Nekromanti Alver

Dr_hof

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
42
Location
Nässjö, Sverige
Jag har spelat rollspel i snart 13-14 år. Jag har alltid varit en "dvärgfanatiker" dvs, jag älskar dvärgarna i både rollspel och fantasy böcker. Dock har ju alverna alltid haft sin personliga tjusning. I början, dvs det första drakar och demoner som kom ut -88 -89 ngn gång, så hade alla raser mycket lite skrivet om sig, och deras speciella förmågor var mycket begränsade. Man kunde dela in människan som den eviga medelmåttan, dvärgarna de coola krigarna och smederna, och alverna som magins och pilbågens mästare. Schysst tycke jag.
Efter detta så kom Expert reglerna och diverse kompliment med raser och liknande. Alverna blev nu ännu fler raser och lade sig till med en NYA massa egennskaper. Okej, låt gå...
Efter detta kommer -91 år upplaga. Schysst.
Nu släpper man alver modulen ihop med lite annat... Svartfolk bla. Och nu är alverna de bästa smeder som finns, de är obesegrade i olika svärdskonster, de kan alla möjliga versioner av magier till perfektion, och det finns ingen ras som är lika cool eller hård som de. Personligen så tycker jag att här ngnstans så spårade alverna ur. Vem som helst som läser lite fantasy "vet" att alverna är ganska lugna och betänksamma individer. De stressar inte runt och krigar, de tänker innan de talar osv.. Men ngnstans på vägen tycker jag att den mentaliteten försvann.
Är det jag som är gnällig eller är det så att min spelgrupp utnyttjar en urspårad ras för sina egna syften?

/Rock on!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"I början, dvs det första drakar och demoner som kom ut -88 -89 ngn gång, så hade alla raser mycket lite skrivet om sig, och deras speciella förmågor var mycket begränsade."

"I början" bör i DoDs fall snarare definieras som 1982, då den blå boxen kom ut.

"Är det jag som är gnällig eller är det så att min spelgrupp utnyttjar en urspårad ras för sina egna syften?"

Nej, du är inte gnällig. Själv tycker jag att alver har spårat ut under de sista tio åren eller så, och drabbats av något som är rollspelens motsvarighet till MAD (Mutual Assured Destruction - ömsesidig garanterad förintelse, det fenomen som skulle avskräcka andra sidan från att använda kärnvapen). Alverna blir bara häftigare och häftigare hela tiden, för att till slut eskalera i ren katastrof.

I ren protest avskaffade jag alver ur Skymningshem och gick tillbaka till folkloren i Västmark.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Precis, det är inte gnälligt. Jag håller mig till skogsalver till största delen, och ibland högalver...men dock inte som de var i alvboken...
Och till DoD6 hoppas jag att inte samma sak sker. Det är så trist när alla raser måste överträffa varandra hela tiden och knarkas sönder av alla förmågor...

*suck*

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
Alver i DoD6

Nä, du är inte alls gnällig. Eller så är också jag gnällig, hur man nu vill se på det.

Det är bl.a. det som jag gillar med DoD6, det står ingenstans att alverna är "super-duper-Legolassläktingar-som-sprutar-eld-ur-baken" eller något sådant.

Bara en stillsam och alldeles "lagom" beskrivning i grundboken, där nämns inte ens något speciellt yrke som alver "ska" ha.

"Månadens Krönika" på RM-hemsan handlar om en alv, som jag tycker har en ganska mänsklig inställning, trevligt!

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Jag tycker att du har rätt, men om du spelledar så tycker jag
att du ska säga till dina spelare att inte vara krigiska alver om du nu inte gillar det.
Och alla vet ju att spelledaren alltid har rätt.

