Nekromanti Alien Rpg av fria ligan ?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Leumas;n337693 said:
Var hade dom stavat Weyland-Yutani fel?
I grafiken, på alla sidor där Weyland-Yutanis logga är med (och det är många).

Men alltså, jag förstår hur lätt en sådan miss kan hända. Men det gör ont i hela själen att tänka på hur frustrerande det hade känts för mig om jag legat bakom spelet. Jag upptäckte nyss ett smärre layoutfel i Neotech, som jag skrivit, och faaaaan vad det stör liksom. Tänk då en sån major grej som Weyland-Yutani...
 

Halo

Veteran
Joined
16 Feb 2015
Messages
37
Skall försöka förtydliga mig lite:

Är det värt det? För mig är det det, men det beror mer på din ekonomiska situation och så vidare. Om krona per timme är den styrande faktorn, nej.

Hur mycket speltid finns det här? Några kvällar per år i några år för mig skulle jag tro, något jag tar fram mellan kampanjspel med min vanliga grupp eller för lite action med andra konstellationer. Jag utgår att dom har kampanjspelsregler och -kapitel eftersom det finns en del som skulle varit väldigt högljudda om det inte fanns även om själva idén går stick i stäv med den känsla jag personligen försöker förmedla i den här settingen.

Stressen och paniken fungerade bra, reglerna var enkla att ändra lite här och där vid tillfälle så de skulle passa bättre in (lufttillgångsslagen t.ex), mycket rollspel inom gruppen där jag inte behövde göra något samt väldigt uppskattat efter.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rangertheman;n337714 said:
Jag är så klart väldigt nyfiken på Alien RPG även om inte År noll-motorn är min favoritmotor. Men det känns som att den kan funka bra till Alien med stressmekaniken. Jag har svårt att se mig själv spela kampanjspel, eftersom världen inte lockar så mycket, men cinematiska spelpass verkar hur fett som helst. Ett eller några sådana måste jag prova vid något tillfälle!
Det jag säger nu är något som är min åsikt och jag förstår att de flesta inte lär hålla med mig här på forumet, men shoot! Jag är tämligen säker på att du skulle kunna göra allt det som Alien spelet gör ”cinematiskt” med precis like bra eller bättre resultat med något spel du redan äger, med ett undantag... Om du fullkomligt älskar allt med Alien och allt som synts i de relaterade filmerna ers, ja då är det troligt att just Alien är rollspelet för dig. För mig är spelet så extremt smalt, monofilament-tunt om man jämför med alla andra spel i samma prisklass/kvalitet etc. Jag har hört från bekanta irl som tycker Western eller Viking är för smalt men de två spelen är överviktiga monster i jämförelse. Det finns inget fel i sig självt att ett spel är smalt, så jag säger inte det här för att klanka ned på produkten då den är snygg och gör det den ska till rätt publik men jag tror att just den rätta publiken är en väldigt liten skara.

Och nu det jag på riktigt tycker är negativt hur man än tar sig an spelet, spelet hävdar att det går precis lika bra att spela kampanj som cinematiskt. Detta är inte sant och jag skulle faktiskt gå så långt så jag vågar tycka att det är fel att ens hävda att spelet egentligen stöder kampanjspel alls. Visst, det berättas lite om själva den politiska kartan osv men jag som SL finner inte att det räcker för att kunna bygga en bra kampanj.

Jag låter mer negativ än jag egentligen är, spelet fungerar som sagt bra för korta uppdrag som tar några spelmöten eller kanske bara ett. Detta är dock något som är bra att veta som konsument och därför tycker jag att det blir fel att säga att spelet är skapat för att fungera både i cinematiskt-spelande men också i långa kampanjer.

Och som sagt Rangertheman, läs boken innan köp så du faktiskt vet att Alien-spelet faktiskt passar dig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Föll till föga och köpte spelet som pdf i veckan, mest för att det kändes jobbigt att försöka sig på en konvertering av äventyret utan att veta vad originalreglerna försöker göra...

