Nekromanti Alvermodulen - första intryck [ev. SPOILER)

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
För det första, det här är inte en recension utan lite mer planlöst spånande.
För det andra så har jag hittills inte läst boken som så, utan har mest skummat fram och tillbaks. Således baserar sig eventuellt kritik (fram tills dess att jag läst in mig mer noggrant) på intryck som kan visa sig var felaktiga vid närmre granskning.
Med detta sagt och ur vägen.... vidare!

Någon har läst sin Elfquest. Visst hade ursprungsmodulen sina tecken på inspiration från Pinis alver, men det var mer på nivån "det här känns lite som Elfquest" och inte "det här är utklippt från Elfquest". De två primära försyndelserna är "Igenkännandet" och nämnandet av vargryttare bland henéa. Bägge sakerna, tagna för sig själv är ju rätt coola koncept och jag hade t o m kanske kunnat låta dem figurera i egna kampanjer, lite sådär i bakgrunden med lagom mycket kamouflage. Men när man slänger in dem svart på vitt i modulen utan att försöka maskera dem det minsta känns det bara billigt, plumpt och okreativt. Det är så att makarna Pini borde nämnts i "tack till" listan. Deras bidrag är betydligt större än mitt (vilket sträckte sig till att klippa ned några av Ymirs texter till hanterbar storlek, vilket iofs kan vara ett nog så episkt arbete). Det bör dessutom tilläggas att Elfquest är inte den enda inspirationskälla från orginalmodulen som återbesökts och dammsugits på ytterligare kul grejor att implementera, även om jag inte sett några ytterligare referenser till B5 (kanske för att inspirationen från B5 var mer konceptuell än ytlig, och därmed aningen mer svårfångad).
Men någon gillar verkligen Warhammer också...

Alvisk fäktning går som en dans.
Jo, det får man verkligen nedtryckt i halsen. Visst bygger det på orginalidén, men det är orginalidén uppvridet till elva. Visst finns det danser med svärd. Visst finns det cermoniella fäktlekar som är dansanta. Visst finns det enstaka dansanta och praktiskt användbara stridskonster, det börjar bli irriterande hur många som tror att det här är samma sak som det här.

MEN... jag ska säga några positiva saker också. Utökningen av rent mundanaspecifikt material har sett ganska lovande ut, särskilt Sunarialliansen med omnejd. Jag har goda förhoppningar att det på det hela taget kommer visa sig vara en värdig expansion av den gamla (och utmärkta) och inte bara samma material urvattnat och utspätt för att sälja på sidantalet.

Återkommer med mer tankar och synpunkter, samt eventuella revideringar av de gamla, när jag läst mer.

/Joel - hänger sig åt Warhammer och Tacopaj
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Elfquestgrejen är, vid närmare eftertanke, en av de saker jag borde ha slängt in i min recension. Som det ser ut nu ville jag hålla mig ganska kortfattad och inte göra en detaljerad genomgång av varje kapitel, så den skars ut. Jag har visserligen sett liknande fenomen användas mycket väl i Exalted, men där är ju återfödelsevinkeln också avsevärt mer explicit.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Just det där med svärdsdansandet är... Något överdrivet, måste jag faktiskt hålla med om. Sedan måste jag missat det där om vargryttare, hoppas verkligen att det inte omskrivs som någon friggin' Henea-stereotyp.

Förövrigt tackar jag dig för det där länken till långsvärdskamp, rätt intressant att se.

//Kraetyz, som sparar sagda film för senare användning <.<
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Någon har läst sin Elfquest. Visst hade ursprungsmodulen sina tecken på inspiration från Pinis alver, men det var mer på nivån "det här känns lite som Elfquest" och inte "det här är utklippt från Elfquest". De två primära försyndelserna är "Igenkännandet" och nämnandet av vargryttare bland henéa. Bägge sakerna, tagna för sig själv är ju rätt coola koncept och jag hade t o m kanske kunnat låta dem figurera i egna kampanjer, lite sådär i bakgrunden med lagom mycket kamouflage. Men när man slänger in dem svart på vitt i modulen utan att försöka maskera dem det minsta känns det bara billigt, plumpt och okreativt. Det är så att makarna Pini borde nämnts i "tack till" listan.
Igenkännandet är definitivt en idé som är inspirerad/snodd/kalla-det-vad-du-vill från Elfquest. So guilty as charged!

