Nekromanti Alver

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag själv tycker att mitt "dvärghat" var en riktigt rolig diskussion.

Jag tycker nog att rolig är fel ord. Snarare ensidig och den ledde ingenvart. Du sa att dvärgar var värsta koboldrasen och några höll med dig medans andra vill slå dig i skallen med något hårt. Poängen är att sådana här diskussioner tycks uppstå när folk har tråkigt och trots att alla svarar likadant varenda gång verkar det inte vara någon som lär sig.
Om någon går ut och säger att han tycker att alverna är värsta fjolbögarna så kommer det knappast leda till att alla andra drabbas av någon otroligt insikt och håller med honom. Särskilt om man inte har några som helst argument som stöder ens åsikt. Allt det kommer att leda till är någon slags ställningskrig mellan de olika inblandade parterna. Jag tycker att forumet är för värdefullt för att det ska förstöras av sådana här oseriösa diskussioner.

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
???

Jag kanske är lite halvkorkad men jag fattar faktiskt inte fördelen med att vara mer benägen att ljuga och stjäla?

//"Fredda the mean" som inte gillar folk som ljuger och stjäl...
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Skitskoj va den ju! Jag gillar att slänga käft!

Ska du sitta och snacka regler hela tiden eller vad menar du?

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: ???

Har du spelat skurk? De blir rikare, mer långlivade och har det allmänt bättre än hjältarna.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Skitskoj va den ju! Jag gillar att slänga käft!
<p><hr></blockquote><p>Problemet Silversurfan är att dina "bevis" på Dvärgarnas kobolism ej var baserad på missuppfattningar och du vägrar inse det utan tjatar på gång på gång under dvärgdiskutionen på ett sätt som inte bara irriterar folk utan får dig att låta sjukligt envis och ointeligent.. Det är synd för under våra diskutioner vet jag att du ÄR både smart och listig envis ja men inte sjukligt envis *ler* ( utom vad gäller dvärgar )
I vilket fall som helst så är det synd att du inte kan försöka läsa igenom Dvärgar igen men med öppna ögon och sedan tänka igenom Handling och konsekvens...

Tänk igenom dessa punkter medans du läser Dvärgar och de blir plötsligt inte värsta kobolerna..

Vad innebär igentligen en Befästning fylld med murar väggar tak fällor och bepansring för en anfallande arme ?

Vad Innebär det för en kung att folket är långlivad men föda FÅ barn för möjligheten att ha stora armer ?

Vad innebär en Dvärgs oförmåga att sitta på snappt rörliga farkoster/djur ur militär synvinkel ? ( de blir sjö sjuka )

Vad innebär det för taktiska nackdelar av att man är kort och inte kan springa lika snappt som andra ?

Vad innebär att vara kort för nackdelar i en strid närstrids vapen emot närstrids vapen ?


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
OT

Ja, nu blir han sur pga att han tycker att detta är inläggsjakt.
Silversurfan har själv sagt att jaja, jag hade fel, dvärgar är ju jättedåliga för dom är 50 cm kortare. Så han har erkännt att han har haft fel. Det händer inte ofta!

// Slut.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: OT

Silversurfan har själv sagt att jaja, jag hade fel, dvärgar är ju jättedåliga för dom är 50 cm kortare. Så han har erkännt att han har haft fel. Det händer inte ofta!

Tack vare en regel som man kan tolka som man vill. Därför är de kassa. Hade jag inte hittat denna regel så skulle dvärgarna varit bäst. Neogames hade inte ens tänkt på denna regel.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Och problemet med dig hatten är att du inte ser fördelarna.

Vad innebär igentligen en Befästning fylld med murar väggar tak fällor och bepansring för en anfallande arme?

Hur många gånger ska jag säga det! Jag klagar inte på deras befästningar, jag klagar på deras krigsmakt, deras attribut, deras kultur, deras temprament och deras magi. Inte deras dvärgfästen.

