Alkoholens vara eller inte vara i samband med hobbyn ?

Status
Not open for further replies.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Utifrån vad @Måns och jag själv skrev angående alkohol i tråden om vem som tar med sig kakorna så undrar jag att vad är den generella synen här bland oss på wrnu när det kommer till alkohol kring spelbordet.

Är det något som ni mer än gärna ser förekommer och gärna i excess eller skall det helt portförbjudas i samband med att man spelar rollspel eller är det ok om det förekommer med moderation?

Personligen så ser jag helst ingen alkohol alls vid spelbordet då det alltid tenderar att kunna spåra ur och ibland tom sluta med ovänskap och att folk hoppar av spelgruppen när saker som politik och religion och sexualitet och annat kan komma på tal efter 7-8 stor stark.

Jag känner dessutom att jag är där för att spela och inte för att dricka , dricka kan jag göra på fest med mina festkompisar utan vid spelbordet så spelar vi.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Som jag skrev i tidigare tråden. Jag är extremt fokuserad och målinriktad som person.

Är det rollspel så är det rollspel, allt annat får skalas bort och hållas bort för egen del. Det här är något som jag själv vet inte är hållbart då jag vet att en del värderar fika osv vid spelbordet som en vikigt komponent. Jag är liksom en person som kan bli irriterad om jag kommer till vad som sagts bli ett spelmöte och tid läggs på andra sociala aktiviteter. Är det rollspel jag kom för så är det rollspel jag är där för, inget annat. Det betyder inte att jag ogillar det andra, men var sak har sin plats för mig.

När det kommer till alkohol så är det strickt nej, jag har växt upp med alkohol i hemmet och det gör mig illa till mods än idag om jag möter det i fel kontext. Så för mig är det helt uteslutet, med det sagt får andra grupper göra hur de vill.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
OK, det här brukar kunna vara känsligt (folk tenderar ibland att vara väldigt personligt investerande i sin alkoholkonsumtion) så jag vill verkligen understryka hur mycket det jag skriver nedan bara är min subjektiva upplevelse och hur jag föredrar det, och vad jag tycker om alkohol i allmänhet. Det är inte tänkt som ett angrepp på hur just du som läser lever ditt liv eller så.

Jag är helnykterist sedan ett gäng år tillbaka, och tycker att det är obehagligt att vara i närheten av berusade personer.
Jag tycker rent generellt illa om berusning som grej överhuvudtaget, eftersom jag rent generellt värderar förmåga till långsiktigt tänkande etc högt.
För att inte tala om de samhälleliga skadeverkningarna, som jag har svårt att se hur de kan vara värda att stå ut med bara för att man ska få förgifta sig på ett "roligt sätt" någon gång ibland.

Jag är med andra ord en sån där jobbig nykterist som helst skulle vilja få bort all fyllekultur, all berusningskultur överlag. Även om jag inser att det aldrig kommer att gå. Och jag vill understryka att jag inte dömer enskilda personer för deras alkoholvanor här; jag är emot strukturerna och kulturen, inte individerna.


Jag kommer att förutsätta att spelbord jag sätter mig vid är helnyktra, om ingen säger något annat. Och dricks det mer än någon enstaka bärs kommer jag nog att bli ganska ointresserad av att delta vidare. Eftersom jag som sagt inte tycker att det är speciellt roligt att umgås med människor som påverkats av alkohol.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Som jag skrev i tidigare tråden. Jag är extremt fokuserad och målinriktad som person.

Är det rollspel så är det rollspel, allt annat får skalas bort och hållas bort för egen del. Det här är något som jag själv vet inte är hållbart då jag vet att en del värderar fika osv vid spelbordet som en vikigt komponent. Jag är liksom en person som kan bli irriterad om jag kommer till vad som sagts bli ett spelmöte och tid läggs på andra sociala aktiviteter. Är det rollspel jag kom för så är det rollspel jag är där för, inget annat. Det betyder inte att jag ogillar det andra, men var sak har sin plats för mig.

