Nekromanti Alternativt sätt att hantera ryttare i Eon IV

Joined
27 May 2014
Messages
90
Vart rätt nöjd med den här vändningstabellen för kavallerister:

Tanken är att det är en tabell där ridaslag är mycket vanliga som konsekvens?

Jag tänkte typ såhär, med perspektivet att det är fotsoldat mot kavallerist:

1 - Anfallaren kommer för nära inpå riddjuret med sitt anfall, och kavalleristen får göra ett anfall med ett slag i rida mot anfallarens val av försvarsfärdighet. Lyckas detta anfall görs riddjurets skadeverkan.

2-3 - Riddjuret föser undan anfallaren, och kavalleristen slår rida mot anfallarens värde i kroppsbyggnad. Misslyckas detta så Faller anfallaren och flyttas bort en avståndsenhet.

4 - Riddjuret sparkar mot anfallaren, och ryttaren kan slå rida mot anfallarens lämpliga försvarsfärdighet. Lyckas ryttaren har riddjuret gjort rustningsskada på en slumpvis kroppsdel hos anfallaren.

5 - Anfallaren får en dålig attackvinkel och kavalleristen kan slå ett slag för rida mot anfallarens självkontroll. Misslyckas anfallaren får hen 1 omtöckning.

6 - Anfallaren träffar riddjuret, +4 utmattning

7 - Anfallern får in en allvarlig träff på riddjuret, som får en blödning som ger +2 utmattning per runda. Om kavallerinten inte lyckas med ett ridaslag mot svårighet 14 faller riddjuret, och ryttaren måste nu slåss till fots.


8 - Anfallaren lyckas få in en träff på kavalleristen som bringar denne ur balans. Kavalleristen måste slå ett ridaslag mot svårighet 14 eller falla ur hästsadeln [Faller].

9 - Anfallaren lyckas ta sig förbi riddjuret och angripa kavalleristen. Slå skadeverkan mot kavalleristen som vanligt.

10 - Kavalleristen träffas och måste ta normal skadeverkan. Dessutom måste kavalleristen slå ett ridaslag mot svårighet 18 eller falla ur hästsadeln [Faller].

Som jag definerar det här så görs anfallsslaget och utmattningsskadan mot riddjuret men det kan leda till att man kommer åt ryttaren via vissa resultat på vändningarna. Jag skulle nog slå försvarsslaget mot rida också och skulle förmodligen inte ge plus på vändtabellen för stor skada.


Kommentarer?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
baron Max Durhal;n301309 said:
Som jag definerar det här så görs anfallsslaget och utmattningsskadan mot riddjuret men det kan leda till att man kommer åt ryttaren via vissa resultat på vändningarna. Jag skulle nog slå försvarsslaget mot rida också och skulle förmodligen inte ge plus på vändtabellen för stor skada.[/FONT][/I]

Kommentarer?
Jag antar det här är ett alternativ till reglerna för beriden strid i Äventyrarens handbok och den kommande Stridsboken? Eller tänker du dig dem som komplement?

En vändningstabell för riddjur+ryttare är en intressant ide, och ger en ryttare en hel del extra stryktålighet, då riddjuret kommer att suga upp en del av skadan, och den bakar smidigt in rida-färdigheten. Jag känner dock att det borde finnas ett mindre slumpmoment i huruvida häst eller ryttare träffas. Just nu förutsätter tabellen att bra träffar går på ryttaren och dåliga på hästen, vilket kan vara ooptimalt om man möter t ex en tungt rustad ryttare på ett orustat riddjur. Stridsboken kommer att ha med en separat vändningstabell för riddjur, till skillnad från bara djur i allmänhet, med fler effekter som är relevanta för en ryttare, men man kommer fortfarande själv välja om man anfaller häst eller ryttare.

Att använda Rida som försvarsslag har stötts och blötts en del, men föll bort då det hade lett till att riddjurets förmåga att försvara sig lätt hade fallit bort, om man inte introducerat ytterligare värden för att modifiera slaget. En elefant borde rimligtvis ha svårare att flytta sig undan en attack än ett snabbfotat muhadinskt fullblod, så där för kommer riddjur använda sig av sina egna försvarsvärden i Stridsboken.

Men det var väldigt intressant läsning! Jag ser fram emot fler liknande förslag, eller vidare utveckling av de här idéerna! Även om det sannolikt inte kommer att leda till några större förändringar av vad som kommer att komma i Stridsboken, så skadar det inte att ha alternativa husregler tillhands om man gillar dem bättre. Det är ju trots allt en dyster insikt hos varje spelkonstruktör att alla inte är överens om vilka regler som är bäst och roligast... :(
 
Top