Alkoholens vara eller inte vara i samband med hobbyn ?

Status
Not open for further replies.

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Kul att läsa om era erfarenheter. Själv har jag bara spelat med en massa skötsamma svärmorsdrömmar ( :D ) så har svårt att relatera. Hade alkohol någonsin förekommit på ett rollspelspass har jag mycket svårt att se någon dricka sig till berusning.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Å andra sidan skulle jag också kunna se att det egentligen inte borde vara något problem om det är det som är grejen. Vi super till och spelar liksom! Grottröj & (lite för mycket) Rom! Whisky (i lite för stora glas) och Vidunder! Chthulhu & Congac? Hur lätt är det att spela Torchbearer efter en flaska rött?
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag ser att folk nämnt att dricka inom skäliga gränser är ok men vad är skäligt , hur definierar vi vad som är en skälig konsumtion vid ett spelmöte på kanske 4-5 timmar ?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Det kan ju inte finnas något allmänt svar på det – det blir ju en fråga om vad respektive grupp tycker är okej.
Är det verkligen så? Frågan är känslig, särskilt i vår kultur, men det känns som att alkohol är en fråga som väcker känslor. Det blir väldigt lätt upp till varje grupp och när det kommer på tal att alkohol är ett problem sett ut folkhälsoperspektiv så skyggar vi undan just för att det är så ingrot i vår kultur. Jag menar inte att vuxna inte har kontroll över sitt drickande, jag känner ansvarstagande vuxna, men det känns som vi lätt skyggar undan för frågan just för att det är en så naturlig del av vår kultur. Frågan blir svår att diskutera för det är en fråga som lätt hamnar på individens ansvar, trots att vi vet att alkohol drabbar fler än individen.

Avstickare från ämnet, men jag är lite på samma linje som Krank i frågan och vet att jag kan bli extrem just när det kommer till alkohol, men tycker allt för ofta frågan viftas bort med en lätt axelryckning istället för att vi möter problemet som finns med alkohol konsumtion, våld och skador på samhället.

Med det sagt, kan gruppen hantera det och det fungerar så tänker jag inte säga något om det. Bra och kul för den gruppen. För mig är frågan mer problematisk och sträcker sig längre än vad enskilda individers ansvar gör.
 
Last edited:

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Är det verkligen så? Frågan är känslig, särskilt i vår kultur, men det känns som att alkohol är en fråga som väcker känslor. Det blir väldigt lätt upp till varje grupp och när det kommer på tal att alkohol är ett problem sett ut folkhälsoperspektiv så skyggar vi undan just för att det är så ingrot i vår kultur. Jag menar inte att vuxna inte har kontroll över sitt drickande, jag känner ansvarstagande vuxna, men det känns som vi lätt skyggar undan för frågan just för att det är en så naturlig del av vår kultur. Frågan blir svår att diskutera för det är en fråga som lätt hamnar på individens ansvar, trots att vi vet att alkohol drabbar fler än individen.
Vi dricker inte i min spelgrupp. Tror att merparten är nykterister, medan någon av oss kanske tar en öl eller en liten whisky ibland – dock inte under spelmöten.

Jag tycker mest att det är en märklig idé att bannlysa saker i *andras* spelgrupper, baserat på att det finns en risk att individer inte kan hantera det på rätt sätt. “Man ska inte äta chips och godis under spelmöten, för det är dåligt för hälsan.” “Man ska inte spela sent på natten, för folk blir otrevligare när de är lite trötta.” ”Man ska inte spela grottkräl, för det är grundat i kolonialism.”
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Vi dricker inte i min spelgrupp. Tror att merparten är nykterister, medan någon av oss kanske tar en öl eller en liten whisky ibland – dock inte under spelmöten.

Jag tycker mest att det är en märklig idé att bannlysa saker i *andras* spelgrupper, baserat på att det finns en risk att individer inte kan hantera det på rätt sätt. “Man ska inte äta chips och godis under spelmöten, för det är dåligt för hälsan.” “Man ska inte spela sent på natten, för folk blir otrevligare när de är lite trötta.” ”Man ska inte spela grottkräl, för det är grundat i kolonialism.”
Jag tänker svara snabbt, skillnaden för mig ligger i att det påverkar fler än individen i det här fallet. Det påverkar fler grupper i samhället. Därav min hållning i frågan. Här tangerar vi dock politik och ideologisk hållning så jag låter frågan vila där.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Vagt salongsberusad har jag personligen inget emot (något glas vin, 2-3 öl), vare sig mig själv eller andra. Jag brukar inte heller vara så superseriös när jag spelar; skärper mig mest när jag spelar med främlingar. Jag kan nog tycka att om man ska dricka under spelmötet så ska man förmedla det på förhand, även om jag själv inte följer den principen.

Annars tycker jag det är positivt, om det är hård drama med mycket känslor, om folk har någonting i sig för att lossa lite på hämningar. Samma effekt som man kan se på fester, där svenskarna inte börjar tala avslappnat förrän de fått någonting i sig, även om festerna naturligtvis har mycket mer berusning i sig.

