Nekromanti Alternativ sandbox

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Jag tänker så här:

Ok, vi har ett gäng karaktärer, en hopplös samling av wanna-do-gooders och lycksökare. Minsta lilla rykte om skatter eller utmaningar får deras svärdshänder att klia. Finns där någon att rädda så ska de räddas.

Dessa karaktärer har framför sig en öppen värld. En värld full av mystiska torn, uråldriga ruiner, fasansfulla katakomber och en hel drös NPC:er, vars anletsdrag bestäms av en d8 och deras innersta önskan av en d20.

Karaktärerna ger sig av, ut i vildmarken. Självklart shoppar de allt de behöver först. Men sen börjar äventyret. Det finns ingen plot förutom den som skapas av vad karaktärerna gör.

Går detta att göra bra i någon annan genre än just Fantasy?

Ok, jag antar att man skulle kunna svara att det går bra att göra i Postapoc också, se bara på Rad-Hack eller M:å0 men i detta sammanhanget ser jag dessa två exempel som weird fantasy.

Kanske Vampire?

Frågan är alltså, på något sätt, kan jag applicera ett mer OSR:igt sätt att se på äventyrsskapande även i andra genrer?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Sci-Fi, planet of the week/alien of the week. (Du kanske behöver mer än en T8 för utseende...) Borde absolut vara görbart.

Jag tror utforskningen av planeterna ska ses som point crawl/hex crawl (vilket du föredrar), men det finns absolut möjlighet att skapa dungar av mer traditionellt snitt - rymdstationer, anläggningar på planeter, urholkade asteroider, större skepp mm fungerar ju utmärkt som det.

Kör med samma konventioner som Sci-Fi från guldåldern, alla planeter har andningsbar atmosfär, inga wierdo problem med att spelarnas ämnesomsättning inte kan bryta ned ev mat på planeterna etc. Mycket rocketship och blasters. :)
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Sci-fi är en bra idé!

Men kan man på något sätt komma ifrån att karaktärerna är något annat än sina egna lyckors smeder?

Går det att spela OSR karaktärsdrivet, dvs utifrån en Drive eller ett definierande karaktärsdrag förutom typ Upptäckarlust, Makt eller Rikedom?

Eller förutsätter OSR en viss typ av personligheter i sina karaktärer?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Alltså. Om man räknar bort fantasy, skräck, SF och historical finns ju inga genres kvar.
SF OSR kan vara cyberpunk, seriös rymdopera, BEM-sword&planet osv.
Skräck och fantasy har vi redan gått igenom.
Historicals såsom Western är ju också inget problem. ABT! Jag tror bara OSR passar till alla settings. Alla genres däremot… ja det tror jag också! Psychodrame med 3d8 hp!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Problemet med modern setting, med eller utan superkrafter, är att det spelarstyrda lätt försvinner om inte spelarna är rogueish på nåt sätt. Och det finns inte lika mkt att utforska.
Nu tror ju jag dom problemen är överkomliga
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Jag är sjukt inne på OSR/post-apoc/Cthulhu och någonstans där kommer !itt nya spel att hamna. Följer tråden med spänning...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Det skulle kunna vara en bra berättarteknik för ett samhällskritiskt utforskande av konflikterna i Mellanöstern. Spela ett läkarteam, en stridsgrupp på någon av de stridande sidorna eller människor på flykt undan kaoset.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Jag tänker mig att en viktig grej för att göra det i "nutid" är att hitta platser där en inte känner sig så globalt sammankopplad? Att mycket av nöjet finns i att utforska sådant som inte är allmän kännedom, att upptäcka och kartlägga? Om resorna inte är mer dramatiska än att ta flyget till Mallorca så känns hexkravlandet som en halvdålig metod?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,075
Location
Ereb Altor
Ape of Wrath;n239989 said:
Jag tänker så här:

Ok, vi har ett gäng karaktärer, en hopplös samling av wanna-do-gooders och lycksökare. Minsta lilla rykte om skatter eller utmaningar får deras svärdshänder att klia. Finns där någon att rädda så ska de räddas.

Dessa karaktärer har framför sig en öppen värld. En värld full av mystiska torn, uråldriga ruiner, fasansfulla katakomber och en hel drös NPC:er, vars anletsdrag bestäms av en d8 och deras innersta önskan av en d20.

Karaktärerna ger sig av, ut i vildmarken. Självklart shoppar de allt de behöver först. Men sen börjar äventyret. Det finns ingen plot förutom den som skapas av vad karaktärerna gör.
Old West. Byt bara ut mystiska torn och allt det där mot övergivna gruvor, ensliga kloster, boom towns, indiankyrkogårdar och sånt så är du hemma.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Vi har ju redan sagt Western i tråden men nu blev jag sjukt opepp.
 
Top