Nekromanti Alver

Fyaniz

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
51
Location
Stockholm, Sverige
Re: Varför då?

Som de själva ser det kan de stå utanför begrepp som ondska och godhet, men människor kommer ändå placera in dem i sådana fack. Så nej, de kan inte stå utanför sådana begrepp.

Varför de skall vara onda är för att det blir roligare då. Nej, allvarligt talat jag uttryckte mig dumt. Vad jag menade var att de brukar bete sig på samma vis som näcken eller andra gamla sagoväsen (lurar folk att drunkna och sånt). Dessutom verkar de ofta ha läst sin egen bakgrundshistoria som författaren skrivit (där det står hur goda och överlägsna de är) och beter sig också överlägset och anser sig värda mer än andra varelser.
Medan de gör detta försvarar författaren dem hela tiden med tjusiga omskrivningar, precis som Pratchett skrev i vilken bok det nu var; Man fokuserar på att de är vackra och graciösa och inte på hur grymma de är. Som med katter. (inte ett citat, men jag tror jag fick med andemeningen)

OT: Själv anser jag att en varelses livs värde kan mätas i hur stor kroppen är. En blåval är alltså värd mer än en elefant eftersom den består av mer liv.

"There's nothin' as sure in the world as the glitter of gold and the treachery of Elves."
 

Fyaniz

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
51
Location
Stockholm, Sverige
Re: Alver skall vara onda

Njaa... Bara att låta överlägsen är väl inte att vara ond, men att behandla andra varelser som mindre värda får jag nog anse vara ganska osnällt åtminstone. Sådant fördöms i de mänskliga rättigheterna och ledde till ofrivillig omflyttning av massa afrikaner för inte så länge sedan.

"There's nothin' as sure in the world as the glitter of gold and the treachery of Elves."
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Är sommaren ond eller god?

"Som de själva ser det kan de stå utanför begrepp som ondska och godhet, men människor kommer ändå placera in dem i sådana fack. Så nej, de kan inte stå utanför sådana begrepp."

Är sommaren ond eller god? För de flesta innebär sommaren en tid av överflöd. Åkrarna ger goda skördar, vinet trampas, djuren är ute på bete och flickorna är vackra.

Naturligtvis finns det en baksida. Det finns ett överflöd av mat på sommaren. Arméer går att förflytta och nära. Därför kommer kriget alltid till sommaren. Jag tror inte att det var många ryssar som välsignade eller ens tyckte om sommaren 1941.

Så återigen, är sommaren ond eller god?

Är vintern ond? Marken är död, och har man inte samlat i förråd så kommer svälten, sjukdomen och slutligen döden.

Men å andra sidan, vintern bevarar allt det man lagt i förråd, utan vilket det bara skulle ruttna bort. Vintern gör skogsbruk möjligt. Och vintern innebär fred, eftersom inga arméer kan näras eller förflyttas i snö, i alla fall inte utan svårighet. Det var också vintern som hejdade den tyska armén 1942 - och den vintern älskas än idag av ryssar.

Är vintern ond eller god?

Alver har i folklore alltid varit sina egna. De kan vara välvilliga, de kan vara farliga, men framförallt gör de vad de själva vill. Vintern och sommaren bryr sig inte om dödliga. De bara är. Dito alver.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Fyaniz

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
51
Location
Stockholm, Sverige
Nej

Sommaren är varken eller, eftersom den inte har någon vilja eller ens ett medvetande. Alver är varelser med begär och allt som hör till. De kan inte "bara vara", eftersom de påverkar omgivningen genom sin vilja och påverkas av och reagerar på omgivningen. Även om alla alver inte behöver vara onda nödvändigtvis, kan de inte "bara vara". Det kan inga tänkande varelser.

När jag tänker efter så är årstider förresten ingenting mer än några värden på en grov skala, en skala som mäter hur mycket solljus som träffar området man befinner sig.

"There's nothin' as sure in the world as the glitter of gold and the treachery of Elves."
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Alver skall vara onda

Ja, vad nu FNs mänskliga rättigheter har i ett rollspel som utpselas i en värld som påminner om 1500-talets Europa.
Där folk bränns på grundlösa anklagelser om häxeri o.s.v.
Eller andra avarter i Warhammer världen - som knappast kan räknas som en värld där någon egentligen följer FN:s mänskliga rättigheter.

Om vi nu ska hålla oss till ämnet ser jag då verkligen inget samanhang mellan alver i Warhammer och vad man gjort/gjorde i Afrika.
Att man beter sig överlägset och nedlåtande mot andra behöver inte automatiskt betyda att man vill förinta eller avrätta folk.
Oftast betyder det att man helst av allt vill ha så lite som möjligt att göra med dessa "mindre värda" varelser.
Vilket är min uppfattning om alverna i Warhammer - de anser sig helt enkelt stå över de andra, och har därför inget intresse av att beblanda sig med dem...