Har inte läst klart men kan bara instämma i att spelet är luftigt och välskrivet. Är man bekant med M0-spelen kan de flesta reglerna också läsas extensivt. Samtidigt förstärks min originalkänsla - det blir inget kampanjspel men hoppas verkligen kunna spela det som enkvälls.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Köpte detta nyligen och läser det nu. Mitt första intryck är att det är en liten bok som tryckts i en stor vilket gör den otymplig utan någon riktig anledning. Texten är gigantisk och det är inte mer än några paragrafer per sida generellt. Hade hellre haft A5-böcker med samma innehåll personligen även om det givetvis är en smaksak.

Ser dock fram emot att läsa mer och hyser något av en förhoppning om att reglerna kan "laga" det jag ser som buggar i Coriolis.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Arghhhh ,,,,, åhhhh min gud .

Jag blir bara mer vankelmodig efter att läst vad folk skriver här . Jag är verkligen sugen på alien men samtidigt känns det som att det Alien rpg gör kan jag lika gärna simulera med ett annat rollspel och kanske även bättre dessutom.

Jag är inte direkt intresserad av campaign rules då det är känslan av en alien film jag vill åt men samtidigt är jag ganska säker på att cinematic rules är roligt en kväll eller två sen är the cult of the new över och det kommer att bli en dammsammlare i bokhyllan.


????Har även farhågor att med cinematic rules blir det dungeon crawl ala DnD in space och iom att det är knutet till alien universumet så är jag dessutom begränsad till vilka monster spelarna kan möta till skillnad från DnD där det finns en kvadrilijon monster att variera sig med .. jag avskyr dessutom DnD with a passion .

Jag är också på en rollspelsbudget då jag för tillfället är arbetslös och måste välja mina spel med omsorg.

Så ska jag slå till på alien rpg eller skall jag lägga pengarna på något annat som jag lika gärna kan simulera alien känslan med samt annan space horror och som dessutom ger mig mer replayability för pengarna ?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
entomophobiac;n338143 said:
Köpte detta nyligen och läser det nu. Mitt första intryck är att det är en liten bok som tryckts i en stor vilket gör den otymplig utan någon riktig anledning. Texten är gigantisk och det är inte mer än några paragrafer per sida generellt. Hade hellre haft A5-böcker med samma innehåll personligen även om det givetvis är en smaksak.
Nja, jag vet inte. Layouten är verkligen märkligt "luftig". Jag får barnboksvibbar - stor lättläst text med mycket bilder och luft. Inte riktigt hård horror SF :(
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Måns;n338151 said:
Nja, jag vet inte. Layouten är verkligen märkligt "luftig". Jag får barnboksvibbar - stor lättläst text med mycket bilder och luft. Inte riktigt hård horror SF :(
Det gör verkligen att boken ger ett sparsmakat intryck, som att de fyllt ut betydligt många fler sidor än det hade behövt. Men jag håller helt med. För min del funkar nog egentligen Mothership bättre med sin minimalism.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
975
Location
Södra stockholm
Jag har nu läst drygt halva boken. Mitt omdöme om spelet så långt är att det är välskrivet, med ett bra tilltal och formgivningsmässigt vackert och stämningsfullt.

Som så många andra tror jag det är cinematic mode som kommer att gälla för mig - och jag ser det som en feature snarare än en bugg! Tycker det är en lysande "uppfinning" att skriva ett spel som bejakar one shot som format. Min tanke är att det passar bra när man ska spela rymdskräck i filmernas anda. Jag hoppas dock, något motsägelsefullt, på en cinematic mode-kampanj, alltså exempelvis en trilogi av äventyr skrivna efter cinematic mode-formatet men med sammanhängande historia.

