Ymir;n50677 said:
skulle detta kunna ske på slump på något vis, eller som en bieffekt av något annat skeende (inkluderat vetenskapliga/alkemiska/magiteknologiska experiment från för-kataklysmiska högcivilisationer)? och hur länge skulle radioaktiviteten bestå isåfall?
det skulle inte kunna vara uran som somehow sönderfallit till orimliga mängder radium? radium är väl naturligt förekommande och radioaktivt per default?
Beroende på vilken isotop det är så har de olika halveringstid. Tyvärr är det så att ju starkare strålning, desto kortare halveringstid, dvs ju kortare tid är ämnet verkligen högradioaktivt. Många ämnen är radioaktiva, men ganska få är så radioaktiva så att de skulle ge de symptom som anges i boken Tiraker. Givetvis går det att göra så radioaktiva ämnen, men gällande för material på jorden så har ju det mesta av det funnits ganska länge, och har det inte skapats nyligen så kan det egentligen inte vara speciellt högradioaktivt. Uran skapas bara i supernovor så vitt jag vet, så att någon skulle ha skapat det artificiellt låter extremt underligt.
Likaså låter det underligt att någon med Mundanas teknologiska nivå skulle kunna beskjuta uran med neutroner för att göra isotoper. Men å andra sidan... Demoner är tidlösa. De har funnits genom nästan alla peripetier, och den ackumulerade mängden kunskap de sitter på kanske möjligen kan användas för just det syftet.
Jag tänker mig dock att det är bättre att flytta sig bort från vår världs logik i sådana här fall. Det kan vara ett helt annat ämne, som är unikt för enbart Mundana, liksom materialet i norra Thalamur är unikt. Jag tänker mig att materialet kanske inte ens härstammar från Mundana, och att detta material reagerar negativt för levande varelser eftersom det i grund och botten inte hör hemma här, med sjukdomar, sterilitet osv som följd. Jag tror också att man lätt kan sabotera känslan av fantasy genom att införa för hög teknologi. Jag menar - jag kan inte vara den ende som kände sig missnöjd över ödlemännens flygande tefat och energistråleskjutade stavar. Det passar på något sätt inte in.
Alla gör väl som de själva vill, förstås. Såklart kan man deus exa in uran och radioaktivitet i Mundana om man vill det. Jag ville bara belysa att naturligt uran inte uppför sig som edlstenarna på Takalorr gör, och kanske informera om vad som normalt krävs för att skapa högaktivt radiotaktivt material. Uran är inte den enda silverfärgade metallen, och med metaller som Siluna och Somdia är det inte helt omöjligt med fler typer av metaller. Vill man nödvändigtvis ha hotet av vapen med kärnvapenliknande kraft så finns det i min mening bättre sätt än att införa Uran i spelvärlden.
T.ex skulle man kunna låta någon jäkligt tokig magiker komma på en metod för att låta alla filament som ett material består av, återvända till väven genom okontrollerad dissipation. Ett tungt material, som t.ex somdia (eller möjligen denna nya silverfärgade metall) bör innehålla ganska många filament och essenserna i bör ha väldigt stabila vibrationer. Om nu någon kommer på en metod att reducera alla resonansriktningar samtidigt, så får man en okontrollerad dissipation av en magnitud som garanterat tar ut en hel stad.
... just Uran känns dock. Tveksamt. Eller så. Uran liksom. Okej, men krut då? Varför inte laservapen? Granater?
Kanske skall spela Neotech i stället i så fall. Mundana förlorar mycket av sin charm i min mening om det plötsligt får tillgång till teknologi som liknar vår värld eller en ännu mer teknologiskt framskriden värld.