Nekromanti Alkemi?

Kanturi

Swordsman
Jag förstår inte riktigt alkemi i Mystik & Magi:de två tabellerna där en är för material och en är för... orkar inte kolla vad det var, men det var typ vad som händer under processen (inte fummeltabellen) när ska man använda dem. Skriv nu inte att jag bara är en idiot som inte fattar för jag förstår bara inte och vill gärna veta...

//Kanturi som tycker att alla borde gå i Capoeira

lijat

Swordsman
Den andra tabellen beskriver vad man gör med ämnena. Det har ingen regelmässig efect utan är till för srämningsbeskrivningar.

Kanturi

Swordsman
man ska ju slå en 100-sidig tärning, så är det typ helt upp till slumpen vad som händer med ämnena?
OM jag t.ex. ska göra ett svärd så att det får magin... samma magi som "tirakdräparyxan" har i exemplet, ska jag då slå fram ett par ämnen för att se hur mycket mer det kommer att kosta och sedan slå vad jag gör med dom? Då kan det ju bli att om man ska göra två likadana svärd så blir de olika i pris och material?

//Kanturi som inte riktigt förstår

Hartland

Warrior
Det räcker med att göra det engång. Sen har du ju ditt "recept" på magiskt svärd.

/Hartland - friforms sparkar istället för capoeira

Gylf draken

Warrior
Istället för att säga jag gör ett tirakdräparsvärd, så säger du hur du gör för att få ditt ämne at bli som det säger att det blir på tabellen som tidigare omnämts, allt för att du ska få störregrepp om alkemin, en stämmningshöjare som tidigare nämt.

om något känns oseriöst eller svårt kan du komma överens med din SL om att byta eller slå igen.

VH Jens.L "Finner stämmning av mer vikt än regeltolkning"

Kanturi

Swordsman
men måste man typ då som exempel ha tobak och drakblod till at göra ett svärd som kan skjuta eldbollar?och så måste man ju fixa in en transformator och en massa annan skit.hur fixar man in sånt? är det bara liksom: blablabla in med en transformator blablabla*slå tärningar* typ eller, jag menar, man lägger la inte in en riktig... nåt i ett svärd? trycker man in tobak i klingan?

Phelan

Hero
Ingredienserna är sånt som måste användas vid skapande och installerande av en alkemisk komponent. Man bankar nog inte in tobaken per se i svärdet, men det kanske handlar om någon slags bad sönderkokt tobak (och vad det nu är mer), svärdet ska hållas över ångorna från ingredienserna osv.

Varje KOMPONENT, t ex transformator, ackumulator osv är ett eget steg. Mängden och antalet ingredienser som krävs räknas fram för var och en av komponenterna, som är separata delar.

Har du läst igenom exempelsidan i M&M? Den är rätt bra, det är nog lättast att hjälpa dig om du kan ta exempel därifrån på vad det är som du inte får ihop.

Mvh / Phelan

Kanturi

Swordsman
fast om man bara läser exempelsidor så kan det bli grovt fel :gremsmile:
jag förstår inte riktigt hur man får fram hur många ingredienser som behövs för varje STEG

Phelan

Hero
Har jag sagt att du bara ska läsa exempelsidan? Däremot, om du läst alkemikapitlet och sen kollar på exempelsidan så kanske du förstår hur det är tänkt. Jag hjälper gärna till, men motivationen dras ju ned lite om man får intrycket av att du är lite lat med att försöka förstå själv och bara frågar. Lite får du ju faktiskt försöka själv :gremgrin:

För varje STEG, dvs varje KOMPONENT i en artefakt behöver du x ANTAL olika ingredienser och x antal DOSER. X=Magnituden på komponenten.

Om du t ex ska ha besvärjelsekomponenten och det är magnitud 4 på den aktuella besvärjelsen, så behöver du 4 olika ingredienser (även om samma ingrediens väl kan slumpas fram flera gånger i ett recept) och 4 doser VAR av dessa ingredienser, dvs totalt 16 doser.

