Nekromanti Alver

Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Hatten, jag VILL verkligen inte sitta och tjöta om dvägar i en "alver är bäst" diskussion. Men ok.

Ja men OM du hade läst lite så skulle de inse att Dvärgarnas HELA koboltiska arme och de taktiker de använder i strid ÄR designade för defensiv stridsföring.

Jag själv tycker att de kan vara extremt offensiva. De har tung beväpning, automatarmborst och ovanliga stridskonster.

Exakt de har en liten arme ständigt.
Vilket betyder att de måste utnytta alla som kan slåss för att slåss i händelse av att en fiende anfaller.
Därför är alla Dvärgar tränade i att hålla ett armborst och skjuta och slåss med yxa. ( INTE stridskonst träning utan enkel grund träning )


Inte direkt. Under dvärghatsdiskussionen så sa jag "så du påstår att dvärgarna är ungefär 50 000 vanliga soldater och 2500 vapenmästare?" Då svarade krille, "du glömmer dom andra 50 000 kockarna, arbetarna osv".

Argh! Var annan dvärg är "milisman". En dvärgisk milisman är lika bra som en ordntlig krigare. Sedan är ungefär 2500 av dvärgarna i ett dvärgfäste zur khan! Liten arme, skitsnack!

Att de inte åker båt är riktigt MEN du missade att de även förnekas möjligheten att ha ett KAVALLERI.
De kan inte använda tungt bepansrade krigare som anfaller med lans utan måste förlita sig på Infanteri vilket är taktisk underlägsen i områden med äng och öppen terräng.
Även Lätt kavalleri och Beridet infaneri nekas dvärgarna och sådana styrkor kan röra sig snappt och ändra position för att anfalla fienden från flera olika flanker. Dessa styrkor förnekas därmed dvärgarna.
Och beridna trupper ÄR elit enheter de har störa framgång än marktrupper.


Dvärgarna behöver inte hästar, de bor i bergen. Om de skulle ut i öppen terräng så skulle de kunna bekämpa kavalleri med pikar. De har ju spjutmurar. Sedan kan deras kärna beskjuta kavalleriet och då är helt plötsligt en kavalleriattack helt misslyckad mot dvärgarna.

Genom att de inte kan springa lika snappt betyder att fienden kan lättare springa ifrån en dvärg och använda avstånds vapen för att skjuta Dvärgen.
Att de har Krell spaz imponerar inte på mig då tekniken för automat armborst inte är så svår att göra i gamla Kina så hade de redan före Kristus födelse ett hävstångs armborst som de kunde använda.
Nackdelen med automat armborst och Krell spaz är att de inte är kraftiga vapen och därmed inte gör lika stor skada. ( Specielt inte när det är standard för krigare att HA pansar )


Eller så skjuter dvärgen personen innan... Man kan få in lyckoträffar på personen även om han har pansar. Sedan brukar inte en vanlig menig ha så jätteraftigt pansar.

De har en kultur som kretsar kring smideskonst uppenbarligen har de inte latat sig.
De vet att de är små och har nackdelar därför försöker de kompensera genom att använda sig av ypperlig kvalte på vapen.
Och enhans spjut är inte en unik sak i historien det finns andra kulturer som använt sig av ett kort hugg/stick spjut i Afrika finns flera olika sorter där man använder sig av spjut + sköld i närstrid.
Genom att använda sig av ett spjut kan dvärgana lättare komma åt på "lika" vilkor en längre fiende och att spjutet gör mycket skada är inte så förvånande det blir hävstångs och sentrifugal kraft när man svingar omkring ett tungt vasst skäregg.


Spjut kan inte användas effektivt som huggvapen. därför finns det stångvapen. Deras spjut gör mer skada sick än ett krokodilspjut (eller kanske lika mycket) och huggskadan är skitmycket högre än för en bardisan som, genom sin tyngd, bord göra mer skada. Kolla i krigarens väg själv.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Hatten, jag VILL verkligen inte sitta och tjöta om dvägar i en "alver är bäst" diskussion. Men ok.<p><hr></blockquote><p>Tja jag förstår precis vad du menar *suck*

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Ja men OM du hade läst lite så skulle de inse att Dvärgarnas HELA koboltiska arme och de taktiker de använder i strid ÄR designade för defensiv stridsföring.

Jag själv tycker att de kan vara extremt offensiva. De har tung beväpning, automatarmborst och ovanliga
stridskonster.<p><hr></blockquote><p>De har tung beväpning Oooja utan det skulle inte en BEFÄSTNING vara framgångs rik.