Själv har jag haft vanan att någon gång speltesta mina egna spel när hela gruppen varit rejält berusad. Om jag lyckas förmedla spelet, så är det lätt att förstå. ;)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,903
Personligen dricker jag ingenting alkoholhaltigt vid spelbordet. Jag tycker det är rätt najs med en hobby som är helt fri från alkohol, det finns ju många andra tillfällen att dricka. Det har hänt att medspelare haft med sig öl, och det gör mig ingenting alls, each to their own som @Måns sa i en tidigare tråd. Skulle någon medspelare bli full hade jag inte blivit så jätteglad dock och till nästa spelomgång sagt att om det inte är jätteviktigt att folk blir fulla så kanske vi kan skippa det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Har ingen principiell hållning - men det kan bero på att antalet gånger jag spelat med någon som druckit någon alkohol alls är mycket få.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,903
Jag ser att folk nämnt att dricka inom skäliga gränser är ok men vad är skäligt , hur definierar vi vad som är en skälig konsumtion vid ett spelmöte på kanske 4-5 timmar ?
Att dricka för smakens skull men inte bli full är skälig konsumtion för mig. Skulle folk vilja bli fulla Skulle jag föreslå att vi festar istället och skjuter på spelmötet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,004
Location
Ereb Altor
Får några år sedan drösade två spelare in sent till spelmötet. Helt ok. Sånt händer. Sedan spelade vi typ 5 timmar när en av dem säger. "Fan, nu börjar jag känna mig hyfsat nykter faktiskt!". Jag hade inte märkt ett skit. Så nej, det här är verkligen inte en issue runt mitt spelbord. Överlag har jag få problem med vad andra ägnar sig åt så länge de inte är idioter. Annars funkar det mesta.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Till saken hör att jag personligen och det är ju min personliga åsikt som inte alls passar andra och det är jag medveten om och acceppterar fullt ut men i min uppfattningsvärld så är det oerhört oseriöst att supa sig full när det primära syftet med att träffas inte är att bli fulla oavsett vad för aktivitet man sysslar med om det så är rollspel eller fiske eller fågelskådning.

Innan pandemin och andra saker så som flytt och annat drev oss isär så hade jag och några kamrater filmkväll en gång i veckan och då vi tillät alkohol så var det en kamrat som alltid vid vartenda tillfälle söp sig full under filmen och det slutade med att vi inte längre bjöd in hen för att hen satt och förstörde filmupplevelsen för oss andra gång på gång .
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
OK, det här brukar kunna vara känsligt (folk tenderar ibland att vara väldigt personligt investerande i sin alkoholkonsumtion) så jag vill verkligen understryka hur mycket det jag skriver nedan bara är min subjektiva upplevelse och hur jag föredrar det, och vad jag tycker om alkohol i allmänhet. Det är inte tänkt som ett angrepp på hur just du som läser lever ditt liv eller så.

Jag är helnykterist sedan ett gäng år tillbaka, och tycker att det är obehagligt att vara i närheten av berusade personer.
Jag tycker rent generellt illa om berusning som grej överhuvudtaget, eftersom jag rent generellt värderar förmåga till långsiktigt tänkande etc högt.
För att inte tala om de samhälleliga skadeverkningarna, som jag har svårt att se hur de kan vara värda att stå ut med bara för att man ska få förgifta sig på ett "roligt sätt" någon gång ibland.

Jag är med andra ord en sån där jobbig nykterist som helst skulle vilja få bort all fyllekultur, all berusningskultur överlag. Även om jag inser att det aldrig kommer att gå. Och jag vill understryka att jag inte dömer enskilda personer för deras alkoholvanor här; jag är emot strukturerna och kulturen, inte individerna.


Jag kommer att förutsätta att spelbord jag sätter mig vid är helnyktra, om ingen säger något annat. Och dricks det mer än någon enstaka bärs kommer jag nog att bli ganska ointresserad av att delta vidare. Eftersom jag som sagt inte tycker att det är speciellt roligt att umgås med människor som påverkats av alkohol.
Nu har jag inte läst hela resten av tråden, men jag är faktiskt exakt som du när det gäller det här. Jag är helnykterist och tycker att berusade personer är fruktansvärt jobbiga att ha att göra med i andra situationer så jag förutsätter att det skulle vara ännu värre med berusade personer när jag vill spela rollspel.

Och precis som du så dömmer jag inte individer eller deras beslut gällande alkohol, men jag kommer inte vilja vara med och spela om det dricks alkohol vid spelbordet. Jag har tyvärr alldeles för många hemska barndomsminnen gällande berusade vuxna och därför har jag blivit en riktig anti-alkohol moralist som gnäller om andra vill dricka alkohol vid spelbordet. Som tur är så kan jag inte minnas hur många år sedan det hände sist, men det var väldigt länge sedan någon ville dricka när vi spelade rollspel.
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Helst helnyktert vid bordet, men om folk verkligen känner ett starkt behov så är det väl ok med 1-2 öl, så länge det är städat. Är även jag helnykter och jag väljer noga vilka jag är med när de dricker. En del jag känner kan dricka rätt stora mängder och fortsatt vara trevliga, andra är definitivt trevligast med max två öl under bältet.

Sen kan jag tycka att medan t.ex. b-filmer eller liknande kan vinna på alkohol, gör inte rollspel det precis? Har iofs knappt spelat och druckit, det hände inte som ung (då var det fest ist), och tog upp rollspelshobbyn igen sen jag slutat dricka.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Helst helnyktert vid bordet, men om folk verkligen känner ett starkt behov så är det väl ok med 1-2 öl, så länge det är städat. Är även jag helnykter och jag väljer noga vilka jag är med när de dricker. En del jag känner kan dricka rätt stora mängder och fortsatt vara trevliga, andra är definitivt trevligast med max två öl under bältet.

Sen kan jag tycka att medan t.ex. b-filmer eller liknande kan vinna på alkohol, gör inte rollspel det precis? Har iofs knappt spelat och druckit, det hände inte som ung (då var det fest ist), och tog upp rollspelshobbyn igen sen jag slutat dricka.
Det är lite så jag känner också att var sak har sin plats och rollspel känns inte som rätt arena för att dricka alkohol.
 
Status
Not open for further replies.
Top