Mvh / Phelan

Kanturi

Swordsman
så om jag ska lägga in "sårade änglars spjut"(som har magnitud 4) i t.ex. ett Kraggsvärd så är det 4 ing. och 4 doser av varje? dvs. jag slår på tabellen 4 gånger och multiplicerar var och en av ing. kostnad 4 ggr? och lägger sedan till lite pengar för arbete m.m.? och jag måste då ha alstra fototropi, besvärjesle och transformering för att kunna lägga in magin. men jag måste oxå ha en transformator (eftersom att det ingår en 'transformering' i besvärjelsen, en projektor som kan 'skjuta' iväg besvärjelsen, och en aktivator som kan aktivera besvärjelsen när man säger... 'sjkut ut spjut' t.ex.? hängde du med? nåt mer?

Phelan

Hero
Nja, inte riktigt, men nu börjar vi komma nånvart!

Själva besvärjelsen "Sårade änglars spjut" lägger du in med komponenten Projektor. Denna har alltså magnitud 4, dvs vad besvärjelsen som är låst i den har.

Till detta behöver du kraft för besvärjelsen. Den besvärjelse du valt använder sig av Fototropi, alltså måste du få fram 4 filament fototropi för att föremålet ska kunna lägga besvärjelsen. För att nå detta finns det ett antal varianter - man kan ha:

- Lagrade filament, laddningar. Då behöver du komponenten Ackumulator. Denna blir också på magnitud 4 då varje laddning består av 4 filament. Magnitud 4 ger 4 ingredienser, 16 doser som behövs till detta.

- Generator. Om du har en skicklig alkemist som kan ta fram en demon, så binder du en demon av fjärde rangen som alstrar 4 filament daimotropi åt dig. Detta blir också magnitud 4 (16 doser). MEN, din besvärjelse kräver ju fototropi. Då behöver du en komponent till, Transformator, som också måste ha magnitud 4 (16 doser).

- Användaren alstrar själv filament till magin eller använder kongelat. Då slipper du ordna med generator eller ackumulator, men å andra sidan blir föremålet begränsat i att färre kan använda sig av det.

Förutom detta behöver du också en Aktivator, som definierar aktiveringsvillkor(en). Här kommer du undan med magnitud 1 (1 dos) såvida du inte vill ha flera aktiveringsvillkor (eller att föremålet ska kunna aktiveras av att saker händer på större avstånd än 30 m). Varje villkor är en magnitud.

Så, om vi antar att du vill ha lyxversionen, med inbyggd kraftkälla som inte behöver fyllas på behöver du:

Aktivator magnitud 1 (1 dos)
Generator magnitud 4 (16 doser)
Transformator magnitud 4 (16 doser)
Projektor magnitud 4 (16 doser)

Lägg dock märke till att den transformering du talade om, som ingår i själva besvärjelsen, inte kräver något extra, allt detta ryms i Projektorn vars storlek ju är hela magnituden på den innefattade besvärjelsen. När du sedan ska använda föremålet så är det inte hundraprocentigt att magin går iväg, utan man använder skaparens lägsta värde i Besvärjelse, Alkemi eller Transformering och svårighetsgraden är det svåraste av momenten i den lagrade besvärjelsen. (Med "Sårade änglars spjut" Ob4T6 då både/antingen alstringen och transformering har den svårigheten.)

Dvs, mäktiga artefakter är omständiga och dyra att skapa. Å andra sidan så slår man ju bara ett slag för att se om föremålet aktiveras och det aktiveras alltid på en runda oavsett vilken läggtid besvärjelse i artefakten har.

Mvh / Phelan

Kanturi

Swordsman
men om jag har fattat det rätt så kan jag (en alkemi-snubbe på "rang. 1") binda en demon (hur?) till ett vapen för att ge daimotropi till vapnet, sedan måste jag lägga in en transformator om jag ska ha det till nåt annat än daimotropi(ska jag ha två transformatorer om jag ska transformera till två andra tropier?), jag skall även ha en projektor som ska "skicka ut" besvärjelsen, är generatorn ett måste om jag har en bunden demon? och jag skall naturligtvis ha en aktivator som aktiverar allt.
Vart det nåt jag missa?

Phelan

Hero
Att fixa en demon - du behöver få tag i namnet på en demon av rätt Rang, nedkalla den och sen (antar jag) binder man den med ett pentagram till dess att man ska börja ordna med den alkemiska processen Installera generator, då demonen "förs över" till din artefakt.

