Alkoholens vara eller inte vara i samband med hobbyn ?

Status
Not open for further replies.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag tror dock att dom flesta skulle förlåta om jag drack kaffe och kissade på mig medans dom inte skulle förlåta ett snedsteg gjort på fyllan oavsett om alkohol med en högre konsumtionsgräns var tillåtet inom gruppen
Jag tror tvärtom att vi som samhälle är mer generösa med att förlåta saker som sker under inflytande av alkohol än utan inflytande. Vilket i och för sig kan ses som ett problem, visserligen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag har sett mycket negativt i samband med alkohol genom åren.
Det tvivlar jag inte på. Och det har jag också, trot eller ej. Men inte sådant beteende som det du beskriver.

Det mest negativa jag sett är de långsiktiga effekterna, där flera som jag känt helt enkelt har supit ihjäl sig. Det går inte fort, de dansar inte på borden och lever rövare, de bara dricker sig till döds, ett glas vin åt gången.

Och DET tror jag är, om jag får gissa, vad krank ser som en stor negativ effekt av att tillåta alkohol vid spelbordet. En normalisering som kan vara skadlig för de som inte kan kontrollera sitt långsiktiga drickande. Men jag kanske lägger ord i munnen på @krank.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tror tvärtom att vi som samhälle är mer generösa med att förlåta saker som sker under inflytande av alkohol än utan inflytande. Vilket i och för sig kan ses som ett problem, visserligen.
Däri ligger nog ett personligt inneboende moraliskt värde också . Jag kanske förlåter saker som du inte skulle förlåtit och tvärtom .

Jag har sett fd kompisar bli utfrysta ur gemenskapen just för att dom inte kunnat hanterat sitt drickande . Så att det skulle finnas en större förståelse och förlåtelse för att någon agerar på fyllan , ja kanske upp till en viss gräns men jag har även sett folk bli dömda för hur dom agerar på fyllan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Och DET tror jag är, om jag får gissa, vad krank ser som en stor negativ effekt av att tillåta alkohol vid spelbordet. En normalisering som kan vara skadlig för de som inte kan kontrollera sitt långsiktiga drickande. Men jag kanske lägger ord i munnen på @krank.
Det gör du visserligen litegrann, jag försökte fokusera på just bara mitt eget obehag eftersom det tenderar att göra folk minst arga av alla skäl jag har att ogilla alkohol. Men de ord du lägger i min mun är kloka, och jag har inget alls emot att ha dem där. Sådant är också goda skäl att undvika alkohol.

Det är också så att det är 100% omöjligt att veta helt säkert att ingen vid spelbordet har en problematik kring alkohol. Det är inget som syns utanpå, och folk som har det brukar kunna vara ganska bra på att mörka det. Utan att dra några likhetstecken i övrigt så är det litegrann som när några av mina elever hävdade att det var OK att dra bögskämt i klassrummet för "ingen här tar illa vid sig / ingen här är ju bög".

Men, jag vet hur känsligt det här med alkoholkultur är och hur defensiva många blir så snart man är kritisk mot alkohol eller alkoholkultur, så jag tror att jag drar mig ur här. Tar gärna vidare diskussioner via PM, om det var oklart vad jag menade med något.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Men, jag vet hur känsligt det här med alkoholkultur är och hur defensiva många blir så snart man är kritisk mot alkohol eller alkoholkultur, så jag tror att jag drar mig ur här. Tar gärna vidare diskussioner via PM, om det var oklart vad jag menade med något.
Det kan vara känsligt oavsett vilken åsikt en har, ser nog inte att någon sida är mer defensiv än någon annan :)

Men det är ju en tom diskussion. Om vi pratat om alkohol på konvent (vilket som regel fungerar bra rörande ordning och reda i resten av världen men med den stora bristen att det utesluter alla som känner sig otrygga kring fulla människor, etc) så hade det varit ett gemensamt intresse, vad jag gör i mitt vardagsrum kan ni inte påverka :)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Skulle jag däremot supa mig full och ta Lisa på brösten, slå Olle på käften och kalla Achmed för jävla N-ordet så påverkar för det första mina handlingar andra negativt och för det andra så skulle det vara en skada som aldrig kan repareras .
Skulle mina vänner oavsätt sitvation börja kalla folk för n-ordet, tafsa på andra eller börja slåss. Så skulle jag sluta vara vän med dem.
Rimliga människor gör inte sådana saker äns efter förmycket alkohol.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Skulle jag däremot supa mig full och ta Lisa på brösten, slå Olle på käften och kalla Achmed för jävla N-ordet så påverkar för det första mina handlingar andra negativt och för det andra så skulle det vara en skada som aldrig kan repareras .
Tror du detta är något som ofta sker i de spelgrupper där det dricks alkohol?
Bara i de spelgrupper som innefattar Anders Borg.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Skulle mina vänner oavsätt sitvation börja kalla folk för n-ordet, tafsa på andra eller börja slåss. Så skulle jag sluta vara vän med dem.
Rimliga människor gör inte sådana saker äns efter förmycket alkohol.
Det har du helt rätt i och i en perfekt värld så existerar inte rasism och sexism och mäns våld mot kvinnor heller men vi lever inte i en perfekt värld.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Men jag kan i vår imperfekta värld åtminstone välja om jag vill umgås med Rasister och sexister och det vill jag inte.
Det har du helt rätt i och det vill inte jag heller och det tror jag ingen människa med någorlunda sunda värderingar vill .

