Nekromanti Alternativa användningsområden för Elementarer etc

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag gick i skogen och stirrade på gatlyktorna och tänkte, hur kan man, i Eon, på magisk väg skapa gatlyktor?

Jag mindes "vandöda kylskåp" och tänkte ett tag, sen slog det mig: Permanenta rang 1 helioner bundna i permanenta pentagram ritade på stolpar! Inte alltför svårt att skapa, och sjukt användbart. Tänk er Jargiens landsvägar, ständigt upplysta av magiska elementarer. Bankettsalar upplysta av stellarer och helioner.

Er tur, kom på mer galna idéer för mundanas magi och magiska väsen!
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Just Jargiens gator kanske är dumt att lysa upp med magi, men aja.
Man kan ju alltid permanent frammana salamandrar i sin spis, men det är ju typ samma sak.
Men det går ju att göra hålla andan provisorisk, och effekt rörelse med. Det skulle alltså inte vara några större problem att leva under vatten! Motstå köld kanske också är bra att ha. Men med rörelse kan man ju röra sig utan att skapa några märkbara vågor i vattnet, så man skulle kunna smyga sig på fiskar och fånga dom!
Eller permanent olära. Eller åldring.

/Petter som vill göra en sjöjungfru!
 

Naz

Veteran
Joined
24 Nov 2009
Messages
14
Location
Stockholm
Kanske inte skulle installera stolparna just i Jargien med tanke på deras syn på magi.

Men varför inte Ebhron eller Melorion?

I övrigt har jag funderat mycket på användandet av vandöda i syftet att förenkla vardagen. Typ i stil med animerade valar som
drar fartyg osv. Slutade när jag satt och funderade på hur hög rang en val med förmågan flyga skulle behöva för att kunna fungera som transportplan. Blev lite för mycket för min syn på mundana.

/Naz - vars tankar flyger alldeles för högt.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Naz said:
Slutade när jag satt och funderade på hur hög rang en val med förmågan flyga skulle behöva för att kunna fungera som transportplan. Blev lite för mycket för min syn på mundana.
ValAir - east to west in comfort!
 
G

Guest

Guest
Re: Alternativa användningsområden för Elementarer

Golem till byggnadsarbeten, man skulle kunna använda jordgastar också men de är inte lika ekonomiska i längden tror jag, särskilt inte om man ska bygga pyramider eller liknande...

Tror att både jord- och eld- elementarer eller gastar kan vara till stor nytta för en smed...
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Jag har starkt för mig att någon form av magiska "gatlyktor" kommer komma med i nya alver, skapade av utav Pendragon (tror jag, iaf av Drunoks drängar). Om inte annat så finns de väl någonstans på Drunoks Drängars hemsida men de involverar inte, vad jag minns, några elementarer. Personligen hoppas jag att gatlampor gjorda av elmentarer aldrig någonsin dyker upp i officiellt material - det känns alldeles för lite Eon för min smak. :gremwink:
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Alternativa användningsområden för Elementarer

hmm. Viljan att slippa se ett mundana med forgotten realms inslag ala bag of holding m.m verkar vara konsensus bland oss eon-nördar.:)

Men.. hur förklarar man begränsningarna i användandet av magi i mundana? Varför finns det så få magiska prylar och varför finns det inte fler biotroper? Har ni tänkt den tanken eller är det bara jag?
 

Naz

Veteran
Joined
24 Nov 2009
Messages
14
Location
Stockholm
Re: Alternativa användningsområden för Elementarer

Always expect the Jargiska Inquisition
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Med tanke på att ett kongelat kostar cirka 1000 silver styck, Självklart kan man alstra då helionen/salamander skapas men självklart medför det vissa risker då staden nog kräver mer än en lyktstolpe, överhuvudtaget så vore det kanske inte så ekonomiskt med en salamander i spisen en helion i ljuskronan o.s.v. varför inte istället köpa ved till hela kvarteret tre generationer framåt istället, Då löper man heller ingen risk att salamandern löper amok om man inte lyckas kontrolera den, eller att Häxjägare stannar till för att inspectera.

VH Jens
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Gatlyktor kanske inte är realistiskt, men varför inte binda en helion till en lykta, så man har magiskt ljus vart man än går? Sedan kan man skjuta för en metalllucka för att dölja ljuset.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Den sanne hjälten binder naturligtvis en luftelementar i sin kappa eller halsduk, så den kan fladdra dramatiskt oavsett väder.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag måste ha spelat dragon age för mycket, Magic exists to serve mankind...
Eller var det bara jag som tänkte "DAAK" när jag gick in i ett chantry?

Iallafall, evig fladderkappa låter som en sjukt bra idé. Inte användbar, men episk.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Re: Alternativa användningsområden för Elementarer

Tänk större. Tänk ett skepp som alltid har full vind akterifrån, så att man alltid kan segla med full fart. Armera den med bundna salamandrar som kastar en kaskad av eld över alla intet ont anande seglare. Sedan kan man ha helioner som ger bra sikt även under den mörkaste av nätter, samt bundna golems som drar hissanordningarna för att lasta och lossa varor.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
... Varför använda en Helion när effekten Ljus är så mycket enklare?

