Nekromanti Alver i Trudvang

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Amen (nt)

....-

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Re: Alvvarianter som skulle passa

Nä, det är sant, men jag tänkte för ögonblicket mer på DoD -91

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Alvvarianter som skulle passa

"Nä, det är sant, men jag tänkte för ögonblicket mer på DoD -91"

De är inte så mycket lika där, annat än möjligen att de lever i skogen och har ett namn som liknar varandra. Annars är det inte så mycket identiskt där heller.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Re: Alvvarianter som skulle passa

Ok, även besserwissern har sina dåliga dagar :) (säger jag syftandes på mig själv)

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Vidder

Um... har du läst något av fru Pini?

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Blodsalver klassiska?!?

Vad jag menar med att vissa av alvraserna skulle vara seriösare än andra är att jag har lättare att acceptera att en RP ska vara en skogsalv än tex en silveralv...

Jag gillar silveralverna... de är litet mer DoD-specifika än de andra alverna... sedan passar det liksom in litet i gamla DoD koncept med alver som moder jords förkämpar i de olika delarna av naturen (till lands, till havs, uppe i luften och under jorden)... hög-alver, blods-alver, stadslevande alver bryter litet mot detta imho...
 

Lachtezan

Veteran
Joined
2 Oct 2000
Messages
58
Re: Blodsalver klassiska?!?

Blodsalver har aldrig använts i någon av våra kampanjer, åtminstone inte under något spelmöte som jag har varit med på. Personligen tycker jag att blodsalver är oseriösa. Rent ut sagt Bläh! Men nog vore det en bra idé att se över alvsläktet och revidera och sanera lite...


[color:red]Odi profanum vulgus et arceo</font color=red>
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
Re: Mänskliga raser

"Fördommar måste bekämpas genom kunskap inte våld."
Det är ju nästan att man börjar gråta vid så fina ord/images/icons/smile.gif.

/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
... och grottor är så långt från alvighet jag överhuvudtaget kan föreställa mig...
På den punkten håller jag verkligen med dig. Varför ska alver bo i grottor? Och det förakt som jag anser att det finns mellan alver och dvärgar borde väll göra att detta blir en omöjlighet(inte för att alla berg kryllar av dvärgar.... men nästan/images/icons/smile.gif).

/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>... och grottor är så långt från alvighet jag överhuvudtaget kan föreställa mig...
På den punkten håller jag verkligen med dig. Varför ska alver bo i grottor?</I>

Tja, om vi talar sagotradition och pre-Tolkien så är alver oknytt och skrömt och småfolk under stenar... så grottor vore väl inte helt avlägset.

--
Åke
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
nejnejnej!!!!
Absolut inte....... eller kanske/images/icons/crazy.gif
Jag är väll lite väl Tolkien matad men jag tar ändå viss disstans från hans tolkningar(roligt sammanträffande Tolkien-tolkningar, tolkningar-Tolkien .... jaja) av alver eftersom hans i stor sett är helgon(kanske lite oberäkneliga men ändock helgon). Däremot tycker jag att det är rätt kul att hans orcher härstammar från alverna, vadå "ett mynt har alltid två sidor"/images/icons/smile.gif.

/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
<I>Tja, om vi talar sagotradition och pre-Tolkien så är alver oknytt och skrömt och småfolk under stenar</I>

Tja, det vet jag inte. det är väl mest vittror och troll och dess like som bor under stenar, stubbar och bak rotvältor. Det närmsta vi har alver i vår svenska folklore är väl älvor, och dom ansågs ju inte vara särskilt trevliga iofs, men de hade knappast särskilt mycket med stenar och stubbar att göra heller, mer med dimmiga daggvåta ängsmarker. Fast jämfört med den forskning som gjorts om vättar/vittror och troll, så har älvorna förblivit ett tomt kapitel i svenska etnologers medvetanden.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Tja, det vet jag inte. det är väl mest vittror och troll och dess like som bor under stenar, stubbar och bak rotvältor. Det närmsta vi har alver i vår svenska folklore är väl älvor,</I>

Jadå, det beror alltid på <I>vilken</I> folklore man tittar på. Jag kopplade till isländsk dito, där det finns alver nere i jorden som kan bli arga om man flyttar på gamla stenar utan att fråga o dyl.
Har jag sett på TV i alla fall...

--
Åke
 

Angantyr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
6
Location
Rönninge
<I>Det närmsta vi har alver i vår svenska folklore är väl älvor, och dom ansågs ju inte vara särskilt trevliga iofs, men de hade knappast särskilt mycket med stenar och stubbar att göra heller, mer med dimmiga daggvåta ängsmarker.</I>

Nja, det där med att det är älvorna som dansar på dimmiga
ängar tror jag är en ganska sen variant. Dock var det (i
vissa delar av landet i alla fall) älvor som dansade upp de
där ringarna man skulle undvika att gå in i.

Så helt främmande för öppna marker ska alverna kanske inte
vara ändå :)

/ Thomas

--
Föredetting sedan 1989
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Alver är män

Det rådde (och råder) delade meningar om hur älvorna såg ut och uppträdde. Som sagt finns det de som dansar på dimmiga ängar, de finns de som dansar i ringar och lockar vandrare att delta i dansen och även de som bor nere under jorden. Om man vill skulle man ju också kunna anse att de här olika sorterna av älvor är en och samma typ. Älvorna ansågs väl knappast som utpräglad onda eller goda utan helt enkelt som en slags naturväsen som man gjorde bäst i att hålla sig på god fot med. Var man vänlig mot dem gjorde de knappast någon skada.

Och alver, det är ju helt enkelt den manliga motsvarigheten till älvor.

Don Kennetho
 
Top