Nekromanti Aliensfundering

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Jag har en liten fundering som kan vara kul att få svar på.
Det är nämligen så här att jag (+några till) håller på att göra ett S-F rollspel men har för tillfället ett litet problem.
Vilken sorts ailen skulle du/ni vilja strida mot?. Spelet har influenser av Starship Troopers men vi funderar på en annan sorts motståndare. De tre eventuella raserna är:
1 Någon form av insekt (StarshipTroopers ,40k,
2 Någon form av intelligent ras som använder sig av biologiska/mekaniska/cybernetiska rustningar för att förstärka deras annars späda kropp.
3 En blandning av de båda där man har en "ledarras" som använder sig av tex förslavade insekter i strid.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag har en liten fundering som kan vara kul att få svar på.
Det är nämligen så här att jag (+några till) håller på att göra ett S-F rollspel men har för tillfället ett litet problem.
Vilken sorts ailen skulle du/ni vilja strida mot?. Spelet har influenser av Starship Troopers men vi funderar på en annan sorts motståndare. <p><hr></blockquote><p>Okej en viktig fråga som du måste besvara är ofta VARFÖR kommer alien och slåss med människor ?
med 99% säkerhet även om de andas syre som vi kommer de från en alien planet DNA och aminosyrora i kroppen utvecklats på så sätt att ALLT ätbart är giftigt och bakterie floran i marken gör hela jorden omöjlig att odla på..
Endast genom att omterra forma hela planeten kan de få en användbar erövringsbar planet.. ( lättare då att ta en Mars eller nå annat.. )
Alternativt är att de genetiskt omvandlar sina barn till varelser som kan leva på den "erövrade planeten" då är bara kulturen gemensam..
Så varför kommer alien efter människorna ?
Teorin om aliens beskrivs så främmande ut ur mänsklig synvinkel så kan det ibland inte förklaras än genom att [color:green]exempel: Då och då kommer aliens till Jorden utrustade med trupper som har likvärdiga vapen som våra krigare har och likvärdig med det antal krigare som vi kan ställa upp med ( de får reda på det genom att fråga ) om vi fuskar sänder de förstärning.. Sen börjar kriget när alien har dött eller stuligt vår Presidents hund eller hans hår så lämnar de jorden..
Nu mera så för att minska blodspillet så kommer vi överens vilken typ av vapen och vilken antal krigare alien vägrar att acceptera en arme mindre än 500 000 krigare sänder vi så få så lovar dom att utrota jorden..</font color=green>
Fördelen med ett sådan cenario är att man kan förklara lustiga saker som exempel viss att jordbona soldater föredrar att kräva att få använda primitiva skärvapen som svärd ( laserslipade titanblad med vibro effekt ) yxor och likande i striden mot aliens deras panser GÅR att skära igenom och jordens atmosphär dödar dom eller så.
Den roliga effekten är att spelarna om de måste slåss mot en grupp kan måste tänka över VILKET vapen typ GER oss mest fördelar och dom MEST nackdelar.. omvänt är givet viss även det möjligt De kanske kommer och kräver använd strypsnaror...
Sådana alien har motiv som vi människor inte kan förstå ( vadslagning kanske ) eller så kanske de har mer primitiva i gigantisk skala som motiv..
Tänk efter varför är det krig det naturligaste är över mineral gaser och metaler och annat användbar som folk kan börja slåss över i rymden..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>De tre eventuella raserna är:
1 Någon form av insekt (StarshipTroopers ,40k,
2 Någon form av intelligent ras som använder sig av biologiska/mekaniska/cybernetiska rustningar för att förstärka deras annars späda kropp.
3 En blandning av de båda där man har en "ledarras" som använder sig av tex förslavade insekter i strid.<p><hr></blockquote><p>1; SPYYYYYYYY,, Varför måste ALLTID insketer vara den lea finderna ? varför varför myror och trollsländor är ju trevliga !!..
2; *hmm* funkar på minner om en kampanj matrial som jag har skivigt fast då finns det aldrig någon chans att få träffa dom.. men de finns..
3; Se angånde insekter.. Men annars bra däggdjur kräldjur robotar konstiga varelser som Jabba the Hutt skulle bli äklad av..
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
<I>eller så kanske de har mer primitiva i gigantisk skala
som motiv..</I>

ashövaddå?

