Hur mycket kontext bör ett rollspel ge?

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag drog mig idag till minnes den modernistiska literaturen, där man försökte bryta med tidigare tradition där man behövde vara insatt i alla möjliga kringliggande material (förmodligen då teater och literatur främst konsumerades av rika och övre medelklass). Verk stulle stå för sig själva och inte kräva förförståelse baserad på andra verk - och på den vägen har mycket modern literatur fortsatt.

Men borde rollspel göra det? Rollspel är redan vid start baserade på existerande media - de är andrahandsverk (med få undantag). Behöver man verkligen ge en beskrivning av vad orcher och alver är? Nej, säger jag. Man behöver bara ta upp deras existens och om de skiljer sig från den vanliga kontexten - och om skillnaden är av sorten "de har blå hud och är likätare" med inget övrigt kan man ha med det och spara sidor - och detta gäller extra mycket för äventyr - det finns ingen poäng med att göra en halv sidas utläggning om att orch-schamanen är ond och vill ta över styret av orch-klanen när det kan göras i en mening (och om "ond orch" är redundant i settingen). Det här går förstås emot impulsen att skriva så mycket - ärligt talat ser jag det som att många rollspellsförfattare verkar skriva mycket för att de har väldigt lite att säga. Det är alltid svårt att fatta sig kort. En del OSR verkar luta åt det här hållet, men kanske mer fokuserar på att skriva äventyr som skiljer sig från typiska fantasy-äventyr snarare än att skriva kort och utnyttja att folk har annan media och förförståelse att luta sig mot?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Jag tror du underskattar hur mycket variation det finns i existerande media om allt möjligt.
Ta alver som du nämner. Alver förekommer i mängder av böcker och rollspel. I princip det enda som är gemensamt för alla dessa olika alver är de är humanoider som (oftast) är långlivade. Så att bara nämna att det finns alver i ett rollspel är inte tillräckligt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
tl;dr: All text ska vara relevant. Jag läste det där blogginlägget för ett tag sedan och förvånades över att någon kände att det behövde skrivas. Nu har jag verkligen inget emot bloggar som skriver om spel, men för mig var det en vidöppen dörr. Kanske är det så att svensk speltradition är mer effektiv och genomtänkt än annan? För jag känner inte alls igen detta i de spel jag spelar/konsumerar. Nu läser jag inte alls lika många spel som förr, och rätt få nya spel, så kanske har detta blivit värre? Inte för att jag tror det.

Kort sagt, jag känner inte igen problemet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Vad jag vill ha är idébränsle, med mycket utrymme för mig att göra min grej av det. Jag är inte intresserad av en "officiell setting" (vilket är en anledning till att flera stora spel faller bort för mig), jag vill ha utrymmet att göra det till mitt spel. Det är därför som jag tex inte skulle köra Cthulhu eller Kult med någon av entiteterna som nämns i reglerna, utan hellre gör något eget i samma stil.

Så, för min del, hellre än en detaljerad atlas av allt vill jag ha en turistguide med sevärdheter. Sätt spotlighten på några speciellt intressanta saker. Det är ju trots allt inte de tråkiga bitarna man är intresserad av, transportsträckorna kan jag vara utan och vita fläckar på kartan kan jag fylla i själv med egna idéer.

Så, nog med bakgrund. Hur hänger det här ihop med Max fråga? Well, det är samma sak. Rollspel är inte spel i traditionell mening. Det gör inget om det finns lösa trådar. Tvärtom, jag älskar när det finns lösa trådar som jag kan knyta mina egna knutar med. Så, försök presentera din övergripande vision, men lämna detaljerna till läsaren.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag tror du underskattar hur mycket variation det finns i existerande media om allt möjligt.
Ta alver som du nämner. Alver förekommer i mängder av böcker och rollspel. I princip det enda som är gemensamt för alla dessa olika alver är de är humanoider som (oftast) är långlivade. Så att bara nämna att det finns alver i ett rollspel är inte tillräckligt.
90% av folk antar Tolkien-alver. Men - är det så kritiskt att folk ser exakt samma alver som spelskaparen? För variationerna av alver är ofta ganska... små.

Jag förstår att många spelskrivare hellre hade skrivit en roman, rollspel är dock ett interaktivt medium. Släpp sargen. ;)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag håller med, det enda jag behöver är det som gör spelmötet bra/bättre för mig. Men samtidigt så kan jag se en poäng från speltillverkarens sida att göra spelet tillgängligt för många genom att införa mer material än det som bedöms vara absolut nödvändigt.

