Nekromanti Alternativt regelsystem för Exalted

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag har funderingar på att pröva på Exalted i min spelgrupp (för settingens skull), men har stött på ett allvarligt problem: reglerna. White Wolfs "tio miljoner specialförmågor för varje typ av karaktär - med individuella regler för var och en!"-koncept fungerar helt enkelt inte när många av spelarna har brist på tid (eller svårt att prioritera viktiga saker som rollspel :gremwink: ) eller helt enkelt inte gillar att plugga regler. Jag själv tillhör båda grupperna.

Så jag letar efter ett alternativt system som är hyfsat regellätt och samtidigt fungerar med spelets premiss - det här inlägget beskriver vad jag är ute efter (stycke två, speciellt delen om passionerna).

Systemet ska helst vara gratis eller billigt och lättillgängligt, och gärna tillräckligt tradspeligt för att mina mer trångsynta spelare ska känna sig hemma, men jag är öppen för alla passande förslag.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Ok, två förslag:

Wushu : Lätt att lära sig och snabbt att komma igång med. Det låter er börja spela NU. Finns att ladda ner gratis. Men jag tror inte att ni får till en kampanj med de reglerna. De saknar djup.

Solar System : Hyffsat lätt att lära sig, det går nog åt ett spelmöte för att göra rollpersoner. Det är billigt att köpa, och The Shadow of Yesterday som har snarlika regler är gratis att ladda ner på nätet, men då får ni blunda för spelvärlden i materialet. I det systemet finns nog med djup för en intressant kampanj också.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Wushu låter som det jag är ute efter, eftersom vi redan har ett par kampanjer på gång som det är. Solar System har jag kollat lite på tidigare; ska fundera på det ifall Exalted visar sig vara populärt.

Tack för hjälpen!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Nemas.

Ev kan du kika på ORE-reglerna också, men det blir en hel del anpassande, och i slutändan får du något som iofs har mindre tärningspölar, men ändå har en del taktik. Jag är dock tveksam till om du kommer att tycka att förbättringen är värd besväret.

Lycka till med Wushu.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Jag har för mig att det finns ett projekt som heter ORExalted på gång. Hur långt kommet det är och hur aktivt arbetet pågår vet jag däremot inte.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Upptäckte när jag läste in mig lite på Wushu att det redan finns ett Wuxalted...

Verkar vara populärt att modifiera andra regelsystem för att passa Exalted :gremwink:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Många på forumet Story Games tycker att snabbstartreglerna till Exalted är det bästa som någonsin gjorts till spelet och egentligen räcker till. Där ryms helt enkelt inte tio miljoner förmågor med individuella regler utan de håller sig väl till kärnan på något sätt.

Jag vet inte så noga själv men vill du kika på det så finns det fortfarande att ladda ner från White Wolf's avdelning för nedladdningsbart till Exalted, här.
 
Top