Jag tycker dock konceptet passar synnerligen bra på Eons alver inte minst med tanke på frasen "minns mig när vi möts igen för vi möts inte mer i detta liv".
Det är enligt mig ett spännande och dynamiskt sätt att kunna fördjupa karaktärsspel och att skapa intressanta rollspelsmöjligheter. Exempelvis ett igenkännande mellan alv-människa lär ju kunna skapa många intressanta komplikationer.
Nu var det iofs så länge sedan jag läste Elfquest att jag inte ens minns exakt vad det kallades för där men jag misstänker att det var något väldigt likt/identiskt med tanke på din reaktion. Likväl tycker jag namnet funkar ändå - det handlar ju om två själar som på något underligt vis känner igen varandra (en faktor som jag för övrigt inte minns nämndes som orsak i Elfquest). Så i min mening är namnet rättfärdigat i förhållande till vad det handlar om (även om en viss omformulering av begreppet kanske hade gjort det till en snyggare stöld)likväl som jag tycker att även om likheten till Elfquests variant givetvis är stor så är det redan en något twistad variant (vad jag kan minnas så kunde inte igenkännandet ske för dem med människor exempelvis?).

Slutligen är texten skriven av Nallo efter ett par korta stödord från mig som jag inte ens vet om han är bekant med Elfquest. Jag tyckte dock han fick fram en bra och intressant variant av begreppet som kändes lagom twistat i jämförelse med Elfquests.


När det kommer till Vargryttarna så såg jag mer det som en kul tributgrej att namnge en av stammarna till serien som uppenbarligen har inspirerat till inte bara henéa utan även flera andra bitar i den ursprungliga alvboken. Kanske hade varit ännu roligare om jag kallat deras ledare för "Han-som-skär" eller något liknande men det hade nog stuckit i ögonen lite väl mycket... :gremwink:
Förutom namnet på stammen så tycker jag inte det finns några mer direkta kopplingar mellan henéastammen och serien. Vargryttarna är ju trots allt också ett ganska logiskt namn (de som rider på Rakas stora vargar) som dessutom gör sig bra sida vid sida av Fiskjägare, Trollvänner m.m.
Dessutom så kan tiläggas att bandet mellan henéaalver och ulvar redan faställt i gamla modulers texter om ulvarna så det var inte direkt någon nyhet med alvboken.

Benämningen Ulvryttarna kanske hade varit bättre men enligt mig väckte det för mycket associtation till tirakernas ulvryttare (vilka dessutom ju är Vargryttarnas huvudsakliga fiender).

Det bör dessutom tilläggas att Elfquest är inte den enda inspirationskälla från orginalmodulen som återbesökts och dammsugits på ytterligare kul grejor att implementera
Lite svårt och bemöta ett sådant påstående då du inte är mer specifik än en antydan.

Men någon gillar verkligen Warhammer också...
Jag har förvisso testat på tabletopspelet ett par gånger men måste dessvärre erkänna att jag kan typ nada om spelets värld så har lite svårt att se hur jag skulle kunna ha inspirerats av deras spelvärld då? Kan ju iofs vara så att du syftar på någon av texterna Nallo har skrivit om nu han kan sin Warhammer dvs. Exemplifiera gärna så blir det tydligare vad som du mer specifikt menar.

Alvisk fäktning går som en dans.
Jo, det får man verkligen nedtryckt i halsen. Visst bygger det på orginalidén, men det är orginalidén uppvridet till elva. Visst finns det danser med svärd. Visst finns det cermoniella fäktlekar som är dansanta. Visst finns det enstaka dansanta och praktiskt användbara stridskonster, det börjar bli irriterande hur många som tror att det här är samma sak som det här.
Jag tror du tolkat benämningen "stridens dans" lite väl bokstavligt. Givetvis är det inte så att varje alv dansar balett med svärd vid nyttjande av sin stridskonst. Läs stycket om "Su'nai" igen så kan du nog se att det mer rör sig om förstrukturerade stridspositioner typ "katas" med vapnen än regelrätt dans. Visst har kiriya en mer dansant stil på sina stridskonster men det var ju något som var definerat långt innan Alver - Sångarens ätt.

