Nekromanti Altered Carbon, svarta Mutant plockas fram.

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag höll mig hela första avsnittet, sedan plockade jag fram Mutant. Nu jävlar ska det hackas regler, ritas kartor, hittas på ny cybernetik och läsas gamla äventyr och böcker. Givetvis plundrar jag allt som finns i UA med, men var hittar jag ytterligare godis?

Tipsa mig om alla feta cyberpunk-produkter ni vet! pengar har aldrig varit ett problem!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,204
Menar du Undergångens arvtagare? Där finns nog inte mycket att hämta...

CM77?
Gamla Cyberpunk?
Gamla Neotech?

Antar att serien var bra ??
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,361
Du vill ta en titt på Eclipse Phase. Altered Carbon (och dess två uppföljare) är uttalade inspirationer till världen. Sleeving, att byta kropp och digitaliserade personer är standard där, du kommer kunna plocka hur mycket som helst. Det är också BRP om än lite lätt moderniserat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Jag såg också just första avsnittet. För min del ligger såklart mitt egna Rotsystem närmast när det gäller cyberpunk, även om det där saknas just resleeving. Jag skulle gärna djupdyka i Eclipse Phase, men den världen är liiiite för överväldigande och plottrig för mig. Kanske om jag skulle minska scope lite, och skita i om saker jag hittade på sade emot sånt som står i tilläggsböcker jag inte orkar läsa eller misslyckas med att lägga på minnet. Det finns så MYCKET, liksom.

Jag undrar hur mycket jag skulle behöva bygga om Rotsystems regelsystem för att passa EP...
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Bifur;n272771 said:
Menar du Undergångens arvtagare? Där finns nog inte mycket att hämta...

CM77?
Gamla Cyberpunk?
Gamla Neotech?

Antar att serien var bra ??
Jag menar gamla nya mutant, svarta lådan.

Serien är mycket underhållande.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,341
Är flixen bra? Bokserien är fet som fan.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,534
Location
Fallen Umber
Jag tycker inte Mutant 89 är så väldigt mycket cyberpunk, faktiskt. Inte grundboxen. Det saknas kommersialisering, märkesnamn, transhumanism, hacking, mm. Det känns som om man nästan behöver Techno 2090, Cyberzonen och (antar jag, för jag har aldrig läst den) Berlin för det. Det påminner mig om att jag borde skaffa Berlin, samt T2090 som jag sålt i något svagt ögonblick ...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Vimes;n272790 said:
Är flixen bra? Bokserien är fet som fan.

Har bara sett första avsnittet. Tyckte det var fett som fan. Å andra sidan: 1) jag tyckte boken var ok men inte briljant och 2) jag bryr mig inte så mycket huruvida tv-serien följer boken eller inte.

Så YMMV.

Joel Kinnaman är en riktig biffkaka iaf, så får man inte ut något annat av serien så...
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,164
Jag var våldsamt underväldigad av första avsnittet: trötta scener, rörig estetik och dålig dialog. Men de hade fått till bra anime-känsla på Kinnaman i flera kameravinklar där hans kropp var disproportionerligt stor i förhållande till huvudet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,417
Fast Altered Carbon är väl transhumanism snarare än cyberpunk?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Peter;n273002 said:
Fast Altered Carbon är väl transhumanism snarare än cyberpunk?
Vad får dig att tro att "transhumanism" är skiljt från "cyberpunk" som genre? Transhumanism är ju inte bara uploading utan egentligen all försärkning/förbättring, alla försök att gå "bortom människan". Det är alltså ingen genre. Och det transhumanistiska temat och de frågor det brukar kunna ställa, om vad en människa är etc, har varit en del av cyberpunken sedan dag 1.

Så, Altered Carbon är cyberpunk, med inslag av uploading och transhumanism.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,417
krank;n273004 said:
Vad får dig att tro att "transhumanism" är skiljt från "cyberpunk" som genre? Transhumanism är ju inte bara uploading utan egentligen all försärkning/förbättring, alla försök att gå "bortom människan". Det är alltså ingen genre. Och det transhumanistiska temat och de frågor det brukar kunna ställa, om vad en människa är etc, har varit en del av cyberpunken sedan dag 1.

Så, Altered Carbon är cyberpunk, med inslag av uploading och transhumanism.

Nja, jag är inte övertygad. För mig handlar cyberpunk om människans alienering i ett maskinsamhälle, medan transhumanism utforskar vad som händer med människan/mänskligheten när man transcenderar vad det innebär att vara människa. Det är klart att det finns gott om litterära teman som går igen, det gör det i all science fiction. Ett annat sätt att se det är att cyberpunk är samhällskritik medan transhumanism är explorativt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,341
Peter;n273005 said:
Nja, jag är inte övertygad. För mig handlar cyberpunk om människans alienering i ett maskinsamhälle, medan transhumanism utforskar vad som händer med människan/mänskligheten när man transcenderar vad det innebär att vara människa. Det är klart att det finns gott om litterära teman som går igen, det gör det i all science fiction. Ett annat sätt att se det är att cyberpunk är samhällskritik medan transhumanism är explorativt.
Jag håller med om distinktionen och vill med bestämdhet hävda att Altered Carbon framför allt är cyberpunk. Kanske transhumanistisk cyberpunk, men inte cyberpunkig transhumanism.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,341
F.ö. har jag sett de två första avsnitten. Jag var rädd att jag var för mycket Richard Morgan-fanboy för att uppskatta det hela, men tycker det är ganska bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
Peter;n273005 said:
medan transhumanism utforskar vad som händer med människan/mänskligheten när man transcenderar vad det innebär att vara människa.
Jag menar att "vad det innebär att vara människa" alltid varit en del av cyberpunken. Blade Runner, Gibson, Bear etc. Läs novellsamlingen Mirrorshades av genrens stora namn.

Jag ser inte transhumanism som genre, heller. Kanske ett tema, men... https://en.wikipedia.org/wiki/Transhumanism
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,417
Vimes;n273018 said:
Jag håller med om distinktionen och vill med bestämdhet hävda att Altered Carbon framför allt är cyberpunk. Kanske transhumanistisk cyberpunk, men inte cyberpunkig transhumanism.
Eftersom det är noir/hårdkokt?
 
Top