Alkemi

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,512
Location
Malmö
Hej, jag sitter och skapar en fantasy setting och skulle behöva lite hjälp. Jag hade tänkt ha regler för alkemi men har hittills inte hittat några som är bra, någon som har koll om det finns något spel som har bra regel för detta som man kan sno inspiration ifrån?
 
Alltså, förutom Ars magica, finns det ens ett bra system för alkemi? Och Ars Magica är ju ett ganska speciellt system.
 
Vad vill du uppnå med Alkemi? Historisk alkemi med magnum opus och de vises sten? Droger och läkeörter? Magiska potions och tinkturer?
 
Mitt favoritsystem för alkemi är det som finns med i BRP-supplemented Enlightened Magic. Det är fritt inspirerat av historisk alkemi och låter en göra mycket kul saker samtidigt som det är anpassat för en lågmagisk setting. Jag har plankat det ganska rakt av till min reimaginerade Warhammer-kampanj där alkemi är den rumsrena formen av lärd magi. Det enda jag egentligen saknar med det är några riktlinjer för hur svåra eller dyra ingredienser är att komma över, det lämnas helt abstrakt (i övrigt täcks det mesta in i lagom mycket detalj).

 
Ett lite mer high fantasy-betonat alternativ, lustigt nog skapat för ett althistoriskt spel, är "alkemin" i Clockwork & Chivalry som egentligen snarare är elementarmagi med alkemitema. Alkemisterna har knäckt De Vises Sten och lärt sig att manipulera elementen direkt med små "vises stenar" som fungerar som kraftbatterier för spells. Systemet finns med, minus en del settingspecifika detaljer, i gratisreglerna Renaissance: https://www.drivethrurpg.com/product/97426/Renaissance--D100-black-powder-SRD
 
Hej, jag sitter och skapar en fantasy setting och skulle behöva lite hjälp. Jag hade tänkt ha regler för alkemi men har hittills inte hittat några som är bra, någon som har koll om det finns något spel som har bra regel för detta som man kan sno inspiration ifrån?
Jag snodde ett tankesätt från Deadlands där ju sämre man slår för alkemin, desto ovanligare ingredienser krävde brygden för att få den tilltänkta effekten. Vill du vara krass kan man bara låta spelaren få betala pengar up front och tänka att alkemisten betalt allt i förväg. Så tråkigt om man äventyrar och måste avsätta tid till att jaga ifatt alkemiska ingredienser varje gång.

Kan ladda ned reglerna gratis här:

 
Vad vill du uppnå med Alkemi? Historisk alkemi med magnum opus och de vises sten? Droger och läkeörter? Magiska potions och tinkturer?
Jag har bara en vision av laboratorium, exploderande pulver, syror som fräter metal och underliga drycker med knasiga effekter. Så jag vet inte riktigt ännu, därav kolla lite regler och fundera kring hur det skall fungera.
 
Jag har bara en vision av laboratorium, exploderande pulver, syror som fräter metal och underliga drycker med knasiga effekter. Så jag vet inte riktigt ännu, därav kolla lite regler och fundera kring hur det skall fungera.

Utmärkt startpunkt :)
 
Hej, jag sitter och skapar en fantasy setting och skulle behöva lite hjälp. Jag hade tänkt ha regler för alkemi men har hittills inte hittat några som är bra, någon som har koll om det finns något spel som har bra regel för detta som man kan sno inspiration ifrån?

Kolla Eons klassiska magimodul. Massor av kul inspiration till Alkemi! Mystik & Magi. Ingredienser, tillbehör, effekter...
 
Kolla Eons klassiska magimodul. Massor av kul inspiration till Alkemi! Mystik & Magi. Ingredienser, tillbehör, effekter...
Ja den har en del kul, men är lite knuten till Eons magisystem kring vad man kan göra för att helt passa mina behov
 
Back
Top