Nekromanti Alla independentmakare är veka och tramsiga!

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Okej, era djävla krutongmånglare... Nu har jag umgåtts med släkten i flera dagar, och det finns helt enkelt inget som lockar fram mer aggressiv energi. Kom an då, katten!

Såhär va (och jag ska försöka skippa skitsnacket):

Uppenbarligen kan vi glada figurer som gör egna rollspel på fritiden inte kalla oss för "amatörrollspelsmakare" trots att det är just vad vi är. Istället är man "independentrollspelsmakare".
Så tycker jag inte att det ska vara.

Betyder independentmakare något annat än amatörmakare? För mig verkar det inte så. Jag tror att independentmakare helt enkelt är en slags eufemism för amatörmakare, på grund av att amatörmakare skulle vara något fult att vara.

Japp, för något som är amatörmässigt är - i vissa kretsar - något som är lite sämre än allt annat. Men det här tycker jag verkar skilja sig beroende på vad man pratar om. Med "amatörfotograf" till exempel, menar de flesta (som jag vet) helt neutralt någon som gärna plåtar, men att det inte är ett yrke.

Kan inte då amatörrollspelsmakare vara ett bra samlingsord för oss som gör rollspel på icke professionell basis?

"Nä bjäbb bjäbb", säger ni då. "Folk har ju ett värde i ordet redan bla bla inte kalla sig något som gemene man ser som negativt bjäbb bjäbb"...

Man kan ju välja, säger jag. Antingen ger man efter och blir ett resignerat drägg, eller så knyter man nävarna och tar upp kampen med språket. Kunde Sveriges manliga homosexuella ta ordet "bög" till sitt för att nu använda det helt avdramatiserat, då kan vi väl ta kontrollen över ett så banalt ord som "amatörrollspelsmakare"?
(För övrigt har väl de kvinnliga dito mer eller mindre tagit över ordet flata?)

Jag tror att ni fattar min tankegång, så jag tar slutklämmen nu:

Eftersom att ingen anledning föreligger att vi ska använda oss av ett luddigt, importerat, klumpigt, fyrstavigt och icke allmänt
använt ord, bör vi inte göra det. Vi är allihopa från och med idag "amatörrollspelsmakare".

Någon emot mig?
(Avgörs med inverterad acklamation: tystnad tar jag som ett rungande "BIFALLES!")

...och försök gärna rätta mig om ni tycker att jag har fel från början! Independentmakare kanske är något heeelt annat än amatörmakare?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Pfrbltzf! [ANT]

Eller... tja, du får väl kalla dig amatör om du vill. Själv så har jag ingen talan längre, eftersom jag typ har slutat att vara indie, eller nåt, på grund av typ 44 papp nerplöjt i Andra Imperiet.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,270
Location
Örebro
Vrål!

Ja, du ville ju ha liv om man inte höll med.

Indierollspelsskapare tycker jag är ett bra mycket bättre amatörrollspelskapare. Visst innebörden i amatör skulle väl gå an, men eftersom det är ett värdeladdat ord som ger knnotation av något annat så är det inte passande term.

If it ain't broke, don't fix it :gremwink:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Se följande inlägg …

Här, här och här.

Dessa inlägg sammanfattar ganska tydligt min hållning i frågan (och visar dessutom tydligt att jag är way ahead of dig).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Eftersom att ingen anledning föreligger att vi ska använda oss av ett luddigt, importerat, klumpigt, fyrstavigt och icke allmänt
använt ord, bör vi inte göra det. Vi är allihopa från och med idag "amatörrollspelsmakare".
Fast amatör är ett luddigt, importerat trestavigt ord...

Själv betraktar jag mig som defiant-spelmakare.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Och snart kommer vi att få höra de oförglömliga orden:

"Fan! Det var bättre förut när den och den rollspelsmakaren var amatörrrollspelsmakare. Nu har ju rollspelsmakaren sålt sig till den kommersiella sidan av hobbyn och producerar bara ordbajs och äventyr utan en djupare och filosofisk insikt."
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Betyder independentmakare något annat än amatörmakare? För mig verkar det inte så. Jag tror att independentmakare helt enkelt är en slags eufemism för amatörmakare, på grund av att amatörmakare skulle vara något fult att vara.

Hoppsan!

Här skräddas inte orden.

Jag tror de flesta i på det här forumet är amatör rollspelsmakare, om de är rollspelsmakare alls, vill säga.

Sen finns det några proffs.



