Alkoholens vara eller inte vara i samband med hobbyn ?

Status
Not open for further replies.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Okej. Så det är inte din spelgrupp. Och det är ingen annan som känner igen spelgruppen. Du målar alltså upp en extrem spelgrupp som ingen känner igen, och utifrån hur denna fiktiva spelgrupp hanterar alkohol så argumenterar du för att man inte ska dricka alkohol vid spelbordet.

Min ståndpunkt baserar sig på mina spelgrupper, alltså på verkligheten. Jag tror att diskussionen blir mer fruktbar om du berättar för oss hur din spelgupp har valt att hantera alkohol, och kanske vad som händer om någon tar en öl.
Jag ber om ursäkt om jag svävade iväg , jag raljerade rent generellt om mina åsikter och erfarenheter om varför alkohol är negativt och icke bör blandas in och normaliseras i hobbyverksamhet som inte har nån anknytning till alkohol.

Gällande min nuvarande spelgrupp dricker vi inte alkohol vid spelbordet då det verkar vara en gemensam konsensus att alkohol inte gifter sig väl med rollspel. Vi har bland annat en absolutist i gruppen.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Har du vart på närmsta 30+/40+ krog på en fredag/lördagskväll om inte så tycker jag du skall gå dit så kan du få se vuxna människor i sina bästa år som bjuder på både lustiga hattar och dreggel och dessutom mycket mycket mer om du har tur.
Fast detta är ju en helt annan plats än ett rollspelsbord. Jag tycker inte ens situationerna är jämförbara.

Jag tycker en bättre jämförelse är en filmkväll med kompisar eller en middagsbjudning med kompisar. Och då är...

...frågan för många tror jag snarare är att hör alkohol hemma vid spelbordet och är vid spelbordet rätt plats att dricka alkohol oavsett om det är 1 eller10 öl...
Och där är svaret helt enkelt att det beror på. Så som den här tråden ganska tydligt att påvisat. Men om man, för min del, jämför med vad jag beskrivit ovan så tycker jag det inte är att höja ett ögonbryn om någon tar en öl eller liknande. Men vid alla tillfällen ovan precis som vid ett spelmöte så skulle jag bli grinig om någon blivit riktigt full och betett sig.

På precis samma sätt hade jag inte höjt ett ögonbryn om någon varit full och dryg på en krog en fredag eller lördagkväll. Hade jag valt att inleda en konversation med vederbörande? Nä, sannolikt inte. Men det behöver jag heller inte göra.

Jag tycker inte rollspelsbordet som kontext i sig behöver framkalla frånvaro av alkohol, precis som den här tråden har påvisat. Inte för mig iaf.

I den här typen av trådar, som jag försökt påpeka i tidigare inlägg så tenderar folk att svinga till ytterligheterna på mätaren. Antingen total absolutism och totalt fylleslag. Om jag behöver välja mellan just de två väljer jag det tidigare. Men det behöver jag inte göra, jag umgås med vettiga och sansade vuxna som vet att ta en öl eller två vid spelbordet utan att bli dregglande pissfulla och beter sig illa. Eller så gör de inte det och dricker kaffe/vatten/te/läsk eller whatever. Det är, vid alla spelbord jag sitter vid, helt enkelt en icke-fråga.

Cog.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tror ju dock att vår erfarenhet med alkohol i andra sammanhang återkopplar till vår syn på alkohol vid spelbordet . Har man vardagserfarenheter där folk spårat ur i samband med alkohol så blir man mer restriktiv med att tillåta alkohol i sociala sammanhang oavsett om det är fågelskådning eller rollspel.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
känns detta inte oerhört SVENSKT , det verkar finnas nån sorts kulturell inställning att i sociala sammanhang skall alkohol vara närvarande.