MEN... jag ska säga några positiva saker också. Utökningen av rent mundanaspecifikt material har sett ganska lovande ut, särskilt Sunarialliansen med omnejd. Jag har goda förhoppningar att det på det hela taget kommer visa sig vara en värdig expansion av den gamla (och utmärkta) och inte bara samma material urvattnat och utspätt för att sälja på sidantalet.
Det vore ju fantastiskt kul om en av dem som brukar avsky det jag skriver allra mest faktiskt skulle gilla mestadels av modulens innehåll så jag hoppas du skall bli nöjd med din vidare läsning.

Sebastian - rollspelsabstinens
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Seb: Rollspelsabstinensen är du inte ensam om.

Förövrigt får jag ta och framföra mina tack för boken! Pendragon är ett neggo IMO, jag gillar allt av det jag läst av boken. Om Nallo är häromkring, så tack till honom också.
... Och typ alla andra.

Tack för uppklaringen på alvernas stridsstilar, dessutom. :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Att anmärka på direkta plagiat är mig veterligen inte att vara 'neggo' så mycket som att, well, ha ett sunt och balanserat förhållande till Eon och dess moduler? Det är snarare du som, av allt att döma, har alldeles groteskt låga krav.

Jag tycker att Igenkännande-grejen suger stenhårt, för den är identisk med ett motsvarande, tämligen unikt, koncept i ett annat verk, på nivån att den tillochmed heter samma sak.

Det gör inte Alver till en dålig modul eller nånting, vilket Pendragon heller inte tycks vilja påskinna - tvärtom, Alver är jättesnygg och full av trevligt stuff, Blasphemy och Ljusetsriddare har slitit hårt med den och jag är jätteglad att ha den i handen.

Men Igenkännandet är likfullt ett praktexempel på något som jag hade klagat mycket högljutt på om jag lagt märke till det under korrekturen.

- Ymir, hävdar
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Ymir: Jag kan inte Elfquest. Alls. Över huvud taget.
Därför bryr jag mig inte.

Jag vet att jag har låga krav, det märks väl om du läser vad jag vanligtvis skriver?
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Elfquest / Alverfolket (OT)

Vad fan är elfquest?
Elfquest/Alverfolket är en serie som började ges ut 1978. Samtliga album har lagts ut gratis på seriens officiella hemsida. Har själv bara läst "The original quest", men gillar den verkligen.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Jag har inte heller läst hela modulen utan bara skummat så jag kan inte uttala mig om modulen i helhet men den verkar faktiskt lovande men jag har sett några saker som jag får mig höja på ögonbrynen.

För det första är de första raderna om alver där det står att alla som vet något om alver respekterar och fruktar dem och att de som inte gör det lider av hybris eller har ringa kunskap. Mitt första intryck är att det sägs "ALVER ÄR BÄST I VÄRLDEN!!!!!" liksom. Jag kan tänka mig att Daak-kyrkan (speciellt i Jargien), Mûhadiner, Cirefalier och Tiraker varken respekterar eller fruktar alver speciellt mycket. Därtill lär de mer eller mindre se ner på alverna även om de erkänner att alver är skickliga inom olika värv (tex krigsföring, vapenbruk, konst, medicin osv). Därtill verkar ju inte alver utgöra något hot mot någon (fast här kan jag mycket väl ha fel, jag har ju inte läst hela modulen :)) vilket leder mig till nästa punkt...

