Nekromanti Alkemi?

Kanturi

Swordsman
men kan jag göra svärdet som ett VANLIGT aggregat och säga till honom: kom tillbaks eller gå till nån annan alkemist för att fylla på vapnet när det inte har nån verkan längre.
hur många filament kan jag lägga in där då?

Phelan

Hero
I så fall behöver du en Ackumulator. Magnituden på denna är lika stor som antalet filament du behöver till besvärjelsen artefakten lägger, i ditt exempel 4 filament.

Sedan fyller du på den med processen Ladda ackumulator. Magnituden på denna process är ANTALET laddningar (om fyra filament vardera) som du vill lägga in i föremålet.

Svaret på din fråga är alltså: "så många laddningar som du själv väljer".

Observera att när föremålet är tomt på laddningar så fyller man på genom att göra processen Ladda ackumulator igen. Då väljer man, utifrån resurser och kompetens, hur många laddningar man ska lägga in i artefakten den här gången. (Behöver alltså inte vara lika många som ursprungsantalet.)

Mvh / Phelan

Kenzui

Warrior
Hej. Läste nyss er konversation. Har lite frågor. Har jag misstolkat reglerna? Jag trodde man behövde en dos <ingrediens> för varje slag... även om magnituden är 4 eller 1.. Men sen att man behöver en dos per sak.. så samanlagt bir 16 doser. Sen undrar jag hur mycket du läst M&M Kanturi, det står i "effekter" hur man gör en handgranat.. inte rakt av men den heter explosion.. och skulle säkert lämpa sig för en granat, fast det har jag aldrig testat, blir så dyrt om man gör det med magi. Annars finns det ju alltid sprit, så typ molotov cocktail liknande.

Kanturi

Swordsman
Sen undrar jag hur mycket du läst M&M Kanturi
Nu är det så här att jag läser i regel inte mer än vad jag behöver för tillfället... förutom om det är nåt riktigt intressant då förståss :gremsmile:

Phelan

Hero
Hej. Läste nyss er konversation. Har lite frågor. Har jag misstolkat reglerna? Jag trodde man behövde en dos för varje slag... även om magnituden är 4 eller 1.. Men sen att man behöver en dos per sak.. så samanlagt bir 16 doser.
Mitt svar blir... humm? Kan du förtydliga lite mer?

Handgranaten: engångsförtrollning med Explosion. Lägg den på t ex en flaska (eller vätskan i flaskan) med lämplig kastvikt. Utlösningsvillkoret är när du öppnar flaskan, dvs drar ut korken. Tidsfördröjningen löser sig själv då besvärjelsen tar effekt i slutet av rundan och på den tiden har du hunnit kasta den till målet. Då det är en engångsförtrollning slipper du dessutom göra ett slag för att se om magin går igång eller ej, för det görs vid tillverkningen och upptäcks då, ingen risk för blindgångare alls.

Mvh / Phelan

Kanturi

Swordsman
JAG tror att han menar att man bara ska ha EN dos av varje och inte 4 doser om det är 4 ing. utan bara 1 dos även om det så är 5 ing. eller 4 ing. eller 3 ing.... ja, du förstår nog...

Kenzui

Warrior
Ja som han sa. Spelar väll ingen roll om det är av 5magnituden eller 4:de? Jag menar det blir ju som fler ingredienser.. men blir det större doser också?? Jobbigt om man får fram några riktigt roliga resultat.. hehe. Själv läser jag en hel del.. bara det att jag inte just läst M&M så mycket på sistone.

Phelan

Hero
Jodå

Det må så vara att ni tycker det är jobbigt. Alkemireglerna säger dock att det är så. (Se s 53 i M&M, första stycket under "Alkemiska preparat".") Sen kan man ju ändra hur mycket man vill, men den här diskussionen har ju handlat om att få rätsida på hur de officiella alkemireglerna funkar.

(Lägg för övrigt också märke till att preparatkostnaden per dos går från 5 silver till 250 silver, majoriteten har en kostnad 50-150 silver. Dvs, det kostar en del att göra artefakter men blir inte tokdyrt. När det blir tokdyrt så är det för att man är så bra att man kan göra artefakter med väldigt höga magnituder, är man så skicklig har man förmodligen också en kombination av egen hög inkomst/förmögenhet och kunder som kan betala för sig.)

Mvh / Phelan

Staffan

Myrmidon
Re: Jodå

(Lägg för övrigt också märke till att preparatkostnaden per dos går från 5 silver till 250 silver, majoriteten har en kostnad 50-150 silver.
Jag räknade ut ett medel nån gång, och kom fram till att det var 60-nånting silver per dos.