Nekromanti Alternativcirkeln

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
  • Den kommer att äga rum i en tråd i kulturforumet
  • Temat är det samma som i
  • Inriktningen är poesi i kortformat
  • Texten får ligga på max 160 tecken
  • Titeln på varje dikt räknas inte in i tecknen men måste vara "Tema" där tema byts ut mot aktuellt tema, vi börjar alltså med dikter med rubriken "Frihet".
  • Kommentering sker i tråden, alla får kommentera oavsett om man lämnat ett eget bidrag eller inte, inlägg postas i tråden för att man vill ha kommentarer.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,955
Location
Örebro
Frihet

Orden vandrar fritt,
Där mur aldrig byggdes, dock
Av tvivlet låsta.

Trevligt initiativ och alternativ, så här är mitt bidrag till tråden.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
I walk through the dry hills
I hold the little girl's hand
I wrestle the wildfire
I share the pain
Because if not I, who?
If not now, when?


----------------------------------
En poetisk sammanfattning av mina erfarenheter från Afghanistan 2008-09.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mekanurg said:
I walk through the dry hills
I hold the little girl's hand
I wrestle the wildfire
I share the pain
Because if not I, who?
If not now, when?


----------------------------------
En poetisk sammanfattning av mina erfarenheter från Afghanistan 2008-09.
Jag gillar den verkligen. Fast jag hade nog inte fått känslan av den om jag inte läst din fotnot. Om den å andra sidan haft en titel, typ: Afghanistan hade det varit klockrent.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,278
Location
Örebro
Jag kan säga att jag fick väldigt starka bilder i mitt huvud då jag läste den, utan att ha titeln att associera till. :gremsmile:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Frihet

Sven-Göran said:
Orden vandrar fritt,
Där mur aldrig byggdes, dock
Av tvivlet låsta.
Jag gillar känslan, men tycker att den tyvärr fungerar dåligt som haiku, kanske mest för "...aldrig byggdes, dock" det blir liksom en extra paus mitt i det som ska vara den längsta strofen. Sen känns det som att stor bokstav i början av raderna bryter av lite mycket.

Sista meningen "Av tvivlet låsta" är oerhört vacker. Där har du definitivt en bra avslutning om du vill bygga vidare.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Mekanurg said:
I walk through the dry hills
I hold the little girl's hand
I wrestle the wildfire
I share the pain
Because if not I, who?
If not now, when?
Håller med Solve, den är oerhört gripande men förklaring gav väldigt mycket, vilket är lite synd, men som sagt en annan titel hade nog löst det. Jag gillar hur du växlar mellan det konkreta och abstrakta, och även hur det är lite antites till "varför just jag" vilket jag ofta tycker man kan se spår av i 'folkpoesi'. Här vänder du det mycket vackert till 'varför inte jag', jag gillar det.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Frihet

solvebring said:
Tomma känslor.
Tomma tankar.
Bara iakttagelse.
Känns lite som en kommentar på min dikt, vilket förstås är roligt (och du hade ju visst svarat på det inlägget också...). Jag uppskattar verkligen det minimalistiska draget, enda 'invändningen' jag har är ordet 'bara' som känns lite felplacerat i sammanhanget, utan att jag riktigt kan förklara varför jag tycker så.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Frihet

Björn den gode said:
solvebring said:
Tomma känslor.
Tomma tankar.
Bara iakttagelse.
Känns lite som en kommentar på min dikt, vilket förstås är roligt (och du hade ju visst svarat på det inlägget också...). Jag uppskattar verkligen det minimalistiska draget, enda 'invändningen' jag har är ordet 'bara' som känns lite felplacerat i sammanhanget, utan att jag riktigt kan förklara varför jag tycker så.
Okej, hehe. Det tänkte jag inte ens på.