Vad Innebär det för en kung att folket är långlivad men föda FÅ barn för möjligheten att ha stora armer ?

Därför kanske de inte ska ha så stor aggresiv arme, eller hur?

Vad innebär en Dvärgs oförmåga att sitta på snappt rörliga farkoster/djur ur militär synvinkel ? ( de blir sjö sjuka )

Att de inte åker båt? De bor i berg. Havet är ointressant för dem. Hallå?

Vad innebär det för taktiska nackdelar av att man är kort och inte kan springa lika snappt som andra ?

De kan marschera längre eftersom de är starkare och mer uthålliga. Sedan har de krell spaz vilket gör att de kan skjuta sönder vilken här som helst innan de ens når fram.

Vad innebär att vara kort för nackdelar i en strid närstrids vapen emot närstrids vapen ?

Enligt mig -ob1t6 för fienden att slå dem. Dock nämdes inte detta utan det måste man lusläsa stridskapitlet för att upptäcka den lilla fördelen. Sedan får vi inte glömma att deras vapen är bäst, deras rustningar är bäst och de har ett spjut som man kan hålla i en hand, som har mer huggskada än de flesta vapnen.

Dvärgar är koboldiska. Men tack vare regeln för längdskillnad är de kassa som satan. Länge leve höjdskillnader!

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

marcus02

Veteran
Joined
24 May 2001
Messages
31
Location
Stockholm, Sweden
Re: Alver inte SÅ bra....

Du har inte läst Alver-förbannelsens folk, va?
För om du hade så skulle du veta att oftast så börjar de inte känna av förbannelsen föränns efter 200-300 år(olika från stam till stam)

*"Serialcrusher" Alver är inte att leka med*
 

marcus02

Veteran
Joined
24 May 2001
Messages
31
Location
Stockholm, Sweden
*tar en osthyvel och hyvlar bort druidens skägg* Om du hade läst några av mina trådar så kanske du skulle veta varför..läs Alver-föbannelsens folk..

*"Serialcrusher" Alver är inte att leka med*
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Och problemet med dig hatten är att du inte ser fördelarna.

Vad innebär igentligen en Befästning fylld med murar väggar tak fällor och bepansring för en anfallande
arme?

Hur många gånger ska jag säga det! Jag klagar inte på deras befästningar, jag klagar på deras krigsmakt,
deras attribut, deras kultur, deras temprament och deras magi. Inte deras dvärgfästen.<p><hr></blockquote><p>Ja men OM du hade läst lite så skulle de inse att Dvärgarnas HELA koboltiska arme och de taktiker de använder i strid ÄR designade för defensiv stridsföring.
Väldigt få offensiva taktiker i deras armer istället används små elit enheter tränade på dvärgisk kamsätt.
Roghan som är de mest offensiva har den stridskonsten som är mest offensive "Aldrig avstanna" medans de andra har stilla stående defensiva stridskonst. ( man låter fienden komma fram till en position ) De formerna funkar bra till fienden drar fram en häst och en Riddare med lans eller ett armborst.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Vad Innebär det för en kung att folket är långlivad men föda FÅ barn för möjligheten att ha stora armer ?
Därför kanske de inte ska ha så stor aggresiv arme, eller hur?<p><hr></blockquote><p>Exakt de har en liten arme ständigt.
Vilket betyder att de måste utnytta alla som kan slåss för att slåss i händelse av att en fiende anfaller.
Därför är alla Dvärgar tränade i att hålla ett armborst och skjuta och slåss med yxa. ( INTE stridskonst träning utan enkel grund träning )
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Vad innebär en Dvärgs oförmåga att sitta på snappt rörliga farkoster/djur ur militär synvinkel ? ( de blir sjö sjuka )
Att de inte åker båt? De bor i berg. Havet är ointressant för dem. Hallå?<p><hr></blockquote><p>Att de inte åker båt är riktigt MEN du missade att de även förnekas möjligheten att ha ett KAVALLERI.
De kan inte använda tungt bepansrade krigare som anfaller med lans utan måste förlita sig på Infanteri vilket är taktisk underlägsen i områden med äng och öppen terräng.
Även Lätt kavalleri och Beridet infaneri nekas dvärgarna och sådana styrkor kan röra sig snappt och ändra position för att anfalla fienden från flera olika flanker. Dessa styrkor förnekas därmed dvärgarna.
Och beridna trupper ÄR elit enheter de har störa framgång än marktrupper.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Vad innebär det för taktiska nackdelar av att man är kort och inte kan springa lika snappt som andra ?
De kan marschera längre eftersom de är starkare och mer uthålliga. Sedan har de krell spaz vilket gör att de
kan skjuta sönder vilken här som helst innan de ens når fram.<p><hr></blockquote><p>Genom att de inte kan springa lika snappt betyder att fienden kan lättare springa ifrån en dvärg och använda avstånds vapen för att skjuta Dvärgen.
Att de har Krell spaz imponerar inte på mig då tekniken för automat armborst inte är så svår att göra i gamla Kina så hade de redan före Kristus födelse ett hävstångs armborst som de kunde använda.
Nackdelen med automat armborst och Krell spaz är att de inte är kraftiga vapen och därmed inte gör lika stor skada. ( Specielt inte när det är standard för krigare att HA pansar )