Och känns det dessutom inte oerhört SVENSKT att försvara sin rätt att få dricka alkohol i sociala sammanhang .
Nä, det är ju minst lika många som säger att det är noll alkohol vid deras spelbord (av olika anledningar). Du kommer helt enkelt inte få ett enhetligt svar här, inte ens en övertygande majoritet får det ena eller det andra. Alkohol är lagligt och tillåtet i sverige, vuxna människor dricker lite av det vid sociala tillställningar (oavsett om det är ett spelmöte, en middagsbjudning, en filmkväll eller bara häng med polare). Så länge det görs ansvarsfullt och utan att någon där far illa av det så ser jag ärligen inte problemet (bortom vad folk som har direkta åsikter om alkhol i sig pga. olika omständigheter vilket så klart är fullständigt ok och något man får ta upp för diskussion om det skulle vara fallet vid just "ditt" spelbord).

Men om du frågar mig om rollspelsbordet eller spelmötet som explicit kontext där det är socialt oacceptabelt eller av samhället dikterat som konstigt/märkligt att dricka alkhol så är mitt svar ett rungande nej.

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
7-8 groggar? Kokain? Sakta i backarna nu.

Det jag reagerade på var att @krank tyckte att även små doser av alkohol var obehagligt. Jag tror inte att personlighetsförändringar på en normal vuxen person efter en (1) öl är särskilt dramatiska. Men vad vet jag? Det kanske går att göra ett likhetstecken mellan det och 7-8 groggar och ett par näsor koks?
Förutom en 'like' vill jag ytterligare ge detta lite signalboost för jag tycker det är värt att påpeka extra! Jag reagerade EXAKT som Lemur när jag läste Kranks inlägg men orkade inte ta upp diskussionen för detta börjar bli så polariserat (som Magnus Seter är inne på i sin moderering) att antingen är det nolltolerans eller fylleslag vid spelbordet, mellanting finns ICKE! Och på det spåret kommer den här tråden snabbt åka ner i diket skulle jag gissa :)

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Ok då säger vi såhär då , om jag dricker en kopp slätstruket kaffe eller 2 öl tex IPA som många här verkar tycka är en skälig nivå så har nog dom 2 ölen en helt annan effekt på mig än vad kaffet har.

ipa kan många gånger ligga på 6-9% och ibland mer och att dricka 2 halvliters IPA på 8% motsvarar att dra i sig en flaska Riesling vin ungefär tom lite mer då en flaska vin är 70cl och 2 halvlitare blir en liter . Dom flesta personer bli märkbart förändrade efter en vinare på en liter.
Du kan välja att exemplifiera med en session ipa som ofta ligger på kort över 4% eller varför inte 3.5or?

Det känns inte så mycket som att du är ute efter en diskussion i frågan utan mest medhåll om att nolltolerans för alkohol vid spelbordet borde vara normen för alla och inte bara för dig vid ditt spelbord. Det är nog det jag tycker är lite märkligt med din retorik i den här tråden. Och jag tror inte du kommer komma någonvart heller för detta faller till 100% på att "var och en gör som det passar dem vid sitt spelbord", sen kan du eller vi tycka vad vi vill.

Jag är också 100% säker på att det inte kommer komma någon överenskommelse om att 2 öl är ok, 3 är över gränsen eller liknande. För det är inte den typen av frågeställning, det finns för många variabler för att kunna göra den distionktionen i allmänhet annat än om någon gör det vid sitt individuella spelbord, vilket så klart är helt ok. To each his own...

Cog.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du kan välja att exemplifiera med en session ipa som ofta ligger på kort över 4% eller varför inte 3.5or?

Det känns inte så mycket som att du är ute efter en diskussion i frågan utan mest medhåll om att nolltolerans för alkohol vid spelbordet borde vara normen för alla och inte bara för dig vid ditt spelbord. Det är nog det jag tycker är lite märkligt med din retorik i den här tråden. Och jag tror inte du kommer komma någonvart heller för detta faller till 100% på att "var och en gör som det passar dem vid sitt spelbord", sen kan du eller vi tycka vad vi vill.

