Nekromanti Altered Carbon, svarta Mutant plockas fram.

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Peter;n273030 said:
Eftersom det är noir/hårdkokt?
Nja, mer för:
* Individen mot ett stort tuggande system
* Klassklyftor och ojämlikhet på max
* Tekniken är inte ond i sig, men utnyttjas av "the man" för att förstärka ojämlikheten
* Svag statsmakt vs obscent starka privata intressen
* Allt kan köpas för pengar (utom punkaren, här Kovacs, som sätter sig på tvären)
* Gränsen mellan lagligt och olagligt är enbart en fråga om makt
O.s.v.

Kanske kan man kalla det för transhumanistpunk om det känns bättre?

(Och ja, de här dragen delar ju cyberpunken i stor utrsträckning med hårdkokt/noir).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Bortom cyberestetiken skulle jag säga att det här citatet från Altered Carbon (bok alltså) fångar själva essensen av cyberpunkens ideologi:

"The personal, as everyone’s so fucking fond of saying, is political. So if some idiot politician, some power player, tries to execute policies that harm you or those you care about, take it personally. Get angry. The Machinery of Justice will not serve you here – it is slow and cold, and it is theirs, hardware and soft-. Only the little people suffer at the hands of Justice; the creatures of power slide from under it with a wink and a grin. If you want justice, you will have to claw it from them. Make it personal. Do as much damage as you can. Get your message across. That way, you stand a better chance of being taken seriously next time. Of being considered dangerous. And make no mistake about this: being taken seriously, being considered dangerous marks the difference - the only difference in their eyes - between players and little people. Players they will make deals with. Little people they liquidate. And time and again they cream your liquidation, your displacement, your torture and brutal execution with the ultimate insult that it’s just business, it’s politics, it’s the way of the world, it’s a tough life and that it’s nothing personal. Well, fuck them. Make it personal."
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Vimes;n273033 said:
Bortom cyberestetiken skulle jag säga att det här citatet från Altered Carbon (bok alltså) fångar själva essensen av cyberpunkens ideologi:

"The personal, as everyone’s so fucking fond of saying, is political. So if some idiot politician, some power player, tries to execute policies that harm you or those you care about, take it personally. Get angry. The Machinery of Justice will not serve you here – it is slow and cold, and it is theirs, hardware and soft-. Only the little people suffer at the hands of Justice; the creatures of power slide from under it with a wink and a grin. If you want justice, you will have to claw it from them. Make it personal. Do as much damage as you can. Get your message across. That way, you stand a better chance of being taken seriously next time. Of being considered dangerous. And make no mistake about this: being taken seriously, being considered dangerous marks the difference - the only difference in their eyes - between players and little people. Players they will make deals with. Little people they liquidate. And time and again they cream your liquidation, your displacement, your torture and brutal execution with the ultimate insult that it’s just business, it’s politics, it’s the way of the world, it’s a tough life and that it’s nothing personal. Well, fuck them. Make it personal."

Jag är övertygad :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Såg ”Altered Carbon” och nya ”Bladerunner”, plockade direkt fram Shadowrun! Det är inte någon transhumanism där men det är väl mer det visuella i AC och Bladerunner som inspirerade mig att plocka fram allt som finns mer elle mindre till Shadowrun.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Jag kommer hela tiden tillbaka till iden att använda ett system a la Barbarians of Lemuria för att spegla tidigare sleevningar och den nuvarande sleeven - eller för den delen programmerade kompetenser
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Ok lite OT här men iaf.. A.C. låter fanimig som en riktigt lovande bokserie. En fråga: är det mestadels underhållande/kul även om det är en kamp mot makten? Eller är det deprimerande? Känner man sig empowered eller hopplös? Jag behöver böcker o underhållning som ger mig energi, och undviker sånt som gör mig nedstämd - världen e seg nog ändå. Noterbart att jag tyckte Neuromancer var stor underhållning även om den nog egentligen kanske inte är munter per se.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Peter;n273094 said:
Jag kommer hela tiden tillbaka till iden att använda ett system a la Barbarians of Lemuria för att spegla tidigare sleevningar och den nuvarande sleeven - eller för den delen programmerade kompetenser
Barbarians är THE SHIT och går busenkelt att modda till vad man vill :)

Jag sitter även på Barbarians of the aftermath, så det är dubbelt så busenkelt att modda!
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Angående seriens transhumanism så upplever jag personligen Sleeves mer som en motor för storyn än som ett koncept som utforskas i någon större grad. Ungefär som the force i Starwars.