När det kommer till alkohol så är det strickt nej, jag har växt upp med alkohol i hemmet och det gör mig illa till mods än idag om jag möter det i fel kontext. Så för mig är det helt uteslutet, med det sagt får andra grupper göra hur de vill.
Låter som vi skulle spela ihop , så fungerar även jag . Jag kan bli gravt irriterad om folk är sena eller bara ska käka en panpizza innan vi drar igång osv .
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om det bidrog på negativt sätt så skulle jag inte vilja att det förekom. Det finns alltid lite störande moment när man spelar; telefoner som ringer, familjemedlemmar som behöver något, barn som skriker, pizza som kommer, osv. Att det finns något att äta och dricka vid spelbordet är normalt något bra, och jag ser ingen omedelbar anledning att göra undantag för just alkohol. Jag har större problem med "kladd" på mina prylar.

Om någon blir berusad och inte kan fokusera på spelet eller på annat sätt blir otrevlig så är det en helt annat sak. Det har jag sluppit.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag vill understryka att jag gärna dricker alkohol och ibland för mycket men det skall ske i rätt kontext .

Vid spelbordet spelar man och på fest dricker man
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vid spelbordet spelar man och på fest dricker man
Jag tycker det verkar bättre att aldrig dricka för mycket. Om människor utan problematiskt förhållande till alkohol sedan uppskattar en öl eller en whisky när de sitter och spelar rollspel så är ingen skada skedd.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tycker det verkar bättre att aldrig dricka för mycket. Om människor utan problematiskt förhållande till alkohol sedan uppskattar en öl eller en whisky när de sitter och spelar rollspel så är ingen skada skedd.
Problemet är att det alltid förekommer någon som inte kan hantera det på en skälig nivå och att ist för att säga att Pelle och lisa ni får dricka men Erik du får inte för du kan inte hantera spriten så är det bättre att i min mening säga att vi slopar alkoholen helt när vi träffas och spelar.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
tycker att det är obehagligt att vara i närheten av berusade personer.
Det tycker jag också. Så mycket (så att andra har anledning att uppleva obehag) ska man inte dricka, varken när man spelar rollspel eller annars.
Problemet är att det alltid förekommer någon som inte kan hantera det på en skälig nivå
I så fall finns det absolut ingen anledning att ha alkohol vid spelbordet. För mig har detta aldrig, vid något enda tillfälle, varit ett problem.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Jag är okej med att folk dricker vid spelbordet, men jag vill inte att det går till överdrift. Detsamma gäller egentligen allt möjligt: att äta, att prata om annat, att fippla med telefonen, med mera. Stör det spelupplevelsen påtagligt, då har man passerat en gräns.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det tycker jag också. Så mycket (så att andra har anledning att uppleva obehag) ska man inte dricka, varken när man spelar rollspel eller annars.

I så fall finns det absolut ingen anledning att ha alkohol vid spelbordet. För mig har detta aldrig, vid något enda tillfälle, varit ett problem.
Jag hade en person som kom och skulle testa för att se om hen passade i vår spelgrupp för många år sedan . Hen var en väldigt blyg och ganska ensam person som jag senare fick reda på hade grava problem med alkohol . Hen hade iaf med sig en vattenflaska och ju mer kvällen gick ju gladare och även mer aggressivare blev hen i sin framtoning och det visade sig att vattnet hen drack var ren absolut vodka. Det slutade med att jag och två andra manskönade spelare fick med milt våld avvisa hen ifrån min lägenhet då hen var så full så hen vägrade gå vid tillsägelse. Så nej tack ingen alkohol vid spelbordet
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,033
Location
Carapalea
Utifrån vad @Måns och jag själv skrev angående alkohol i tråden om vem som tar med sig kakorna så undrar jag att vad är den generella synen här bland oss på wrnu när det kommer till alkohol kring spelbordet.

Är det något som ni mer än gärna ser förekommer och gärna i excess eller skall det helt portförbjudas i samband med att man spelar rollspel eller är det ok om det förekommer med moderation?

Personligen så ser jag helst ingen alkohol alls vid spelbordet då det alltid tenderar att kunna spåra ur och ibland tom sluta med ovänskap och att folk hoppar av spelgruppen när saker som politik och religion och sexualitet och annat kan komma på tal efter 7-8 stor stark.