Betyder independentmakare något annat än amatörmakare? För mig verkar det inte så. Jag tror att independentmakare helt enkelt är en slags eufemism för amatörmakare, på grund av att amatörmakare skulle vara något fult att vara.
Ja independent, för mig blir det en koppling till att man inte är starkt knuten till något lite större rollspelsföretag,

Ungefär som frilansare, konsult eller vad man vill kalla sig.

Ordet Indie blir helt fel, det blir Indiepop i mina öron, och Indie rollspelskapare blir skaparen av Indiepoprollspel, alltså för mig nått helt obegripligt.

Men det kan ju vara syftet, hitta nått som ingen utom de redan invigda förstår.

--------------

Värt att notera är ju att rollspelsmakare inte är en lukrativ bransch i Sverige, det finns några som kan försörja sig bara på det, en större skara som får in en del pengar på det. Men jämfört med de flesta andra branscher är det inte stora pengarna.

Villket leder oss fram till den idealistiska drivkraften att skapa nått genuint bra, det leder ju också till att många som kanske vill vara professionella tvingas vara en form av amatörer, efterssom man inte lätt kan försörja sig som rollspelsmakare.

Independent kan ju då bli ett ord som markerar att man inte är (eller i allfall har ambitionen att vara något annat än) en amatörrollspelskapare.

Så jag tror det har med ens ambition att göra, för en amatörrollspelskapare har ingen ambition att tjäna pengar på det man gör, det kanske sker ändå men det är inte det minsta viktigt.


---------

För vissa är ord och etiketter viktigt alternativt roligt, för andra är det helt egalt vad man benämns som.



-----------------

Du skriver i ett ganska agiterat tonfall, (på ett skämtsamt sätt), är det så att du "retar" dig på att folk inte kan erkänna att de är amatörer, att de har andra ambitioner än vad du har?

Även om de inte får in några stora pengar på det, så vill de markera att de har en ambition att kanske tjäna en hacka på sitt rollspelsmakande.

Men du vill att de ska erkänna att de inte tjänar några pengar och inte kommer att tjäna några större pengar och därmet är och kommer förbli Amatörer.

Du kanske vill döda deras drömmar???? :gremooo:

Ta det inte mitt inlägg som ett påhopp utan som en tankelek. :gremlaugh:

Bombu
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Visst, säkert!

Ordet amatör har en negativ klang, eftersom så många människor inte vet vad ordet egentligen betyder. Tyvärr innebär det att ordets betydelse till stor del har förskjutits från att betyda en person som gör någonting utan att tjäna pengar på det till en person som gör något taffligt. (Språkvetenskapen säger här att majoriteten har rätt!)

Om vi nu antar att termen amatör betyder en person som inte kan leva på sysselsättningen ifråga skulle även Järnringen och Riotminds omfattas. Då är termen "independent" bättre, eftersom den markerar att man inte sysslar med mindre spel som inte publiceras på samma sätt som de stora spelen.

Själv föredrar jag att kalla mig rollspelsskapare, utan att sätta på någon etikett som gör ett onödigt långt ord ännu längre, om jag nu måste kalla mig något över huvud taget.

/tobias
 
G

Guest

Guest
Håller med, dock inte av samma anledning, min anledning är ordet oberoende, det är ett svenskt ord, som alla svenskar bör förstå, och kan inte förkortas för att låta extrempretto, dock kan det låta lite kul om man förkortar det, så min följdfråga är: Vem vill inte vara en oberollspelsmakare?

Svarar någon jag så kommer jag antagligen inte kolla in deras spel om de inte har projekt som verkar leva upp till indie"pretto"rollspelsmakaren och verkligen kan bli både bra och användbart.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Haha, tjusigt att du bringar lite substans till mitt platta ämne! :)

Skoj tankelek. Pudelkärnan av det intressanta landar på:

Så jag tror det har med ens ambition att göra, för en amatörrollspelskapare har ingen ambition att tjäna pengar på det man gör, det kanske sker ändå men det är inte det minsta viktigt.

... men att independentmakare med hakan högt kan göra vad de kan för att tjäna pengar?

Alltså, jag lägger ingenting som handlar om pengar i ordet amatör. Det är därför jag förespråkar det - för att det hyfsat allmänt har kommit att betyda "icke professionell utövare [av t ex konst el. idrott]".

På det sättet blir det klart och tydligt vad det rör sig om. Gränsen börjar väl då i mina ögon gå vid Krille - han borde väl på sätt och vis räknas som proffs nu när han lägger ut nära femtio papp på SH:I2 och får hem en bunt lastpallar med sitt lir. Men med alla oss andra blir det väl rätt tydligt vad det rör sig om?

