Nekromanti Alldeles för bra RP

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
Jag har nyss köpt Eon och har ännu inte hunnit spela det men jag har märkt vid skapandet av Rp att de blir riktigt bra redan från början. Själv gillar jag grisodlar kampanjer och spelarnas färdighetsvärden verkar vara lite väl höga. Gör jag fel eller?? Om inte vet någon ett bra sätt att begränsa spelarnas färdighetsvärden?


"Rust never sleeps"
- Niel Young
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Tänk på att rollpersonen kanske har en framgångsrik karriär i bakfickan då brukar färdighetsvärdena bli höga. Rollpersonernas "braighet" brukar IME variera väldigt mycket beroende på hur man gör dem.

Vill man ha en lagom "dålig" rollperson så gäller det att man kör 3T6 varianten, tvingar spelaren att välja vanar eller nåt med en massa minus samt inte låta spelaren slå om ett enda mindre bra slag. /images/icons/cool.gif

Under den iskalla ytan har jag faktiskt ett hjärta av sten.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
om du kör med hjälte eller förbättrade attribut så byt framslagningsmetod till normal. om det fortfarande inte funkar kan du pröva att ta bort det hösta och lägsta attributen och ersätta dem med två nya slag eller rent och slätt bara byta ut dem mot 10 och 11. eller varför inte hitta på nått annat sätt att slå fram dina rollpersoners attribut?

om du råkar vara en inbiten baldurs gate eller diablospelare eller liknande (som exempelvis om du råkar ha spelat DoDChronopia, DoD, adod eller andra koboldspel) så föreslår jag att du lägger dina färdigheter på annat förutom på vapen. prova att lägga _alla_ enheter på spalten till vänster (sånna färdigheter som precis varenda jävel i mundana kan, typ övertala och gömma).

om det fortfarande inte fungerar så prova att byta ut rollpersonens ras till asharier (vanar) och göra om yrket till bagare, hovslagare eller just grisodlare. dvärgar är väldans bra och bör inte spelas då dessa kan inspirera kobolder att skapa ytterligare ett par stycken dvärgkrigare med tål 19 och sty 20. vanarer är de bästa att spela!

om det råkade bli så att någon baldurs gate, diablo, dod, adod eller dodc diggande spelare blev arg på mig för mina elaka åsikter om dessa urusla koboldiska spel så ska ni bara veta att ni förtjänar det. ni suger getpung.

smaffy är jag. blä.
[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Bäver

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
71
Location
Sthlm
Jisses vilken frispråkare...

1. Varför klaga på andra rollspel, jag hävdar att allting beror på sl...om han låter personer göra kobolder eller inte...
2. så klaga inte på sådant du inte vet om....
3. Rollspel och datorspel skall ej jämföras!

Bris:
Bäverns rätt i Samhället
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Annars kan du ju helt enkelt låta RP köpa färdighetsnivåer upp till 15 i vad som helst som de vill ha typ < Valfri ultrasuperjävlig vapenfärdighet > men sen låter du de smått elaka typer som RP möter få typ FC 25 i samma färdighet.
Men på attribut kan du förstås bara låta spelare välja vanarer med 3T6 metoden. Alver funkar kanske också men dvärgar är lite för koboldiska, undantaget vissa enkla Zolods och Drezin.

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nej, jag tycker inte att du gör fel !!
Det är ju ingen sprot om man har yberbra gubbar innan man enns har dödat sin första thirak.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Re: Halvera antalet enheter [nt]

Så du tycker inte vi misslyckas och fumlar tillräckligt eller? /images/icons/smile.gif



Melius frangi quam flecti
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Hur bra tycker du är "alldeles för bra"? Vid skapandet av våra RP brukar vi sätta övre gränsen för hur bra färdighetsvärde (minns inte vad det heter i Eon/images/icons/blush.gif) man får ha till 15. Det må låta högt, men grejen är att det är så förbenat lätt att misslyckas och fumla med Eons system att 15 i princip innebär att man är ganska hyfsad på något, inte att man är asbra. Om man roar sig med att göra normalsvåra saker (OB3t6) hela tiden behöver man ha minst 12 (jaja, 11.25=) i en färdighet för att lyckas mer än man misslyckas, vilket man ju minst borde kunna förvänta sig av någon som har ett visst yrke. Inte f-n misslyckas t.ex. en yrkessnickare med en normal arbetsuppgift 50% av gångerna! Vill man sedan i spelet göra något som är mer än normalsvårt behöver man nästan ha högre (eller lägre) makter på sin sida för att överleva/lyckas. Därför skulle t.ex. en halvering av antalet enheter (som föreslås nedan) göra rollpersonerna patetiskt dåliga, IMHO givetvis. Det är, återigen enligt min åsikt, inte heller kul att misslyckas konstant när man spelar.