Jag är också 100% säker på att det inte kommer komma någon överenskommelse om att 2 öl är ok, 3 är över gränsen eller liknande. För det är inte den typen av frågeställning, det finns för många variabler för att kunna göra den distionktionen i allmänhet annat än om någon gör det vid sitt individuella spelbord, vilket så klart är helt ok. To each his own...

Cog.
Självklart är det så att to each His/her own. Jag är på inget vis någon förespråkare för nykterhet då jag sedan innan nämnt att jag tycker om att dricka alkohol och dessutom ibland dricker för mycket men jag anser dock fortfarande att dricka alkohol har sin tid och sin plats .

Om man nu som vissa nämner endast dricker 2 folköl eller ett glas whisky/rom så dricker man ju inte i berusningssyfte och då kan man ju kanske lika gärna skippa den där skvätten whisky och hålla sig till läsk som dessutom många gånger smakar bättre än alkohol 🤔
.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Kom på att jag vill lägga till en sak. Som kontrast mot alla sociala sammanhang där det förekommer alkohol - allt från after work och bröllop till hockeymatcher och rockfestivaler - tycker jag att det är trevligt att spelkonvent (åtminstone de jag har besökt) är helt alkoholfria.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Kom på att jag vill lägga till en sak. Som kontrast mot alla sociala sammanhang där det förekommer alkohol - allt från after work och bröllop till hockeymatcher och rockfestivaler - tycker jag att det är trevligt att spelkonvent (åtminstone de jag har besökt) är helt alkoholfria.
Jag är rätt säker på att jag lagt av med spelhobbyn för länge sedan om det funnits alkohol på konvent. Det drev mig bort från många andra hobbyer jag älskar - manskör framför allt.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Om man nu som vissa nämner endast dricker 2 folköl eller ett glas whisky/rom så dricker man ju inte i berusningssyfte och då kan man ju kanske lika gärna skippa den där skvätten whisky och hålla sig till läsk som dessutom många gånger smakar bättre än alkohol 🤔
.
Självklart, men jag återvänder till att jag umgås med vettiga och sansade vuxna som vet att dricka någon öl och/eller en whisky/cognac för att de tycker det är gott vid exempelvis brädspelskväll eller rollspelskväll. Så jag, personligen, behöver inte välja.

Din önskan eller iver att få till någon sorts allmän bannlysning av alkohol vid spelbordet ser jag som en smula märklig får jag erkänna och dina exempel nästan alltid extrema och för mig svåra att relatera till så jag kontrar med en motfråga. Vad är ditt syfte med att framhärda att det borde (min tolkning) vara nolltolerans för alkohol vid spelbordet för alla och inte bara vid ditt spelbord? Varför behöver detta upphöjas till en allmängiltig sanning för alla?

Cog.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om man nu som vissa nämner endast dricker 2 folköl eller ett glas whisky/rom så dricker man ju inte i berusningssyfte och då kan man ju kanske lika gärna skippa den där skvätten whisky och hålla sig till läsk som dessutom många gånger smakar bättre än alkohol 🤔
Jag dricker inte alls whisky för att bli berusad, och hade föredragit om jag slapp den sidoeffekten av mitt whiskydrickande.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Det känns lite som flera av de som argumenterar emot alkohol vid spelbordet endera inte dricker eller har knepiga erfarenheter av alkohol.

En öl eller ett glas vin kan få en att slappna av och lätta lite på tungans band utan att man blir berusad eller tappar kontrollen. Att prata om två ipa och procent etc. känns bara knepigt för mig. Det handlar om att ha ett ansvar att inte bli berusad och det är inte det minsta svårt att undvika även om man tar sig något att dricka.
För min del tycker jag det börjar bli lite obehagligt redan på nivån "lätt salongsberusad", dvs långt innan folk börjar bete sig otrevligt eller spy i hörnen eller liknande dumheter.
Det behövs inte så stort alkoholintag för att det skall bli en märkbar skillnad i beteende och personlighet. Inte stor skillnad, men definitivt märkbar.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Självklart, men jag återvänder till att jag umgås med vettiga och sansade vuxna som vet att dricka någon öl och/eller en whisky/cognac för att de tycker det är gott vid exempelvis brädspelskväll eller rollspelskväll. Så jag, personligen, behöver inte välja.