En specifik sak jag är sugen på att prova i spel är det som kallas "stealth mode" - spel baserad på rundor, eller rättare sagt turer (turns), men lite mindre detaljerat än strid. Varje tur är en minut, och det tar två turer att genomsöka ett rum, exempelvis. Jag tänker mig att det här löser problemet med Orcherna som sitter i sitt vaktrum och spelar tärning tills rollpersonerna kommer in - oavsett om det tar två minuter eller två veckor. I stealth mode håller man ordning på vad elakingarna gör också, och jag hoppas på en mer levande situation.

Jag gillar själv i stort Coriolis, men tycker (som många andra) att det är slarvigt gjort, och att vissa moment är direkt dåliga. Mystiska krafter är ett sådant (närmast oanvändbart - enligt mig) och mörkerpoängen fungerar inte alls i spel (tycker jag). Jag tror man har dragit vissa lärdomar inför Alien. Det jag tycker är Coriolis starkaste sida är ett supertydligt svar på "vad gör man" genom valet av gruppkoncept och genom att man har en rymdskorv att kajka runt i redan från början. Det är inte lika tydligt i Alien.

Det jag skulle önska från Alien kanske hade varit lite tyngre strid med fler val (det är väldigt likt MYZ-grunden). Det hade också kännts passande med en något större färdighetsuppsättning och för att vara ett så action-fokuserat spel (så ser jag det) är vapenlistorna direkt snålt tilltagna, så pass att det begränsar möjligheten att göra taktiska val.

Det är ganska omfattande världsbeskrivningar, med både översikter över hela den kända rymden och detaljnedslag i enskilda rymdstationer. Jag känner dock lite paralys efter att ha läst om den; mycket att ha koll på för att komma igång och därmed viss tröskel - om man vill spela kampanjspel.

På det hela taget är jag positiv - 4/5.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
hakanlo;n338220 said:
Jag hoppas dock, något motsägelsefullt, på en cinematic mode-kampanj, alltså exempelvis en trilogi av äventyr skrivna efter cinematic mode-formatet men med sammanhängande historia.
Inte alls mosägelsefullt utan fullt logiskt - precis min förväntan också. Jag kommer närmast bli besviken om det inte är så och det saknas koppling mellan Chariot of the Gods och nästa.
 

Pansarsvinet

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
65
Dr_Dängrot;n337613 said:
Tell me about it , the good the bad and the ugly....

Jag har kikat lite på unboxing videos och lets plays på Youtube och vart oerhört nyfiken på fria ligans nya Alien lir.

Jag har bara sett cinematic play vilket jag tycker verkar intressantast men samtidigt väcker mest farhågor . Det jag är rädd för är att det är dungeon crawl ala DnD in space men med år 0 spelmotorn och Body horror tema .

Jag är även rädd att det kan bli old ganska fort , nu har ni röjt xenomorphs på en rymdbas , en koloni och ett rymdskepp så ja vad ska vi göra nu ? Det verkar kunna bli väldigt repitativt iaf i cinematic mode ????

Sen varför verkar inte alien rpg bundle finnas ute för svenska konsumenter ? När jag besöker fria ligan blir jag sänd till nån engelskspråkig alien sida där jag såg ett nice Alien rpg bundle men jag kan inte hitta nått liknande för svenska marknaden eller att ens Alien rpg finns i deras svenska webshop dock finns det hos svenska återförsäljare . How come ?

Kort och gott jag vill ha era ärliga åsikter , är det värt att punga ut en rejäl slant på ?
1) Hade tråkigt (och sjuk, och deprimerad,) så jag köpte stuffet (allt utom tärningar) på SF bokhandeln typ 965kr (= ~10dagar mat från Ica butiken).

2) Alien(s) konceptet är mycket komplicerat. Det består egentligen av ideer från flera olika filmmakare, samt ett hav av olika ”Xenoploaitations” och franchise som i sin tur skapat en hel del olika identitetsgrupper av fans. Om man inte är en ortodox Alien(s) fan som jag, som tolererar endast första och andra filmen och ingen exploatering eller franchise (vilket inte betyder att jag inte kan uppskatta enskilda inspirerade produkter i sig för vad de är, men jag ser dem inte som något som har med original kreationerna att göra rent kronologiskt), blir det mycket snårigt att finna en balans i dagsläget. Något som jag var mycket nyfiken på hur Fria Ligan skulle hantera.