Om det inte är så att du av någon anledning vill kunna mata in flera olika sorters filament behöver du aldrig ha mer än en Transformator.

Det viktiga här är att skilja på den transformation som sker i besvärjelsen, och den som sker utanför. Det är bara nödvändig transformation UTANFÖR besvärjelsen som kräver en Transformator, det andra ingår i den besvärjelse du har lagt i din Projektor. (Namnet Projektor är lite dumt, för det är inte bara att den skickar ut besvärjelsen, Projektorn är den delen som innehåller "minnet" av besvärjelsen, som ÄR själva besvärjelsen i artefakten.)

Om du däremot hade tänkt dig att ha två Projektorer, med olika besvärjelser, som försörjs av samma Generator så kan du kanske behöva två Transformatorer ifall de båda besvärjelserna inte använder samma sorts filament.

Generatorn ÄR den bundna demonen. Komponenten kallas helt enkelt så.

I övrigt tror jag du börjar få koll på det hela! Det är en hel del meck med alkemi.

Mvh / Phelan

PS. Som bonusklur kan du försöka konstruera en handgranat med Alkemi på enklast möjliga sätt.

Kanturi

Swordsman
om man är så n00big som jag är(aif när det gäller Alkemi) så finns det ju vissa regler som man kan "sudda" ut :gremsmile:
det är ju grovt svårt att förstå aif. jag pluggar in det så bra jag kan....

hur gör man en handgranat på medeltiden?

Phelan

Hero
Sudda ut regler - jovisst kan man göra det, men se till att du vet vad du suddar ut först bara, så att du vet om du ändrar balansen också samtidigt som du gör något enklare.

hur gör man en handgranat på medeltiden?
Nej, hur gör man en handgranat enklast i Eon var frågan, och lite får du anstränga dig... :gremlaugh:

Mvh / Phelan

lijat

Swordsman
Har Jag Missupfattat

(Namnet Projektor är lite dumt, för det är inte bara att den skickar ut besvärjelsen, Projektorn är den delen som innehåller "minnet" av besvärjelsen, som ÄR själva besvärjelsen i artefakten.)
Har jag missupfattat en projectors uppgift? Jag har tolkat det som om det är projektorn som väver efekten och inget annat och att all transformeringar då redan ska ha skett.

Lijat - undrande och undrar om någon kan bekräfta hur det fungerar.

Phelan

Hero
Re: Har Jag Missupfattat

Projektorn väver BESVÄRJELSEN, inte bara de enskilda EFFEKTERNA. Om besvärjelsen innehåller en kombination av effekter som kräver olika sorters filament, och därmed transformering av vissa av filamenten, så ingår det här i.

Tror jag. :gremgrin:

Mvh / Phelan

Kanturi

Swordsman
men om vi säger så här nu:
jag har en alkemist med nekrotropi som alstrafärdighet. han ska göra ett svärd med besvärjelsen "de tusen blödande såren" åt en elak krigare som vill skada sina fiender grovt. Alkemisten vill inte ha nåt att göra med krigaren men blir hotad till livet. nu till själva grejen: alkemisten vill inte sätta in ett demoniskt aggregat i svärdet pga att det är för jobbigt ( :gremwink:) men han vill inte heller ha tillbaks krigaren för "påfyllning", hur skall han gå till väga?

Funderan: har du kommit på hur man gör en handgranat, Phelan?

//Kanturi

Phelan

Hero
Tja, NÅGON måste ju fylla på det. Däremot behöver det ju inte vara skaparen som fyller på laddningarna igen, det räcker med en kunnig alkemist som också själv/har en kompis som kan alstra rätt filament.

Ett alternativ, som bara är marginellt enklare, är ju att använda någons själ som kraftkälla, som då kommer alstra psykotropi istället för daimotropi. Förmodligen nästan lika omständigt som att ha en demon, reglerna är inte helt klara med vad för ritual man ska ha för att lura in själen i föremålet.

Om krigaren är stenrik, eller har lätt för att hota magiker, vilket han tycks ha, så går det ju att köra på att föremålet matas med filament och rekommendera krigaren att skaffa en stor hög kongelat.

Handgranaten - jag vet redan hur man gör handgranaten, tänkte bara att du skulle ha nåt att klura på.

Mvh / Phelan