Nekromanti Takalorrs eldstenar

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Exakt vad är eldstenarna* i takalorrs gruvor för någonting?

Är det Uran eller något annat radioaktivt?


* sid. 91, Tiraker: Mörkrets döttrar
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,591
Holy shit, uran i en fantasy värld är en fantastisk ide! Alla trollkarlar värda namnet borde ju kunna skapa ett kärnvapen! M.A.D doktrinen med trollkarlar for the win!
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Är det inte en ingrediens till s k tirakisk eld? Kan tänka mig att stenarna är väldigt porösa och med lätthet mortlas ner till ett pulver som sedan blandas med annat..
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Kärlekscraft;n50187 said:
Är det inte en ingrediens till s k tirakisk eld? Kan tänka mig att stenarna är väldigt porösa och med lätthet mortlas ner till ett pulver som sedan blandas med annat..
Verkar inte så. Tirakisk eld består av svavel, beck, harts, nafta, kalk och salpeter.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Osäker på vad författarna tänkt, men jag tror inte de tänkt på uran. Hoppas inte det i alla fall. Det blir svårt att förklara i eons termer, där magiteori och förklaringsmodeller förlitar sig på filament snarare än våra fysiska lagar. Men om det nu skulle vara uran så skulle det ändå inte orsaka de effekter som beskrivs i boken Tiraker. Naturligt förekommande uran har svag alfa-strålning, vilken inte är tillräckligt stark för att tränga genom hud. Om stenarna bryts ned till pulver och sedan inhaleras, sväljs eller injiceras, så kommer troligen hälsoproblem uppstå, dock inte de som redovisas i boken Tiraker. Alfa-strålning skulle verka väldigt lokalt i kroppen, om det inte förs runt i själva blodet då. Uran skulle dock ackumulera i kroppen, och potentiellt orsaka problem på det viset då det är giftigt, men naturligt förekommande uran är tillräckligt stablit för att inte orsaka akuta strålningsskador.

... såvida inte författarna har tänkt sig att det är uran som beskjutits med neutroner såklart, då det kan fissionera och kan bli instablit i form av isotoper. I så fall kan det såklart vara högst radioaktivt och definitivt skadligt. Tror dock att det kan bli svårt att förklara vem i Mundana det är som sitter på teknologi som kan beskjuta uran med neutroner och dylikt.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Purgatid;n50631 said:
Osäker på vad författarna tänkt, men jag tror inte de tänkt på uran. Hoppas inte det i alla fall. Det blir svårt att förklara i eons termer, där magiteori och förklaringsmodeller förlitar sig på filament snarare än våra fysiska lagar. Men om det nu skulle vara uran så skulle det ändå inte orsaka de effekter som beskrivs i boken Tiraker. Naturligt förekommande uran har svag alfa-strålning, vilken inte är tillräckligt stark för att tränga genom hud. Om stenarna bryts ned till pulver och sedan inhaleras, sväljs eller injiceras, så kommer troligen hälsoproblem uppstå, dock inte de som redovisas i boken Tiraker. Alfa-strålning skulle verka väldigt lokalt i kroppen, om det inte förs runt i själva blodet då. Uran skulle dock ackumulera i kroppen, och potentiellt orsaka problem på det viset då det är giftigt, men naturligt förekommande uran är tillräckligt stablit för att inte orsaka akuta strålningsskador.

... såvida inte författarna har tänkt sig att det är uran som beskjutits med neutroner såklart, då det kan fissionera och kan bli instablit i form av isotoper. I så fall kan det såklart vara högst radioaktivt och definitivt skadligt. Tror dock att det kan bli svårt att förklara vem i Mundana det är som sitter på teknologi som kan beskjuta uran med neutroner och dylikt.
Förvisso. Men allt pekar på att det är mundanas form utav det härliga ämnet uran. Googlade lite: https://www.google.se/search?q=uran&...98048&imgdii=_
Silverfärgat.....:wink:

