Quadrante
Grisbonde
Det är också trist om bara en färdighet är lösningen, istället för att man kan lösa det med bästa färdigheten man har.
Fast dom borde i så fall samarbeta. Jag har kommit att verkligen ogilla niche protection, eftersom äventyrargänget är en grupp, inte enstaka individer som gör individuella handlingar i individuella sidohistorier. Ha vettiga samarbetsregler istället och fokusera på rollpersonerna som grupp.Om A är jättebra och B är OK på X, tycker jag att niche protection upprätthålls. A kommer att få ta täten kring X i vilket fall.
Mutanten;n71410 said:Jag är nyfiken på Smallville RPG. Vad har ni att säga för positivt och negativt om spelet?
Jag vill minnas att @Krille och några till pratat varmt om det officiella Smallville-rollspelet i den här aspekten. Hur sjutton ska man kunna bygga ett system där det är lika intressant och regelmässigt kul att spela Jimmy Olsen och Perry White som Stålmannen eller Gröna Lyktan?
Smallville har svaret.
Nekromanti Post in thread 'Smallville RPG?'
Mutanten;n71410 said:Jag är nyfiken på Smallville RPG. Vad har ni att säga för positivt och negativt om spelet?
Det negativa är att Margaret Weis verkar ha övergett produktlinjen efter grundboken och Smallville High School Yearbook. Dessutom använder det, som de flesta andra licensierade produkter, foton från tv-serien som illustrationer, och det brukar i allmänhet bli skitfult.
Det positiva är att det utvecklar ens rollspelande, är pedagogiskt skrivet, klarar av att blanda folk med superkrafter med folk utan superkrafter, fokuserar på relationer och drama, har ett helt kapitel om hur man gör äventyr...
Jag gillar Daggerhearts "tag team" där två spelare kan kombinera sina rollpersoners förmågor till någon extra kraftfullt.Ha vettiga samarbetsregler istället och fokusera på rollpersonerna som grupp.
… denne behöver inte slå för att lyckas med nåt. Den lyckas med allt den vill göra. Men problemet måste lösas genom samarbete.En 3000 år gammal alv
Det viktiga brukar inte ligga i hur bra dom är, utan vad dom är bra på. Så att det blir rollpersonernas historia utifrån hur dom löser uppgifterna.Så länge alla kan bidra för att driva berättelsen framåt har jag inget emot att vissa RP är mekaniskt mycket starkare på en del områden.
Hur tänker du dig när du säger att en ojämn grupp inte lämpar sig väl vid intrigspel? Är det för att det är rollperson mot rollperson eller rollpersonerna mot världen? Eller är det för att bonde-rollpersonen aldrig kommer att kunna bli involverad i konunga-intrigerna som lämpar sig bättre för den överlägsna rollpersonen?Jag tycker det är bättre att låta spelarna välja ifall de vill spela jämnstark eller väldigt ojämn grupp. Ja det kräver viss mognad bland spelarna och kanske inte passar vi intrig rollspel.
Det är den exakta motsatsen till niche protection.Om alv X löser alla problem med sin Pilbåge 25 är det något galet med hela upplägget.
Hur ser ni på detta ?
Jag inkluderade "allt" för att binda ihop vad du pratar om med trådens ämne. Läs om inlägget och du ser att jag även nämner "strider" som är mer vad du pratar om.Det är den exakta motsatsen till niche protection.
Rätt ofta handlar en del Player Skill om att veta hur man bygger effektiva rollpersoner till att börja med.Är fokus på player skill i spelet så blir ju de faktiska karaktärerna (och därför också balansen dem i mellan) mycket mindre viktig.
Att bygga en effektiv rollperson är väl System Mastery, inte Player Skill?Rätt ofta handlar en del Player Skill om att veta hur man bygger effektiva rollpersoner till att börja med.
Att bygga en effektiv rollperson är väl System Mastery, inte Player Skill?
System Mastery is how much you master a given set of game rules – outside of sports and games of physical capability, most games in the world are built on this as the primary method of mastering and going deep with a game. Mastery requires an analytical mind to see how the rules operate together, and how they apply in the variety of situations that come up in your games.