Alkoholens vara eller inte vara i samband med hobbyn ?

Status
Not open for further replies.

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Ett par-tre folkisar är nog standard för en spelkväll för min del. Någon gång kanske man dricker lite mer (inte mer än en ordinär middagsbjudning), andra inte alls, men jag spelar med folk som har kontroll över sitt drickande och har aldrig, efter tidiga tjugoårsåldern, haft några bekymmer med folk som dricker så att de inte kan föra sig vid spelbordet.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Om någon spelare har starka åsikter i frågan för eller emot så tycker jag man kan ta det på session zero.
jag tror inte det finns något svar som gäller för alla spelgrupper överallt. Utan som alltid när det kommer till alkohol bör man visa respekt för varandra och kommunicera för vad man vill, och lyssna på de andra.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag är 47 år och festar väldigt sällan på det sätt som dr Dängrot pratar om, numer(skulle jag göra det, skulle inte heller rollspel vara mitt huvudfokus). Men jag tycker att det är gott med öl och att feströka. Således gör jag det när det är spelmöte. Dricker tre öl och röker tre cigaretter. Varför säljer de inga små paket längre???
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Pandemispelandet har ökat mitt intag av alkohol i kombination med spel.
Överlag så är det okej med alkohol, så länge det inte blir för mycket, men jag spelar också ffa med personer som jag också går på krogen/fest med, så det är inget konstigt. Men det ter sig olika i olika grupper.
I en av grupperna är spelandet det vanligaste anledningen till att vi ses, så där turas vi ofta om att köpa bubbel till mötet, och tar bubblet slut kan det hända att något annat finns att tillgå.
I en annan grupp så ses vi oftare i fest-situationer, och spelar dessutom i ett konferensrum - där dricker vi mest för mycket kaffe lite för sent på kvällen.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Helst helnyktert vid bordet, men om folk verkligen känner ett starkt behov så är det väl ok med 1-2 öl, så länge det är städat.
Om någon skulle ha ett starkt behov att dricka då skulle även jag vara ganska negativ. "Man kan inte spela rollspel nykter!" eller "En lördagkväll utan sprit, vad är ni för förlorare?" skulle få mig rätt sugen på att säga att ok: vi lägger all alkohol åt sidan.

Det är inte VIKTIGT för mig att dricka. Någonsin. Det viktiga för mig är att andra människor inte dömer mig eller har synpunkter på hur jag utövar min hobby med mina vänner i mitt eget hem på min egen fritid.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,142
Location
Lund
Jag ser att folk nämnt att dricka inom skäliga gränser är ok men vad är skäligt , hur definierar vi vad som är en skälig konsumtion vid ett spelmöte på kanske 4-5 timmar ?
Så att du inte beter dig illa mot dina medspelare runt spelbordet. Om det är en öl, liten whisky (motsv.) eller fem spelar mindre roll.

Vad gäller min egen syn på alkohol vid spelbordet sällar jag mig till alla de som sagt att det är ok i lämplig mängd. Dvs. ett glas öl eller en whisky/rom/cognac som man doppar på är inga problem. Om man/någon börjar bli märkbart berusad har det gått snett.

Sen finns alltid grader och vad man kommit överens om samt vad kutymen är vid det aktuella spelbordet. Är nolltolerans det överenskomna är det oerhört dålig stil att dyka upp med alkohol.

Sen har vi haft ett antal tillfällen där vi spelat casual brädspel och druckit mer än bara en enstaka öl (motsv), men då har det varit mer av en social tillställning där spelet varit sekundärt och hänget med kompisar primärt. Men även då är det ingen som får gå över gränsen, är så pass gammal nu att det inte händer att folk blir pissfulla som när vi festade i vår ungdoms dagar...

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,142
Location
Lund
Till saken hör att jag personligen och det är ju min personliga åsikt som inte alls passar andra och det är jag medveten om och acceppterar fullt ut men i min uppfattningsvärld så är det oerhört oseriöst att supa sig full när det primära syftet med att träffas inte är att bli fulla oavsett vad för aktivitet man sysslar med om det så är rollspel eller fiske eller fågelskådning.