Låt mig få det här rätt: de har alltså primitiva i gigantisk skala som motiv. Primitiva VADÅ? Jag <B>förstååår</B> inte, Hatten.

[color:green]Och hela det där gröna fältet, handlar det om aliens som kommer till jorden och säger: "Hörni människor, nu ska vi slåss med er. Vi är äckligt överlägsna er men vi tycker inte att det är särskilt kul att kriga mot folk som är underlägsna oss själva. Därför ska vi utrusta en armé som är likvärdig den härmakt som ni kan uppbåda, så att vi på så vis kan slåss på lika villkor"??? eller kommer de och säger: "Tja, jordlingar. Ska vi spela ett parti "krig"? Ni får välja ut en härmakt och så väljer vi ut en härmakt och så ser vi till att de blir lika stora, och den som först har dödat alla de andra har vunnit" (och så säger jordlingarna "okej!")???</font color=green>

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
IMHO vore det mycket bättre att utomjordingarna INTE är som alla andra spelvärldars. De kanske är insekter, men lika STORA som insekter också (och då menar jag små insekter, typ flugor), Jättelika organismer stora som planeter (där bakterierna är lika stora som jordlingar, och därför antagligen uppfattas som de riktiga utomjordingarna), självreproducerande datorer som sprider sig till nya områden några miljoner år innan sina skapare för att terraforma planeter åt dem, osv.

/Horus - RIP Blümchen
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Primitivt Motiv förlag var VADSLAGNING

eller så kanske de har mer primitiva i gigantisk skala
som motiv.. inom parantes stod det VADSLAGNING
så det primitiva de har som motiv kan vara vadslagning... De kan exempel viss de krig och strider som en härlig form av intergalaxisk OS...

Det kan ge en förklaring till exempel viss att de alltid slåss på LIKA vilkor till vad MÄNNISKORNA kan ställa upp med.
Om inte människorna verkligen vill ha ett RIKTIGT krig i sådana falll kan de besegra de små krypen..
Helt enkelt en annorlunda bakgrund till att Aliens ska dunka på människor..
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Primitivt Motiv förlag var VADSLAGNING

Ja, men det stod ju så långt fram i meningen, och hela meningen var konstigt uppbyggt. Du får inte göra sådär mot oss små stackare som inte kan läsa dina tankar. /images/icons/frown.gif

Sedan tror jag att det är osannolikt att någon intelligens som inte är totalt oförstörbar skulle ha några andra mtoiv än överlevnad (sin egen, artens eller både och). Sedan vad denna överlevnadsdrift tar sig för uttryck kan naturligtvis variera. Kanske är tävlingar i dessa aliens världar ett sätt att öka den sociala gemenskapen och se till att alla tycker om varandra och slåss för varandras överlevnad, eller så är det ett sätt att se ut de främsta av artens individer som ska få föra artens gener vidare.

Eller nåt.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Primitivt Motiv förlag var VADSLAGNING