Mvh Chrono



Då är saken Biff
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
tillbaka till tolkien?

jag läste precis ut Sagan om ringen igen... har du läst den? där är alla alver nästan hur mäktiga som helst! de kan bota sjukdommar, slåss bra, framstående magiker, bra hantverkare, bra smeder, underbart vackra, sjunger fantasiskt, påverkas inte av ondska, gör folk glada och lätta till sinnet.... nästintill halvgudar! så alla tolkienfanatiker borde gilla DoD6. Jag är inte så mycket emot iden att vissa raser är "övermäktiga" så länge det inte går överstyr. det bör rollspelas på rätt sätt också, svartfolk borde vara SKITRÄDDA för en alv om de möts en mot en osv....
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,967
Location
Linköping
Är bara tvungan att hålla med om att alverna spårade ut i Alvboken till DoD4 (eller vilken version den nu släpptes till). De skulle helt plötsligt vara häftigast, duktigast osv, av alla raser. Bättre smeder än dvärgarna och annat trams. Nepp, går fet-bort/images/icons/smile.gif

//[color:red]Feuflux
Inofficiell världsmästare på att ignorera ironí</font color=red>
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Intressant uppfattning, men jag måste tyvärr hålla med dig.
Jag älskar alver och tycker nog att de är den "bästa" rasen. Men som du säjer så håller dom på att bli... lite... överdrivna.

I min spel grupp så kör vi så här - i alla fall om jag är spelledare. Alver är INTE oövervinneliga, inte ens i närheten faktiskt, visst de kan inte dö av ålder men ärligt talat, hur ofta spelar man tills en rollperson faktiskt DÖR av ålder, oftast slutar man som en "super-hjälte" eller så dör man hjältemodigt i en strid någonstans, INTE av ålder.

Sen har vi det här med ressistans mot sjukdomar grejen. Vad kan jag säja?
Visst är det överdrivet men man spelar inte så äventyr som har sjukdomar som tema. Och om man nu ska göra det kan man väll säja att det är en mycket mäktig och magisk sjukdom så att alven också blir smittad.

Och visst håller jag med dig, alver ska vara mer inriktade mot den mentala saken och allt det där, men om man frågar mig så är faktiskt alvkrigare ganska tuffa.

Så, där fick jag nog med allt.
Fast det var en sak till angående ett svar lite längre ner, det om Tolkiens böcker och att alla alver i den är jätte mäktiga. Visst är dom det, men dom flest är väll också "ganska" gamla, eller?
Sen så tycker jag nog att det är ganska många "mäktiga" personer i Sagan om Ringen, för att ge ett exempel dom där trä gubbarna krossade väll ISENPORT eller?
Och om jag minns rätt så var ISENPOR ganska väl bevakad...

Aja och för att inte ta det självklara så kan man väll säja att Sauron också var en ganska tuff figur.

Sen hade jag också tänkt kommentera alvernas ålder, om man tänker efter så är inte alver så mäktiga. Inte om vi ska vara realistiska. Om man spelar alv i DoD -91 så får man samma Färdighets poäng som en människa TROTS att man är 100 år äldre, är inte detta ganska konstigt eller är bara alver ruggigt dumma så att det tar längre tid för dom att lära sig saker?

Aja, nog klagat för min del.
Jag håller med dig till stor det (kanske inte märks i det här inlägget men det är i alla fall sanningen) och jag tycker att man ska göra alver lite ... sämre.

MvH Martin
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
intressant (lång)

Intressant uppfattning, men jag måste tyvärr hålla med dig.
Jag älskar alver och tycker nog att de är den "bästa" rasen. Men som du säjer så håller dom på att bli... lite... överdrivna.

I min spel grupp så kör vi så här - i alla fall om jag är spelledare. Alver är INTE oövervinneliga, inte ens i närheten faktiskt, visst de kan inte dö av ålder men ärligt talat, hur ofta spelar man tills en rollperson faktiskt DÖR av ålder, oftast slutar man som en "super-hjälte" eller så dör man hjältemodigt i en strid någonstans, INTE av ålder.

Sen har vi det här med ressistans mot sjukdomar grejen. Vad kan jag säja?
Visst är det överdrivet men man spelar inte så äventyr som har sjukdomar som tema. Och om man nu ska göra det kan man väll säja att det är en mycket mäktig och magisk sjukdom så att alven också blir smittad.

Och visst håller jag med dig, alver ska vara mer inriktade mot den mentala saken och allt det där, men om man frågar mig så är faktiskt alvkrigare ganska tuffa.

