Alternativ till alignment

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Enda rent krasst systemtekniska effekten av alignment är väl att du kan bli upptäckt av diverse spells och förmågor? Annars känns det som något som lever kvar bara för att det förväntas finnas. Det bästa som skapats ur alignments är ju Planescape. :)
Det har de tagit bort i femman. Alignment har noll koppling till system i DnD5. (Okej, man måste vara "evil" för att få bli fallen paladin, som @God45 har påpekat för oss). Så, ja, det är kvar bara för att. Det ryker i DnD6, det är min framtidsspaning, också.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
1. Blir det någon skillnad om man säger: "Order vs. Chaos" istället för "Law vs. Chaos"?
Folk får lite andra associationer, men egentligen ingen skillnad.

2. Hur beskriver ni Law/Order?
Den extremaste formen av Law är något totalt sterilt. Det känns lite som Judge Death/Fear/Mortis/Fire från Judge Dredd.
Hur "trevligt" är egentligen Law?
Det finns ett par olika vinklingar på Law/Chaos konflikten, men om man använder det som Moorcock gör så är alla de där Judges väldigt mycket Lawful - Judge Death/Fear/Mortis/Fire drar det bara ett steg längre än vad Judge Dredd själv gör.
Den varianten av Law är inte alls "trevligt". Det är precis lika illa som Chaos, bara annorlunda. Idéalet där är en balans mellan de två.

Man kan även se på Order/Chaos på ett annat sätt som man bland annat kan se i många gamla myter. Då är idealet Order/Law inte stasis och sterilitet utan när allting fungerar "som det skall" - årstiderna växlar när de skall, regnet kommer när det väntas i väntad mängd, tidvattnet kommer och går när det skall och inte högre eller lägre än normalt, människor följer (guda-givna) seder och bruk, osv, osv. Harmoni. Balans.
Kaos i den modellen är allt som bryter detta. Krig, missväxt, anarki, extremväder.
Man kan se den här varianten i t.ex. gamla Egypten där Nilens regelbundna översvämningar var extremt viktiga. Om inte Nilen svämmade över när den skulle, eller svämmade över sina bräddar långt mer än väntat så kunde det ge stora problem.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Himmel/Helvete-konflikten i Nobilis tredje utgåvan är annars guld. Det är ju inte en alignment-grej riktigt, men man kan lätt göra det till en. Himlen är skönhet, perfektion, allt rent och gott och fulländat. Men det gör himlen otroligt krävande. Den kräver av dig att du alltid är det bästa du kan vara, att du aldrig gör fel, att du aldrig har dåliga tankar, att du med varje uns av din varelse strävar mot den perfektion som änglarna förkroppsligar. Helvetet, å andra sidan, älskar alla. Det är den kärlek som inte ställer krav, inte dömer, utan accepterar dig oavsett vem du är och vad du gjort. Men det gör också att helvetet är fult av fruktansvärda människor, eftersom ingen annan älskar dem, ingen annan vill ha dem. Helvetet välkomnar alla, och fylls därför av dem som inte är välkomna någon annan stans.

Det kan man nog bygga en schysst alignment-skala kring.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Det ryker i DnD6, det är min framtidsspaning, också.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
Jag visste inte, men är inte förvånad. Tycker också det är rätt steg att ta.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Synd, men känns som en av de enklaste sakerna att husregla tillbaka in om man vill.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Min spaning är att de inte kommer att kalla något 6e på bra länge än. Däremot kan det mycket väl komma en 5.5 eller "5e revised" inom ett par år.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Min spaning är att de inte kommer att kalla något 6e på bra länge än. Däremot kan det mycket väl komma en 5.5 eller "5e revised" inom ett par år.
Hoppas på det. Jag är sjukt less på det allmänna editionsutprånglandet (kanske mest på grund av games workshop). Jag uppskattar en producent som fortsätter utveckla utan att börja om från början hela tiden.
 
Top