Förövrigt är det ju allmänt känt att Danarth använde vandöda slavar under nekrokraternas välde. Vill du ha sådant är det bara att rollspela under den tiden. Och jag tvivlar inte på att vissa Thalaskiska skepp och resesällskap använder elementarvarelser som hjälp under långa färder.

En annan grej som jag tänkte anmärka på är synen på magi i större delen av världen: Man använder den inte som en leksak. Om du går in på en Thalakatribunal kan du nog ge dig fan på att det inte finns några självlysande, självstädande kvastar som skjuter eldklot för att tända spisen där.

Det enda stället jag skulle kunna tänka mig att sådan här leksaksmagi finns är väl typ... Södra ashariska halvön.

//Kraetyz, som föredrar seriös magi egentligen
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Det är ju visserligen sant, men om du nu kunde trolla i verkligheten, skulle du har mer nytta av att kunna städa utan att behöva göra nåt, aldrig behöva bry dig om värme eller värmeräkningar och en lampa som aldrig går sönder och som inte drar någon ström eller att du skulle kunna spränga alla som kommer in i ditt hem?
Personligen känner jag att om man nu ska vara lite logisk så borde de flesta magiker tänka praktiskt, men dom kanske känner att det inte behövs magiska gatlyktor, eftersom det är lättare att låta folk ha egna lyktor. Men att aldrig behöva oroa sig för ved, det känns som en bra en!

Borde det inte gå att använda elemtarvarelser lite som aggregat? Man kan ju låsa in dom i föremål med permanenta pentagram, och att en brinnande varelse innehåller eld är ju rätt uppenbart. Det borde ju iaf å att låsa dom i ett föremål för att underlätta alstring.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Självklart borde ju magiska varelser underlätta alstring av sin aspekt. Frågan är hur detta skulle påverka dem. En annan intressant sak du tar upp där är just det som man använder demoner till, men inte elementarvarelser: Generatorer. Det finns en framforskad effekt för att binda demoner till föremål, men så vitt jag vet bedrivs inte forskningen inom elementarmagi. Detta är, enligt mig, vara något som åtminstone Thalakatribunalerna borde forska i för att undvika etiska spörsmål när de skapar aggregat.

Magi är för de ansvarsfulla, inte bara för att det är ett bra vapen utan även för att du bedriver forskning med det. Faktum är att den främsta användingen av magi är som forskningsmedel, för att förstå hur Mundana är uppbyggt. Att sitta och larva sig med att städa ett rum när du skulle kunna plocka bort elasticiteten på en husvägg, eller undersöka exakt hur många Thaum som koncentreras när du alstrar tre pyrotropiska filament och väver effekten Eld... Det gör man inte. Nej, magi är lika viktigt som matematik eller fysik, inget man leker med.

Självklart finns det ju praktiska användningar för magi, så som du säger, men att städa hus är... Futtigt. Att kontrollera båtar i hård vind, däremot, är en väldigt bra användning av både hydro och fototropi.

Ett annat exempel vore ju att dra en vagn med en golem, då dessa är relativt billiga och även fungerar som en effektiv livvakt.

... Det var ju ett ganska långt utlägg.

//Kraetyz, tackar för sig
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Jo, just rumsstädningen är ju ett dåligt exempel, för det kan man ju göra minst lika bra för hand, men att ha en permanent eld i spisen skulla spara en massa arbete och resurser. Men, det spelar ingen roll, eftersom att man oftast skippar allt sånt ändå, och man rollspelar det nästan garanterat aldrig. Hur ofta har ni rollspelat att en RP städar i sitt hem?

Jo, jag vet att man använder demoner som generatorer, men det borde ju funka med elementarvarelser? Kanske det är därför att elementarvarelserna har en fullständigt fysisk manifestation. Då går det ju inte binda dom i ett föremål, utan att föremålet är större än varelsen. Det skulle ju vara högst ineffektivt, jämfört med demoner. Å andra sidan kanske man kan spara en del energi eftersom att man slipper transformering.
Eller så är det så att om man alstrar från en elementarvarelse försvinner energin, så att det funkar mera som en kristall. Kanske är det så simpelt som att varelserna själva inte kan avge magisk energi själva. Dom måste ha en magiker som alstrar.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Alternativa användningsområden för Elementarer

på grund av alstringskraven.
om jag har förstått rätt, så försvinner det man använder - tex. jord för geotropi, eld för pyrotropi etc.
Detta skulle också rationellt förklara trolldomsförbud - de förbannade magikerna kan förinta en nation enbart genom att leka för mycket. Detta medför att både livskrafterna och elementärkrafterna (ja, möjligtvis utom pneumotropi) torde vara förbjudna att använda på de flesta platser.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hur ofta har ni rollspelat att en RP städar i sitt hem?

Det brukar hända väldigt ofta faktiskt i min spelgrupp att man städar hemma hos sig eller hos andra.
Dock ganska sällan hemma hos sig själva i just Eon, vi brukar ofast vara på resande fot, men det är god sed att städa undan efter sig och städa efter fester och sådant hos andra.(förutsatt att dom inte äger tjänare för just det ändamålet).
Dock i en gammal kampanj där jag spelade istället för spelledde så städade jag ganska ofta hemma själv efter alla fester vi hade i Halea teren...Det var inte ovanligt att den dvärgiska ambassadören låg däckad i mitt spritlager...


/Poseur lite nostaligsk
 
Top