Jag gillar verkligen serien. Den har massor med brister men jag köper dem glatt för att det känns så mycket som min barndoms Mutant. Det är definitivt min nya favorit i rörlig cyberpunk.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
zonk;n273109 said:
Ok lite OT här men iaf.. A.C. låter fanimig som en riktigt lovande bokserie. En fråga: är det mestadels underhållande/kul även om det är en kamp mot makten? Eller är det deprimerande? Känner man sig empowered eller hopplös? Jag behöver böcker o underhållning som ger mig energi, och undviker sånt som gör mig nedstämd - världen e seg nog ändå. Noterbart att jag tyckte Neuromancer var stor underhållning även om den nog egentligen kanske inte är munter per se.
Såhär: det är en tämligen grisig värld som beskrivs. Men samtidigt är ju böckernas (och Kovacs) ideologiska credo att sätta sig på tvären för "the creatures of power", "stick it to the man" och hämnas orättvisor. Mer punk än nattsvart dystopi alltså.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
slanfan;n273123 said:
Barbarians är THE SHIT och går busenkelt att modda till vad man vill :)
Svårt för mig att säga emot ;) https://docs.google.com/document/d/112LWqXbFtYv8BS9Ocg41uedRhob9PQjX3WXNxT0p810/edit?usp=sharing

slanfan;n273123 said:
Jag sitter även på Barbarians of the aftermath, så det är dubbelt så busenkelt att modda!
Har också BotA -kul upplägg fast tycker den tappat lite av den slimmade designen. Tror inte att "Barbarians of the Protectorate" rakt av funkat till Altered Carbon, snarare ett nydesignat system med inspiration från BoL och med skillnad mellan mentala egenskaper som man kan flytta från Sleeve till Sleeve och fysiska egenskaper som beror på den Sleeve man får/köper. Lite som Eclipse Phase på det sättet men betydligt mindre crunchigt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Peter;n273173 said:
Har också BotA -kul upplägg fast tycker den tappat lite av den slimmade designen. Tror inte att "Barbarians of the Protectorate" rakt av funkat till Altered Carbon, snarare ett nydesignat system med inspiration från BoL och med skillnad mellan mentala egenskaper som man kan flytta från Sleeve till Sleeve och fysiska egenskaper som beror på den Sleeve man får/köper. Lite som Eclipse Phase på det sättet men betydligt mindre crunchigt.

Har påtat lite i BoTA igen, och tror jag ändrat uppfattning. BoL Everywhen kommer ju nu snart också.

Tror det går att göra transhumanspel av det med ett par enkla grepp:

Boons and Flaws, Combat traits, Lifeblood, Strength och Agility beror på sleeven - som tar typ samma roll som background eller genotype i BoTA. Careers, Mind och Appeal följer med stacken. Cybernetik, neurochemkonditionering, neuralaugmentering - allt är boons kopplade till din sleeve. Möjligen kan man också välja "kulturella" boons och flaws some följer med stacken.

Sleeves kan vara typ Own Sleeve (du har aldrig blivit resleevad, det här är din originalkropp. Kan fortfarande ha cybernetik och viss bioskulptering, genetiska defekter), Combat Sleeve (höga Combat Traits, cybernetik och höjda reflexer, PTSD), Synth (högt lifeblood, diverse robotoptioner, framstår som omänsklig) etc. Cultures can vara typ Terran, Spacer/Orbital, Pioneer, Settler, Corporate Management etc
 
Top