Nekromanti Alkemiska vapen

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Jag har funderat lite på hur alkemiska varor kan användas som vapen, i annat än gift. Jag har just nu ingen tillgång till böckerna och kan inte läsa mig till om det redan finns. Jag tänker mig alltså flaskor i lera eller glas som kan kastas i för att utlösa kemiska reaktioner som kan skapa rök, gas och andra effekter. Kom till exempel att tänka på enkla saker som bensinbomber. Molotov cocktails. Att fylla en flaska med något lättantändligt. Ser inte varför RP med Alkemi inte kan skapa något sådant.
Så, finns det redan några i systemet? Om inte, kan Järnringarna kanske avslöja om det redan är tänkt till kommande tillägg? Och har ni några andra idéer på effekter? Jag tänker mig att de fungerar som Elixir, rent produktionsmässigt, och att vissa kräver högre nivåer av Alkemi än andra.


Frågan är i till sist vilka regler som skulle användas för att bruka dessa. Träffsäker för att kasta är det enda självklara. Men en flaska eller lerkruka fylld med vätska ska ju gärna inte träffa personen i magen, utan kanske hellre marken under. Och dessutom borde effekten gälla över en större yta. Tanken är ju att bensinbomben ska explodera. Vad kan man, utan att använda figurer och kartor med konkreta mått, ha som regel för hur stor effekten kring flaskans träff är? Det varierar såklart på om det är en explosion av eld, eller en gas som sakta sprider sig i rummet. Jag är själv så pass oerfaren när det gäller andra regelsystem, så jag har ingen koll på hur detta skulle kunna ordnas.
Dessutom kanske en flaska faktiskt inte går sönder och därför inte utlöser effekten. Vill man ha separata tärningsslag för det?
Och hur funkar spridning av gas eller eld?
Blir det obalanserat att kunna kasta eld och gas genom flaskor och på detta sätt kunna vara en korruptionsfri mystiker?
Frågor...

Rent teoretiskt tycker jag ju inte att det borde vara en okänd konst i Symbaroum. Kan man skapa elexir som läker sår och svärta på några sekunder känns detta som barnlek. Hela grejen med alkemi i en fantasy-setting som denna är väl att man, till skillnad från i vår värld, kan utvinna magiska effekter ur växter och örter.

Hur som helst! Jag vill gärna höra vad ni har att säga om det här. Jag tror att det skulle kunna ha stor effekt i problemlösning, men även hjälpa Symbaroums stridssystem att inte bli så linjärt, som jag ibland kan känna att det blir.

Tacksam för feedback!
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
PjåtrimKaj;n80861 said:
Jag har funderat lite på hur alkemiska varor kan användas som vapen, i annat än gift. Jag har just nu ingen tillgång till böckerna och kan inte läsa mig till om det redan finns. Jag tänker mig alltså flaskor i lera eller glas som kan kastas i för att utlösa kemiska reaktioner som kan skapa rök, gas och andra effekter. Kom till exempel att tänka på enkla saker som bensinbomber. Molotov cocktails. Att fylla en flaska med något lättantändligt. Ser inte varför RP med Alkemi inte kan skapa något sådant.
Så, finns det redan några i systemet? Om inte, kan Järnringarna kanske avslöja om det redan är tänkt till kommande tillägg? Och har ni några andra idéer på effekter? Jag tänker mig att de fungerar som Elixir, rent produktionsmässigt, och att vissa kräver högre nivåer av Alkemi än andra.


Frågan är i till sist vilka regler som skulle användas för att bruka dessa. Träffsäker för att kasta är det enda självklara. Men en flaska eller lerkruka fylld med vätska ska ju gärna inte träffa personen i magen, utan kanske hellre marken under. Och dessutom borde effekten gälla över en större yta. Tanken är ju att bensinbomben ska explodera. Vad kan man, utan att använda figurer och kartor med konkreta mått, ha som regel för hur stor effekten kring flaskans träff är? Det varierar såklart på om det är en explosion av eld, eller en gas som sakta sprider sig i rummet. Jag är själv så pass oerfaren när det gäller andra regelsystem, så jag har ingen koll på hur detta skulle kunna ordnas.
Dessutom kanske en flaska faktiskt inte går sönder och därför inte utlöser effekten. Vill man ha separata tärningsslag för det?
Och hur funkar spridning av gas eller eld?
Blir det obalanserat att kunna kasta eld och gas genom flaskor och på detta sätt kunna vara en korruptionsfri mystiker?
Frågor...

