Nekromanti Alla independentmakare är veka och tramsiga!

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Visserligen, men...

Precis samma fråga som jag ställer mig när jag hör "indierollspelsmakare".
Oberoende från Hollywood, eller?
Jag håller helt med Zaphod, "independent" betyder oberoende, och varför skulle det vara viktigt att beskriva sig som oberoende från... något man inte ens kan definiera?
Enkelt:

Oberoende från vinstintressen.

Amatör säger tydligt vad det handlar om.
Och så är det på svenska också!
Är det verkligen så tydligt? En del sportpurister tycker tex att amatörbrottning är seriösare än proffsbrottning.

Dessutom är amatör, precis som independent, ett låneord. Lite äldre kanske, men likväl ett låneord.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: You say potato...

Indie-uttrycket är för mig (och många andra) en självklar frikoppling från stora kommersiella företag.
Och vad är "stora kommersiella företag" i sammanhanget? Jag förstår begreppet när man talar om film eller musik, men rollspel? Svenskproducerade rollspel? Vilka företag skall man vara oberoende ifrån då? Neogames?

Amatörrollspelsskapare missar som a sagt var målet i sin egentliga mening, IMO.
Om meningen och målet var att inte betyda något, passar ju indie bättre, ja. :gremgrin:

/Mikael
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: Visserligen, men...

Oberoende från vinstintressen.
Då beskrev du just vad "amatör" är för något.

Dessutom är amatör, precis som independent, ett låneord. Lite äldre kanske, men likväl ett låneord.
Håller med dig. Men det är etablerat och spritt. Och det betyder ju just att utövaren inte gör det för sin vinnings skull. Precis vad du tyckte att man skulle vara "oberoende" ifrån. Så varför försöka etablera ett nytt uttryck för samma sak? Och dessutom använda ett existerande (men smalt) uttryck och försöka få det att betyda något annat än det faktiskt betyder.

/Mikael
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Visserligen, men...

"Då beskrev du just vad "amatör" är för något."

Enligt ordboken.

Kruxet är att ordet "amatör" i dagligt språkbruk har en negativ klang, betecknande av sämre kvalitet. Tanken är förstås att ett proffs är såpass bra att han kan ta betalt för det han gör. Oavsett varför en amatör inte tar betalt för det han gör så kvarstår den undermedvetna misstanken om att det beror på att amatören inte är tillräckligt bra på det han gör. Därtill så kommer effekten av att proffset har råd att endast syssla med sin verksamhet och därför vinner skicklighet enbart genom det, medan amatören måste försörja sig på annat och därför inte kan syssla med sin syssla på heltid.

Poängen är dock att "amatör" har en sämre klang och andas sämre kvalitet än "proffs" - över huvud taget så är "amatör" ett ord som slutade att vara positivt sedan idrottsrörelsen accepterade proffskontrakt för idrotten. Det enda positiva som är kvar i ordet "amatör" är möjligen en person som brinner för sitt intresse, men kvalitetsmässigt så låter det inte det minsta positivt.

Jämför "suga fett". En gång i tiden var en person som sög fett en plastikkirurg.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Bara för att du inte...

...ser tjusningen i det fina ordet betyder ju inte attdet inte finns en sådan, inte sant? :gremwink:

För att bli mer allvarlig. Nej, de svenska spelföretagen är inte speciellt stor och drivs inte i samma skick som utländska gör (t.ex. Wizard of the Coast). Det är en grym skillnad.

Men det är ändå en skillnad på en person som gör det på sin fritid utan några som helst krav på att sälja spelet, än mot de svenska rollspelsföretagen.
 

Isletbranch

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
115
Location
Växjö, Campus
3 betydelser för amatör.

Amatör kan betyda tre saker enligt min mening, och med hjälp av Norstedts svenska ordbok 1990 skriver jag:

1. Icke yrkesmässig utövare
dvs. inga pengar och sånt, en hobbyutövare helt enkelt.

2. <font size="1">äv.</font size> Oskicklig utövare
Någon som är kass.

3. <font size="1">urspr.</font size> Person med särskild känsla <font size="1">för viss verksamhet</font size>
Tex amatörfilmer som är med på filmfestivaler och vinner priser.