Går säkert att klämma in något magiteoretiskt, som att pyrotropin sammanbryts väldigt fort vilket har en negativ åverkan på biotropiskt, biologiskt material i närheten som bl.a. drabbas utav hastig oxidation. Likt biotropin ersätts utav nekrotropi vid dödsögonblicket.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Kärlekscraft;n50665 said:
Förvisso. Men allt pekar på att det är mundanas form utav det härliga ämnet uran. Googlade lite: https://www.google.se/search?q=uran&...98048&imgdii=_
Silverfärgat.....:wink:

Går säkert att klämma in något magiteoretiskt, som att pyrotropin sammanbryts väldigt fort vilket har en negativ åverkan på biotropiskt, biologiskt material i närheten som bl.a. drabbas utav hastig oxidation. Likt biotropin ersätts utav nekrotropi vid dödsögonblicket.
Hmm. Sannerligen. Detta gav mig en mycket bra idé: Cirefalierna hänger runt rätt mycket kring regionen Takalorr och kanske då slumpmässigt hittar dessa eldstenar. Omsorgsfullt börjar eldstenarna fraktas till Melorion/Caserion i blyinfattade kistor, varest dom genomgår någon typ utav magisk/alkemisk process, där slutprodukten blir ett maffigt domedagsvapen att använda mot Samväldets fiender!
"Atombomben" har anlänt till Mundana!!

Får väl bli ett orangt svampmoln istället för ett grönt[pyrotropins färg]. Finns också andra exempel på storskaliga magiska fenomen som gigantiska, magiska skyddssköldar och ödlefolkens uppfinningar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Purgatid;n50631 said:
... såvida inte författarna har tänkt sig att det är uran som beskjutits med neutroner såklart, då det kan fissionera och kan bli instablit i form av isotoper. I så fall kan det såklart vara högst radioaktivt och definitivt skadligt. Tror dock att det kan bli svårt att förklara vem i Mundana det är som sitter på teknologi som kan beskjuta uran med neutroner och dylikt.
skulle detta kunna ske på slump på något vis, eller som en bieffekt av något annat skeende (inkluderat vetenskapliga/alkemiska/magiteknologiska experiment från för-kataklysmiska högcivilisationer)? och hur länge skulle radioaktiviteten bestå isåfall?

det skulle inte kunna vara uran som somehow sönderfallit till orimliga mängder radium? radium är väl naturligt förekommande och radioaktivt per default?
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Ymir;n50677 said:
skulle detta kunna ske på slump på något vis, eller som en bieffekt av något annat skeende (inkluderat vetenskapliga/alkemiska/magiteknologiska experiment från för-kataklysmiska högcivilisationer)? och hur länge skulle radioaktiviteten bestå isåfall?

det skulle inte kunna vara uran som somehow sönderfallit till orimliga mängder radium? radium är väl naturligt förekommande och radioaktivt per default?
Men "mina" magiskt nukleära vapen då? :eek:
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Kan det inte vara "fossil" av någon urtida elementar? Nu såg jag nyss ett program om miljön. Analogt kanske brytandet av dessa rubbar balansen av naturliga magiflöden så att balansen rubbas med fördel gentemot purotropi?
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Ymir;n50677 said:
skulle detta kunna ske på slump på något vis, eller som en bieffekt av något annat skeende (inkluderat vetenskapliga/alkemiska/magiteknologiska experiment från för-kataklysmiska högcivilisationer)? och hur länge skulle radioaktiviteten bestå isåfall?

det skulle inte kunna vara uran som somehow sönderfallit till orimliga mängder radium? radium är väl naturligt förekommande och radioaktivt per default?
Beroende på vilken isotop det är så har de olika halveringstid. Tyvärr är det så att ju starkare strålning, desto kortare halveringstid, dvs ju kortare tid är ämnet verkligen högradioaktivt. Många ämnen är radioaktiva, men ganska få är så radioaktiva så att de skulle ge de symptom som anges i boken Tiraker. Givetvis går det att göra så radioaktiva ämnen, men gällande för material på jorden så har ju det mesta av det funnits ganska länge, och har det inte skapats nyligen så kan det egentligen inte vara speciellt högradioaktivt. Uran skapas bara i supernovor så vitt jag vet, så att någon skulle ha skapat det artificiellt låter extremt underligt.

