Alv + Människa = Sant!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Tolkiens alver är biologiskt närmast identiska med människor till den grad att det går att ta miste på en alv och en ung människa vid god hälsa.
Men inte så biologiskt lika att de kan få barn med varandra på naturlig väg, till skillnad från DnDs alver där det verkar hända titt som tätt. Och när de väl får barn med varandra via gudarnas ingripande så fortsätter skillnaderna vara väldigt stora. Vilket jag också tror många läsare av LotR missar.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Men inte så biologiskt lika att de kan få barn med varandra på naturlig väg, till skillnad från DnDs alver där det verkar hända titt som tätt. Och när de väl får barn med varandra via gudarnas ingripande så fortsätter skillnaderna vara väldigt stora. Vilket jag också tror många läsare av LotR missar.
Jag känner inte till någonting i Tolkiens mytologi som säger att alver och människor inte normalt kan få barn tillsammans. Och de gånger det har hänt så finns det inget som tyder på något gudomligt ingripande.
Det är sant att det är något som händer väldigt sällan, precis som romantiska förhållanden mellan alver och människor är väldigt sällsynta i Midgård. Men från det kan dra några säkra slutsatser.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag känner inte till någonting i Tolkiens mytologi som säger att alver och människor inte normalt kan få barn tillsammans.
Hmm... lite googlande senare verkar det vara så. Tydligen skrev Tolkien till och med i nått brev att människor och alver samma art, bara med spirituella skillnader. Intressant! Där får man för att man lyssnar på på vad andra säger istället för att läsa själv =D

Fast det är värt att ha fel ibland för att slippa läsa skiten ;)

Bara tre instanser av alv/människa-kombon dock. Det antyder att det är något mer som ligger bakom.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Bara tre instanser av alv/människa-kombon dock. Det antyder att det är något mer som ligger bakom.
Att de flesta alver ser på alv-människa relationer som vi skulle se på en relation mellan en 40-åring och en 13-åring? De flesta 80-åring lär nog te sig rätt omogna för någon som är ett par tusen år gammal.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Att de flesta alver ser på alv-människa relationer som vi skulle se på en relation mellan en 40-åring och en 13-åring? De flesta 80-åring lär nog te sig rätt omogna för någon som är ett par tusen år gammal.
Låter otroligt; alver föds knappast 1000 år gamla. Tolkien hade verkligen behövt lägga lite mer tid på att utveckla det här folkslaget innan han publicerade =P XD
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Låter otroligt; alver föds knappast 1000 år gamla. Tolkien hade verkligen behövt lägga lite mer tid på att utveckla det här folkslaget innan han publicerade =P XD
Nej, men de lever hyfsat separat. Och det är inte alla föräldrar som uppskattar och uppmuntrar att deras 13-åring är förälskad i en annan 13-åring och vill inleda ett förhållande, ännu mindre bilda familj.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Nej, men de lever hyfsat separat. Och det är inte alla föräldrar som uppskattar och uppmuntrar att deras 13-åring är förälskad i en annan 13-åring och vill inleda ett förhållande, ännu mindre bilda familj.
Nej, men det finns den där åldern 15 till, åh säg runt 30, när folk ränner runt och gör lite som de vill. Betänk att om alver och människor är biologiskt identiska, som tydligen Tolkien tyckte, så borde deras fysiska utveckling se på ungefär lika termer. Med allt vad hormoner innebär.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nej, men det finns den där åldern 15 till, åh säg runt 30, när folk ränner runt och gör lite som de vill. Betänk att om alver och människor är biologiskt identiska, som tydligen Tolkien tyckte, så borde deras fysiska utveckling se på ungefär lika termer. Med allt vad hormoner innebär.
Vilket är antagligen riktigt frustrerande för en 15 till 30-årig alv i Midgård, i och med att alverna sällan får barn och inte lever nära människor.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Vilket är antagligen riktigt frustrerande för en 15 till 30-årig alv i Midgård, i och med att alverna sällan får barn och inte lever nära människor.
Och nu är det ändå själva källan vi diskuterar, inte ett rollspel som bygger på ett rollspel som bygger på källan (eller hur man nu vill dra det). Så att förlita sig på någon slags osmos som grund för sitt rollspel känns sjukt vanskligt.

Man kan ju absolut strunta i att ha en värld och dylikt överhuvudtaget, och bara skriva ett världsagnostiskt rollspel där man behöver hitta på en setting själv. Även då kan man så klart göra det i olika utstärkning. Ursprungliga DnD kom ju utan värld, men hade ändå ganska mycket världsbyggande inbakat i reglerna. Man skulle absolut kunna banta ner det ännu mer, vilket exempelvis Zweihänder försökte med (i alla fall när jag fortfarande var uppdaterad på projektet), där de har väldigt mycket mer generella folkslag som är mer baserade kring teman, för att man sedan ska kunna passa in dem i princip i vilken värld som helst.

