Första filmen är som alla säger ett mästerverk som är så felfritt det kan bli.
Andra filmen är absolut inte dålig. Den är spännande och relationen mellan Ripley och Newt är väldigt fin. Sen är det ju rena antitesen till första filmen så jag tycker inte riktigt att den funkar som en uppföljare. Men väl som sin egen grej.
Tredje filmen fungerar inte heller som en uppföljare utan förstör allt som den föregående filmen byggt. Jag skulle nog egentligen tycka att denna film skulle vara bättre som en direkt uppföljare till den första filmen. Och där ingen i första filmen som
@StradhLestat fanns där bara för att dräller det av sådana här. Men jäklar vilken atmosfär den har! Och att de vågar ta det nihilistiska temat så långt är riktigt modigt!
Femte filmen har ju brister, inget snack om saken. Själva storyns kärna gillar jag, här finns intressanta grejer som the newborn, Ripleys ambivalens och hur hon och Cal finner varandra som outsiders. Men man når liksom aldrig fram med det, manuset hade behövt några rejäla omskrivningar. Men som alla säkert känner till älskar jag konceptet band of misfits så piratgänget gör ändå filmen sevärd för mig.
Kvaliteten dalar i samma ordning som filmerna.
Dock skulle jag säga att alla fyra originalfilmer är bättre än Prometheus och Covenant.
Undrar om
@Nässe sett
Alien v.s. Predator och om inte så skulle det kanske kunna vara ett alternativ. De verkar ju inte heller vara mästerverk, men de verkar bjuda på fart och fläkt och så får man två sorters monster till priset för ett