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Årstidernas medvetande

"Sommaren är varken eller, eftersom den inte har någon vilja eller ens ett medvetande."

Är du helt säker på det?

Rent folkloristiskt har alver alltid varit en antropomorf personifiering av en naturkraft. Goethes "Erlkönig" är ett typexempel, där alvkungen är en personifiering av den sjuka pojkens sjukdom. Andra berömda personifieringar är just Näcken, som personifierar dels sexualitet och dels själva vattenfallet eller forsen där han håller hus; skogsrået som även hon personifierar sexualitet men även skogen; döden (bäst beskriven hittills som den näst äldsta av de Sju Ändlösa i Neil Gaimans "Sandman"); Hin Håle som personifierar synden; och för den delen hösten, personifierad som Aki-onna i en japansk folksaga.

I DoD har vi på senare tid begåvats med äventyret Vinterskogen, där Våren till och med finns med som spelledarperson!

Säg mig nu, varför inte alver ska jämställas med dessa antropomorfa personifieringar. De har samma ursprung, samma sorts attribut och samma folkloristiska betydelse. Om alver kan vara goda eller onda så kan sommaren och vintern också vara det. Om vinter och sommar ligger bortom så mänskliga moraliska koncept så kan alver mycket väl göra det också.

Att vi puckade tjugohundratalsmänniskor rationaliserat bort folktron, dess värderingar, lärdomar och personifieringar ska heller inte spela någon roll. Du kanske reducerar årstiderna till temperaturstatistik - din rollperson i spelvärlden gör det garanterat inte. Om det inte är ett Guds verk att det blir sommar så är det säkerligen en fruktbarhetsgudinna som ligger bakom det - eller ett helt eget sommarväsen.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Börjar det här.. [en aning OT]

... närma sig ett Ja/Nej bråk eller är det bara jag som har fått såna ... vibbar?

Strunta i ifall Alver är naturkrafter eller om sommaren är ond. Respektera varandra och lämna den här frågan.
Självfallet så kan ni fortsätta att tjata tills den ene ger sig, det kan jag inte göra något åt. Inte för att jag bryr mig så där JÄTTE mycket, jag tycker faktiskt att det bara är bra om man ...öh ... lär ifrån varandra, men det är en ganska fin, fin skillnad på lära och tjata emot.

Än så länge så har jag inte upplevt att det inte handlar om att "tjata emot" utan att denna diskussion mer lutar åt det andra hållet, jag vill bara ...eh ... "varna" för att diskussionen kan urarta och så blir det som i dom hatiska, Chronopia vs. resten av DoD (för dom som är nya på forumet så kan jag berätta att de flesta av dessa diskussioner slutar med att man skriver något i stil med:
"Chronopia är bäst och rester suger!!! [NT]"
"Näha [NT]"
"Joho [NT]"
osv. osv.)
Som man kanske kan förstå så är dessa diskussioner inte såå givande (men det är många som inte håller med mig, men var snälla att inte dra igång en jobbig kampanj om varför jag tycker/tycker inte om detta)


MvH Martin
 

Fyaniz

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
51
Location
Stockholm, Sverige
Re: Årstidernas medvetande

En medeltida människa möjligen precis som du säger se årstiderna som något mer än vad de är, men samma medeltidsmänniska (min RP, t.ex.) skulle också ha en mycket bestämd åsikt om huruvida alver generellt sett är onda eller goda.

"There's nothin' as sure in the world as the glitter of gold and the treachery of Elves."
 

Fyaniz

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
51
Location
Stockholm, Sverige
Re: Alver skall vara onda

Hela 1500-talets Europa var ju ondskefullt på det viset, precis som alla "lag" i Warhammer med undantag för Dwarfs och möjligen Brettonia och Lizardmen. FNs mänskliga rättigheter har att göra överallt, d.v.s. de borde finnas även där de inte gör det.

"There's nothin' as sure in the world as the glitter of gold and the treachery of Elves."
 

Fyaniz

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
51
Location
Stockholm, Sverige
Count har rätt

Count har rätt. Det börjar likna bråk. Det började med att jag klantigt slängde ur mig en halvhjärtad åsikt. Efter det var det mest kamplusten som drev mig bara för att jag inte kunde acceptera en del av det Krille skrev.
Om ingen har några invändningar så ger jag mig ur diskussionen och kastar in handduken, även om jag fortfarande anser att onda alver är roligare än sockerTolkien-alver. Inget jag vill pracka på andra dock, så jag ber om ursäkt. (Jag menar heller inte att Krille förespråkar Socker-tolkien, för det vet jag att han definitivt inte gör.)

"There's nothin' as sure in the world as the glitter of gold and the treachery of Elves."<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Fyaniz on 2001-04-27 22:55.</EM></FONT></P>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Count har rätt

"Count har rätt. Det börjar likna bråk."

