Nekromanti Alver i Trudvang

Sindlast

Veteran
Joined
16 Jun 2000
Messages
89
Location
Halmstad
Kommer det bara finnas en typ utav alver? jag har fått den uppfattningen iallafall... Jag vill åtminstone ha Skogsalver, Grottalver, Blodsalver och Gråalver...
Dessa är ju de klassiska alverna, sedan så borde det finnas nån typ utav Högalv, bara den inte är så som de två versionerna som fanns i DoD -91 utan mer som Tolkiens högalver...
 

Sindlast

Veteran
Joined
16 Jun 2000
Messages
89
Location
Halmstad
Skogsalverna, Gråalverna och Högalverna finns ju i många fantasy böcker bl.a. i Tolkiens böcker... I bl.a. Sagan om Paksenarrion finns ju både Skogsalver och blodsalver...
Det finns ju hur många exempel som helst på att det finns olika typer eller raser utav Alv-släktet...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Blodsalver klassiska?!?

Blodsalver fanns inte på den gamla goda tiden *host*, *host*... Då fanns det enbart Alver. Sedan kom monsterböckerna, med dem delades alvsläktet i Skogs-, Silver-, Grå- och Grottalver (och en massa löst älvfolk, t.ex en liten alvisk kattsort)... därefter blev det bara värre.

Jag tycker det är bra om de drar ned litet på alvdiveriteten... Varför kan det inte vara en sorts alver där vissa lever i skogar, andra på havet, åter andra i grottor osv? När det finns en egen alvart för att leva i förstenade träd (blodsalver), städer (ljusalver) eller rent av torn (högalver) börjar man fundera på hur fasen en så långlivad art som dessutom alltid är ett konstant antal individer hinner evolva fram så specialicerade släkten.

Alvboken vill jag inte ens börja prata om. Dels för att jag inte har den, dels för att jag är hjärtligt trött på "Chronopia vs. DoD1,2,3,4&6"-debatten.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det finns ju hur många exempel som helst på att det finns olika typer eller raser utav Alv-släktet...

Det betyder inte att man måste samla dem alla i samma skog... Man kan göra ett urval.

Jag tror att tolkiens alver skulle passa ytterst dåligt i samma värld som Geminis myr-alver, eller Eons mordiska jag-skjuter-var-sjunde-av-släkte-X-jag-ser-alver.
 

Sindlast

Veteran
Joined
16 Jun 2000
Messages
89
Location
Halmstad
Re: Blodsalver klassiska?!?

läs tolkien böckerna, där finns det både Skogs- Grå och högalver...
Jag vet ett tiotal böcker där det finns alver som lever i förstenade träd eller i underjorden som är onda...
jag förstår vad du menar med de andra alverna, i min spelvärld till DoD finns endast Skogsalver, Grottalver, Blodsalver och Gråalver... de andra anser jag är oseriösa...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Blodsalver klassiska?!?

läs tolkien böckerna, där finns det både Skogs- Grå och högalver...

Ja, jag vet... Ingen av tolkienalverna finns dock i någon version av DoD så vad tolkien skrivit eller inte skrivit är litet irrelevant :)

Jag vet ett tiotal böcker där det finns alver som lever i förstenade träd eller i underjorden som är onda...

...Och? Blir något en nödvändig komponent i en fantasyvärld enbart för att någon skrivit om det i en bok? Det är ju som att kräva att det skall finnas lasersvärd i Starship Trooper eftersom det fanns det i Star Wars...
 

Sindlast

Veteran
Joined
16 Jun 2000
Messages
89
Location
Halmstad
Jag förstår precis vad du menar, men jag tycker samtidigt det är tråkigt med bara en enda alvras. Givitvis ska ju sådär 90% av alla alver vara skogsalver men jag gillar tanken på att det finns en liten del Grottalver i underjorden samt en del alver ute på haven. Grott- och Gråalverna ska ju vara extremt ovanliga och det är få som har hörttalas om dem och ännu mindre som har sett dem. Sedan tycker jag även att de ska finnas en del onda alver som de "goda" alverna förnekar, dessa onda är ju givetvis den allra minsta rasen. Men detta är givetvis bara vad jag tycker och jag respekterar för fullo dina åsikter om alver.
Alla andra raser som Injirer, Silveralver, Högalver (de som beskrivs i alver och Monster), Havsalver, Frostalv och Ljusalv är ,vad jag tycker är "oseriösa" raser, dessa finns inte i min spelvärld...
Men min ursprungliga fråga är trots all; Kommer det bara att finna en enda alvras i DoD 6 ???
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Blodsalver klassiska?!?

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Ingen av tolkienalverna finns dock i någon version av DoD<p><hr></blockquote><p>Fast i gamla Sagan Om Ringen - Rollspelet fanns det DoD-stats för noldor och de andra Tolkien-alverna...


/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
<EM>i min spelvärld till DoD finns endast Skogsalver, Grottalver, Blodsalver och Gråalver... de andra anser jag är oseriösa...</EM>
Precis som jag kör plus frostalver, fast jag har inga stats el. så på blodsalver. Bara en berättelse och en bild.

<EM>Grott- och Gråalverna ska ju vara extremt ovanliga</EM>
Som jag kör så är alla alver ovanliga. Det är inte såhär att någon går i skogen och stöter på en alv. De försöker undvika kontakt med andra raser. Jag tänker mig mycket noga för innan någon spelare får vara alv och helst vill jag ha en vettig anledning (bra karaktär, väldigt länge sedan någon var alv) till varför han ska vara det.