Innan pandemin och andra saker så som flytt och annat drev oss isär så hade jag och några kamrater filmkväll en gång i veckan och då vi tillät alkohol så var det en kamrat som alltid vid vartenda tillfälle söp sig full under filmen och det slutade med att vi inte längre bjöd in hen för att hen satt och förstörde filmupplevelsen för oss andra gång på gång .
Håller helt med om att det är oerhört oseriöst att dricka sig full under ett spelmöte, särskilt om det inte är något som gruppen kommit överens om.

Men dina poster får det att framstå att enda möjligheten är total avhållsamhet eller fylleslag. Jag hävdar att det inte måste vara så. Det finns ett stort utrymme mellan dessa extremer.

Cog.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Själv tycker jag varken om smaken eller lukten av alkohol, och jag tycker att det är jobbigt att umgås med märkbart onyktra personer, så helst ser jag att ingen alkohol alls förekommer vid spelmöten, men om någon dricker 1 öl eller motsvarande så kommer jag inte att börja bråka om den saken.

Samma med alla övriga sociala aktiviteter - helst vill jag att det är helt alkoholfritt, men om folk tar en öl eller ett glas vin till maten så stör det mig inte nämnvärt. Det är när "en öl" blir "3-4 öl" som jag tycker det börjar bli olustigt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,319
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Som jag tidigare nämnt så har jag en barndom som faktiskt blev helt förstörd på grund av alkohol, detta gör mig ovanligt puritansk i frågan.

Men som jag också sagt så dömmer jag ingen som har andra åsikter då jag förstår att alla inte har samma bardom som mig(tack och lov för det.) Min far drack sönder hela min familjs ekonomi och förstörde allt som kunde liknas vid en fungerande vardag med sitt drickande. Han var alkoholist redan när jag var tre år och det blev inte bättre med tiden.

Min mor lyckades göra det bästa hon kunde för att få till någon form av ”normalt” bland allt elände och det kulminerade i att hon valde att lämna honom. Jag flyttade till slut med, men då var jag redan 15 och större delen av barndomen var redan trasig på grund av en persons missbruk. Hans missbruk ledde till att jag enbart hade de kläder som min mor lyckades gömma pengar till att köpa då min far lät allt gå till alkoholen. Vi förlorade vår bostad två gånger innan mina föräldrar gick åt olika håll och födelsedagar eller andra högtider var så spartanska att de passar in i en dokumentär om fattigdom i Sverige.

Jag fick stryk utan att veta vad jag gjort osv, livet var ett helvete och jag misstänker att dessa episoder i mitt liv har skapat den ångest och cykler med depressioner jag lider av än idag.

Trots detta så vet jag att de flesta människor kan bruka alkohol istället för att missbruka det, men inte vid mitt spelbord för då går antingen jag därifrån och de får hitta en annan SL eller så slutar de dricka och spelet fortsätter. Jag vill inte tvinga på någon min världssyn men hoppas att de flesta förstår varför jag har den synen på alkohol som jag har.

Jag har valt bort att dricka alkohol alls för jag är på riktigt rädd att bli som min far om jag skulle börja då alla som kände min far innan han blev alkoholist har sagt hur smart, snäll och omtänksam han var. Saker jag nästan aldrig sett eller upplevt annat än som extremt vaga minnen.
 
Last edited:

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Har några gånger tillsammans med barndomsvänner druckit och spelar rollspel. Men då har de varit konsensus och alla har haft med sig alternativt att vi delat på en flaska. Vi har även spelat D&D samt svärdets sång. Dock så upplever jag de rätt svårt att spelleda efter att ha druckit så de brukar bli relativt måttligt de få gångerna som man gjort de.

men jag landar i att jag inte är så intresserad av att dricka samtidigt som jag spelar. Kör alltid till spelmötena samt kan egentligen inte se vad de hade tillfört. Tror inte jag blir så mycket bättre spelare eller spelledare med några öl innanför västen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Mer eller mindre helnykterist sedan 10-15 år tillbaka (efter ett lika långt uteliv och till viss del arbetsliv på krogen) så det blir givetvis ingen alkohol för mig när vi rollspelar heller. Jag bryr väl mig egentligen inte om ifall någon annan vid spelbordet smuttar på något, så länge det inte yttrar sig negativt i spelet.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,294
När min spelgrupp väl ses irl (kanske ett par grr om året) så blir det alltid lite extra festligt. Vi lagar en god middag och dricker vin och/eller öl. Ingen av oss är dock sådan att hen dricker sig helt bäng. Så i det sammanhanget har jag aldrig upplevt alkohol som problematiskt alls.