Jag syftar mer på att alkohol har en tendens att ge en Dr Jekyll och Mr Hyde effekt . Alkohol har en tendens att få rationella människor att agera irrationellt. Jag har sett med egna ögon folk som vanligtvis är ganska tystlåtna och timida vräka ur rena 3:e-riket retorik och uppvisat gravt sexistiska åsikter när dom gått över en viss gräns när det gäller alkoholkonsumtion.

Så visst kan rimliga människor agera orimligt när dom är fulla.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
MODERERING

Om ni vill diskutera alkoholens inverkan på människokroppen, helt utan någon rollspelsanknytning, gör det på någon plats som är mer lämplig.

Tack på förhand!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Jag syftar mer på att alkohol har en tendens att ge en Dr Jekyll och Mr Hyde effekt . Alkohol har en tendens att få rationella människor att agera irrationellt. Jag har sett med egna ögon folk som vanligtvis är ganska tystlåtna och timida vräka ur rena 3:e-riket retorik och uppvisat gravt sexistiska åsikter när dom gått över en viss gräns när det gäller alkoholkonsumtion.

Så visst kan rimliga människor agera orimligt när dom är fulla.
Min uppfattning av alkohol är inte att folk ändra åsikter med alkohol i kroppen utan att de med sitt nersatta omdömesförmåga och konsekvenstänk har en förmåga att säga saker de tycker men som de annars hade insätt är bäst att hålla tyst om.
Så om någon av mina vänner hade börjat uttrycka nazistiska åsikter på fyllan så hade min gissning varit att hen har de åsikterna jämt även om hen väljer att inte utrycka dem normalt.
Jag hade tagit ett samtal med henom om det, och om hen inte hade haft en bra förklaring hade jag nog inte viljat vara vän med henom längre.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Det förekommer nästintill aldrig alkohol i de sammanhang jag spelar rollspel och det tycker jag är bra. Oftast är det tillräckligt svårt att hålla spelet fokuserat som det är. Även om jag själv inte dricker alls skulle jag dock inte ha några problem med att någon tar en öl till maten innan eller smuttar på en whisky under spelpasset. En sådan liten mängd alkohol märks ändå knappast av.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag syftar mer på att alkohol har en tendens att ge en Dr Jekyll och Mr Hyde effekt . Alkohol har en tendens att få rationella människor att agera irrationellt. Jag har sett med egna ögon folk som vanligtvis är ganska tystlåtna och timida vräka ur rena 3:e-riket retorik och uppvisat gravt sexistiska åsikter när dom gått över en viss gräns när det gäller alkoholkonsumtion.
Det du berättar om dina bekanta upphör aldrig att förvåna mig. Är det din spelgrupp som börjar heila efter några öl så har jag full förståelse för att du inte vill se alkohol vid spelbordet, men jag dristar mig att säga att din grupp är undantaget, inte regeln.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Det känns lite som flera av de som argumenterar emot alkohol vid spelbordet endera inte dricker eller har knepiga erfarenheter av alkohol.

En öl eller ett glas vin kan få en att slappna av och lätta lite på tungans band utan att man blir berusad eller tappar kontrollen. Att prata om två ipa och procent etc. känns bara knepigt för mig. Det handlar om att ha ett ansvar att inte bli berusad och det är inte det minsta svårt att undvika även om man tar sig något att dricka.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det du berättar om dina bekanta upphör aldrig att förvåna mig. Är det din spelgrupp som börjar heila efter några öl så har jag full förståelse för att du inte vill se alkohol vid spelbordet, men jag dristar mig att säga att din grupp är undantaget, inte regeln.
Nej det är inte min spelgrupp . Hade dom heilat och gapat om rashygien vid spelbordet så hade dom åkt ut snabbare än badvattnet .

Jag tror (och nu kan jag ha fel ) att mina uppväxt val och personer jag omgett mig med genom livet skiljer sig till stor del från många här . Jag tror att dom flesta av er här är välordnade akademiker och kommer ifrån akademiker hem och har levt i en väldigt skyddad verkstad mot vad jag har gjort men jag kan ha fel.

Just genom dom val av livsstil och subkulturell tillhörighet i ungdomen och dom personer jag omgett mig med genom livet så har jag fått se en hel del negativa konsekvenser av alkohol och droganvändning.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Skulle mina vänner oavsätt sitvation börja kalla folk för n-ordet, tafsa på andra eller börja slåss. Så skulle jag sluta vara vän med dem.
Rimliga människor gör inte sådana saker äns efter förmycket alkohol.
Precis så.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Nej det är inte min spelgrupp . Hade dom heilat och gapat om rashygien vid spelbordet så hade dom åkt ut snabbare än badvattnet .
Okej. Så det är inte din spelgrupp. Och det är ingen annan som känner igen spelgruppen. Du målar alltså upp en extrem spelgrupp som ingen känner igen, och utifrån hur denna fiktiva spelgrupp hanterar alkohol så argumenterar du för att man inte ska dricka alkohol vid spelbordet.

Min ståndpunkt baserar sig på mina spelgrupper, alltså på verkligheten. Jag tror att diskussionen blir mer fruktbar om du berättar för oss hur din spelgupp har valt att hantera alkohol, och kanske vad som händer om någon tar en öl.
 
Status
Not open for further replies.
Top