Rent teoretiskt tycker jag ju inte att det borde vara en okänd konst i Symbaroum. Kan man skapa elexir som läker sår och svärta på några sekunder känns detta som barnlek. Hela grejen med alkemi i en fantasy-setting som denna är väl att man, till skillnad från i vår värld, kan utvinna magiska effekter ur växter och örter.

Hur som helst! Jag vill gärna höra vad ni har att säga om det här. Jag tror att det skulle kunna ha stor effekt i problemlösning, men även hjälpa Symbaroums stridssystem att inte bli så linjärt, som jag ibland kan känna att det blir.

Tacksam för feedback!
Nosa lite i den här tråden så kommer du att hitta nåt liknande som inspiration.:)
https://www.rollspel.nu/threads/69480
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Stryparkonst:Mästare gör ju något liknande med sporbomberna. Utgå från de reglerna så hamnar du nog ganska rätt. Frågan är kanske om det skulle vara egna förmågor för att vara balanserat eller om man skulle baka in det i Alkemist eller stryparkonsten?
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Ja, jag läste om sporbomberna. Hela Stryparkonst-trädet känns för mig lite märkligt. Att gå från "Du kan strypa på rätt sätt" till "Nu kan du kasta flaskor, det kunde du inte innan".

Idén om att göra det till en egen förmåga för balans är kanske inte så dum! Giftbrukare låter ju RP applicera gift på vapen, utan att kunna tillverka det. Så förmågan "Grenadjär" (tog mig hela 4 sekunder att komma på namnet, döm mig inte) skulle kunna låta RP använda sig av Alkemiska Bomber. Bomberna tillverkas med förmågan Alkemi, och kan användas av vem som helst. Själva användet av bomberna sker med Träffsäker (och inte Listig, som Stryparkonst tycker att sporbomben använder).
___________________________

Som fluff handlar förmågan om att man har forskat vidare i elixirs fysiska och mentala skada på kroppen, då gift inte alltid är vad man är ute efter. Man har kanske har bra koll på just gaser och explosiva ämnen (eller något som skiljer förmågan från Giftbrukarens fluffkunskaper) och kan därför använda Grenadjär (måste verkligen komma på ett bättre namn) med Listig för att identifiera skadliga gaser etc. Kanske kunna avgöra hur länge ett område eller rum kommer vara rök/gasfyllt.

Passiv förmåga genom alla nivåer är att RP får använd Listig/Vaksam* istället för Träffsäker, om hen så önskar, för att kasta bomberna. Detta gör inte så mycket sinne, tycker jag, men det följer förmågesystemet i Symbaroum och det gör nog förmågan mer attraktiv för RP som inte vill satsa på Träffsäker, något jag uppmuntrar.. Exempelvis en väldigt Listig Alkemist, eller en väldigt Vaksam Gravplundrare.
*Tanken är nog inte att man ska kunna välja från båda, men jag vet inte vilken som passar bäst. Listig gör nog mer sinne, men känns så överanvänt i förmågor.

Novis
skulle kunna ha den klassiska skalningen med att bomberna gör en värdetärning högre i skada/effekt som passiv förmåga.
Gesäll kanske kan låta RP använda bomberna lite mer tekniskt, med stubiner, snubbeltrådar och elddon, och på detta sätt skapa effektiva fällor. Här får inte Träffsäker användas, utan istället Listig/Vaksam*.
Dessutom ge ytterligare en ökning på värdetärningar.
Mästare kan låta RP bli ordentligt skicklig på att dosera rätt, och därför kunna avgöra hur stor effekten ska bli. Från endast en person, till större ytor och rum.
Eventuellt en till ökning i värdetärningar, men det känns inte rätt.

Kanske någon annan ordning av nivåerna ovan.