Jo, jag vet. Det var därför jag inte svarade på inlägget nedan, även om jag naturligtvis skulle kunna invända mot det. Skulle jag göra det så skulle det dock vara av ren illvilja, och det är ju dumt. Jag har fått fram min poäng och är rätt nöjd med det. Du har fått fram din poäng också, för den delen.

"Jag menar heller inte att Krille förespråkar Socker-tolkien, för det vet jag att han definitivt inte gör."

Helt rätt. Jag föredrar bara lite mer nyanserade alver, eller mer folkloristiska totalt främmande alver. "Gott" och "ont" är helt enkelt för enkelt för mig. Eller ännu hellre, inga alver alls!

Och sockersött är trist. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Re: tillbaka till tolkien?

Jag har inget problem med att alver skulle vara nästan som halvgudar, men då får det poängteras emra i böckerna. Det ska inte stå "Alverna ser ungefär ut som människor, men har spetsiga öron bla bla bla skogar bla bla bla" utan så att man verkligen poängterar "detta är en varelse som står snäppet över människorna och har gudaliknande krafter". Som man inte gjorde i "Alver".

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Alver skall vara onda

Vaddå ondskefullt, vad säger inte att man om 500 år kommer se oss som onda.

Varför är nu Dwarfs och Brettonians inte onda för?
Allt det beror väl på hur man ser det. Dvärgarna gräver sönder bergen, hugger ner skogarna o.s.v.
Brettonians (i rollspelet) är då verkligen inga änglar...snarare tvärt om.
Lizardsmen hade förut slavar och enucker, hur nu medmänskligt det är...

Självklart kan man inte använda sig av våra värderingar om man ska förstå, eller få en inblick i gågna tiders tankesätt.

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Re: Sommaren är ond![OT]

Allergi, omtentor, inget studiebidrag och antingen så regnar det eller så är det så varmt att man inte kan gå ut=)

Hehe, låter som om du är en person med riktigt positiv attityd./images/icons/smile.gif Håller med om allt utom allergi-delen...


//[color:red]Feuflux
"Frågan är inte vad jag kan göra för dom, det är vad dom kan göra för mig."</font color=red>
 

Fyaniz

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
51
Location
Stockholm, Sverige
Re: Alver skall vara onda

Nej, jag vet inte... Anledningen till att jag satte dem som möjliga undantag var att dem vet jag nästan inget om. Dvärgarna tycker jag dock fortfarande är bra mycket trevligare än de andra. Hugger ner träd och bygger bo i berget gör de ju för sin överlevnads skull, och så få som de är lär de knappast göra någon större skada.

"There's nothin' as sure in the world as the glitter of gold and the treachery of Elves."<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Fyaniz on 2001-04-29 03:18.</EM></FONT></P>
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Alver skall vara onda

Dvärgarna tycker jag dock fortfarande är bra mycket trevligare än de andra. Hugger ner träd och bygger bo i berget gör de ju för sin överlevnads skull, och så få som de är lär de knappast göra någon större skada.

Det beror väl som sagt på hur du ser det. Finns en hel del scenarion till Warhammer Fantasy Battle där dvärgar drar på plundringsståg, dessutom tror jag inte "Woodelves" tycker det är lika trevligt när dvärgarna skövlar skogen...

Milrik av Remos - en stadsbo

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Dr_hof

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
42
Location
Nässjö, Sverige
Helt klart så har man grävt så djurt ialla raser, främst alverna, att man förlorat grundtanken med de olika raserna. Nu är alla vapen mästare, mäster smeder och ärkemagiker... MYCKET TRAGISKT!
 

Dr_hof

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
42
Location
Nässjö, Sverige
Re: intressant (lång)

Intressant.
jag håller med dig. Alverna i sitt ursprungliga skick, dvs. så de var tänkta från början av bla. Tolkien, var coola.
Deras uppgift enligt både Toliken och DoD är ju att alverna är moder naturs beskyddare och väktare av världen m.m. Det kan jag leva med, och att de inte dör av ålder eller blir sjuka är ju baggateller. Deras andra egenskap var ju att de var/är mycket duglia magiker, och att det till största delen beror på att de lever så pass länge, så de hinner tillföskaffa sig all information. Visst där räcker det tycker jag. De skall vara skygga och bo kvar i skogen, skyddade från resten av raserna. Kanske då ett fåtal som ger sig ut och äventyrar. De skall inte skapa stora vapen akademier där de lär ut all världens olika kampkonster av olika slag. De skall inte ha stora härar av krigare som ränner runt och jagar orcher. Tolikens alver tycker jag är en riktig alv.

Jag svamlar kanske bara, men skit i det!
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
WHFB [OT]

Nu är jag inte så insatt i ämnet men jag tycker att Warhammer Fantasy Battles har förvrängt de flesta klassiska fantasy varelser till den milda grad så att jag knappt ser skillnad på vampyrer och "Woodelves". Därför tycker jag att man inte ska ha WHFB scenarion som grund till sitt rollspelande, ifall man inte spelar det rollspelet såklart.

Tack för mig!

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com
 
Top