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Vad innebär att vara kort för nackdelar i en strid närstrids vapen emot närstrids vapen ?
Enligt mig -ob1t6 för fienden att slå dem. Dock nämdes inte detta utan det måste man lusläsa stridskapitlet för
att upptäcka den lilla fördelen. Sedan får vi inte glömma att deras vapen är bäst, deras rustningar är bäst och
de har ett spjut som man kan hålla i en hand, som har mer huggskada än de flesta vapnen. <p><hr></blockquote><p>De har en kultur som kretsar kring smideskonst uppenbarligen har de inte latat sig.
De vet att de är små och har nackdelar därför försöker de kompensera genom att använda sig av ypperlig kvalte på vapen.
Och enhans spjut är inte en unik sak i historien det finns andra kulturer som använt sig av ett kort hugg/stick spjut i Afrika finns flera olika sorter där man använder sig av spjut + sköld i närstrid.
Genom att använda sig av ett spjut kan dvärgana lättare komma åt på "lika" vilkor en längre fiende och att spjutet gör mycket skada är inte så förvånande det blir hävstångs och sentrifugal kraft när man svingar omkring ett tungt vasst skäregg.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Dvärgar är koboldiska. Men tack vare regeln för längdskillnad är de kassa som satan. Länge leve
höjdskillnader!
<p><hr></blockquote><p>Dvärgar är inte koboldiska de är bra för att vara små men har som art allt för många nackdelar för att vara en kobolt art. Deras Uber uppfinninar är inte så överlägsna som du kan tro utan kan kopieras av andra om de spenderar nog tid och forskning på att hitta på en lösning.
Dvärgana i Eon vet att de måste utvecklas vilket man kan se i Dvärgar då de nyligen har uppfunnit ångdrivna kastmaskiner i Colm och då dvärgarna har en samhälle där de accepterar tekniskt och magisk forskning sida vid sida så uppfinner dom saker snabbare än omgivande mänsklig kultur där nästan all organiserad forskning verkar ske av magiker om magi och alkemi.
Okej en ohc annan smed bland de andra folken uppfinner hya prylar precis som i VÅR historia antar jag men Dvärgarna verkar satsa mer resurser i sina forskningar kan man utgå från de en av de styrande i rådet kallas mäster smed.
Takten på uppfinningarna kanske inte är så stor de Dvärgarna har ett ganska statisk samhälle med långlivade folk som gör saker på sitt sätt som de alltid har gjort men de är ändå snabbare än omgivande folk.

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Alver inte SÅ bra....