De kanske har ett extremt SocialDarwanistisk tänke sätt...
Eller genom utrotade av dödliga sjukdommar och genom att ha en religion som anser att
1 preventivmedel är onska så har de blivigt förmånga..
2 genom en religon som anser att endast de bästa genom strid testade skola före sin säd vidare.. eller nåt..
4 de kanske har en religion som hävdar att genom att testa de andra ( människorna ) genom krig genom fruktan så kan de få männsikorna att visa sitt rätta jag och ny styrka visdom och enighet...
Nr 4 ger en fråga VARFÖR gör de då så mot människorna ? ytterst få offrar sitt eget liv utan en orsak och orsaken kan vara..
4:1 De har genom manipultion gjort att vissa Apor i Afrika utvecklade IQ och sedan en civilisation. De anser därför att vi är deras barn och nu är det dags att växa upp... Hard loving..
4:2 De anser att det är deras plikt att få andra raser att mogna..
4:3 Svaghet är ett hån mot universum och deras plikt är att utrota svaghet.. Människornas enda styrka är deras envishet så genom att testa människrna om vi fortfarande har envishet så kan de se om vi är ett hån eller ytterlrigare en aspekt av universums styrka..
4:4 Deras kultur har kommit i ett sådant läge att varje generation har det svårare och svårare att hitta vilja att överleva nu söker de en värdig ras som kan ta över när de tar kollektivt självmord människorna håller på att testas..
( denna förklaring är klart unikt och antyder ett verkligen Alien ras vars sinnen och tanke sätt är helt annorlunda än vad våra är.. )
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Primitivt Motiv förlag var VADSLAGNING

<I>4:4 Deras kultur har kommit i ett sådant läge att varje generation har det svårare och svårare att hitta vilja att överleva nu söker de en
värdig ras som kan ta över när de tar kollektivt självmord människorna håller på att testas..
( denna förklaring är klart unikt och antyder ett verkligen Alien ras vars sinnen och tanke sätt är helt annorlunda än vad våra är.. )</I>

Annorlunda ja. Frågan är om det över huvud taget är särskilt sannolikt att en hel art har så lite överlevnadsvilja att de skulle vara beredda att begå kollektivt självmord.

<I>4:2 De anser att det är deras plikt att få andra raser att mogna..
4:3 Svaghet är ett hån mot universum och deras plikt är att utrota svaghet.. Människornas enda styrka är deras envishet så genom att
testa människrna om vi fortfarande har envishet så kan de se om vi är ett hån eller ytterlrigare en aspekt av universums styrka..</I>

Åter igen, vad kan varelserna själva få ut av det här? Våra handlingar styrs av en överlevnadsvilja, och i valsituationer väljer vi alltid det som bäst gynnar vår överlevnad (eller åtminstone som vi *tror* gynnar vår överlevnad bäst). Punkt 4:2 skulle man kunna tänka sig är en följd av ett beteende som kan liknas vid människors tillgivenhet för djur. Hjärnan luras att tro att djuret är en individ av samma art, och därför värd att skydda och bevara. Punkt 4:3 har jag dock svårt att se hur någon art skulle kunna anamma, men kanske kunde den styras av ett liknande beteende som 4:2:an, även om beteendet i stort är ganska långsökt.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Primitivt Motiv förlag var VADSLAGNING



Annorlunda ja. Frågan är om det över huvud taget är särskilt sannolikt att en hel art har så lite överlevnadsvilja att de skulle vara
beredda att begå kollektivt självmord.


Öhh... är det speciellt sannolikt att en utomjordisk ras plötsligt skulle starta krig med människorna? :)

/Jon
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Fast jag vet inte...

<I>även om beteendet i stort är ganska långsökt. </I>

Fast å andra sidan, världen (vår egen lilla värld alltså) har ju på sistonde upplevt en enorm våg av djurrättsaktivism som börjar bli en politisk faktor att räkna med. Jag ser inte varför ett liknande beteende inte skulle kunna råda hos en utomjordisk art.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Fast jag vet inte...

Allt jag säger är Hinduer *suck* bada i värdens smutsigaste flod och anse sig själv RENA..Okej själsligt rena men ändå...

sen Muslimer *suck* hustru mord och annat skoj...

Sen Kristna Uj vilka tomtar kreationestier som aktivt tror att jorden är BARA 6000 år evulution är djävulens trick för att lura folk på avvägar sen finns det en Dr Howin som tror att Evulutions forskare i sammarbete med Komunister (sponsrade av USA ) och nazister samt djävulsdyrkare och Fascister och demokrater försöker förstöra friheten och den kristna religonen..


