Nekromanti Alternativ sandbox

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
När jag såg att några på WRNU hade "Bäst i Sverige på rollspel" när jag kom tillbaka hit i början av mars så tänkte jag det var BS. Men sen såg jag att det var Kloptok och då höll jag med.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ape of Wrath;n240465 said:
Grundfrågan var ju på något sätt om det finns genres eller settings som inte passar för OSR:ande
Den klassiska truismen (sann eller inte vet jag inte) är att det inte funkar så bra med superhjältar eftersom det är så reaktivt. Det blir Lex Luthor och Doctor Octopus som sätter agendan medan hjältarna bara bemannar sin röntgensyns-112.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
2097;n240471 said:
Den klassiska truismen (sann eller inte vet jag inte) är att det inte funkar så bra med superhjältar eftersom det är så reaktivt. Det blir Lex Luthor och Doctor Octopus som sätter agendan medan hjältarna bara bemannar sin röntgensyns-112.
Men kanske superhjältar i en postapoc-värld där alla de mäktigaste redan haft ihjäl varann och levlat vår civilisation på kuppen?

?Kvar är alla stackars medelmåttor som tävlar om rätten att få forma världen.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Ape of Wrath;n240465 said:
Då kan jag väl egentligen bara konstatera att OSR:ande inte behöver vara mystiska platser på en hexcrawlkarta utan kan lika gärna vara intriger i en historisk miljö.
OSR kanske behöver vara utforskande av mystiska platser*, men det ska ju inte hindra en redig person från att sno det som är användbart från spelstilen och göra något superkul!

Ape of Wrath;n240465 said:
?Jag började direkt skriva något OSR:igt om pseudo-vikingar som fajtas mot kultister och Deep Ones samtidigt som man drar kraft från sina gudar och kan uträtta stordåd. Arbetsnamn än så länge: NORDMENN
Du är festlig!


*jag vet faktiskt inte, men det finns risk att ditt äventyr inte är OSR :p
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Ape of Wrath;n240465 said:
Tack för spännande och förlösande svar!

?Jag är helt med på tanken att det är en spelstil, därom råder inget tvivel. Jag har nog kanske bara mest sett själva utforskandet av platser som en viktig beståndsdel i denna, för mig relativt nya, spelstil. Men nu fick jag ju ett exempel på att det inte behöver vara fysiska platser, tack för det. Grundfrågan var ju på något sätt om det finns genres eller settings som inte passar för OSR:ande, men själva frågan kanske inte var supertydlig, ens för mig.

?1700-talets Stockholm låter awesome!

Då kan jag väl egentligen bara konstatera att OSR:ande inte behöver vara mystiska platser på en hexcrawlkarta utan kan lika gärna vara intriger i en historisk miljö.

?Jag började direkt skriva något OSR:igt om pseudo-vikingar som fajtas mot kultister och Deep Ones samtidigt som man drar kraft från sina gudar och kan uträtta stordåd. Arbetsnamn än så länge: NORDMENN
Jag får väl dock säga att jag håller med dig om att utforskande är en hyfsat central del av spelstilen. Och vi har ju utforskande av klassisk karaktär även i vårt spelande – ett exempel är när vi smög in i ett hus om natten för att stjäla dokument, då var det inte så olikt klassiskt dungeoncrawl (utom att det såklart inte finns en spjutfälla i trappan till övervåningen). Och att planera kidnappningar eller hur vi ska lösa andra uppdrag vi fått är inte så långt från att planera sin framfart i en dungeon till exempel. Hur som helst, även om vi inte utforskar ett farligt, okänt landskap så finns det element av utforskning i vårt spel. Det är lite som att spela Lamentations of the Flame Princess i si europeiska 1600-talssetting fast utan dungeons och magi.

Så jag tycker absolut att OSR kan ha fokus på intriger i historisk miljö men det är nog inte det första folk skulle tänka på.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ape of Wrath;n240476 said:
Men kanske superhjältar i en postapoc-värld där alla de mäktigaste redan haft ihjäl varann och levlat vår civilisation på kuppen?