Likaså låter det underligt att någon med Mundanas teknologiska nivå skulle kunna beskjuta uran med neutroner för att göra isotoper. Men å andra sidan... Demoner är tidlösa. De har funnits genom nästan alla peripetier, och den ackumulerade mängden kunskap de sitter på kanske möjligen kan användas för just det syftet.

Jag tänker mig dock att det är bättre att flytta sig bort från vår världs logik i sådana här fall. Det kan vara ett helt annat ämne, som är unikt för enbart Mundana, liksom materialet i norra Thalamur är unikt. Jag tänker mig att materialet kanske inte ens härstammar från Mundana, och att detta material reagerar negativt för levande varelser eftersom det i grund och botten inte hör hemma här, med sjukdomar, sterilitet osv som följd. Jag tror också att man lätt kan sabotera känslan av fantasy genom att införa för hög teknologi. Jag menar - jag kan inte vara den ende som kände sig missnöjd över ödlemännens flygande tefat och energistråleskjutade stavar. Det passar på något sätt inte in.

Alla gör väl som de själva vill, förstås. Såklart kan man deus exa in uran och radioaktivitet i Mundana om man vill det. Jag ville bara belysa att naturligt uran inte uppför sig som edlstenarna på Takalorr gör, och kanske informera om vad som normalt krävs för att skapa högaktivt radiotaktivt material. Uran är inte den enda silverfärgade metallen, och med metaller som Siluna och Somdia är det inte helt omöjligt med fler typer av metaller. Vill man nödvändigtvis ha hotet av vapen med kärnvapenliknande kraft så finns det i min mening bättre sätt än att införa Uran i spelvärlden.

T.ex skulle man kunna låta någon jäkligt tokig magiker komma på en metod för att låta alla filament som ett material består av, återvända till väven genom okontrollerad dissipation. Ett tungt material, som t.ex somdia (eller möjligen denna nya silverfärgade metall) bör innehålla ganska många filament och essenserna i bör ha väldigt stabila vibrationer. Om nu någon kommer på en metod att reducera alla resonansriktningar samtidigt, så får man en okontrollerad dissipation av en magnitud som garanterat tar ut en hel stad.

... just Uran känns dock. Tveksamt. Eller så. Uran liksom. Okej, men krut då? Varför inte laservapen? Granater?
Kanske skall spela Neotech i stället i så fall. Mundana förlorar mycket av sin charm i min mening om det plötsligt får tillgång till teknologi som liknar vår värld eller en ännu mer teknologiskt framskriden värld.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Som exempel på skillnader i radioaktivitet kan t.ex nämnas att efter en kärnvapenexplosion är strålning starkare de första två sekunderna än under nästa två minuter, som i sin tur är starkare under dessa två minuter än under nästa två timmar, som i sin tur är starkare under de två timmarna än under nästa två dygn, osv. Ett material som fått ligga i ett hundratal år eller så är i regel inte speciellt radioaktivt längre. Åtminstone inte så radioaktivt att akut strålningssjuka skulle uppstå. Långtidsexponering kommer så klart orsaka skador ändå.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Purgatid;n50771 said:
Som exempel på skillnader i radioaktivitet kan t.ex nämnas att efter en kärnvapenexplosion är strålning starkare de första två sekunderna än under nästa två minuter, som i sin tur är starkare under dessa två minuter än under nästa två timmar, som i sin tur är starkare under de två timmarna än under nästa två dygn, osv. Ett material som fått ligga i ett hundratal år eller så är i regel inte speciellt radioaktivt längre. Åtminstone inte så radioaktivt att akut strålningssjuka skulle uppstå. Långtidsexponering kommer så klart orsaka skador ändå.
Dessa eldstenar kanske är mera som mögel eller nåt annat: de ligger och småpyr lite hela tiden.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Kärlekscraft;n50773 said:
Dessa eldstenar kanske är mera som mögel eller nåt annat: de ligger och småpyr lite hela tiden.
Absolut. Strålning, speciellt alfa och beta, har den tråkiga egenskapen (i rollspelssammanhang) att den inte är alltför svår att motverka. Speciellt Alfastrålning räcker det med lite plåt så är problemet löst. Luftburet gift är betydligt roligare att använda med eftersom man kan kladda ned sin omgivning med giftet, och då inga effektiva gasmasker finns i EON är problemet näst intill ohjälpligt. Ännu roligare kan man ha om man ger stenarna helt nya egenskaper. Det är ju trots allt självrapporterat från tiraker som troligen inte har alltför komplex utrustning om dess effekter. Den fysiska kanske bara är en av egenskaperna. Den kanske gör andra saker också. Värre saker. Som att förändra hur material uppför sig, eller genom att påverka hur folk tänker och känner, eller kanske det inte alls är några stenar. Det är ägg, eller tämligen hårda svampar och effekterna är de av sporerna.

