Alkemi

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Hej, jag sitter och skapar en fantasy setting och skulle behöva lite hjälp. Jag hade tänkt ha regler för alkemi men har hittills inte hittat några som är bra, någon som har koll om det finns något spel som har bra regel för detta som man kan sno inspiration ifrån?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Alltså, förutom Ars magica, finns det ens ett bra system för alkemi? Och Ars Magica är ju ett ganska speciellt system.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,425
Vad vill du uppnå med Alkemi? Historisk alkemi med magnum opus och de vises sten? Droger och läkeörter? Magiska potions och tinkturer?
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Mitt favoritsystem för alkemi är det som finns med i BRP-supplemented Enlightened Magic. Det är fritt inspirerat av historisk alkemi och låter en göra mycket kul saker samtidigt som det är anpassat för en lågmagisk setting. Jag har plankat det ganska rakt av till min reimaginerade Warhammer-kampanj där alkemi är den rumsrena formen av lärd magi. Det enda jag egentligen saknar med det är några riktlinjer för hur svåra eller dyra ingredienser är att komma över, det lämnas helt abstrakt (i övrigt täcks det mesta in i lagom mycket detalj).

 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
958
Ett lite mer high fantasy-betonat alternativ, lustigt nog skapat för ett althistoriskt spel, är "alkemin" i Clockwork & Chivalry som egentligen snarare är elementarmagi med alkemitema. Alkemisterna har knäckt De Vises Sten och lärt sig att manipulera elementen direkt med små "vises stenar" som fungerar som kraftbatterier för spells. Systemet finns med, minus en del settingspecifika detaljer, i gratisreglerna Renaissance: https://www.drivethrurpg.com/product/97426/Renaissance--D100-black-powder-SRD
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
Hej, jag sitter och skapar en fantasy setting och skulle behöva lite hjälp. Jag hade tänkt ha regler för alkemi men har hittills inte hittat några som är bra, någon som har koll om det finns något spel som har bra regel för detta som man kan sno inspiration ifrån?
Jag snodde ett tankesätt från Deadlands där ju sämre man slår för alkemin, desto ovanligare ingredienser krävde brygden för att få den tilltänkta effekten. Vill du vara krass kan man bara låta spelaren få betala pengar up front och tänka att alkemisten betalt allt i förväg. Så tråkigt om man äventyrar och måste avsätta tid till att jaga ifatt alkemiska ingredienser varje gång.

Kan ladda ned reglerna gratis här:

 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Vad vill du uppnå med Alkemi? Historisk alkemi med magnum opus och de vises sten? Droger och läkeörter? Magiska potions och tinkturer?
Jag har bara en vision av laboratorium, exploderande pulver, syror som fräter metal och underliga drycker med knasiga effekter. Så jag vet inte riktigt ännu, därav kolla lite regler och fundera kring hur det skall fungera.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,425
Jag har bara en vision av laboratorium, exploderande pulver, syror som fräter metal och underliga drycker med knasiga effekter. Så jag vet inte riktigt ännu, därav kolla lite regler och fundera kring hur det skall fungera.
Utmärkt startpunkt :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Hej, jag sitter och skapar en fantasy setting och skulle behöva lite hjälp. Jag hade tänkt ha regler för alkemi men har hittills inte hittat några som är bra, någon som har koll om det finns något spel som har bra regel för detta som man kan sno inspiration ifrån?
Kolla Eons klassiska magimodul. Massor av kul inspiration till Alkemi! Mystik & Magi. Ingredienser, tillbehör, effekter...
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Kolla Eons klassiska magimodul. Massor av kul inspiration till Alkemi! Mystik & Magi. Ingredienser, tillbehör, effekter...
Ja den har en del kul, men är lite knuten till Eons magisystem kring vad man kan göra för att helt passa mina behov
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,105
Location
Stockholm
Har du läst Gondica? Om jag mins rätt så hade det ett rätt så bra alkemi system
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Har du läst Gondica? Om jag mins rätt så hade det ett rätt så bra alkemi system
Nej har inte läst det, ska kolla om jag har det i hyllan någonstans, tror jag kan ha köpt det second hand för något år sedan
 
Top