De har Automatarmborst som inte är så fruktansvärd imponerande tekniken att göra ett automat armborst med en hävstångs laddare är urgammal och JAG är säker på att flera mänskliga kulturer använder sådana. Okej Dvärgarnas PUMP automat armborst ÄR kompaktare men den gör lite skada och har inte vidare lång räckvidd något som ALLA automatarmborst lider av.

DE har sina stridskonster ooja men tänk efter HUR är de inriktade för sorts strid ?
Spaz-Rhitt ( snabbskytte ) användes genom att man överöser fienden med skott samtidigt som skytten drar sig strategiskt bakåt. ( Perfekt för en försvstyrka att använda för att överösa försvåra för fiender ) Det är en deffensive stridskonst i sig även om den kan användas till offensiv strid så är den bäst lämpad till deffensiva taktiker som att försvara det egna fästet eller möjligt när man ska lönnmörda något..

Lukh-Tamez ( Dvärgisk svärdsfäktning ) huvudsakligen öppnar man striden genom att använda parer svärdet/skölden. Kan inte säga med 100% troligen så lurar man fienden att anfalla och sen slår man tillbaka taktiken går ut på att hitta blottor hos fienden. Detta är en utmärkt taktik om man slåss emot en stor fiende och själv är kort.

Lak-Fiz ( aldrig avstanna ) Detta är den enda som är HELT intriktad på offensiv attack.

Zur-Khan ( STÅ kvar ) den stridskonst som har högst status bland dvärgarnas alla stridskonsterna designat för att en krigare ska kunna stå kvar som en levande köttkvar eller blodig VÄGG hindra anfallare. Man kan lätt tänka sig 1-5 Dvärgar stå på en bro eller gång i ett fäste och ensama hindra en numeret överlägsen arme bara genom denna stridskonst.
Den är effektivast om Dvärgkrigaren har en small gång där fienden endast kan anfalla från ETT HÅLL i taget. ( inte komma från flanken eller bakåt samtdigit ) och är bäst emot oorganiserade motståndare.

Sedan till deras vapen
Armborsten finns som bland människor och andra i olika former från de stora tunga som Krell-Hon som väger 5,6 KG inte något man vill släpa med sig när man ska äventyra inte... ( tungt vapen som man tar fram NÄR det är krig eller hyggelmonster i närheten )
Krell-Spaz snabb armborstet viste du att den gör lika mycket skada eller mindre skada än en Långbåge ( efter man lagt till bågens sty bonus ) men har kortare räckvidd och VÄGER mer vilket gör att en krigare packning blir tyngre. Alla som har varit i lumpen eller liftat vet att man VILL spare på vikten så mycket man kan.. för en arme kan för tung packning bli lika ödestiget som för lite mat.
Svärden är det inte så mycket att säga om annat än att de är funtions dugliga och anpassade för strid.
Yxorna lika så de ÄR vapen inget annat.
Medans spjutet Dar-Zhon endast 126 cm väger hela 1,4 kg vilket för den korta längden är mycket och den är framtung vilket gör den till ett HUGG vapen främst.
Dar-Khim det långa spjutet är gjort för att hindra fiender att krossa en sköld mur.


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Exakt de har en liten arme ständigt.
Vilket betyder att de måste utnytta alla som kan slåss för att slåss i händelse av att en fiende anfaller.
Därför är alla Dvärgar tränade i att hålla ett armborst och skjuta och slåss med yxa. ( INTE stridskonst
träning utan enkel grund träning )

Inte direkt. Under dvärghatsdiskussionen så sa jag "så du påstår att dvärgarna är ungefär 50 000 vanliga
soldater och 2500 vapenmästare?" Då svarade krille, "du glömmer dom andra 50 000 kockarna, arbetarna
osv".

Argh! Var annan dvärg är "milisman". En dvärgisk milisman är lika bra som en ordntlig krigare. Sedan är
ungefär 2500 av dvärgarna i ett dvärgfäste zur khan! Liten arme, skitsnack!<p><hr></blockquote><p>Silversurfaren Det är stor skillnad på en MILISMAN och en krigare en milis man vet hur han laddar ett armborst han vet hur man avfyrar det på kommando mer är det inte en MILISMAN är en snubbe som arbetar som smed/grävare/magiker/tekniker/programerare/bonde/fyllis underfredstiden och en gång om året gör några dagars träning med vapen resten av året struntar han helt i det.
En Millis man har inte ens en riktig stridskonst kanske någon form av grund vapen drill men inte mer.
Det gör att en Milis arme ÄR ett dåligt alternativ att använda vid offensiv strid ( man ska erövra fienden områden eller driva bort fienden från deras områden ) vad en millis arme är bäst på är att försvara sig samttidigit som de RIKTIGA krigarna dödar fienden. EN annfallande fiende kan inte ignorera de idiotiska miliskrigarna utan måste ödsla tid med att döda dom samttidigt som riktiga elit krigare anfaller.