En gång spelade jag via interwebs men någon snubbe som anslutit till gruppen via forum. Han var så packad att han knappt kunde prata och jag tror typ han somnade innan vi hade presenterat settingen. Det var såklart inte helt optimalt.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Dricker extremt sällan när jag spelar fysiskt. Däremot har jag nästan alltid en öl, ett glas vin eller en liten whisky när jag spelar online. Men det har blivit en tradition att ha det vid videomöten nu för tiden (exkluderat möten på jobbet då, tyvärr). Men det handlar aldrig om att bli berusad. Det är mer en trevlig liten bonus för att det är gott.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
I vår ena grupp dricker ingen alkohol när vi spelar. I den andre händer det någon gång ibland att några gör det men isf är det inga mängder. Kanske blir 1-2 öl de gångerna det händer så brukar aldrig spåra ur.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
OK, det här brukar kunna vara känsligt (folk tenderar ibland att vara väldigt personligt investerande i sin alkoholkonsumtion) så jag vill verkligen understryka hur mycket det jag skriver nedan bara är min subjektiva upplevelse och hur jag föredrar det, och vad jag tycker om alkohol i allmänhet. Det är inte tänkt som ett angrepp på hur just du som läser lever ditt liv eller så.

Jag är helnykterist sedan ett gäng år tillbaka, och tycker att det är obehagligt att vara i närheten av berusade personer.
Jag tycker rent generellt illa om berusning som grej överhuvudtaget, eftersom jag rent generellt värderar förmåga till långsiktigt tänkande etc högt.
För att inte tala om de samhälleliga skadeverkningarna, som jag har svårt att se hur de kan vara värda att stå ut med bara för att man ska få förgifta sig på ett "roligt sätt" någon gång ibland.

Jag är med andra ord en sån där jobbig nykterist som helst skulle vilja få bort all fyllekultur, all berusningskultur överlag. Även om jag inser att det aldrig kommer att gå. Och jag vill understryka att jag inte dömer enskilda personer för deras alkoholvanor här; jag är emot strukturerna och kulturen, inte individerna.


Jag kommer att förutsätta att spelbord jag sätter mig vid är helnyktra, om ingen säger något annat. Och dricks det mer än någon enstaka bärs kommer jag nog att bli ganska ointresserad av att delta vidare. Eftersom jag som sagt inte tycker att det är speciellt roligt att umgås med människor som påverkats av alkohol.
Jag tänkte skriva. Sen läste jag ditt inlägg. Allt jag vill säga har du redan sagt.

Hatten av för det.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
248
Positivt överraskad över att det är så många som inte dricker. Jag han själv knappt börja dricka innan jag blev nykterist i tonåren.
I min vanliga spelgrupp kan det hända att folk dricker 1-2 öl och kanske en whisky och det är jag ok med då det har stannat där. Tror några turades om att köpa öl och bjuda på sina favorit sorter till de andra som ville ha ett tag. Jag inser att för vissa är det en trigger för att de ska slappna av och bjuda på sig själva lite. Sen kan man tycka vad man vill om varför det är så. Naturligtvis tycker jag att om man inte är bekant med gruppen innan ha samtycke om att det är ok med alkohol, det finns gott om exempel ovan om varför.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,815
Folk gör som de vill. Är över 30+ nu och det här med att man "råkar bli för full" är något man lämnat sig bakom sen länge.

Så i våran grupp så dricks det för dem som vill. Jag brukar ta 1-2öl om jag känner för det.
 
Status
Not open for further replies.
Top