Alvisk krigföring. Har de ens några offensiva taktiker? Hur slåss alver utanför skogsmark? Ett effektivt sätt att förstöra hela den alviska försvarstekniken är ju att börja skövla skogen och/eller bränna ner den varpå alvernas fokus ändras ifrån att smyga runt och skjuta pilar i ryggen på folk till att inte brinna upp. Jag har hittills inte sett belägringar av skogar nämnas en enda gång vilket är positivt eftersom det är helt efterblivet att belägra något man med förhållandevis stor lätthet bara kan förstöra istället (belägring av skogar nämns i Fenixartikeln om Skarpskyttarna). I en krigssituation så är nog tiraker de enda som inte skulle skulle röja väg i skogen istället för att låta sig skjutas på, de har antagligen inte tålamod nog att vänta (fast jag tror inte tirakerna heller låter sig skjutas på utan anstränger sig för att ta sig fram så omärkbart som möjligt). Även om jag tror att alverna ändå kan lyckas med skjuta fiender i ryggen, lura dem i bakhåll osv så är det konstigt att deras krigföring enbart verkar basera sig på att fienden invaderar deras skog och att fienden inte väljer att skövla/bränna skogen. Därtill kan det vara vettigt att veta hur alverna skulle göra om de vill spöa skiten ur tex Asharien (vilket de antagligen skulle kunna göra, Asharien har ju typ 4 soldater :gremtongue:.)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
okej, fair enough, men vi som har läst Elfquest är trots allt ganska många, vågar jag gissa. Att låna något rakt av från irl-historia eller så är en sak, eftersom historien tillhör alla, men att bara sno något rakt av från andra skapares skönlitterära verk...det är inte okej, imo. Självfallet ska man låta sig inspireras, men det är viktigt att man gör något eget av det somehow, hittar en ny infallsvinkel, fluffar om kontexten, eller whatever, bara så det inte märks helt sjukt jävla tydligt var man fått det specifika konceptet ifrån. Detta anser jag inte att man gjort med Igenkännandet, på något sätt.

Och orginalitet är ett självändamål.

Det jag reagerade på var att du kallade Pendragon för ett neggo bara för att han kritiserar enstaka aspekter av modulen, trots att han säger att andra bitar ser lovande ut. Det är verkligen inte att vara ett neggo på något sätt. Det här är att vara neggo, möjligen.

- Ymir, demonstrerar
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Om Nallo är häromkring, så tack till honom också.
Varsågod varsågod... även om jag inte vet om häromkring är en så säker term då jag sitter uppe i norrland med universums sämsta internetuppkoppling.

För övrigt - gällande Elfquestdiskussionen så är det mycket riktigt jag som skrivit om igenkännandet (efter några punkter av Sebastian). Själv tycker jag att det passar som handen i handsken med Eons alver... men... då har jag inte heller läst Elfquest - hade jag det så hade jag kanske stört mig på det.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Jag har ingen kritik att rikta mot bokens text innehåll, därimot så tycker jag att bilderna i boken många gånger ser ut att vara hafsverk som är gjorda i stress och press eftersom jag sett många andra bilder som Legion målat och som jag skarpt gillat.

Jag vet inte om det är något försök att måla upp en annan bild av alver eller ej men de ser enormt konstigt byggda ut och ser ut som människor med spetsiga öron på många av bilderna! Alver skall väl helst vara något mer än människor med pointy ears, eller?
Jag fångar upp extremt mycket stämning genom bilderna i en bok och bilderna har än så länge efter en ENORMT grov skummläsning fått mig att känna avsmak för boken, ja jag vill bara ställa upp den i hyllan och låta den stå där och sammla damm ett tag.
Men jag kommer självklart läsa den, man kan inte dömma ut en bok på dess bilder även om det gör saken betydligt enklare i vissa fall.

Desutom så tycker jag att återanvändandet av gammla bilder är rätt trist och till och med tråkigt, speciellt då Neogames ägare själv är Illustratör.

Mer bilder från dig Legion, och du kan bättre!

/Draugen som vill ha det visuellt snyggt serverat.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
mitt första intryck är att det sägs "ALVER ÄR BÄST I VÄRLDEN!!!!!" liksom. Jag kan tänka mig att Daak-kyrkan (speciellt i Jargien), Mûhadiner, Cirefalier och Tiraker varken respekterar eller fruktar alver speciellt mycket. Därtill lär de mer eller mindre se ner på alverna även om de erkänner att alver är skickliga inom olika värv (tex krigsföring, vapenbruk, konst, medicin osv).
Jag tror faktiskt inte att vare sig Jargien, Mûhadinerna eller andra som lever långt borta ifrån Sunari (vi tar det som ett exempel eftersom det är ju ändå där Eons alver är centrerade) fruktar dem i det att de tror att de kommer anfalla och döda dem. Alverna har ju i stort sett alltid hållit sig för sig själva och det är snarare människorna som har blivit indragna i deras konflikter.
Men om man skulle man studera de "Mundanska" civilisationerna så tror jag faktiskt (detta är ju rent hypotetiskt) att Sunaris alver är i det absoluta toppskiktet. Jag har svårt att tro att en mänsklig magiker på sin livstid kan komma upp i samma kunskap som de främsta inom sanari. Eller att ens en granaschfäktare kan stå sig mot den bäst tränade av thism/léaram. Sedan visst... tar man in drakar, kamorfer och andra i leken så kan det väl bli andra bullar av det hela - men alla dessa är ju få till antalet eller inte ens "mänskliga".