I olika sammanhang har ordet amatör helt olika betydelser!
Men jag tycker att generellt sett när amatör står ensamt så är det negativt laddat (undantag "amatörmässigt") annars när det är sammansatt med "amatörfilmare", "amatörfotograf" eller "amatörrollspelskapare" så har det mer hobbyprägel.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: Visserligen, men...

Kruxet är att ordet "amatör" i dagligt språkbruk har en negativ klang, betecknande av sämre kvalitet.
Japp, men det var precis det som Zaphod vände sig mot i sitt ursprungsinlägg. Och jag håller med honom. Våga ta tillbaka ordet, helt enkelt.

/Mikael
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: Bara för att du inte...

tjusningen i det fina ordet
"indie"? Fint ord? Dravel, min gode man. :gremcool:

Men det är ändå en skillnad på en person som gör det på sin fritid utan några som helst krav på att sälja spelet, än mot de svenska rollspelsföretagen.
Japp, den personen är ju en amatör. :gremtongue:

/Mikael
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Varför vara amatörrollspelsmakare när man kan vara rollspelsförfattare?

Är inte det här ett typiskt I-landsproblem värt en notis i kvällspressen?

Som en slutkläm så finns ordet independent med i Svenska Akademiens ordlista.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Visserligen, men...

"Oberoende från vinstintressen."

Då beskrev du just vad "amatör" är för något.
Inte nödvändigtvis, titta återigen inom sporten där amatörer gör enorma pengar på att använda vissa fabrikat på dojor, racket, skidor, frukostflingor osv.

Så varför försöka etablera ett nytt uttryck för samma sak? Och dessutom använda ett existerande (men smalt) uttryck och försöka få det att betyda något annat än det faktiskt betyder.
Kanske just för att frikoppla det från andra, relaterade begrepp. Hade en liknande diskussion nyligen på jobbet där vi på grund av att någon använt en slapp namngivning från början i ett system har tre helt olika begrepp som alla kallas "jobb". I sådana fall är det bättre att ta till ett krystat begrepp som är unikt.

Jag använde precis samma tanke när jag myntade "fisktanken" i stället för "akvariet", dvs använd inte ord som redan bär en annan värdemängd.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: Visserligen, men...

Inte nödvändigtvis, titta återigen inom sporten där amatörer gör enorma pengar
Och många av dessa "amatörer" lever ju på sitt idrottsutövande... och är därmed inte amatörer. Total begreppsförvirring alltså. Det är därför jag undviker idrott så mycket det går. :gremgrin:

Kanske just för att frikoppla det från andra, relaterade begrepp. ... I sådana fall är det bättre att ta till ett krystat begrepp som är unikt.
Jo, jag är med dig där, men tycker att "indie" eller "independent" är lika färgat av missvisande kopplingar. I så fall behöver vi ett helt nytt och fräscht begrepp.

/Mikael
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Visserligen, men...

Det är därför jag undviker idrott så mycket det går.
Samma här, med undantag för streetracing och proffsbrottning.

Jo, jag är med dig där, men tycker att "indie" eller "independent" är lika färgat av missvisande kopplingar. I så fall behöver vi ett helt nytt och fräscht begrepp.
Jo, det hade antagligen varit bäst.

En skillnad mellan amatör och independent som inte tagits upp än som jag tycker är viktig (vilket ni antagligen kunde gissat med tanke på att jag kallar mig defiant-spelmakare) är att independent antyder att man låtit bli att bli "proffs" som ett medvetet val, medan en amatör kanske bara inte brytt sig.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Re: Bara för att du inte...

"indie"? Fint ord? Dravel, min gode man.
Nä, fakta unge herrn... :gremwink:

Detär en smaksak så att debattera om det är ju onekligen meningslöst. Du gillar det inte, jag gillar det.

Japp, den personen är ju en amatör.
Nej, för det som du kallar för matör är inte amatör längre. Det var ne gång i tiden, men inte nu. Se Krilles inlägg. Amatör är ett ord som numer har andra betydelser än det som står i ordboken. Det är en fullkomligt naturlig utveckling av språket. Ordet anspelar i mina ögon inte alls samma sak som vad independent står för eftersom det fått andra betydelser.