"Bara" kanske låter bättre som "endast" eller "enbart"?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,955
Location
Örebro
Re: Frihet

Björn den gode said:
Jag gillar känslan, men tycker att den tyvärr fungerar dåligt som haiku, kanske mest för "...aldrig byggdes, dock" det blir liksom en extra paus mitt i det som ska vara den längsta strofen. Sen känns det som att stor bokstav i början av raderna bryter av lite mycket.

Sista meningen "Av tvivlet låsta" är oerhört vacker. Där har du definitivt en bra avslutning om du vill bygga vidare.
Åh, tackar för kommentaren. Var själv lite tveksam till hur jag skulle skriva så det blev mer haiku då det är ett av få sätt att skriva dikt jag känner till, samtidigt kände jag dock lite samma sak som du inför kommat. Men jag ska studera hur ni andra gör, liksom ta till mig av kommentaren, så kanske jag kan förbättra det hela med tiden. Återigen tack för kommentaren :gremsmile:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Trevlig med all positiv respons.

Titeln är AFGHANISTAN 2008-09 men jag utelämnade den eftersom de andra bidragen var titellösa.

När jag kom hem till Sverige i feb 2009 var jag omtumlad och jag försökte då sätta ord på mina känslor -- vad jag hade varit med om och vad min insats därborta egentligen hade handlat om.

Jag skrev sedan mer om livet därborta, vilket blev till två noveller i min SF-bok Iskriget och andra berättelser. .
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Trygghet är
Låsta fönster på
Femte våningen
Och en rumskamrat
Som aldrig talar
Frihet är
Att själv
Slippa tala

(fritt ur minnet, jag är lite för full för att kontrollera längd etc)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Frihet

solvebring said:
Björn den gode said:
solvebring said:
Tomma känslor.
Tomma tankar.
Bara iakttagelse.
Känns lite som en kommentar på min dikt, vilket förstås är roligt (och du hade ju visst svarat på det inlägget också...). Jag uppskattar verkligen det minimalistiska draget, enda 'invändningen' jag har är ordet 'bara' som känns lite felplacerat i sammanhanget, utan att jag riktigt kan förklara varför jag tycker så.
Okej, hehe. Det tänkte jag inte ens på.

"Bara" kanske låter bättre som "endast" eller "enbart"?
Ja, jag tycker nog att båda dom hade varit bättre, någon speciell tanke med att iaktaggelse inte står i plural som dom ovan?
 

Yellow Fellow

Veteran
Joined
12 May 2012
Messages
26
Location
Sundbyberg/Stockholm
Min frihet

Jag lyfter på tysta vingslag
över dessa betongblock

från ett skrivbord
tyngt av förpliktelser

Spränger fram
genom Chronopias kloaker
på ett frustande tunnelsvin

förvandlar sju städer till salt
och äktar en sextonarmad gudinna

för att sedan återvända
till en stökig lägenhet i Fagersta
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Krig

Ansiktslösa maskiner,
säg var de inte mänskor?
Ansiktslösa odjur,
säg kunde de inte älska?

Ansiktslösa själar,
säg ville de inte leva?
Ansiktslösa gravar,
säg varför skulle de dö?

Edit: Hade för många tecken, ligger ändå ca 20 över nu. Skulle vilja önska ett högre maximum för antalet tecken. kanske 250-300.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Krig

solvebring said:
Ansiktslösa maskiner,
säg var de inte mänskor?
Ansiktslösa odjur,
säg kunde de inte älska?

Ansiktslösa själar,
säg ville de inte leva?
Ansiktslösa gravar,
säg varför skulle de dö?

Edit: Hade för många tecken, ligger ändå ca 20 över nu. Skulle vilja önska ett högre maximum för antalet tecken. kanske 250-300.
Jag gillar verkligen den här, tyckte den växte med några genomläsningar också, i början var den väl kryptisk, men efter att jag förstått/hittat på meningen så är den väldigt träffande.

Gränsen är satt för att det enda objektiva jag kunde hitta på är längden av ett sms/tweet. Jag tänker inte klaga om någon skriver lite för långt, men tanken är som sagt att det ska vara mycket korta stycken :gremsmile:
 
Top