ursäkt om namnet råkade bli detsamma men så är det säkert 10+ år sedan jag läste EQ så jag kom inte ens ihåg vad det kallades för där - den lärda läxan blir att kolla sånt bättre nästa gång)och att det ibland sker mot vad folk vill själva.

Som jag redan nämnt finns där dock flera andra avvikande betingelser för just Eons igenkännande (att det förmodligen beror på ett själsligt band från tidigare liv, att det även kan ske med människor m.m.).

Att ett slags "igenkännande" skulle vara unikt för EQ var en rent ut sagt larvig överdrift (eller så har du dålig koll på övriga liknande källor). Min egen främsta inspirationskälla är faktiskt inte EQ utan vad som i vår egen värld kallas för själsfränder/tvillingsjälar/twinflames m.m. dvs att två personers själar på något vis har ett slags mystisk sammhörighet. Begrepp som det här fanns långt innan makarna Pini skrev EQ och som Californiabor har de säkerligen själva snott sin inspiration från New Age-rörelsen som ju bla blommade ut just därifrån och som ofta innefattar begrepp som själsfränder/twinflames.
Så gör en snabb googlesök på dessa begrepp och du kommer finna att det du kallar unikt är en minst sagt välspridd term.

Så visst har jag inspirerats av EQ:s igenkännande (jag har ju bevisligen läst boken och namnet blev nog identiskt för att det låg i mitt undermedvetande och spökade)men mer än att namnet råkar ha blivit det samma så är det inte fråga om något copy paste plagiat. Både just "igenkännandet" känslan och biten att två personer inte skulle gilla varandra från början utan dras till varandra mot sin vilja kan du läsa om i bla Rita Rogers bok Själsfränder och det är bara en av många liknande källor.

Sebastian - förtydligar
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Att alver lever längre och kan träna mer och skaffa mer erfarenhet är ett argument jag köper direkt.
Men att skriva att den som inte fruktar och respekterar alver är korkad eller lider av psykiska sjukdomar är ändå inte bra. Detta eftersom att jag anser att även om man borde respektera och frukta alver så finns det ju de folk som faktiskt inte gör det alls (teoretisk exempel, Eon strävar ju efter en objektivitet :gremlaugh: ). Att en modul blir lite partisk till det den berättar om är väl helt naturligt och bara det inte går till överdrift (jag vill förtydliga att jag inte menar att det är överdrivet i nya alver, iaf inte vad jag sett hittills för jag har fortfarande inte läst tillräckligt ;P) så är det okej. Fast ju mer objektiv den är desto bättre, typ.

Sedan finns det väl ingen som har ett direkt intresse för ett ordentligt krig med alverna? Extremistiska dvärgar och daak-dyrkare kanske men de är ju inte i majoritet någonstans. Det var bara rent teoretiskt :gremsmile:.

Även om alver inte krigat på sjukt länge och inte heller planerar anfallskrig så borde de ju ändå besitta kunskap på området och kunna bedriva den typen av krig om de ville. Så det borde rimligen ha tagits med i modulen, om inte annat så för att visa att alver inte bara är defensiva lurkar liksom.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Fast borde inte alverna känna fruktan inför människan?
Det spelar ingen roll om alver är superduktiga ifall en hel myrstack med homo sapiens kommer springande.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Ymir said:
Men en despotisk fältherre/kulturmecenat som bygger minareter av sina offers kranier men som inte är halt och heter något annat? Sure, that works. Då är det bara en karaktär som är inspirerad av Timur Lenk, men inte är honom.
Men om han nu inte är halt kan han väl åtminstone få använda brinnande kameler som en stridstaktik? Snälla...! :gremsmile:

/Jaggernaut - flum
 

Branmer

Veteran
Joined
8 Mar 2005
Messages
40
Location
GBG
Läste just att en del människor och alver blivit kära i varandra pga att deras själar hittat varandra? Sedan så hintas det ju att man hittar varandra i nästa liv då man dör. Känns lite som B5-Minbari/Människor problemet i Babylon 5 där Minbarerna upptäckte att deras själar "återfötts" i mänskliga kroppar. Att själarna återföds skulle ju då förklara att en del alver blir blixtförälskade och inte kan säras på. Gamla älskade själar hittar varandra i nya kroppar.

Nån mera som fått någon uppfattning om detta?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det bor fler alver i Sunari än människor i hela jäkla Asharina - troligen även om vi räknar in Cermira i det hela - och de är uppdelade på 5/6 riken som inte nödvändigtvis drar jämnt. Det enda möjliga hotet är egentligen Jargien, som ligger på andra sidan en enorm bergskedja med tiraker och dvärgar i och har problem med att över huvud taget hålla riket samman - och i vilket fall hellre vill korståga till Soldarn än Sunari.

Thism kan liksom uppbåda fler soldater än hela Ashariens befolkning! (om vi går efter de officiella siffrorna)

Jag har svårt att se vad alverna skulle vara rädda för.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Ymir said:
och de bor i en jävla skog.

- Ymir, just to rub it in
Alverna är typ rika kolonisatörer som kommer och suger ut lokalbefolkningen och gör deras land obeboeligt så att de själva ska kunna leva lyxliv.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
ANG: Befolkning
Av detta kan vi sluta oss till att Mundana är lite av ett lapptäcke ifrån början där olika personer har haft olika uppfattningar om befolkningssiffror och annat.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Det finns inga regler mot trådnekromanti på rollspel.nu (det finns det däremot mot hobbymoderering, Duncan, tassarna väck).

Dock kvarstår alla vanliga krav på trådsvar - så, ska ni återuppliva gamla trådar, se till att skriva något som är både on topic och konstruktivt.

- Lycan
 

Fantomen93

Veteran
Joined
15 Oct 2010
Messages
50
Har precis fått modulen och jag har en fråga. I yrkesbeskrivningen för Skarpskytt står stridskonsten Ovadi Sodori'ev listad. Det står dessutom att den ska finnas i Vapenmästaren. Jag kan inte hitta den i kapitlet om stridskonster (i Vapenmästaren). Vart står det om den?

EDIT: Ok, glöm det, jag hittade den i alvboken. Måste ha läst fel någonstans.
 
Top