Terminologi från vår verklighet blir väldigt nedkladdad av just vår verklighet. Det blir lite för vardagligt, lite för bekant, lite för "aha, är det sådant där Uran, jaja, men då vet jag hur vi skall göra." Visst kan man spela som om man inte vet - men kom igen, man vet ju. Vilket då blir ett problem, inte med att rollspela sin roll, utan att upptäckarnöjet minskar, mystiken minskar. Det blir inte ett underligt sällsynt ämne vars effekter är besvärligt farliga. Det blir liksom bara... Ja... Uran.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Jag undrar vad som händer om man kastar "oförstörbar" (eller vad heter den?) på ett radioaktivt objekt. Kommer den då förbli radioaktiv för evigt, eftersom inget sönderfall sker?
Dessutom är eldstenarna giftiga för alla? Jag hade för mig att det endast var tiraker som mådde dåligt av dem. Men jag har inte tirakboken till hands och kan inte kolla upp detta påstående.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Fahnen;n50887 said:
Jag undrar vad som händer om man kastar "oförstörbar" (eller vad heter den?) på ett radioaktivt objekt. Kommer den då förbli radioaktiv för evigt, eftersom inget sönderfall sker?
Dessutom är eldstenarna giftiga för alla? Jag hade för mig att det endast var tiraker som mådde dåligt av dem. Men jag har inte tirakboken till hands och kan inte kolla upp detta påstående.
Kanske inte att stenarna sönderfaller, men istället hela tiden sänder ut negativ magisk energi(som påverkar biologiska varelser negativt). Eldstenarna är giftiga för ALLA.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Kärlekscraft;n50888 said:
Eldstenarna är giftiga för ALLA.
Precis! Det är bara så att det endast är Tirakerna som stött på dessa stenar.
Gruvorna överges snabbt när eldstenar hittas.

Bra kampanjmaterial. Cirefaliska alkemister kanske kan göra något roligt med eldstenarna? ;)
 

Bezant

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
166
pingas;n52302 said:
Precis! Det är bara så att det endast är Tirakerna som stött på dessa stenar.
Gruvorna överges snabbt när eldstenar hittas.

Bra kampanjmaterial. Cirefaliska alkemister kanske kan göra något roligt med eldstenarna? ;)
Så Kärlekscrafts alkemiska kärnvapen kommer alltså till skott ändå? :grin::wink:

Något liknande är väl att låta eldstenarna vara magiskt korrumperande och skadliga, inte direkt som uran/plutonium kanske - fast stenarna kan också alltid ha bägge effekterna/egenskaperna!
Eldstenarna kan kanske också få lite samma egenskaper som mineralen/kristallen 'tiberium' från Command and Conquer-serien.
http://cnc.wikia.com/wiki/Tiberium
Kristaller som långsamt sprider sig genom att urlaka jorden, kraftigt mutanderande egenskaper på organiskt material, "Fusar" samman om man håller i det för länge,extremt giftigt, radioaktivt och till slut ser man ut så här:http://img3.wikia.nocookie.net/__cb20060811103004/cnc/images/8/8f/Tiberium_Infected_Human.jpg
Finns också i andra former som alger och konstiga träd/växter som sprider sig som en cancer. Detta kan också vara ett alternativ till eldstenarna: d v s någonting helt annat som slumpmässigt hittas under ett berg.
 
Top