Religion och vad som är logiskt kan ta långa omvägar runt varandra..
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Primitivt Motiv förlag var VADSLAGNING

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Annorlunda ja. Frågan är om det över huvud taget är särskilt sannolikt att en hel art har så lite överlevnadsvilja att de skulle vara
beredda att begå kollektivt självmord.<p><hr></blockquote><p>Orsaker..
1: Långsamt långsamt har en genetisk effekt smugit sig in i deras DNA och som universums fullkomligaste varelse ( enligt deras tro ) så är det oetiskt omöjligt för dom att korrigera felet och inom några få generationer säger deras genetiker så kommer deras barn födas utan högre hjärnfunktioner..
Allstå väljer hela rasens att alla ( ledarna i alla fall ) att begå självmord genom god PR och propaganda i form av hjärntvätt så får de snart hela folket att dela deras åsikt och en febrig iver och förväntan sprider sig.. Nu söker de en arvtagare till deras kunskaper

2: Deras solsystem gick nyligen under och utan ras hem känner kolonierna sig övergivna och lusten att leva utan sina forna sol och forna hem är borta de känner sig som art vilsna och övergivna svikna av galaxen och i protest tänker de dö. Nu söker de en arvtagare till deras kunskaper

3: Efter ett krig lyckades fienden döda alla artens män ( Endast 1 man på 1000 kvinnor existerade deras uppgift var att aktivt befrukta kvinnorna ) så nu utan sina andra halvor och med filosofiska åsikter eller biologiska skäl kan de inte klona en ny man arten är dömd att dö.. Nu söker de en arvtagare till deras kunskaper

4: Deras skäll är så främmande att ingen männska kan förstå HUR ledarena lyckas få alla att vilja dö..
Det kan vara det Ultimata skämtet..
Det kan vara den Ultimata protesten
Det kan vara att de upptäckt att deras Religösa bok var felaktig
Det kan vara att de användt oetiska metoder för att vinna ett krig och nu skäms..
Det kan vara att deras kejsare råkade dö utan arving för första gånger någonsin..

De är aliens om vi människor inte klarar av att förstå hur och varför vissa religösa sekter uppträder som de gör så varför ska vi klara av att förstå HUR aliens tänker ?
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Primitivt Motiv förlag var VADSLAGNING

Det kan vara något så enkelt som att i deras heliga bok skriven av profeter som dikterade GUDS röst står det klart och tydligt: I stjärrymden djup är ni de enda som har inteligensens gåva..
Så när de upptäckte människornas existens vart de givet viss lite upprörda sen kom de ihåg att det även står i den heliga boken ( Okej 3D datorlagrings enheten ) står det: Den destruktiva onda tvilling jag har kastat ut ur mitt brinnande hem där paradiset ligger, Min onda tvilling skola försöka kopiera och förvrida allt jag gjort och skapat genom lögner ohc förtal..
SÅ uppenbart är människorna skapade av skaparens onda tvilling som en förvridet HÅN mot deras skönhet det är därför rätt att aktivt söka utrota oss...
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Sannolikheten på det osannolika?

Jag skojade mer om att "sannolikheten" att stöta ihop med en utomjordisk ras är ganska minimal.

/Jon
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Det har aldrig hindrat

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag skojade mer om att "sannolikheten" att stöta ihop med en utomjordisk ras är ganska minimal.

/Jon <p><hr></blockquote><p>Det har aldrig hindrat Hollywood eller Japanerna när de gör filmer....
Nu vill jag nu inte att vi svenskar ska härma de socialt och intelektuelt underlägsna Amerikanarna som jobbar och producerar film i Hollywood.. ( George Lucas är ett undantag.. *bugar djupt inför GUD* )
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Primitivt Motiv förlag var VADSLAGNING

<I>De är aliens om vi människor inte klarar av att förstå hur och varför vissa religösa sekter uppträder som de gör så varför ska vi klara av
att förstå HUR aliens tänker ?</I>

Men det är ju det som är den springande punkten i mitt resonemang. Jag tror att hur ofantligt främmande en livsform kan te sig för oss, så finns det alltid en sak som håller oss samman, och det är strävan efter att överleva. Jag tror inte att en livsform som är beredd att ge upp allt för sin religiösa övertygelses skull skulle ha överlevt särskilt länge.
Den enda trovärdiga anledningen till att en art skulle vara beredd att utplåna sig själv, är enligt mig antingen att de har blivit lurade till det (propaganda-modellen), eller att de i vilket fall som helst är dömda till undergång (alla män har utplånats-modellen).