Jag känner dessutom att jag är där för att spela och inte för att dricka , dricka kan jag göra på fest med mina festkompisar utan vid spelbordet så spelar vi.
Jag tycker det är helt upp till eget ansvar. Vi dricker ofta alkohol vid bordet, men ingen går någonsin över en grens och det blir aldrig strul. Men i min första spelgrupp var det en spelare som alltid drack sig full och blir obeahgligt och våldsam, han hotade mig med stryk en gång när jag var SL för att han misslyckades med sina slag hela tiden...

Så, det borde vara på eget ansvar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Det här har väl diskuterats X antal gånger på forumet redan, och senast jag deltog i diskussionen skrev jag såhär:

Alltså, precis som med allt annat handlar det väl om vad som funkar med vilka. Om ena halva av spelgruppen ligger under spelbordet och kvävs i sina egna spyor och/eller hånglar med varandra, medan andra halvan typ sitter och säger att rusdrycker och spel om pengar är haram så blir det ju knasigt. Men om alla dricker hemkört och slåss med kniv eller om alla bara dricker rent källvatten och äter en kost med mycket fibrer, antioxidanter och spårämnen så är det ju funkis. Det är ju inget vidare att behöva vara den nyktra som torkar upp spyor och det är ju inget vidare att vara den fulla som blir schejmad av de nyktra.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tycker det är helt upp till eget ansvar. Vi dricker ofta alkohol vid bordet, men ingen går någonsin över en grens och det blir aldrig strul. Men i min första spelgrupp var det en spelare som alltid drack sig full och blir obeahgligt och våldsam, han hotade mig med stryk en gång när jag var SL för att han misslyckades med sina slag hela tiden...

Så, det borde vara på eget ansvar.
Detta är ju ett typexempel på varför alkohol inte skall förekomma vid spelbordet skulle jag säga , fyfan vad obehagligt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
det visade sig att vattnet hen drack var ren absolut vodka. Det slutade med att jag och två andra manskönade spelare fick med milt våld avvisa hen ifrån min lägenhet
Det där är ett svårt alkoholproblem. Det är tragiskt och det förekommer. Men det kan hända på korvgrillningen, segelbåten, brännbollen eller föräldramötet.

Det är ingen anledning att vuxna människor ska ha synpunkter på vad andra vuxna människor har för tilltugg och dryck på bordet när de spelar rollspel hemma hos sig själva på sin fritid. Om DU har lärt dig att det bästa för dig och de du spelar med är att ha helt alkoholfritt så är det utmärkt. Och om du bjuder hem mig för att spela så kommer jag varken tacka nej eller beklaga mig för att jag inte får dricka en liten whisky.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det där är ett svårt alkoholproblem. Det är tragiskt och det förekommer. Men det kan hända på korvgrillningen, segelbåten, brännbollen eller föräldramötet.

Det är ingen anledning att vuxna människor ska ha synpunkter på vad andra vuxna människor har för tilltugg och dryck på bordet när de spelar rollspel hemma hos sig själva på sin fritid. Om DU har lärt dig att det bästa för dig och de du spelar med är att ha helt alkoholfritt så är det utmärkt. Och om du bjuder hem mig för att spela så kommer jag varken tacka nej eller beklaga mig för att jag inte får dricka en liten whisky.
Skulle jag varit inbjuden till ditt spelbord och du drack en liten whisky eller 1-2 öl så skulle jag troligtvis inte bölat och gråtit men om du dratt i dig 6-7 whisky eller 9-10 starköl så hade jag nog aldrig dykt upp igen då jag skulle sett det som väldigt oseriöst då vi är där för spela rollspel och inte supa oss fulla men allt funkar väll så länge det sker med moderation kanske .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det beteendet är oacceptabelt oavsett om hen var onykter eller inte. Jag hade bannlyst personen snarare än drycken.
Jag håller med dig men samtidigt tänker jag att hade katalysatorn för att starta elden aldrig funnits där ifrån första början så skull den situationen aldrig uppstått.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Ett par glas vin, en god drink, något rökigt från islay. Hundra procent för. Ser inte att det kommer i vägen för spel lika lite som det kommer ivägen för annan aktivitet det brukar kombineras med. Och som andra sagt, inom någon rimlig nivå såklart.
 
Status
Not open for further replies.
Top