Att Millis arme skulle betyda något form av "bevis" på en kobolitsk stor arme ÄR fel tolking. Den rätta tolkningen är på GRUND av att de är så få MÅSTE dvärgarna skaffa sig en Millis arme för att försvara sig i händelse av krig.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Att de inte åker båt är riktigt MEN du missade att de även förnekas möjligheten att ha ett KAVALLERI.
De kan inte använda tungt bepansrade krigare som anfaller med lans utan måste förlita sig på Infanteri
vilket är taktisk underlägsen i områden med äng och öppen terräng.
Även Lätt kavalleri och Beridet infaneri nekas dvärgarna och sådana styrkor kan röra sig snappt och ändra
position för att anfalla fienden från flera olika flanker. Dessa styrkor förnekas därmed dvärgarna.
Och beridna trupper ÄR elit enheter de har störa framgång än marktrupper.

Dvärgarna behöver inte hästar, de bor i bergen. Om de skulle ut i öppen terräng så skulle de kunna bekämpa kavalleri med pikar. De har ju spjutmurar. Sedan kan deras kärna beskjuta kavalleriet och då är helt plötsligt en kavalleriattack helt misslyckad mot dvärgarna.<p><hr></blockquote><p>Ja i bergen är Dvärgarna hyffsad beskyddat från kavalleri attacker men inte helt.

*suck* spjutmur ÄR inte en hundra 100% lösning emot en skicklig Lans attack allt som behövs är att en spricka uppstår i muren och riddarna gör stekspett av dvärgarna.
Sedan finns det flera olika former av kavalleri några går inte i närstrid utan rider runt fienden skjuter pilar och kastar in brandbomber ( flaska +sprit + eld = brinnande skäggtomte ) andra som beridet infanteri rider snappt fram eller bakom fienden och där hoppar ner från hästen för att anfalla fienden från marken. ( ja Beridet infanteri har existerat och användes framgångs rikt sista gången som JAG känner till av australienare under första Värdskriget )
Genom användadet av hästar kan fienden röra sig snabbare och annfalla dvärgiska styrkor från olika håll.
Användet av hästar för att få fram viktig information snappt och ändra anfallsposition kan användas i bergs områden förutsatt att miljön inte är FÖR extrem och ger även där en liten bonus som i viss mån kompenseras av dvärgarnas lokalkännedom.


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Genom att de inte kan springa lika snappt betyder att fienden kan lättare springa ifrån en dvärg och
använda avstånds vapen för att skjuta Dvärgen.
Att de har Krell spaz imponerar inte på mig då tekniken för automat armborst inte är så svår att göra i gamla
Kina så hade de redan före Kristus födelse ett hävstångs armborst som de kunde använda.
Nackdelen med automat armborst och Krell spaz är att de inte är kraftiga vapen och därmed inte gör lika
stor skada. ( Specielt inte när det är standard för krigare att HA pansar )

Eller så skjuter dvärgen personen innan... Man kan få in lyckoträffar på personen även om han har pansar.
Sedan brukar inte en vanlig menig ha så jätteraftigt pansar.<p><hr></blockquote><p>Med tanke på hur många av de Dväriska armen som är millis soldater är chansen stor att fienden inte behöver pansar en millis arme är bäst på att NÄSTAN träffa. ( vilket duger om det bara är att skjuta in i en hög av fiender )
och är det automat armborstet så finns en chans att fienden överlever även med dåligt panser och är det inte automat armborstet så har dvärgen fortfarande problem om fiendens kompisar är i närheten. ( tar tid att ladda om)

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> De har en kultur som kretsar kring smideskonst uppenbarligen har de inte latat sig.
De vet att de är små och har nackdelar därför försöker de kompensera genom att använda sig av ypperlig
kvalte på vapen.
Och enhans spjut är inte en unik sak i historien det finns andra kulturer som använt sig av ett kort hugg/stick
spjut i Afrika finns flera olika sorter där man använder sig av spjut + sköld i närstrid.
Genom att använda sig av ett spjut kan dvärgana lättare komma åt på "lika" vilkor en längre fiende och att
spjutet gör mycket skada är inte så förvånande det blir hävstångs och sentrifugal kraft när man svingar
omkring ett tungt vasst skäregg.