Och du skriver då att man bör göra Zaphod sa - ta tillbaka ordet. Visst skulle man kan kunna göra det, men varför? Det finns många andra ord som förändrats genom tiden och skulle vi börja kämpa för alla dessa har vi fullt upp med saker och ting. Vi behöver inte sträva bakåt i utveckllingen, unge man :gremwink:

(Och ja, jag är fullt medveten om att jag är den unga mannen här :gremtongue: )
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Jeg er "independentmakare" og lever av det!

Altså; jeg er ingen amatør! Jeg lever av å lage og spille rollespill. Mange av rollespillene jeg lager er independent-spill (uavhengige spill-utgivelser), og likevel er jeg ingen amatør.

Det er heller ikke nødvendig å tjene penger på spillskaping for å kalle seg noe annet enn amatør. Det er ikke pengene man tjener som alltid definerer hva man er. Dersom man har en profesjonell holdning til spillskaping, er man en profesjonell spillskaper. Om man gir ut spillene sine på eget forlag, er man en "independent" spillskaper.
 

Jocke_898

Veteran
Joined
10 Mar 2004
Messages
61
Location
Österbybruk
Alla har sin åsikt.....!

Jag occkså tillägga detta.. vet inte om någon redan har sagt detta.. men alla har sin åsikt om saker och ting och min är helt klart att om independent rollspelsmakare och amatörrollspelsmakare betyder samma sak så vad spelar det egentligen dig för roll....? alla har lite annorlunda tycke till vissa ord i svenska språket men det betyder inte att man ska behöva säga saker som man egentligen inte tycker låter bra.. för mig så är det viktigt att det låter bra vad man än säger så.. independent-rollspelsmakare låter bra för mig å det tänker jag fortsätta att använda om jag nu blir tvungen nån gång att göra det.. såsom alla andra..

pungt slut.. :gremcool:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag har jättesvårt att förstå hur man kan bli indignerad i den här frågan. Ni kan kalla mina rollspel för "dasspapperrollspel" om ni vill, och jag bryr mig inte heller om någon lirare lägger upp en pdf och kallar det "genialisk underground-och-inte-slicka-direktörskinka-rollspel".

Men okej, vill man söka efter värdeneutrala termer så är väl "tryckta rollspel" resp. "nedladdningsbara rollspel" en term som fungerar i de flesta lägen. Men jag föredrar faktiskt termer med lite glöd.

Så låt köprollspelen få heta "proffsrollspel" även när de är skapade av glada amatörer som inte lever på sitt rollspelsmakande, och låt gratisrollspelen få heta "indierollspel" även när de bara är nedskalade och fantasilösa versioner av Eon.

Bra termer gör nästan så att själva rollspelen blir bättre, och om det hycklas lika mycket från båda håll så kan alla vara glada i slutändan.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: Visserligen, men...

"Är det verkligen så tydligt?"

Japp. Inte om vinstintressen eller ej - men det är ju tanken. Somliga av oss kanske har vinstintressen, men vi är ändå av samma sort: rollspelsmakare som inte är proffs.

Seriositetsnivån är ju också olika, men vi vill väl inte mena att vi är mer/mindre seriösa än proffsen? Det enda vi verkligen har gemensamt är just att vi inte är proffs, och det är just vad ordet amatör säger.

Att det sedan från början är ett franskt ord, det spelar ingen roll. Amatör är väl införlivat i svenskan för att vi inte riktigt hade ett motsvarande ord. (Och nej, lekman räcker inte.)

Z
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Bra med särprägling

Våga ta tillbaka ordet, helt enkelt.
Varför? Jag tycker det är att bra att det finns ett ord i Svenskan som gör skillnad på:
- Hobbysopa (amatör)
- skicklig men utan stålar (indipendent/frilans)
- skicklig/sopa med stålar (komersiell)

//erik. nu är det körsbäret i likör som talar *hick*
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
<blockquote>
Betyder independentmakare något annat än amatörmakare?
</blockquote>
Sjäv tycker jag att "amatör" lutar mot "kommer inte ens försöka göra förtjäst" och "indie" mot "har inget stort bolag som publicerar och/eller distribuerar".
 
Top