"Du har inte läst Alver-förbannelsens folk, va? För om du hade så skulle du veta att oftast så börjar de inte känna av förbannelsen föränns efter 200-300 år(olika från stam till stam)"

Jag skulle tro att du har glömt bort vissa bitar, till exempel sidorna 42 och 63.

Faktum är att man börjar bli påmind om Förbannelsen redan vid 30-50 år, såvida man inte har en spelledare som är läbbigt snäll med tabell A-11 och har läbbans flyt med bakgrundsslagen. Helt ovetenskapligt så bör en nyskapad rollperson ligga omkring 10 på tabell A-10 och efter lite äventyrande så borde den flyga uppåt i rasande fart till omkring 20 eller så. Därefter brukade i alla fall speltestarna ta det lite lugnare, så att de inte steg så fort på tabell A-10.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
De ansvarsfyllda?

Tja!

Jag tänkte höra hur det var tänkt med den lilla del av de alver som aldrig blir inåtvända...

Är dessa på något sätt utvalda, så att de slipper använda den där tabellen i 'Alver - Förbannelsens folk'?

...eller lever de så lugna liv att de aldrig får fiender (som i normalfall ger +1 på tabellen), att de inte har 'nära vänner' som kan dö, osv...?

Hittills har vi i vår spelgrupp räknat med att en alv som får resultatet 'Ungdomlig' på 'Fysiska egenskaper' slipper tabellen för 'inåtvändhet', och räknas istället som 'ansvarsfylld'. Resultatet 'Ungdomlig' verkar annars som ganska ointressant, om man spelar en alv på 20-30 år ;)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Ska du sitta och snacka regler hela tiden eller vad menar du?

Givetvis inte men det börjar bli litegrann tråkigt att ha samma trötta diskussion om de olika rasernas överlägsenhet hela tiden. Speciellt som ni inte lyckas omvända någon utan mest håller på och bollar samma argument mellan er, om och om igen.


"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: De ansvarsfyllda?

"Är dessa på något sätt utvalda, så att de slipper använda den där tabellen i 'Alver - Förbannelsens folk'?"

Den lilla andelen är så liten att det lämnas åt spelledarens godtycke att välja ut dem som är det. Personligen tycker jag inte att det är lämpligt att spela en sådan, eftersom det innebär en sådan mental låsning att rollpersonen knappt kan göra något annat än att iaktta och fundera.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: De ansvarsfyllda?

Enligt vad jag har förstått så blir de ansvarsfyllda inte riktigt ansvarsfyllda förrän de nått väldigt hög ålder. Då kan de se hur deras handlingar påverkat historien, osv. Det är först då det här med ansvar, tålamod mm. inträffar... ...fast jag har kanske fel?

En blivande ansvarsfylld borde alltså slippa alla effekter av tabellen på sidan 63 i 'Alver', även när alven är ung. Enligt reglerna verkar det annars vara lite väl svårt för en alv att klara sig i flera hundra år utan att drabbas av förbannelsens effekter...

Jag håller med om att en spelare inte borde spela med en gammal, beräknande, tålmodig, ansvarsfylld alv. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att en spelare skulle kunna spela med en ung (20-40 år gammal) BLIVANDE ansvarsfylld. Rollpersonen skulle i sådana fall bli ansvarsfylld några hundra år senare, och såpass länge tror jag inte att en kampanj håller, i alla fall om övriga rollpersoner är t.ex. människor. Det innebär kort och gott att rollpersonen bara skulle slippa bli cynisk och inåtvänd efter ett tiotal äventyr.
...och ja, jag gillar 'snuttgulliga' alver ;)
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Jag har läst alvboken tre ggr. Alver är kassa. Inte regelmässigt men mentalt. Om du bara går efter reglerna om vilken art som är bäst så skulle jag vilja kalla dig kobold.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Vi upplyser de mindre vetande./images/icons/wink.gif

Men det finns inte så många intressanta diskussioner på forumet just nu och därför är jag inne på denna tråd. Jag skulle annars ha skitit i den eftersom den är rätt, som du sa, löjlig.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Top