?Kvar är alla stackars medelmåttor som tävlar om rätten att få forma världen.
Ja jag länkade ju till superhjältar (X-Men) i en framtida dystopi där mutanter är hatade och sentinel-robotar styr redan i allra första början av den här tråden.

Klops, min Corsair Council-kampanj framstår ju som åsneöron i jämförelse med Chrulls lir. Först Crawljammer, nu detta. Blir avis
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Nu när jag funderar lite mer på det vill jag nog backa lite. Vårt spelande just nu är mer som att vi kanske inte har hela spelinnehållet men däremot hela ramverket från OSR: vi använder regler från Into the Odd (men det kunde egentligen lika gärna varit valfri B/X-klon), kör på play to find out utan färdiga plotlines och så vidare. Däremot är innehållet, det som händer i fiktionen, inte så klassisk OSR:igt. Det livsfarliga utforskandet av mörka platser tar såklart inte 100% av speltiden i klassisk OSR men jag tycker ändå det är rätt centralt att det finns med i något avseende. Det är lite som att vi fokuserar på downtime-delen i vårt spelande.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
2097;n240470 said:
När jag såg att några på WRNU hade "Bäst i Sverige på rollspel" när jag kom tillbaka hit i början av mars så tänkte jag det var BS. Men sen såg jag att det var Kloptok och då höll jag med.
Vi spelade ju faktiskt den officiella SM-modulen™ på ett HoboCon i Stockholm och ingen SM-turnering har hållits sedan dess. Så vi är fortfarande svenska mästare. Och det finns faktiskt vittnen!
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Ape of Wrath;n240487 said:
Hur menar du?
Jag menar, i all välmening, att det förekommer en hel del purism kring uttrycket i stort. OSR alltså. Vilket ju är helt meningslöst att poängtera, på gränsen till ohövligt. Jag driver ingen puristisk linje, så, ja, dumstrut: på.

Angående festligheten så tycker jag ju att du är festlig. Din kampanjtanke lät fet!

Hur fan ska jag ta mig ur dehär?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tycker inte du ska backa Klops. Ni har det som lockade mig med OSR. Påtagligheten, play to find out, hard landscape osv.

Jag menar ta typ ett flumspel som Blades in the Dark. Er modell känns mkt hetare. Tycker då jag.

Jag blev salty AF när jag fick mattegliringar i förrgång. Dels för att jag höllpå att ta fram ett icke-matte-encounter från boken, dels för att jag tycker matten är viktig.
En av dom sakerna som skaver mest för mig i RAWfolk är "tighten the screws". Men om man har downtimeregler, inkomster/utgifter, stadsencounters etc så behöver jag inte subjektivt oroa mig för att tighten the screws. Å andra sidan har ju RAWfolk att man inte kan dö så då kan man ju också skruva åt utan skam.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
slanfan;n240495 said:
Jag menar, i all välmening, att det förekommer en hel del purism kring uttrycket i stort. OSR alltså. Vilket ju är helt meningslöst att poängtera, på gränsen till ohövligt. Jag driver ingen puristisk linje, så, ja, dumstrut: på.

Angående festligheten så tycker jag ju att du är festlig. Din kampanjtanke lät fet!

Hur fan ska jag ta mig ur dehär?
Det finns inget att ta sig ur :)

?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Never mind, krosspostade m Apes och detta gäller inte längre. Men här är vad som stod:
Ordet "festlig" har blivit för mig urnegativt laddat på sistone, slans. Har en liten "kolla kufen"-konnotation till ordet. Men, jag tänker att du inte menade något illa och att du eg tycker om Apes.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
2097;n240513 said:
Never mind, krosspostade m Apes och detta gäller inte längre. Men här är vad som stod:
Ordet "festlig" har blivit för mig urnegativt laddat på sistone, slans. Har en liten "kolla kufen"-konnotation till ordet. Men, jag tänker att du inte menade något illa och att du eg tycker om Apes.
För mig är det ett positivt laddat ord.

Jag har bara bra saker att säga om Ape.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Min inneboende paranoia tog överhanden. Mitt ifrågasättande var mest skämtsamt menat, det vardärför jag länkade till Pesci i Goodfellas :)

?Lyckades inte få till att klippet skulle starta efter 1:30 bara.
 
Top