Det är absolut ett sätt att gå tillväga, fast det innebär ju att man tappar en stor del av möjligheterna att bygga upp en en attraktion för spelet. Har man hyfsade regler och en hyfsad värld kan man locka folk på båda punkterna. Har man bara regler behöver de ha något speciellt för att locka till sig köpare.

Men vill man faktiskt ha en spelvärld som hör ihop med sitt rollspel ser jag defintivit en poäng att faktiskt ägna några sidor att beskriva just sin version av den världen. Även om den visionen till viss del bygger på andra tidigare rollspel.

Sen kanske nedgrottande i detaljer om varför alver och människor inte har sex oftare än de har kanske är lite överkurs =D
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Den här diskussionen är utbruten från tråden "Hur mycket kontext bör ett rollspel ge?"
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Bara tre instanser av alv/människa-kombon dock. Det antyder att det är något mer som ligger bakom.
Tror faktiskt att det skrivs att det bara fanns 3 stycken föreningar mellan människa och högalv (dvs noldor), man kan ju tänka sig att det fanns lite köttsliga affärer mellan människor och alver av mer lågättad stam? Dessutom är ju det mesta av Tolkien skrivet som en inomvärldslig berättelse, och man kan ju tänka sig att en krönikör inte haft koll på mer betydelselösa förbindelser?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Beren och Luthien
Tuor och Idril
Aragorn och Arwen

I alla tre fallen en dådkraftig och hjältemodig människoman (adan) med en kärleksfull och offervillig alvmö... Classic J.R.R... :/

Skillnaden mellan alver och människor är ju främst metafysisk, och det är därför deras avkomma inte blir halvalver som någon sorts hybrid, utan får välja mellan att vara alv eller människa - alvernas odödlighet eller människans "gåva" dödligheten.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
och man kan ju tänka sig att en krönikör inte haft koll på mer betydelselösa förbindelser?
Allt sånt är säkert full möjligt. Jag har så gott som noll koll på sånt där =D

Jag var egentligen inte ute så mycket efter att diskutera Tolkien som att belysa att folk har vitt skilda tolkningar av alver även om man går direkt på vad trådstartaren tycktes anse var "källan", och att det därför kändes som en dålig idé att helt och hållet förlita sig på folks eventuella kunskaper om helt andra verk för att spela ett specifikt rollspel =D

För även om det nu visade sig vara fel att alver och människor inte kan få barn utan gudomligt ingripande så är det en åsikt jag fått berättad för mig av någon som faktiskt gillar sagan om ringen-böckerna och har läst dem om och om igen (till skillnad från mig som tycker att Bilbo är den enda av Tolkiens böcker som är värd att läsa. Och Gillis bonde från Ham...).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
För även om det nu visade sig vara fel att alver och människor inte kan få barn utan gudomligt ingripande så är det en åsikt jag fått berättad för mig av någon som faktiskt gillar sagan om ringen-böckerna och har läst dem om och om igen (till skillnad från mig som tycker att Bilbo är den enda av Tolkiens böcker som är värd att läsa. Och Gillis bonde från Ham...).
Jag tror jag förstår var missuppfattningen kommer ifrån - gudarna ingriper när alver och människor får barn, och låter dem välja om de vill bli alver eller människor. Så på det sättet är som sagt inte heller de halvalver som finns halvalver i klassisk rollspelsbemärkelse
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Beren och Luthien
Tuor och Idril
Aragorn och Arwen

I alla tre fallen en dådkraftig och hjältemodig människoman (adan) med en kärleksfull och offervillig alvmö... Classic J.R.R... :/
Fast 2 av 3 beskrivs faktiskt som rätt kapabla om sanningen ska fram (ssk Luthien, där Tolkien inspirerades av sin fru). Mycket kan man säga om Tolkiens kvinnosyn, men det här är ett något mindre grisigt exempel faktiskt :giggle:
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Jag tror jag förstår var missuppfattningen kommer ifrån - gudarna ingriper när alver och människor får barn, och låter dem välja om de vill bli alver eller människor. Så på det sättet är som sagt inte heller de halvalver som finns halvalver i klassisk rollspelsbemärkelse
Nja, är det så. De är väl halvalver oavsett, t.ex. Elrond benämns väl tom. Elrond Halvalven. Men de får valet om de vill vara odödliga som alver eller dödliga som människor. Men detta leder inte till att de fysiskt förändras till den ena eller andra. Och även halv-alver som väljer att bli mänskliga (som väl Arwen gör antar jag, i varje fall i filmerna och jag minns inte om det ens nämns i böckerna) lever oerhört länge (precis som de människor som står nära alver, typ dunedain och så).

Vad gäller hur ofta noldor och människor fått avkomma vet jag inte men mellan alv och människa verkar ju inte vara väldigt ovanligt. Om det ens är något som benämns i några av böckerna kring Bilbo och trilogin.

Cog.
 
Top