Spjut kan inte användas effektivt som huggvapen. därför finns det stångvapen. Deras spjut gör mer skada sick än ett krokodilspjut (eller kanske lika mycket) och huggskadan är skitmycket högre än för en bardisan som, genom sin tyngd, bord göra mer skada. Kolla i krigarens väg själv.
<p><hr></blockquote><p>Det beror på formen på spjutet och de dvärgiska kortaspjutet på minner i utseendet om pardisan då båda är kraftiga och framtunga ohc på så sätt får sina bonus genom tyngd. varför du blandar in krokodilspjut i diskutionen fattar jag inte riktigt då krokodilspjutet är ett stick vapen och vi pratar om huggspjut.
De afrikanska huggspjutet jag pratar om på minner mer om en stav med ett kortspjut på toppen och det använd att slåss genom kombinationen spjut + kohudsköld och man hugger med spjutet men kan även kasta det.
Dom vita boerna som kom för att kolonisera Sydafrika på 1500-1600 talet har skrivit ganska många texter om hur hemska dessa infödingar var att döda med spjut.
Hugg spjut är helt enkelt en version av stångvapen...

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Re: ???

Ja, jag har spelat skurk. Att de blir rikare, mer långlivade och har det allmänt bättre än hjältarna beror helt och hållet på hur duktig skurken respektive hjälten är, och hur de är som personer.

Att ohederlighet skulle gynna mänskligheten som stort tror jag inte det minsta på. Men det är förstås min högst personliga åsikt.

//"Fredda the mean" som inte tycker att brott lönar sig...
 

polyfemos

Veteran
Joined
20 Sep 2001
Messages
3
Re: Förbannelsen

Jag tycker du verkar lite otrevlig! Man har väl rätt att tycka att en ras är bäst! Eftersom varje människa är en egen individ så spelas alla RP olika och därför kan man spela bäst med en viss sort och därför tycka att den sorten är Bäst! Personligen tycker jag bäst om cirefalier men det är ju jag det! /Johan
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Re: Förbannelsen

Förlåt om jag har varit otrevlig. Det var inte min mening, men du saknar ju djupseende.

// Slut.
 

(vulg)

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
104
Location
Göteborg (nästan)
Misslor är Überarten

Hur orkar ni hålla på och hata alver/dvärgar/tiraker/pudlar vad är ni föe slags Rasister(eller om man ska vara noga "Artister/images/icons/laugh.gifHAHAHA!)

Spelar ingen roll om en Thism-snubbe har svärd och kan slåss han är forfarande en fjolla/images/icons/wink.gif
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: OT

Nej, eftersom de inte nämner den någonstans för att lugna alla som kallar dvärgarna kobolder. Krille påstod att de tänkt på regeln, Marco kallar den en feltolkning. Tycker inte det låter som att de hade tänkt på den alls innan jag drog upp den.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
OT mina herrar.

Förlåt om jag har varit otrevlig. Det var inte min mening,men du saknar ju djupseende.

Kallar du det ett förlåt?

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Eriol

Veteran
Joined
20 Jun 2001
Messages
74
Location
Zinkgruvan, en byhåla i Närke
Misslor är oslagbara

Säger du attt människor är mest sociala så har du nog fel där... Den ras som måste vara mest utvecklad och bäst av alla måste väl ändå vara misslan.. Omtyck av (nästan) alla, är ej inblandad i några krig, mest socialt utvecklade och bäst av allt så är väl misslan den ras som kan festa mest av alla!!!

Om någon så rockar misslor mest fett av alla (spelar iofs en thismalv men...........)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: OT

"Nej, eftersom de inte nämner den någonstans för att lugna alla som kallar dvärgarna kobolder."

...förutom i regelboken. Var mer behöver den nämnas? Det är en frivillig regel. Använd den om du vill - det ingår liksom i konceptet "frivilliga regler".

Och jo, jag tänkte på den. Att Marco tolkar regeln annorlunda och anser att jag tolkar den fel är hans problem.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Misslor är oslagbara

Misslor fattar inte ironi. Misslor är blåögda. Misslor är barnsliga. Misslor är en skämtras. Misslor ska ätas.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Top