Men vad det gäller sparsmakat så skulle jag vilja lyfta fram Whitehack som utgår från spelgruppens uppfattning av "standard fantasy" som bas. Sedan skapar man själva settingen själv, t.ex. genom att skapa avvikelser, inspireras av andra källor eller använda historiska miljöer.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
90% av folk antar Tolkien-alver.
Intressant. Har du några siffror som backar upp det påståendet? Eller räknar du in folk som aldrig spelat rollspel förut? Jag skulle istället hävda att majoriteten av rollspelare som läser sagan om ringen antar DnD-alver =)

Det finns så stor variation av "normen" idag och follk tycker om att plocka sina favoriter från flera olika källor att det absolut finns en poäng att ha en mer heltäckande beskrivning än "alver och orcher".

Däremot håller jag helt med att de beskrivningarna ofta skulle kunna vara betydligt kortare än vad de ofta är. Svenska spel tycker jag ofta är rätt bra på det, men många av "de stora" amerikanska spelen känns som att de gärna skenar iväg.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
90% av folk antar Tolkien-alver. Men - är det så kritiskt att folk ser exakt samma alver som spelskaparen? För variationerna av alver är ofta ganska... små.
Vilka Tolkien-alver? De vi möter i "The Hobbit", eller de i "Lord of the Rings"? De beter sig inte lika. Dessutom så finns det säkert många som antar att alver har spetsiga öron - det har de inte i Tolkien. Tolkiens alver är biologiskt närmast identiska med människor till den grad att det går att ta miste på en alv och en ung människa vid god hälsa.

Variationerna kan vara ganska stora. Jämför till exempel Galadriel med Drizzt Do'Urden, för att ta två av de mest kända fiktiva alverna. Bägge är alver - och ungefär där tog likheterna slut.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
90% av folk antar Tolkien-alver. Men - är det så kritiskt att folk ser exakt samma alver som spelskaparen? För variationerna av alver är ofta ganska... små.
Poängen här, åtminstone inlägget du länkar till, att om du har med alvers var roll är att vara standardalver, så låt det vara upp till spelgruppen att avgöra vilken typ de är. Har de ingen bärande roll, eller nyskapande coolsness, så skit i dem. "I skogen bor det alver". Det räcker så.

Dock tycker jag att motreaktionen ibland blir "alverna har huggtänder, hatar glass och äter spädbarn", vilket jag personligen tycker är snäppet värre.

Vad jag däremot gillar är världar med djup. Även om alverna kanske till en början ser ut som alver, så märker man efter ett tag att så var det inte alls! Men det kan också bli pretentiöst och långtråkigt.

Kontentan här är att det inte finns One True Way att skriva spel på, eller att behandla setting på. Alla har sin roll att fylla.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Vilka Tolkien-alver? De vi möter i "The Hobbit", eller de i "Lord of the Rings"?
Tolkien-alver som i LotR-filmerna med vissa delar av DnD. Det är inte klassiska Sidhe, fair folk eller som i Fairy Queene. Självklart är det skillnad mellan olika alver på samma sätt som det är skillnad mellan olika människor. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Det räcker att skriva alver och sätta stats. Om ett bord antar att det är jultomtens alver, någon antar att det är Legolas och någon antar de där aliensen från Thor filmerna så spelar det ingen roll. Alla tre fungerar lika bra. Det här är en fantastisk möjlighet som man slösar genom att förklara saker eller ha bilder! Jag gör medvetna design beslut! Jag är inte bara lat...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
När jag ändå är inne på bilder i rollspel. Om du har bra bilder behöver du mindre ord och har du bra ord behöver du mindre bilder. Man kan liksom ha samma text med olika bilder för helt olika ton. Låt oss stanna hos alverna:

Alv: +1 till Karisma och Inteligens. Immunitet mot sömm och charm.

Och beroende på bilden...
 

Attachments

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Missförstå mig rätt här: Jag menar inte att *all* beskrivning ska kastas ut, men fokusera på sånt som spelare inte lätt kan fylla i själv från metakontext - vi antar att draken har en skatthög, vi behöver egentligen inte veta mer än värdet, eventuella speciella föremål och om det finns någon som vill ha sina artefakter tillbaka efter drakens död. Och det sista är det intressanta, för resten kan man rulla fram själv ur någon tabell. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Missförstå mig rätt här: Jag menar inte att *all* beskrivning ska kastas ut, men fokusera på sånt som spelare inte lätt kan fylla i själv från metakontext - vi antar att draken har en skatthög, vi behöver egentligen inte veta mer än värdet, eventuella speciella föremål och om det finns någon som vill ha sina artefakter tillbaka efter drakens död. Och det sista är det intressanta, för resten kan man rulla fram själv ur någon tabell. :)
Exakt, och det här gäller ju all skriven text oavsett innehåll. Skriv det som läsaren behöver förstå :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,612
Location
Uppsala
Tror mitt svar är: så lite som möjligt, så fokuserat som möjligt!