Din önskan eller iver att få till någon sorts allmän bannlysning av alkohol vid spelbordet ser jag som en smula märklig får jag erkänna och dina exempel nästan alltid extrema och för mig svåra att relatera till så jag kontrar med en motfråga. Vad är ditt syfte med att framhärda att det borde (min tolkning) vara nolltolerans för alkohol vid spelbordet för alla och inte bara vid ditt spelbord? Varför behöver detta upphöjas till en allmängiltig sanning för alla?

Cog.
Det behöver inte vara en allmängiltig sanning utan jag delger min åsikt och mina erfarenheter och vad som känns rätt för mig och sedan är det fritt för folk att hålla med mig eller tycka att jag pratar i nattmössan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag dricker inte alls whisky för att bli berusad, och hade föredragit om jag slapp den sidoeffekten av mitt whiskydrickande.
Sluta drick whiskey då så slipper du den sideffekten av ditt whiskydrickande är mitt kanske något tråkiga och icke konstruktiva svar på det.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Det behöver inte vara en allmängiltig sanning utan jag delger min åsikt och mina erfarenheter och vad som känns rätt för mig och sedan är det fritt för folk att hålla med mig eller tycka att jag pratar i nattmössan.
Ok, jag uppfattar det inte som att du bara delger dina åsikter och erfarenheter utan ganska hårt kampanjar för att "det borde vara nolltolerans för alkohol" vid spelbordet. Men jag har kanske tolkat dig fel isf. Framtida poster i den här tråden får utvisa helt enkelt.

Cog.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Kom på att jag vill lägga till en sak. Som kontrast mot alla sociala sammanhang där det förekommer alkohol - allt från after work och bröllop till hockeymatcher och rockfestivaler - tycker jag att det är trevligt att spelkonvent (åtminstone de jag har besökt) är helt alkoholfria.
Medhåll!
varje gång jag hör folk som haft alkoholproblem prata om hur jobbigt de har det med att överallt de vänder sig stöter de på alkohol, är jag glad att jag kan tipsa dem om att spelkonvent är en säkerplats.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ok, jag uppfattar det inte som att du bara delger dina åsikter och erfarenheter utan ganska hårt kampanjar för att "det borde vara nolltolerans för alkohol" vid spelbordet. Men jag har kanske tolkat dig fel isf. Framtida poster i den här tråden får utvisa helt enkelt.

Cog.
Min åsikt är att alkohol inte hör hemma vid spelbordet men jag är fullt medveten om att andra har andra åsikter än mig och vad andra gör är inget jag kan göra något åt. Vill du dricka vid spelbordet så kommer du att göra så och att försöka få dig och andra att ändra er är lika lönlöst som att försöka få grisar att flyga.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Sluta drick whiskey då så slipper du den sideffekten av ditt whiskydrickande är mitt kanske något tråkiga och icke konstruktiva svar på det.
För mig är whisky en alldeles för rolig och intressant nördhobby, som jag kan dela med mina vänner, som utmanar mina smak- och doft-sinnen, och som får mig att lära mig om avlägsna platser, människor och historiska skeenden och kuriosa.
Jag provade en sådan "Gin". Den smakade utspädd "Roses Lime", för 350kr/litern. En del whiskydrickare vill ha sin whisky cask strength (50%+, det förstår jag mig inte på), men när man har vatten i och den börjar komma ner till 35% och lägre så börjar den smaka sunkigt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För mig är whisky en alldeles för rolig och intressant nördhobby, som jag kan dela med mina vänner, som utmanar mina smak- och doft-sinnen, och som får mig att lära mig om avlägsna platser, människor och historiska skeenden och kuriosa.
men gå med i en whiskyklubb då så kan du och övriga whiskyentusiaster sitta och nörda ner er totalt i whisky. Rätt tid och rätt plats som sagt
 
Status
Not open for further replies.
Top