Jag har väldigt svårt att acceptera de andra alvraserna som dök upp i -91:an men godtar alltid de som finns i monsterböckerna. Det är väl för att det finns så många "riktiga" varelser och att jag är uppväxt med monsterböckerna.
Silveralvera är ett undantag där. Jag har väldigt svårt för att svälja dem och dess specialförmågor.

/[color:green]Han</font color=green> som inte ens tittar åt Monsterboxen
 

Sindlast

Veteran
Joined
16 Jun 2000
Messages
89
Location
Halmstad
Re: Blodsalver klassiska?!?

Från första början kommer DoD från Sagan om ringen- rollspelet som givetvis är baserat på tolkiens värld.
Dessutom finns det kanske en anledning att det finns flera olika typer utav alver i hans värld samt i så många andra litterära världar. Det finns inte många moderna fantasy rollspel där det inte finns flera olika typer utav alver.
Tycker du på allvar att det endast ska finnas en enda alvras? Är det så hemskt med 3-4 alvraser så att man får lite variation o krydda i spelet?
 

Sindlast

Veteran
Joined
16 Jun 2000
Messages
89
Location
Halmstad
Jag tycker inte det finns någon anledning till att frostalver ska finnas, men klart några få stammar i de snötäckta bergen där ingen människa har satt sin fot kan man ju acceptera...

Silveralverna accepterar jag som SLP då de finns med i en hel del köpäventyr och kampanjmoduler såsom Monster och Män i Ereb Altor...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Gråalver kan jag hålla med om att det borde finnas, eller åtminstone en motsvarande "sjöalvs"-ras. På något sätt är jag välvillig till tanken om alver som lever ute på haven. Det känns "rätt", om ni förstår. Grottalver, däremot, känns helt uppåt väggarna. Om något tycker jag att alver hör till de fria, öppna vidderna, grottor är för dvärgar.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Blodsalver klassiska?!?

Från första början kommer DoD från Sagan om ringen- rollspelet som givetvis är baserat på tolkiens värld.

Ånä! DoD är en översättning av Basic Roleplaying. Sagan om ringen-rollspelet, däremot, är en översättning av MERP. Och jag är ganska säker på att Target Games gav ut DoD före de gav ut SRR. (För visst var det Target som gav ut SRR?)

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Med tanke på

hur många människoraser det finns i Ereb Altor så har jag *absolut* inget emot 3-4 alvraser också.
Känner däremot inte till något annat spel där människorna delas up i olika raser (och får olika grundegenskaps nivåer).
Fast det gör ju ingenting! Som föregående inläggare sa: mer krydda åt spelet bara.
Jag tycker däremot inte att man ska göra det för invecklat. Om det finns tjugoelva raser att välja bland när man skapar en rollperson så blir det bara konfunderande.
Dessutom är det viktigt att alla raser blir balanserade, kan någon säga kobold? Tänkte väl det.

****** Oliestion ******
<A HREF="http://www.morningrise.8m.com/page6.html" target="_new">http://www.morningrise.8m.com/page6.html</A>
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
Re: njaaa

"i min spelvärld till DoD finns endast Skogsalver, Grottalver, Blodsalver och Gråalver... de andra anser jag är oseriösa..."
Vad är det som är så oseriöst med högalver. Ok, dom är inte särskilt roliga men det är ju inte politiker häller och de är i högsta grad seriösa/images/icons/smile.gif.





/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
"Om något tycker jag att alver hör till de fria, öppna vidderna, grottor är för dvärgar."
Jag har aldrig varit med om alver på öppna vidder. För mig är det skogen som gäller som den vanligaste "bostaden" och vissa stadsalver(se den tidigare disskusionen) kan väll få förekomma.



/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
"Om något tycker jag att alver hör till de fria, öppna vidderna, grottor är för dvärgar."
Jag har aldrig varit med om alver på öppna vidder. För mig är det skogen som gäller som den vanligaste "bostaden" och vissa stadsalver(se den tidigare disskusionen) kan väll få förekomma.



/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Re: Blodsalver klassiska?!?

Du har så rätt, Dnalor. SRR kom långt efter DoD i Sverige. DoD kom ut -82, SRR någon gång i slutet av 80-talet (88-89 om jag minns rätt).

- Robert Jonsson

"För att se igenom den slöja vi skapat så måste vi öppna ögonen...""
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Skogsalverna, Gråalverna och Högalverna finns ju i många fantasy böcker bl.a. i Tolkiens böcker..."

Ja, och? Bara för att Pappa Tolkien har haft med en kasse varianter av alver så måste väl inte alla andra ha samma varianter av alver?

"I bl.a. Sagan om Paksenarrion finns ju både Skogsalver och blodsalver..."

...och Paksenarrion är kraftigt inspirerat av AD&D. Det får gärna Drakar & Demoner låta bli att vara.

"Det finns ju hur många exempel som helst på att det finns olika typer eller raser utav Alv-släktet..."

Två invändningar:

För det första: är vi säkra på att det är olika raser? Så som jag läser Tolkien så verkar det mer vara olika kulturer av samma art.

För det andra: det finns också hur många exempel som helst på att det inte finns olika typer eller raser av alver. Varför inte följa dessa istället för att apa efter Tolkien? Alla andra har ju apat efter Tolkien redan, så en efterapning till kommer inte att tillföra det minsta.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Alvvarianter som skulle passa

"Dessa är ju de klassiska alverna,"

Ska man ha fler än en variant av alver som skulle passa det lilla vi har fått veta om miljön, så bör det snarast vara två varianter: något motsvarande den nordiska mytologins ljùsalfar och dokkalfar. Resten hör hemma i en amerikaniserad keltisk-inspirerad spelvärld, inte i en Bauer-inspirerad sagofantasy.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top