Saker jag helst inte har i nya rollspel (även om jag medger att det till största delen är utopiskt):
- "Vad är rollspel?"-kapitel. Bara nej. Ingen läser det och texten förvirrar nästan garanterat nybörjare mer än det hjälper.
- "Såhär spelar du rollspel"-kapitel. Samma.
- "Såhär rullar du tärning"-texter. Om det inte är väldigt väldigt väldigt väldigt (sa jag väldigt?) annorlunda, skippa. Berätta vilka tärningar som används, resten kommer dina spelare förstå.
- "Färdighet A gör att du kan..."-texter. Sluta, please? Please?
- "Fantasylandet Göran tycker att Fantasylandet Helga är..."-texter. Stora omfattande världsbeskrivningar är inte setting för mig, utan går oftast in genom ena ögat och ut genom det andra.

Saker jag väldigt gärna har:
- En kapitelindelning där det blir lätt att hitta det jag vill läsa, istället för att behöva läsa från pärm till pärm. (Ironiskt nog läser jag oftast pärm till pärm ändå, men ingen har sagt att en måste leva som en lär.)
- "Vad är annorlunda med det här spelet"-kapitel. Ett snabbt intro som förmedlar känsla, regler, stämning, setting, eller vad som nu är viktigt för just det här spelet, och lämnar ut allt annat.
- "Såhär spelar du det här spelet"-kapitel. Specifikt riktat till spelare och specifikt för just det här spelet. En sida räcker. Mer blir lätt för mycket.
- "Såhär spelleder du det här speleT"-kapitel. Specifikt riktat till spelledare, om spelet har sådan. En sida räcker även här, men spelledaren kan absolut få ännu mer som inspiration eller prepphjälp eller äventyr, eller allt på en gång.
- Inspirationstabeller. Fragmentariska eller detaljerade spelar inte så stor roll, men saker som kan snabbstarta en kvälls spel är guld!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Exakt, och det här gäller ju all skriven text oavsett innehåll. Skriv det som läsaren behöver förstå :)
Och i rollspels fall är det mycket mindre än rollspelsmakare antar. Rollspel är inte romaner, de är spel. Utnyttja folks förutsatta kunskap och bygg på den. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Och i rollspels fall är det mycket mindre än rollspelsmakare antar. Rollspel är inte romaner, de är spel. Utnyttja folks förutsatta kunskap och bygg på den. :)
Om man vill bryta förutfattade meningar då?

Nä, jag köper inte premissen som generellt sann. Visst, skriv inte massa självklarheter som folk redan vet, men skriv precis så mycket du känner att du behöver för att leverera din vision.

Case in point; Nya Neotech.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Letar du efter inlägg om varför alver och människor inte får barn så ofta? Då ska du leta här:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Och nu är det ändå själva källan vi diskuterar, inte ett rollspel som bygger på ett rollspel som bygger på källan (eller hur man nu vill dra det). Så att förlita sig på någon slags osmos som grund för sitt rollspel känns sjukt vanskligt.

Man kan ju absolut strunta i att ha en värld och dylikt överhuvudtaget, och bara skriva ett världsagnostiskt rollspel där man behöver hitta på en setting själv. Även då kan man så klart göra det i olika utstärkning. Ursprungliga DnD kom ju utan värld, men hade ändå ganska mycket världsbyggande inbakat i reglerna. Man skulle absolut kunna banta ner det ännu mer, vilket exempelvis Zweihänder försökte med (i alla fall när jag fortfarande var uppdaterad på projektet), där de har väldigt mycket mer generella folkslag som är mer baserade kring teman, för att man sedan ska kunna passa in dem i princip i vilken värld som helst.

Det är absolut ett sätt att gå tillväga, fast det innebär ju att man tappar en stor del av möjligheterna att bygga upp en en attraktion för spelet. Har man hyfsade regler och en hyfsad värld kan man locka folk på båda punkterna. Har man bara regler behöver de ha något speciellt för att locka till sig köpare.

Men vill man faktiskt ha en spelvärld som hör ihop med sitt rollspel ser jag defintivit en poäng att faktiskt ägna några sidor att beskriva just sin version av den världen. Även om den visionen till viss del bygger på andra tidigare rollspel.

Sen kanske nedgrottande i detaljer om varför alver och människor inte har sex oftare än de har kanske är lite överkurs =D
Det här var ett direkt inlägg i debatten den här tråden handlar om, så jag citerar in det här igen =)
 
Top