Men visst gäller det full frontal war så är ju alverna färre till antalet (så till vida de nu inte anfaller Soldarn till exempel) Men även där tror jag att de skulle bevisa sig som farliga motståndare.

Alvisk krigföring. Har de ens några offensiva taktiker? Hur slåss alver utanför skogsmark? Ett effektivt sätt att förstöra hela den alviska försvarstekniken är ju att börja skövla skogen och/eller bränna ner den varpå alvernas fokus ändras ifrån att smyga runt och skjuta pilar i ryggen på folk till att inte brinna upp.
Nu har som sagt alverna inte varit inblandad i en stor väpnad konflikt på... ehumm sjukt lång tid. Men de har ju ett stort infanteri bestående av "försvarare" och ett lättare kavalleri "låglandsryttare". Har inte krigsherren här men tror det står mer om alvisk taktik där faktiskt (men kan ha fel). Dock så skulle jag gissa att om de nu skulle få för sig att attackera Asharien så skulle de använda floderna för att transportera trupper. Ta stad efter stad och bruka sina bågskyttar mycket på samma sätt som engelsmännen brukade sina långbågsskyttar.

Men... Sunari är ju inte en krigisk nation så deras taktik har väl blivit slipat på att ta hand om inhemska faror.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Draugen said:
Jag har ingen kritik att rikta mot bokens text innehåll, därimot så tycker jag att bilderna i boken många gånger ser ut att vara hafsverk som är gjorda i stress och press eftersom jag sett många andra bilder som Legion målat och som jag skarpt gillat.

Jag vet inte om det är något försök att måla upp en annan bild av alver eller ej men de ser enormt konstigt byggda ut och ser ut som människor med spetsiga öron på många av bilderna! Alver skall väl helst vara något mer än människor med pointy ears, eller?
Jag fångar upp extremt mycket stämning genom bilderna i en bok och bilderna har än så länge efter en ENORMT grov skummläsning fått mig att känna avsmak för boken, ja jag vill bara ställa upp den i hyllan och låta den stå där och sammla damm ett tag.
Men jag kommer självklart läsa den, man kan inte dömma ut en bok på dess bilder även om det gör saken betydligt enklare i vissa fall.

Desutom så tycker jag att återanvändandet av gammla bilder är rätt trist och till och med tråkigt, speciellt då Neogames ägare själv är Illustratör.

Mer bilder från dig Legion, och du kan bättre!

/Draugen som vill ha det visuellt snyggt serverat.
personligen tycker jag Legion har gjort väldigt bra ifrån sig med bilderna... och med tanke på hur segt det är att göra en massa bilder till en bok så är det OK att återanvända också.
 

Supermaster

Veteran
Joined
3 Jan 2005
Messages
8
Location
Varberg
För en helt vanlig ungdom, som jag själv, så tror jag inte att dessa detaljer du febrilt förskastar egentligen är så illa.
Om jag endast ska tala för mig själv så tycker jag igenkännandet, vargryttarna och svärdsdansen är häftiga grejer.
Jag bryr mig uppriktigt sagt inte om de två förstnänmda är ripoffs från någon serie som tecknades medan mina föräldrar gick i mellanstadiet. (Sen om det är moraliskt rätt är en annan sak, men det får författarna ta med sankte Per)

Och angående svärdsdansen så tycker jag inte att den har förändrats så himla drastiskt från hur den var i Eon III och vapenmästaren. Men jag kan ha fel.
Om det bara är som så att författarna har spelat mer på att svärdsdansen faktiskt ser ut som en dans så får jag säga att jag tycker det är coolt med krigsdansande kiryas.

Jag tror att den rollspelselit som hänger här på forumet lätt glömmer av att Eons moduler inte endast är skrivna till dem, utan också till den stora drösen av finniga ungdomar som aldrig har fått uppleva saker som elfquest eller studerat martial arts.

