Nekromanti Alternativcirkeln

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Spräng dina bojor;
den rasslande kätting
som håller dig fången.

Ej alls av galler;
denna cell, detta gissel
som håller dig stången.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Re: Krig

solvebring said:
Ansiktslösa gravar,
säg varför skulle de dö?
Najs, men är tanken att sista raderna ska bryta symmetrin mot de tidigare? För det blir en lite överraskande syftningsskiftning, där den andra raden i paret inte refererar direkt till subjektet i första raden, såsom i de andra radparen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Krig

Jarl said:
solvebring said:
Ansiktslösa gravar,
säg varför skulle de dö?
Najs, men är tanken att sista raderna ska bryta symmetrin mot de tidigare? För det blir en lite överraskande syftningsskiftning, där den andra raden i paret inte refererar direkt till subjektet i första raden, såsom i de andra radparen.
Jag var medveten om det, att jag skrev det så, men jag måste erkänna att det mest blev så för att jag kände mig tvungen att hitta ett avslut än något annat, och jag ville att avslutet skulle se annorlunda ut. Fast ... Så värst snyggt är det väl kanske inte. Jag är förövrigt väldigt dålig på det här med olika versmått och regler, så jag antar att all poesi jag ger mig på lider av det på ett eller annat sätt.

"Ansiktslösa lik" skulle dock kanske kunna rädda det du syftar på?

/solvebring som själv gillar "Ansiktslösa lik" mycket mer. Fan ...
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Re: Krig

solvebring said:
Jag är förövrigt väldigt dålig på det här med olika versmått och regler, så jag antar att all poesi jag ger mig på lider av det på ett eller annat sätt.

"Ansiktslösa lik" skulle dock kanske kunna rädda det du syftar på?

/solvebring som själv gillar "Ansiktslösa lik" mycket mer. Fan ...
Man behöver inte kunna så mycket om versmått och sådant för att skriva bra poesi, det tycker iallafall inte jag.

Men ett klassiskt upplägg är ju en liten "twist" i slutet (jmfr med sonettens "volta"). Så att ändra på sig i sista radparet är ju ett helt ok upplägg. Dock tror jag din grej är tillräckligt mycket annorlunda för att riktigt fungera.

"Ansiktslösa lik" är bättre, men fortfarande lite off vad gäller syftningen, för lik är väl per definition redan döda?

Testa något annat där, ser gärna en v2.0 av dikten!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Krig

Jarl said:
"Ansiktslösa lik" är bättre, men fortfarande lite off vad gäller syftningen, för lik är väl per definition redan döda?
Jag tycker tvärtom att "Ansiktslösa lik" är tråkigt och lite intetsägande. (För övrigt förstår jag inte invändningen "lik är redan döda", vad har det att göra med "Säg, varför måste de dö?"?)

"Ansiktslösa gravar" frammanar mycket intressantare associationer för mig. Gravar med ansikten berättar ju en historia om personerna som ligger i dem, "älskad far, son och make" och så vidare, i en ansiktslös grav vilar meningslös, anonym död. "Ansiktslösa lik" säger mig liksom inget.

Annars håller jag med Jarl om att det är en bra dikt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Krig

Bra kritik och fina synpunkter ni kommer dragandes med. Det uppskattas sannerligen, inte minst just för att de får mig att fundera en hel del. Tankar är bra – grubbla ska man göra. :gremsmile:

Får se om det kommer en version 2 på denna, inte helt omöjligt, speciellt med tanke på feedbacken.

Skitkul att ni gillar den. Det värmer. =)
 
Top