3) Jag har inte läst genom hela grundboken.
Hitintills har jag gjort följande observationer (baserade på mina premisser):
  • Boken är tryckt på mellanblankt svart papper vilket innebär att om SL eller GM (Game Mother, ’pun’ på datorsystemet i första filmen) inte köper en påse engångstyghandskar så kommer den snabbt att se ut som skärmen på en laptop efter ett år av flottiga OLW fingrar.
  • Flera personer som har varit med i produktionen som ’rådgivare’ är pålitliga lekmän inom filmloren. Även Rildey Scott (regissören till Alien filmen och senare plagiat) är med, oklart vad han har bidragit med.
  • Layouten är väldigt pedagogisk och extremt lättläst. Påminner mycket om layouten till datorspel som förklarar interfacen. Känns som man får samma info på ett enda text stycke som man skulle fått på 10 sidor tätskrivet 80-90-tals rollspel. Löjligt skönt.
  • Speltekniskt/teoretiskt ligger det i framkanten på regel- och den dramaturgiska kunskapen i rollspels evolutionen, för att uppnå så god spelupplevelse som möjligt.
  • Systemet känner nog flera här bättre än jag och är mer ’utfallsinriktat’ än ’beskrivande’. Detta med innebörden att SL/GM har mer tid till beskrivningar och story telling i ställt för att ha några hundra regler och tärningsslag att göra jobbet i stället.
  • Spelet är på engelska, enda chansen att nå en spelpublik.
  • Illustrationerna är allt från datorspels ’concept art’ till mer klassiskt svensson rollspel gjort på (irl-) papper av den lokala entusiasten (dvs inte 3D genererat). Generellt stämningsfullt och helt inom gränserna för ett schysst rollspel.
  • Spelet baserar sig bl.a. på delar av icke tidigare (eller mindre-) exponerat bakgrunds material från original filmproduktionerna vilket visar att de har haft en seriösare inställning än det flesta andra exploateringar (även om man kan diskutera vissa detaljer som förbisetts, antingen pga icke tillräckligt djup research, eller medvetet pga redigeringen för att hantera en bredare värld av franchisen/rollspelvänlighet än vad de två första filmerna ligger till grund för).
    Jag skulle säga att spelet, ännu så länge håller en kvalitet av 60% av original kreationen och resten expansion, istället för 1% eller 2 % som vanlig franchise vilket gör att detta spel är helt klart något som inte skådats sedan Camerons uppföljare 86 (och det är inte lite det).
  • Filmer anknutna är de senare Alien plagiaten i Promethius serien, samt originalen Alien, Aliens och deras ”Aliens 3” spinnoff (samt visst tryckt Aliens franchise material). Det är fullt möjligt att det finns anknytningar till noveller också men dessa är utanför mitt område.
  • Marknadsstrategiskt plus med ’kampanj’ och ’Cinematiskt’ spel är att SL/GM kan tekniskt sett ’välja värld’ mellan olika Alien exploateringar även om spelet i sig försöker sig på en kompositvariant i kampanj mode’n. Detta gör att tom jag kan utnyttja spelet fullt ut till att spela ett konservativt ’screen accurate’ Alien(s) spel istället för att tvingas tampas med senare groteska och irrationella exploateringar.
  • Ett annat plus (förutom att jag kan sugrörsspela) är att man skapat en bred setting för att anpassa alla franchisens signaturer; onda företag, rymdisar, galna vetenskapsmän och deras DNA kreationer, lömska androider med onda avsikter, marinsoldater, rymdutforskning, kolonial expansions politik etc. men som ger mycket bra förutsättningar för att skapa något Alien aktigt som passar ens vision (-Fan, det här är ändå rätt bra grejor, var min första tanke när jag började ’fakta granska’ boken.) Detta dock tillräckligtbred för att kunna sneaka in med AvP beroende på var de planerar sätta sina gränser. AvP är en stor marknad och har mängder med crossover fans även om pulp nivån i jämförelse med original kreationen jag inte kommer att kommentera.
  • Tillkommande ovan punkter är givetvis att allt är till en början rätt ytligt men känns fräscht för att det är alien mässigt hyggligt avpassat efter original kreationerna, och därför ännu så länge inte har hunnit trampa i hundbajsen än. Som påpekat är detta väldigt sällsynt och ska i det marknadsstyrda Alien träsket ses som en fantastisk bragd i dagsläget.
    Man anar också en viss risk att avböja för mycket från original filmerna och hitta på alldeles för mycket (less is, ibland, more) som kan få bägaren att rinna över, samt risken att SL/GM kommer spendera mer tid att försöka sätta sig in i 20 tillbehör än att spela rollspel med sina kompisar.
  • Åldersnivån (enligt mig), alltså någon typ av realism perception, ligger runt sena tonåren vilket också är ett plus. Helt enkelt inte för barnvänligt och inte helt över ambitiöst fictional reality physics heller, utan en härlig riktig rollspels bas.
Notera att ovan åsikter kan komma att ändras efterhand som jag gått igenom materialet.