Sen om sakerna från elfquest heter samma eller har andra namn i Eon spelar ingen roll för mig. Så länge det är något att ha.

Det är kvalité inte namnet som räknas... som man brukar säga. :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag bryr mig uppriktigt sagt inte om de två förstnänmda är ripoffs från någon serie som tecknades medan mina föräldrar gick i mellanstadiet.
Nå, det finns massor av saker man inte bryr sig om som fortfarande är att betrakta som dåliga. Hade det inte varit så jävla mycket bättre att liksom, låta sig inspireras och skapa något eget, istället för att bara rippa rakt av? Då hade både du och jag blivit nöjda, liksom.

Jag tror att den rollspelselit som hänger här på forumet lätt glömmer av att Eons moduler inte endast är skrivna till dem, utan också till den stora drösen av finniga ungdomar som aldrig har fått uppleva saker som elfquest eller studerat martial arts.
well, när jag skriver till Eon försöker jag göra båda grupperna glada. Det är inte som att ni finniga ungdomar tar psykisk skada av att materialet håller hög kvalitét. Det är lite som det här att de bästa Disneyfilmerna är såpass mångbottnade att både barn och vuxna kan uppskatta dem helt oförfalskat, se till exempel de olika lagren i Lilo & Stitch.

Det är kvalité inte namnet som räknas... som man brukar säga.
Ja, och kvalitativa saker är originella, fräscha, nydanande, inspirerade, inte taffliga rippoffs från Elfquest. En bra ripp heter inte precis samma sak som sin förlaga :gremsuck:

Det är lite som om jag i Västlanden skulle slänga in en halt, despotisk fältherre och kulturmecenat som bygger minareter av sina offers kranier och döpa honom till Timur Lenk. Att bara kanske 25% av läsarkretsen skulle fatta referensen hade inte inneburit att det inte vore en otroligt simpel, klumpig och blatant ripp.

Men en despotisk fältherre/kulturmecenat som bygger minareter av sina offers kranier men som inte är halt och heter något annat? Sure, that works. Då är det bara en karaktär som är inspirerad av Timur Lenk, men inte är honom.

Och det är en stor skillnad där.


- Ymir, så trött
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Okidej, som Jar-jar, jag ska först och främst göra klart att jag inte är intresserad av att spendera min tid i den här tråden med att bolla poänger fram och tillbaks i hopp om att någon ska missa den och ge mig lite menlösa debattpoäng. Så jag ska försöka undvika att börja.

Sebastian Andersson said:
Igenkännandet är definitivt en idé som är inspirerad/snodd/kalla-det-vad-du-vill från Elfquest. So guilty as charged!

...

När det kommer till Vargryttarna så såg jag mer det som en kul tributgrej att namnge en av stammarna till serien som uppenbarligen har inspirerat till inte bara henéa utan även flera andra bitar i den ursprungliga alvboken.

...

Förutom namnet på stammen så tycker jag inte det finns några mer direkta kopplingar mellan henéastammen och serien.
Missförstå mig rätt, jag tycker vargryttare är coola, och igenkännande är både häftigt och passar hyfsat bra ihop med Eons alver. Men när man tar det ihop med redan existerande elfquestgrejor som t ex att alverna kommer från rymden, det alviska ögat är resterna av ett telepatiskt/empatiskt sätt att kommunicera så börjar det bli för mycket rippar från samma källa helt enkelt.
Jag sitter inte och gnäller på att du har valt töntiga koncept att plocka, utan snarare att du plockat för mycket av det goda. Sannolikt hade vargryttarna inte stört särskilt mycket om inte igenkännandet ("recognition"i EQ) varit så uppenbart.
Jag tror också det kan vara viktigt att, när man snor/lånar/inspireras, ha stenkoll på källmaterialet, så att man vet exakt hur mycket man lånar. Det är lätt att vara efterklok, men det hade kanske blivit bättre om du och/eller Nallo haft möjlighet att kolla upp exakt hur det framställs i serien innan petade in deti Mundana. Men, men det får bli till nästa gång antar jag.