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Primitivt Motiv förlag var VADSLAGNING

Jag tror inte att en livsform som är
beredd att ge upp allt för sin religiösa övertygelses skull skulle ha överlevt särskilt länge.


Hört talas om korstågen nån gång ;)

/Jon
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Läs Aliens Years..

Läs boken Aliens years den är extremt bra..
i den så landar plötsligt hundra stora rymdskepp på jordens huvudstäder när människorna försöker driva bort dom använder de någon form av vapen som gör att inga elektriska system fungerar forskarna kan inte fatta hur..

Aliens lyckas realtivt fort kuva människorna när de är de enda som har tillgång till energi coh effektiva vapen i luft och rymd..

Efter att ha förslavat mänskligheten i ungefär 60 år så plötsligt går alla aliens in i sina skepp och lämnar jorden kvar blir den underjordiska motstånds rörelsen som förgäves kämpat i 60 och endast lyckats döda 1 alien, ( straffet för det var att 500 000 människor avrättades ) och som aldrig lyckats göra något som skulle driva bort eller ens skrämma aliens..
samt de Quislingar som beslöt att sammarbeta med Aliens för att få leva lyxigare de blir snappt utsatta för hämd när aliens lämnar jorden..

I boken får man följa upprors makarnas liv och levene deras försök att förgäves fundera ut HUR aliens fungerar hur de tänker och varför de inte lyckas döda dom..
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Fast jag vet inte...

<I>Religion och vad som är logiskt kan ta långa omvägar runt varandra..</I>

Japp. men letar du djupt i alla de här religiösa övertygelserna, så finner du alltid att de människor som har de här övertygelserna, har anammat dem för att de tror att det kan gynna deras egen överlevnad. Några exempel:

<I>Allt jag säger är Hinduer *suck* bada i värdens smutsigaste flod och anse sig själv RENA..Okej själsligt rena men ändå...</I>

De har blivit uppfostrade till att tro det. Den här tron har uppstått inom hinduismen efter århundraden av människor och mänskliga övertygelser som gnuggas mot varandra i det trånga landet Indien. Eftersom de hinduer som badar i Ganges verkligen *tror* att de blir själsigt rena, så tror det också att denna själsliga renhet gagnar dem i detta och kommande liv (om de ansåg att renhet var dåligt hade de antagligen inte badat i flodeländet). dessutom tycker folk omkring dem antagligen bättre om dem om de gör som alla andra, och därför har de större chanser att överleva bland dessa människor.

<I>sen Muslimer *suck* hustru mord och annat skoj...</I>

Jag tvivlar på att hustrun ifråga tycker att det är särskilt skoj att bli mördad, men hon har förstås ingen talan. Vad gäller mördaren och de personer som *inte* vedergäller mördaren, så begår det säkert dådet eftersom att hustrun gjort något som missgynnar dem, till exempel haft ett beteende som inte stämmer överens med de rådande sociala konventionerna, och därmed även fått maken att ses på med oblida ögon av de omgivande människorna. Medmänniskor som tycker om en är en otroligt bra garanti för att själv överleva så länge som möjligt.

<I>sen finns det en Dr Howin som tror att Evulutions forskare i sammarbete med Komunister (sponsrade av USA ) och nazister
samt djävulsdyrkare och Fascister och demokrater försöker förstöra friheten och den kristna religonen..</I>

Tja, har man väl blivit övertygad om någonting, så är det svårt att få ut det ur huvudet.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top