Fyller kanske på med mer kött senare.

/PS
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
975
Location
Södra stockholm
hakanlo;n338220 said:
J....

Som så många andra tror jag det är cinematic mode som kommer att gälla för mig - och jag ser det som en feature snarare än en bugg! Tycker det är en lysande "uppfinning" att skriva ett spel som bejakar one shot som format. Min tanke är att det passar bra när man ska spela rymdskräck i filmernas anda.
....
På det hela taget är jag positiv - 4/5.
Efter att nu faktiskt tagit mig igenom (nästan) hela spelet och dessutom faktiskt spelat (som lirmorsa, dvs game mother) Chariot of the gods tänkte jag komplettera lite. (Jag försöker hålla det helt spoilerfritt - är du patologiskt spoileröverkänslig, sluta läs).

Jag spelade CotG med fyra spelare, använde äventyret i stort sett som jag uppfattar att det är skrivet och försökte följa alla regler efter bästa förmåga. Jag måste säga att det fungera de väldigt bra, det blev en filmisk och dramatisk spelomgång, som vi klarade av att klämma in på drygt sex timmar. Några kommentarer om särksilt bra saker:
- Själva scenariot är väldigt bra och välfungerande, med intressanta händelser, intressanta karaktärer och en bra "setup" och intrig. Det fanns dock några element som gjorde det aningen för omfattande för vårt format - de valde jag bort i förväg.
- Mekaniken med stresstärningar fungerade mycket bra. Jag tror jag dock missade lite i att låta spelarna återhämta stress ofta, mellan actionsekvenser, så det fick nog lite för mycket stress. Jag hade önskat en lite mer omfattande panik-tabell - redan på ett spelmöte blev resultaten lätt upprepande.
- Mekaniken med resurstärningar fungerade, och oförutsägbarheten i dem bidrar till klaustrofobisk känsla, om än kanske inte realism.
- Formatet med Agendor och Akter i scenariot (man använder ju pre-gens, och alla får en agenda att spela efter för varje akt) fungerade faktiskt riktigt bra. Tydligt "cinematiskt", och pre-gens och planterade mål ger en annan spelupplevelse. (Tanken går mot en del konventsäventyr).
- Det underlättade med MYZ-motorn, så tillvida att det det blev väldigt bra flyt redan första speltillfället, eftersom fyra av fem vid borde redan kunde den - och den var väldigt lätt att ta till sig för den nytillkomna. Jag menar nog att den passade bra för att stödja ett action- och berättelsefokuserat spel med högt tempo riktigt bra.