"Du skriver i ett ganska agiterat tonfall, (på ett skämtsamt sätt), är det så att du "retar" dig på att folk inte kan erkänna att de är amatörer, att de har andra ambitioner än vad du har?"

Nä! Men jag retar mig på att man ger efter för något så fånigt som att "amatör har dålig klang/låter som något dåligt". Vi kan ju ta kontroll över språket och göra amatör till ett allmänt och värdeneutralt ord för vad vi är.

<center>*</center>

Jo, och sen kan man ju börja hitta på fler ord då. Precis som Dante tycker jag att "independent" är ett idiotiskt ord när vi har "oberoende" på svenska, som betyder precis samma sak. Dessutom klingar det inte av dålig popmusik.

Krille, t ex skulle jag kunna benämna som en oberoende rollspelsmakare enligt din definition - han är inte bunden till något särskilt spelföretag.

Z
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: Vrål!

... men du är ju en av dem som har gjort ett välgjort och ganska komplett spel. DU är en av dem som har kraften att vända på betydelsen av ordet. Om du kallar dig för amatör och har gjort något som inte är taffligt, då kommer vi ett steg närmare att amatör blir värdeneutralt.

Men visst, du får ge efter också. Klenis. ;-)

Z
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,270
Location
Örebro
Visserligen, men...

...nu utgår du ifrån att jag skulle föredra ett svenskt ord framför ett anglosaxiskt, vilket jag inte gör (annars skulle jag antagligen kallat In the Dark för något helt annat :gremwink: ). Visst, jag är inte dne som viker mig för att kämpa för något, men då måste jag tycka att det är värt att kämpa för. Det tycker jag inte i det här fallet. Indieskapare tycker jag både låter bättre och bättre beskriver vad som sysslas med än vad t.ex. amatörskapare gör.

En mer träffande beskrivning istället för independentrollspelsskapare vore oberoenderollspelsskapare - men det skär sig i mina ögon rätt rejält. De flesta vet ändå vad man menar med independent (från filmvärlden då) och kan applicera det på rollspelsskapandet. Säger du oberoenderollspelsskapare så blir inte det lika självklart - följdfrågan blir "oberoende från vad?".

Kan man säga en sak enkelt och koncist så skall man gärna göra det har jag fått höra, därför ser jag inga som helst vinster ai att försöka ändra den fastslagna och accepterade termen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Krille = Rävsvans Förlag

Jag är så att säga bunden till Rävsvans Förlag på samma sätt som min hud är bunden till mig. Det är en fråga om perspektiv, antar jag, men ur så gott som alla synvinklar så är Rävsvans Förlag och Krille samma sak.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
... men att independentmakare med hakan högt kan göra vad de kan för att tjäna pengar?
Där tycker jag du drar det lite långt, snarare så att en Amatör, är tämligen ointresserad av intäkter på sina produkter, (tror inte det kommer bli några).

Men att en independentmakare skulle kunna drömma om att få in pengar på sitt skapande. I allafall är ju ordet Amatör laddat med att man inte kommer tjäna pengar på sina allster.



Alltså, jag lägger ingenting som handlar om pengar i ordet amatör. Det är därför jag förespråkar det - för att det hyfsat allmänt har kommit att betyda "icke professionell utövare [av t ex konst el. idrott]".
Just det, amatör betyder att pengar är ointressant, men det betyder ju inte att man måste tjäna mycket pengar bara för att inte vara amatör.

(många inten där)

Så Independent skulle kunna vara nån som tjänar en del pengar på sitt skapande, men jag menar inte alls att man måste tjäna bra för att hmna i den gruppen,

jag skulle också tycka att nån som inte tjänat en krona på sitt skapande men tror han kommer göra det kan vara independent, (eller nått annat ord som inte är amatör).



Nä! Men jag retar mig på att man ger efter för något så fånigt som att "amatör har dålig klang/låter som något dåligt". Vi kan ju ta kontroll över språket och göra amatör till ett allmänt och värdeneutralt ord för vad vi är.
Jaha, ja, men det kan ju vara så att folk (låter inte det lite nedlåtande?) tycker att amatör är ett ord som dåligt speglar deras ambition, de tror att de kanske kan tjäna en slant, (inte mycket) på sitt rollspelskapande, och därför inte vill vara amatörer.

Krille, t ex skulle jag kunna benämna som en oberoende rollspelsmakare enligt din definition - han är inte bunden till något särskilt spelföretag.
Jag måste ha varit otydlig i min definition, jag har fått för mig, (vet inte) att Krille är ett Proffs, snarare än independent.