Sebastian Andersson said:
Det bör dessutom tilläggas att Elfquest är inte den enda inspirationskälla från orginalmodulen som återbesökts och dammsugits på ytterligare kul grejor att implementera
Lite svårt och bemöta ett sådant påstående då du inte är mer specifik än en antydan.
Det mesta är varningsklocka i bakhuvudet som säger att jag har sett det här förr. På det hela taget känns det som den nya boken går tillbaks och sopar up de Alvklichéerna den första "missade" vilket förvandlar Eon alvaerna från orginella alver med lite klichéer till klichéartade alver med lite orginalitet. Jag har svårt att vara mer specifik än så sannolikt eftersom en del grejor vi det här laget finns i flera källor och därmed är gediget inarbetade i beläste fantasynörden typiska alvattribut. Om de sen kommer från Sagan om Ringen-filmerna, D&D, DoD eller vad fan som helst spelar mindre roll. Men nej, utan att aktivt leta källor (vilket jag nu antagligen inte kan undgå att göra när jag läser vidare :p)

Sebastian Andersson said:
Men någon gillar verkligen Warhammer också...
Jag har förvisso testat på tabletopspelet ett par gånger men måste dessvärre erkänna att jag kan typ nada om spelets värld så har lite svårt att se hur jag skulle kunna ha inspirerats av deras spelvärld då? Kan ju iofs vara så att du syftar på någon av texterna Nallo har skrivit om nu han kan sin Warhammer dvs. Exemplifiera gärna så blir det tydligare vad som du mer specifikt menar.
Det här har varit på tapeten förr (ödlefolket jämfört med Warhammer's lizardmen) och om du verkligen har nollkoll så är det förstås lustiga sammnträffanden. Nu är ju Warhammer själv knappast epitomet av orginalitet, men saker som genast hoppar ut var ju svärdsdansare (wardancers), trädsångare (treesinging) och skarpskyttarna och hela gerillakrigföringsgrejen (som jag inte minns som alls lika utpräglad i förra boken). Men visst, vi kan skylla på Nallo, jag har historiskt inte varit jättesnäll mot hans moduler heller (även om det tål att upprepas att Thalamur bitvis var genialisk) :gremwink:.

Sebastian Andersson said:
Alvisk fäktning går som en dans.
Jo, det får man verkligen nedtryckt i halsen. Visst bygger det på orginalidén, men det är orginalidén uppvridet till elva. Visst finns det danser med svärd. Visst finns det cermoniella fäktlekar som är dansanta. Visst finns det enstaka dansanta och praktiskt användbara stridskonster, det börjar bli irriterande hur många som tror att det här är samma sak som det här.
Jag tror du tolkat benämningen "stridens dans" lite väl bokstavligt. Givetvis är det inte så att varje alv dansar balett med svärd vid nyttjande av sin stridskonst. Läs stycket om "Su'nai" igen så kan du nog se att det mer rör sig om förstrukturerade stridspositioner typ "katas" med vapnen än regelrätt dans. Visst har kiriya en mer dansant stil på sina stridskonster men det var ju något som var definerat långt innan Alver - Sångarens ätt.
Återigen, det är inte fel. Det är för mycket. Det görs inte bättre av att fluffet om "raka" och "cirkulära" från tidigare moduler (kan ha varit KV/VM snarare än A:FF (jag hoppas förkortningarna är förståeliga och uthärdliga)) inte verkar finnas med (eller missade jag det bara?). Det hade varit kul med lite stridskonster eller traditioner (en hade räckt) som bröt av mot wushustilarna. Kanske lite mer om lelldorinfäktningen?
Nåja, jag ska iaf läsa mer och se om mina klagomål är berättigade ens i mina egna ögon.

Sebastian Andersson said:
MEN... jag ska säga några positiva saker också. Utökningen av rent mundanaspecifikt material har sett ganska lovande ut, särskilt Sunarialliansen med omnejd. Jag har goda förhoppningar att det på det hela taget kommer visa sig vara en värdig expansion av den gamla (och utmärkta) och inte bara samma material urvattnat och utspätt för att sälja på sidantalet.
Det vore ju fantastiskt kul om en av dem som brukar avsky det jag skriver allra mest faktiskt skulle gilla mestadels av modulens innehåll så jag hoppas du skall bli nöjd med din vidare läsning.
Vänta dig inte allt för stora hyllningskörer bara... jag har ju ett rykte att tänka på. :gremwink:

/Joel
 
Top