DoD Altors Vidder, en rollspelspodd om DoD

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro


Den 22 mars kommer Altors Vidder den första riktiga spinoffpodden till Soloäventyret, att ha premiär och det är en återkomst till en värld och ett rollspel som betydde mycket för mig. Jag talar förstås om rollspelet Drakar och Demoner och världen Altor.

Till min hjälp har jag Mattias Fredriksson som karkionen Iblis, vilket kommer rama in det storslagna äventyret som berättarrösten som introducerar varje avsnitt.

Vi kommer att få följa ett flertal hjältar under deras äventyr i Altors Vidder, men först ut är Andreas Lundström (Sweden Rolls, Tärningen är kastad och Riddles in the Dark) som halvorchen Ogmund som lämnar det trygga Torshem för att bege sig ned till Berendien (och äventyret Enhörningshornet). Därefter får vi följa den trakoriska landsflyktingen och riddaren Sanko Anka (spelad av Jimmy Jonsson) som lämnar tryggheten i Kandra bakom sig för att bege sig till Monturerna.



Fler hjältar kommer att följa längre fram, men varje berättelse måste starta någonstans och vi har valt att börja med dessa!

Altors Vidder har premiär 22/3, 2021!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Awesome! Älskar Barks-referensen.

 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Det här ska jag följa!

Har precis kört igenom Triangeldrama i Edelfara och tänkte botanisera bland Ereb Altors skatter

C

PS. ska bli kul att se ngn annan hantera Enhörningshornet, bidde TPK när jag spelledde för 29 år sedan.
Och monturerna vill jag följa
 
Last edited:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
Det här ska jag följa!

Har precis kört igenom Triangeldrama i Edelfara och tänkte botanisera bland Ereb Altors skatter

C

PS. ska bli kul att se ngn annan hantera Enhörningshornet, bidde TPK när jag spelledde.
Och monturerna vill jag följa
Välkommen ombord! :)

Det jag minns från Triangeldrama i Edelfara är ett vittnesmål som skulle läsas upp på bred skånska och att svartfolk kallades för lortingarna där, men det är typ allt haha. Fördelen med det här projektet är ju att jag kommer få gräva i alla moduler och minnas saker som man glömt sedan länge - på både gott och ont!

Enhörningshornet har jag nu påbörjat och än så länge inte en TPK att rapportera även om Ogmunds två kumpaner ser ut att vara riktigt illa skick. :gremeek:

Och kul att du är pepp på Monturerna - det är få som uttryckt någon som helst intresse eller kärlek för den boken är mitt intryck genom åren så kul med någon som gör det! :gremgrin:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
Nu har podden haft premiär och andra avsnittet är ute nu. Varje måndag följer nya avsnitt - och vi börjar med Enhörningshornet. Första avsnittet presentera

Den unge halvorchen Ogmund lämnar tryggheten i sitt hem Torsborg för att leverera ett meddelande å Wegilmunkarnas vägnar till Den helgade. Den helgade var översteprästinnan i Den livsgivande källans tempel i riket Berendien. Detta blir starten på Ogmunds hjälteresa, de första stapplande stegen på väg emot hans öde.

Podden finns tillgänglig på de flesta ställen där poddar finns (bortsett från Spotify) eller på Bortom.nu
 

Attachments

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
Mitt FV i göteborgska är på sin höjd B1 och jag tror inte det gjort dig lyckligare om det upplevts att jag i mina försök att härma uttalet snarare verkade att driva med det. 😂
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
Idag har nästa arc av Altors Vidders första säsong premiär! Under sju avsnitt får vi följa riddaren Sanko Anka på hans äventyr i Monturerna. Välkommen till...

Gideonklyftans hemlighet.jpg

Handling:
Året är 614 e. Odo och Ereb återhämtar sig efter sviterna från den nidländska reningen. Sanko Anka befinner sig nu ombord på skeppet Vindstorm på väg mot Monturerna. Han är anlitad för att skydda skeppet från pirater och annat otyg, men när de nu närmar sig kusten gör han ett fynd som kommer att förändra hans liv för all framtid…

Sanko_small.jpgSpelledare: Robert Jonsson
Spelare: Jimmy Jonsson som en vita ankriddaren Sanko Anka.

Jimmy Jonsson tog sina vacklande steg in i rollspelens värld sommaren 1990 tillsammans med sin bror och sina kusiner. Han spelade mycket intensivt under 1990-talet, men trappade gradvis ned till enstaka sessioner under 2010-talet. Nu är han tillbaka med en av sina gamla rollpersoner i ny tappning.

Gästroller: Mattiaz Fredriksson (Red Moon Roleyplaying) som karkionen Iblis

Övrig information:
Gideonklyftans hemlighet var skrivet av Robert Jonsson 2020, baserat på material från Monturerna (1989) som skrevs av Jonas Lindblom och Leif Eriksson. Bilden på Sanko Anka tecknades av vår vän Karro Pe från Lindorm Dice. Bilden på Ogmund tecknades av vår vän Karro Pe från Lindorm Dice.

Manuell feed: https://www.bortom.nu/category/altorsvidder/feed/
Feedburner: http://feeds.feedburner.com/AltorsVidder
Hemsida: https://www.bortom.nu/2021/07/altors-vidder-1-15-gideonklyftans-hemlighet-i/
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
Idag har den tredje arcen i säsong 1 premiär! I den följer vi Emelie Drottz som Liella (ja, hon ni hörde Ogmunds del).

A9A7AD21-DBE1-4CDB-9F38-18B7B4F4DCF2.jpeg

ALTORS VIDDER #1.22: ENHÖRNINGSFLICKAN I
Hjälte: Den unga Liella

Handling:
Liella är tillbaka i Den livgivande källans tempel där hon nu tagit farväl av sin vän Ogmund. Hon studerar de magiska hemligheterna under vägledning av Den helgade. Allt verkar harmoniskt, åtminstone tills den där kvällen då hon får en märklig dröm som blir starten på hennes nya liv…

Spelledare: Robert Jonsson
Spelare: Emelie Drottz som Liella.

Emelie Drottz medverkar i rollspelspodden Rollspelarna. Hon jobbar annars i en bowlinghall men har nog inte slagit en strike på i alla fall ett år. Hennes hobbies (förutom rollspel, så klart) inkluderar te, marklyft och böcker – favoritförfattaren just nu är Camilla Sten, men of all time är det Stephen King som gäller.

Övriga roller:
Mattiaz Fredriksson (Red Moon Roleplaying) som karkionen Iblis

Manuell feed: https://www.bortom.nu/category/altorsvidder/feed/
Feedburner: http://feeds.feedburner.com/AltorsVidder
Hemsida: https://www.bortom.nu/2021/10/altors-vidder-1-22-enhorningsflickan-i/
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Nu har jag kommit ifatt och lyssnat på alla släppta avsnitt.
Bra jobbat av både sl och spelare. Tycker även det är en fördel att det inte blir alltför många röster samtidigt utan blir rätt lätt att urskilja när det är färre spelare. Stort + även för produktionen med inklippta röster, jämn ljudnivå osv.
 
Top