Men min definition var säkert både otydlig och oklar så jag tar på mig missförståndet.


Alltså, jag lägger ingenting som handlar om pengar i ordet amatör. Det är därför jag förespråkar det - för att det hyfsat allmänt har kommit att betyda "icke professionell utövare [av t ex konst el. idrott]".
Nej du lägger ingenting om pengar i ordet, men många andra gör det nog och tycker Amatör är ett ord som dåligt speglar deras position/önskade situation.




-----------------

Jag framför alltså igen ståndpunkten att amatör är något många inte vill vara, efterssom de har andra ambitioner (där pengar nånstans ingår), därför hittar man på andra ord.

Men kom på andra ord än Independent för allandel.

Bombu
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,270
Location
Örebro
Jag vet...

...men det är fortfarande inte saken - även om ni är oskiljaktiga. :gremwink:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Ungefär...

...som Neo, Riot, Rävspel, tja... alla svenska rollspelsförlag (Krille inkluderat) som består av en eller kanske två fanatiker som i stort sett är sina spel.

Att tala om indie kontra proffs kontra amatör i Sverige när det gäller rollspel brukar hamna på en enda skiljelinje: är spelet tryckt är du proffs, är det pdf är du amatör.

Men vi är alla amatörer jämfört med de stora aktörerna. Alla. Jag, Krille, Riot, Neo. Alla. Det beror helt enkelt på perspektivet.

Utan att lägga några kvalitetsaspekter i det hela. Amatörspel kan vara bra. Proffsspel kan vara dåliga. Och tvärtom.

Alltså, det här är inte riktat till Krille, han har koll på hur det funkar, utan det passade bra att slänga in ett inlägg här. Tyckte jag, men klockan är 01:17 och flaskan är tom, så mitt omdöme kanske inte är det bästa. :gremlaugh:

Men stavningen fungerar!

Jag håller förresten med Gurgeh i nått inlägg här. Kan vi inte bara alla vara rollspelsskapare, och låta våra verk tala för sig? Är det så viktigt med etiketter?*

Magnus

* som vet mycket väl hur viktiga etiketter är, för att SÄLJA det man gör. Men för kvaliteten spelar det ingen roll.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gränser

"...som Neo, Riot, Rävspel, tja... alla svenska rollspelsförlag (Krille inkluderat) som består av en eller kanske två fanatiker som i stort sett är sina spel."

Typ. Ska man sätta någon gräns någonstans så skulle det väl vara att företaget faktiskt betalar ut lön till någon, och då menar jag mer än ett frilansarvode då och då. Jag menar en lön som medger uppehälle på någon nivå.

För närvarande så tror jag att Neogames är det enda förlaget som passerar den gränsen. Jag vet att jag är på samma nivå som Gillbringarna och Anders Blixt, och jag misstänker att Järnringen är på samma nivå (jag har inte hört något annat i alla fall). Riotminds är jag dock osäker på - jag är alldeles för dåligt insatt i spelet bakom Riots kulisser, men jag skulle kunna tänka mig att de åtminstone i teorin skulle kunna gå förbi gränsen.

Sen kan man fråga sig huruvida det är en lämplig gräns. Man skulle lika gärna kunna dra gränsen vid hårda pärmar eller box och offsettryck, liksom, under förutsättning att man måste ha en gräns över huvud taget.

Vare därmed hur som helst, på något sätt så känns det som att jag inte längre är indie i alla fall.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Re: Visserligen, men...

Säger du oberoenderollspelsskapare så blir inte det lika självklart - följdfrågan blir "oberoende från vad?".
Precis samma fråga som jag ställer mig när jag hör "indierollspelsmakare". :gremsmile:
Oberoende från Hollywood, eller?

Jag håller helt med Zaphod, "independent" betyder oberoende, och varför skulle det vara viktigt att beskriva sig som oberoende från... något man inte ens kan definiera?

Amatör säger tydligt vad det handlar om.

Och så är det på svenska också! :gremtongue:

/Mikael
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,270
Location
Örebro
You say potato...

... :gremtongue:

Det är en tolkningsfråga och alla tolkar olika. Indie-uttrycket är för mig (och många andra) en självklar frikoppling från stora kommersiella företag. För andra inte. Du får alltid problem om du skall använda ord över att folk kan tolka det på olika sätt - t.ex. oberoenderollspelsskapare eller amatörrollspelsskapare.

Amatörrollspelsskapare missar som a sagt var målet i sin egentliga mening, IMO. Och därmed finner jag indie-uttrycket mycket bättre. Dessutom är det på engelska också :gremwink:
 
Top