Bedömningen kvarstår - det är i Cinematic mode jag är sugen på detta spel, och jag tror det kan glänsa, särskilt som avbrott från andra reguljära kampanjer. Jag är beredd att höja mitt betyg till 5 av 5 för det syftet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
hakanlo;n338823 said:
Det fanns dock några element som gjorde det aningen för omfattande för vårt format - de valde jag bort i förväg.
Vad tog du bort? Ska SLa på måndag och håller det gärna kort.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
hakanlo;n338905 said:
Tar det i PM för att inte spoila något!
Men jag var ju också nyfiken! Och kanske andra med mig. Har nyligen läst scenariot och kände väl också att jag skulle vilja modifiera vissa delar om/när jag spelleder, så det vore intressant att höra vad du gjort. Du kan alltid använda spoiler-taggen, så blir det såhär:

testar att spoila
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Nu har jag spelat Chariot of the Gods med Bifur som GM och har därmed mer än bara teoretiska kunskaper om spelet. Jag upplevde att YZ-motorn funkade mycket bra, betydligt bättre än i flera av de andra spelen med samma grundmotor. Det kändes som att det var många tärningsslag men när vi diskuterade efteråt konstaterade vi att det nog inte var fler än i andra spel - det bara kändes så för att det är mycket plockande med tärningarna både före och efter slaget. Stressen och stresstärningarna fungerade ypperligt. Passar perfekt till ett spel som det här. Men precis som andra har nämnt vore det bra med en större, mer variationsrik tabell för panik. Kanske kunde haft T6 alternativ för varje paniknivå? Jag ogillar vanligtvis resurstärningar men i det här spelet passade det bra.

Själva scenariot är mycket välgjort och kul! Även om man som filmfantast kan ana sig till vissa saker finns det gott om utrymme för oväntade vändningar. Rollpersonerna är väl uppbyggda för att man snabbt ska få en känsla av vad det är för personer. Men det finns mer under ytan. Så mycket kan jag säga utan att spoila något. Kort sagt är det ett scenario jag varmt kan rekommendera. Men ska man klara det på 4-5 timmar får man ruscha på rätt bra.

Jag har fortfarande svårt att se mig själv vilja spela en kampanj i Alien RPG. Gärna fler cinematiska äventyr dock. Som andra har sagt vore det önskvärt med ett pärlband av cinematiska scenarior som ändå har någon form av röd tråd som löper genom dem.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Ja, det var ett bra äventyr. Som ett ovanligt bra konventsscenario, vilket jag tycker är ett bra betyg. Bra karaktärer på både PC och NPC med lagom konfliktfyllda agendor. Inga problem att hålla ihop mekaniken trots att ingen av oss egentligen kunde spelet (bara jag som skummat reglerna en gång). Det är den stora uppsidan just med att det är samma motor som i Ligans andra spel.

Sedan, som Rangertheman skriver blir det mycket tärningsrull. Jag tror som sagt att det är den fysiska mängden tärningar som lite segar ner spelet - bara beräkna rätt antal, samla ihop dem (10+ tärningar var inte alls ovanligt) och slå fram resultatet tar lite längre tid än i många andra system och att det är en aspekt som kommer fram tydligare i ett scenario som detta. I ett normalt pass i ett genomsnittligt spel skulle jag säga att vi slår för färdigheter betydligt mer sällan. Tempot är lägre helt enkelt och då märks inte denna egenhet i motorn på samma vis.

Jag skulle också säga att paniktabellen är rätt stridsinriktad och att en differentiering för situationer skulle kunna vara trevlig, i flera fall hade vi RP som drabbades av panik i helt andra situationer än strid, där resultat som Freeze och Seek cover inte kändes rimliga.

Sedan fanns det några scenariospecifika detaljer jag hade ändrat på om jag skulle köra det igen.