Så, där fick jag nog med allt.
Fast det var en sak till angående ett svar lite längre ner, det om Tolkiens böcker och att alla alver i den är jätte mäktiga. Visst är dom det, men dom flest är väll också "ganska" gamla, eller?
Sen så tycker jag nog att det är ganska många "mäktiga" personer i Sagan om Ringen, för att ge ett exempel dom där trä gubbarna krossade väll ISENPORT eller?
Och om jag minns rätt så var ISENPOR ganska väl bevakad...

Aja och för att inte ta det självklara så kan man väll säja att Sauron också var en ganska tuff figur.

Sen hade jag också tänkt kommentera alvernas ålder, om man tänker efter så är inte alver så mäktiga. Inte om vi ska vara realistiska. Om man spelar alv i DoD -91 så får man samma Färdighets poäng som en människa TROTS att man är 100 år äldre, är inte detta ganska konstigt eller är bara alver ruggigt dumma så att det tar längre tid för dom att lära sig saker?

Aja, nog klagat för min del.
Jag håller med dig till stor det (kanske inte märks i det här inlägget men det är i alla fall sanningen) och jag tycker att man ska göra alver lite ... sämre.

MvH Martin
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Håller med fullt ut :)
Alver har spårat ur i en del av regelböckerna. Allt skriveri om att alver kan det, o det o det och sist men inte minst DET...
Vi använder nummera bara skogsalver eftersom det är den enda typen som är balanserad och inte sönder maxad som de flesta andra äro. Dessutom är de de ena sanna alverna enligt min mening (kan diskuteras i evighet men helst inte här :))
Dock kan det vara kul att överraska sina spelare med en SLP som inte är som alla andra alver.

Vi avänder dessutom inte alver som RP eftersom min o spelarnas uppfattning om alver gör det svårt att ha dem i en grupp under en längre tid. Tex deras tålamod att invänta tills det rätta ögonblicket uppstår, samt deras ickemateriella uppfattning, gör det mycket svårt att kombinera med andra raser. En männsika hinner ju nästa dö flera gånger av ålderdom innan alven har talat färdigt med en annan gammal alv vän. Om en människa skulle vänta tills alven tycker att tillfället är rätt att utföra/göra något skulle männsikan blivit gråhårig långt innan dess...
Dessa faktorer gör det mycket svårt.

Att alver inte har mer bakgrundspoäng än de andra raserna har nog med deras levene att göra. De lever en ganska skygg och i en monoton livsstil vilket kanske gör att de inte lär sig så mycket mer, vad vet jag?
 

Count

Warrior
Joined
29 Nov 2000
Messages
206
Location
Göteborg, Malmö
Jo men...

...betänk dock att många alver som en Rollperson spelar måste ha skillt sig en aning från mängden annars så skulle han nog inte äventyrat med andra.

MvH Martin
 

Fyaniz

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
51
Location
Stockholm, Sverige
Alver skall vara onda

som i Warhammer och i Terry Pratchetts böcker. Tycker jag alltså.

"There's nothin' as sure in the world as the glitter of gold and the treachery of Elves."
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Alver skall vara onda

Mja, jag håller nog inte helt med. Däremot så kan det vara överlägsna och arroganta och se ner på "lägre stående" varelser som tex. människor. Människor med sin begränsade livslängd borde vara som insekter för dem. Detta kan förstås variera ifrån alv till alv och ifrån alvsort till alvsort.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Alver skall vara onda

Människor med sin begränsade livslängd borde vara som insekter för dem.

Ur insekternas..ehrm Människornas synvinkel är det ju rätt likt ondska.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Nu släpper man alver modulen ihop med lite annat... Svartfolk bla.

Allting spårade ur runtomkring den tiden... Krigarens handbok förstörde striderna, magikerns handbok (inte att förväxla med magiboxen) förstörde magin, o.s.v... Tragiskt...
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Alver skall vara onda

Alverna är väl inte direkt onda i Warhammers värld. Snarare är det väl så att de ser sig som skapelsen krona och därför av andra varelser kan framstå som mycket överlägsna i sin stil jämt emot andra.
Men att likaställa överlägsenhet med ondska är väl lite väl saftigt...

Milrik av Remos - Kandras värsting

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 
Top