Jag tror att när du spelat första gången så kommer du att märka att värden som kanske verkar höga inte egentligen innebär att karaktären är så otroligt bra. Jag kan ha fel givetvis, det har hänt förr. Någon gång. Rätt sällan. Knappt aldrig när jag tänker efter.../images/icons/wink.gif


Melius frangi quam flecti
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
HaHa !! OT

Nu var du ju rolig !! /images/icons/smile.gif

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"om det råkade bli så att någon baldurs gate, diablo, dod, adod eller dodc diggande spelare blev arg på mig för mina elaka åsikter om dessa urusla koboldiska spel så ska ni bara veta att ni förtjänar det. ni suger getpung."

Hade du inte nämnt BG bland dessa hemskheter så hade jag nästan tagit dig på allvar. Nu blir det ju bara patetiskt, alla vet ju att BG är underbart. /images/icons/smile.gif

/Sir Foilan
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: *skrattar hysteriskt*

Du vet, rust...lite av grejen med Eon är att man inte är en värdelös looser från början, som man tex är i DoD och Vampire. Å andra sidan är lite av grejen att man inte är särskilt bra heller...i de flesta fall är man alldeles lagom duktig, iaf enligt min erfarenhet.

(En hemlighet är ju förövrigt att det är abnormt svårt att lyckas med svåra grejer i Eon, iaf om man använder de i mitt tycke extremt löjliga fummelreglerna. Neogames snack om att färdighetsnivå 15 skulle innebära att man är någon slags "mästare" är direkt löjligt imho- har man några modifikationer på grund av svårighet när man slår ett slag mot färdighetsnivå 15 lyckas man tamejfaenfaen inte med nåt).

Å andra sidan så har de flesta i vår spelgrupp inte slagit fram attribut eller köpt färdighetsvärden med enheter på jäkligt länge nu...vi brukar sätta ut vad vi känner passar, och det funkar alldeles utmärkt. Ingen metod att rekommendera om man känner koboldreflexerna vibrera, dock...

- Ymir, slog iofs fram attributen på karaktären han skapade i fredags, men blev inte nöjd och modifierade dem efter eget tycke och smak så de passade karaktären så bra som möjligt. Var lite osäker på viljestyrkan dock, så jag lät den stanna på det skumma värdet 13/5 :)

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ymir on 2001-02-06 20:25.</EM></FONT></P>
 

Vilgorin

Veteran
Joined
4 Feb 2001
Messages
3
Location
Borås
Hmm....

När man skapar sin karraktär tycker jag att man ska sätta ut atributer och färdigheter som man vill, om man sätter dem för högt så är ju den enda man sabbar för sig själv eller hur? Mycket roligare att spela en RP som man skapat från grunden själv.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Halvera antalet enheter [nt]

Han måste ha en jäkla tur med tärningarna. Jag har en magiker i gruppen som inte vågar utöva sina besvärjelser för hans rädsla för fummel.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Annars kan du ju helt enkelt låta RP köpa färdighetsnivåer upp till 15 i vad som helst som de vill ha typ < Valfri ultrasuperjävlig vapenfärdighet > men sen låter du de smått elaka typer som RP möter få typ FC 25 i samma färdighet.
Eller också är det exakt det du inte gör.
Att ge fienden högre värden avhjälper inte på något vis för bra rollpersoner. Relativt sett blir de sämre, det är sant, men inte i relation till verkligheten.

Men på attribut kan du förstås bara låta spelare välja vanarer med 3T6 metoden. Alver funkar kanske också men dvärgar är lite för koboldiska, undantaget vissa enkla Zolods och Drezin.
Det är inte raser som är koboldiska, det är spelare.

Man bör vara jävligt försiktig med vilka man fördömer, så att man själv inte hamnar bland de fördömdas skara
// olav
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Relativt sett blir de sämre, det är sant, men inte i relation till verkligheten.

Öh, verkligheten? Skulle du i verkligheten missa ungefär alla gånger du ens försökte slå någon med en klubba? När du väl tränat flera år så är du så bra att du kan träffa bröstkorgen utan att slå in huvudet på dig eller din lärare. Är detta verklighet? Nej jag tror inte det.



"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Re: Hmm....

<I>"När man skapar sin karraktär tycker jag att man ska sätta ut atributer och färdigheter som man vill, om man sätter dem för högt så är ju den enda man sabbar för sig själv eller hur? Mycket roligare att spela en RP som man skapat från grunden själv."</I>

*suck* tänk om alla spelare tänkte så, detta är helt och hållet rätt inställning till rollspel.

Men min fråga är: Fungerar detta för er?

Än så länge skulle jag inte vilja släppa lös mina spelare med grundboken och ett rollformulär, det skulle bara inte fungera... jo för några.

Sedan skulle detta ta bort lite av tjusningen med att göra en rollperson om du syftar på att själv välja bakgrundsslag. För det är ju en rolig utmaning att sätta ihop en bagrundshistoria och en personlighet med utgångspunkt från bakgrundsslagen.

- Jonas
<A HREF="http://home.swipnet.se/circle" target="_new">http://home.swipnet.se/circle</A>
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
...allt ont kommer från adod.

smaffy är jag. blä.
[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 
Top