- Den dåliga luften blev i vårt fall ett hinder för spelet i så måtto att det gjorde spelarna överdrivet försiktiga, de gick runt i rymddräkt nästan hela scenariot, allting gick långsammare på det viset, stora delar av skeppet blev aldrig utforskat och risken för smitta försvinner. Det kanske var jag som missförstod men vid en omspelning hade jag låtit luften vara ok i princip direkt när systemen går igång. Problemet med kolfiltren som måste bytas kan ju kvarstå ändå (typ, catastrophic failure förestående om x tid).

- Vill man maxa känslan av en Alien-film måste bloodburstern få fly, i vårt fall gjorde den aldrig det (jag slog alltså aldrig inte 1-3 på T6 trots fyra chanser att göra det!!) och blev istället dödad i den fasen och eftersom de gick runt i rymddräkt blev ingen mer smittad... Nu funkar verkligen scenariot ändå eftersom den andra smittan finns hos NPCerna och RPna kommer vända sig mot varandra men det tog bort en aspekt. Kanske kan det vara lika bra att som SL bestämma att den flyr efter att ha gjort ett första slag på tabellen.

- I vårt fall uppstod faktiskt aldrig något läge att spränga Montero. Här är en lite svag punkt rent konstruktionsmässigt. Datorn gör ju det för att RPna förväntas vilja överge Cronos men då måste de rimligen ge en impuls att agera så. I vårt fall kom aldrig den och därför lät jag skeppet vara. (Istället slutade det med att Davis/Lucas tog Montero och rammade Cronus och allt gick under i ett eldhav - också passande.) Samtidigt tänker jag att scenariot hade kunnat bli ännu spetsigare om förlusten av Montero kommit med men det känns konstigt att AIn skulle göra det i förebyggande syfte. Det bästa för bolaget måste väl vara om båda skeppen klarar sig? Jag har inget svar men här skulle man behöva tänka till hur den scenen kan introduceras på ett bra sätt även i de fall RP inte verkar tänka på flykt i Akt II.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
975
Location
Södra stockholm
kloptok;n338936 said:
Men jag var ju också nyfiken! Och kanske andra med mig.
Ah, hade inte vanan med spoilertaggar inne. Ursäkta!
Nedan är det jag svarade på Bifurs fråga.

Jag tog bort allt som hade med det tredje skeppet, gänget som skuggar RP att göra. Det gör att Akt 3 blir väldigt kort, men jag tyckte det blev lite för mycket rörliga delar i äventyret.

I stället hade jag nog låtit dem reparera det andra skeppet på något sätt, men nu blev det inte aktuellt, efter en härlig slutscen på skrovets utsida mot en Neomorph, där en rollperson fick panik och gick bärsärk mot sina egna och hög ihjäl en av dem, en dog av syrebrist och slutligen tog sig Lukas in genom luckan och låste ute den sista. När han väl forcerade luckan använde Lucas en eldkastare på honom så han dog.

På det hela taget använde jag äventyret ändå som det var tänkt, och det fungerade väldigt bra. Vi var fyra spelare + GM, så Rei (eller vad namnet nu var) fick vara SLP, vilket gick bra.

Tillägg:
Hur hamnade de på skrovets utsida? Jo, Mother i skeppet initierade självförstörelse. Då tog de sig tillbaka och satte skeppet på en kurs långt bort, med följden att dockningsslangen slets av - återstår att rymdpromenada tillbaka. Lyckligtvis finns ju faktiskt en grappling hook i förrådet, så de använde den och höll ihop. Väl på väg mot Cronus dycker dock Neomorphen på skrovets utsida upp.... Och just då började akt 3 då de fick nya agendor - vilket gav Lucas motivation att offra de andra.
 

Pansarsvinet

Veteran
Joined
26 Mar 2014
Messages
65
Fantastiskt! Jag besitter tyvärr inte en position att spela rollspel längre men verkligen älskar era Alien historier. Riktigt underhållande (eftersom jag ju har spelet).:)
Fortsätt!
/PS
 
Top