___________________________

Så, det hela övergick till att jag nu tänker introducera min första nya förmåga! Jag ska klura lite på förmågan och dess balans rent speltekniskt. Dessutom måste jag klura på tydligare regler för "bomberna". Hur de används och vilka som finns. Jag använder mig av denna tråd för frågor om detta, men det ursprungliga inlägget har fortfarande relevanta funderingar.

Jag vil gärna ha fortsatt feedback!
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Jag tänker att det fungerar som Eldvägg, alltså att det träffar folk inom ett område. Om du slänger brandbomben på ett begränsat utrymme, tex en korridor inomhus eller liknande kan den träffa folk som är precis bredvid målet, tex om någon slåss i närstrid med personen utan att hålla dem på avstånd med ett långt vapen måste de också slå ett slag mot Försvar för att inte träffas.

Elden behöver ju inte vara lika kraftig som brandväggen eftersom att den antagligen inte är lika koncentrerad. Jag skulle säga T6 för noviselixir, T8 för gesäll och T12 för mästare. Elden brinner tills kastaren misslyckas med ett slag mot Träffsäker.

Har en spelare som är en slags showmagiker och som håller på med mycket scen-magi för att inte dra på sig korruption. Det finns inget som förstör ett barnkalas som när trollkarlen börjar blöda svart blod ur ögonen, sliter av sig sitt skinn och pånyttföds som en blodglänsande styggelse. Gjorde ett par enkla regelsnuttar till hans uppfinningar och de har fungerat ganska bra i spel. Copy pastar från min blogg:
[h=1]Svartalfsk blixt och dunder[/h] Två nya noviselixir till Symbaroum

Bland Ambriens svartalfer finns en liten skara som inte deltar i det själakrossande arbetet i knegarbanden på Amriernas gator, en liten skara som vänder blicken högre och drömmer om att "Underhålla!". Det är bland dessa trickkonstnärer och skojare som eldfängda alkemipreparat används som punkt, komma och utropstecken i så gott som varje mening talad framför en hänförd publik.


Älvbloss
En liten pyrotekniks pjäs som avfyras ur handen. Blosset sticker iväg med ett tjut och exploderar med en knall. Knallen gör T4 i skada om någon skulle ha oturen att träffas.

Blixtpulver
Genom att gnugga torkad Skäggropa mellan fingrarna kan brukaren få en ljusblixt att uppstå i sin hand. Åskådare kan bländas och måste slå Listig < Listig för att vända bort blicken i tid.


 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Låter bra!
Jag känner att eld på flaska borde vara riskfyllt när det gäller spridning och sånt. Mystisk eld kan du kanske kontrollera, så att det inte tar eld i alla träd och buskar runt om dig. Men kastar du en flaska med sprit som exploderar är det lite du har att säga till om. Det, plus att effekterna är svagare när de inte är mystiska, borde väga upp för att man undviker korruption.

Gas borde kanske kunna fungera på samma sätt, bortsett från att spridningen är snabbare och sker på andra sätt. Skillnaden är väl att gaser kan ha massa olika effekter. Vissa kan skada, andra kan söva. Man kanske kan ha som standard att gasers effekt håller i sig tills man misslyckas med (Träffsäker/Listig <- Stark/Viljestark), beroende på vad effekten är.

Tack för respons i alla fall! Jag har inte hunnit fundera så mycket sedan jag postade detta, men jag ska försöka ta tag i det snart.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Tänker mig att gaser är som gift eller har andra effekter, som man får behandla för sig.

Egentligen är det ju bara ett sätt att få in ämnen i en motståndare. Gillar din idé med att alla som träffas får slå ett Viljestark<-Träffsäker, annars andas de in gasen och tar skada av den. Så länge gasen har effekt (T4 rundor för svag giftgas osv.) måste de som står i molnet lyckas med slaget, annars tar de skada (T4 Tålighet för svag giftgas osv.) eller drabbas av effekten tills gasen har försvunnit. Det blir som ett gift som drabbar en yta snarare än en person, och alla som är inom ytan riskerar att drabbas av effekten.
 
Top