Nekromanti Alien Rpg av fria ligan ?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tell me about it , the good the bad and the ugly....

Jag har kikat lite på unboxing videos och lets plays på Youtube och vart oerhört nyfiken på fria ligans nya Alien lir.

Jag har bara sett cinematic play vilket jag tycker verkar intressantast men samtidigt väcker mest farhågor . Det jag är rädd för är att det är dungeon crawl ala DnD in space men med år 0 spelmotorn och Body horror tema .

Jag är även rädd att det kan bli old ganska fort , nu har ni röjt xenomorphs på en rymdbas , en koloni och ett rymdskepp så ja vad ska vi göra nu ? Det verkar kunna bli väldigt repitativt iaf i cinematic mode ????

Sen varför verkar inte alien rpg bundle finnas ute för svenska konsumenter ? När jag besöker fria ligan blir jag sänd till nån engelskspråkig alien sida där jag såg ett nice Alien rpg bundle men jag kan inte hitta nått liknande för svenska marknaden eller att ens Alien rpg finns i deras svenska webshop dock finns det hos svenska återförsäljare . How come ?

Kort och gott jag vill ha era ärliga åsikter , är det värt att punga ut en rejäl slant på ?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Dr_Dängrot;n337613 said:
Kort och gott jag vill ha era ärliga åsikter , är det värt att punga ut en rejäl slant på ?
Jättebra fråga! Jag var inne och skulle klicka hem spelet igår men hittade inte min plånbok så jag hann besinna mig och insåg att jag kanske inte behöver ännu ett FL-spel som står ospelat i hyllan. Även om det fortfarande lockar rejält.

För det jag vill spela är inte "DnD in space" utan ganska mycket "Blade Runner in Space". Eller "cynisk SF" eller vad man ska kalla det. Jag vill ha Aliens som en grej i periferin. En blodig attack på en rymdbas kan jag spela ut med vilket system som helst, men en fet cool rymdvärld i en snygg bok med bra regler, snygga bilder och möjlighet till kampanjspel är jag däremot sugen på! Oavsett om jag kommer spela det eller inte.

(I synnerhet nu när Neotech Edge snart finns hos mig. Kanske är det enklare att köra "NE in space"? Eller bara NE som det är :) )
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Dr_Dängrot;n337613 said:
Sen varför verkar inte alien rpg bundle finnas ute för svenska konsumenter ? När jag besöker fria ligan blir jag sänd till nån engelskspråkig alien sida där jag såg ett nice Alien rpg bundle men jag kan inte hitta nått liknande för svenska marknaden eller att ens Alien rpg finns i deras svenska webshop dock finns det hos svenska återförsäljare . How come ?
Jag tror det är för att spelet inte finns på svenska, därför finns det inte i ligans svenska webshop, bara i deras engelska:
https://frialigan.se/en/store/?product_id=3687339917360

Jag kan tycka det är ett klokt beslut, om de haft det i sin svenska webshop hade antagligen många blivit ledsna när de bestält och fick en engelsk variant.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Rymdhamster;n337621 said:
Jag tror det är för att spelet inte finns på svenska, därför finns det inte i ligans svenska webshop, bara i deras engelska:
https://frialigan.se/en/store/?product_id=3687339917360

Jag kan tycka det är ett klokt beslut, om de haft det i sin svenska webshop hade antagligen många blivit ledsna när de bestält och fick en engelsk variant.
Jag är dock besviken över att dom inte kan erbjuda sina svenska kunder Alien rpg bundle , vilket innebär alla utgivna produkter till ett rabatterat pris. vill jag nu ha alla produkter måste jag köpa dom separat vilket resulterar i ett högre pris ...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Dr_Dängrot;n337623 said:
Jag är dock besviken över att dom inte kan erbjuda sina svenska kunder Alien rpg bundle , vilket innebär alla utgivna produkter till ett rabatterat pris. vill jag nu ha alla produkter måste jag köpa dom separat vilket resulterar i ett högre pris ...
Um... varför kan du inte beställa det från deras engelska sida?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Dr_Dängrot;n337623 said:
Jag är dock besviken över att dom inte kan erbjuda sina svenska kunder Alien rpg bundle , vilket innebär alla utgivna produkter till ett rabatterat pris. vill jag nu ha alla produkter måste jag köpa dom separat vilket resulterar i ett högre pris ...
Rymdhamster;n337624 said:
Um... varför kan du inte beställa det från deras engelska sida?
Jag kollade just, och när jag väl läger deras bundle i kundkorgen så fick jag priset i SEK, och frakten inom sverige var 89 spänn, så känns fullkomligt normalt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Rymdhamster;n337624 said:
Um... varför kan du inte beställa det från deras engelska sida?
Det skulle jag ju kunna göra iofs . Det handlar nog mer om att jag vill kunna handla ett svensk producerat spel av en svensk speltillverkare i deras svenska webshop . Jag vill att dom skall erbjuda den customer servicen ....

????
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Måns;n337616 said:
För det jag vill spela är inte "DnD in space" utan ganska mycket "Blade Runner in Space". Eller "cynisk SF" eller vad man ska kalla det. Jag vill ha Aliens som en grej i periferin. En blodig attack på en rymdbas kan jag spela ut med vilket system som helst, men en fet cool rymdvärld i en snygg bok med bra regler, snygga bilder och möjlighet till kampanjspel är jag däremot sugen på! Oavsett om jag kommer spela det eller inte.
"Campaign play is designed for longer continuous play with the same cast of player characters over many game sessions, letting you explore the ALIEN universe freely, sandbox style. The core rulebook contains random tables and other powerful tools to quickly create star systems, colonies, missions, encounters, and NPCs for your campaign."

Det låter ju trevligt!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Förbeställde spelet och har haft Pdf:en rätt länge, men har inte hunnit läsa igenom den helt. Däremot finns ju den här tråden:
https://www.rollspel.nu/threads/720... blir en onödig och lite tidskrävande puckel.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Lustigt, för egen del är jag bara intresserad av cinematic mode. Ska jag spela något mer normalt rymdigt ligger Coriolis mycket närmare till hands.

Jag gillar tanken på att bygga en intrig genom planerade nedslag i olika berättelser, med färdiga RP o.s.v. Lite som Upsala-sviten. Fristående men ändå sammanhängande. I alla fall hoppas jag att det blir så.Jag köpte Chariot of the Gods igår på Ligans glögg-grej och det ser fint ut. Enda haken är att de inte säljer sitt starter kit som pdf, jag är inte så sugen på att köpa hela spelet på 400 s. bara för att köra ett gäng en-kvälls. Men den släpps kanske framöver.
 

Halo

Veteran
Joined
16 Feb 2015
Messages
37
Har kört första äventyret, skall snart köra det igen. Har svårt att tro att det här skulle vara roligt att spela en kampanj i, är endast intresserad av Cinematic Adventures, så det är utifrån det mitt tyckande kommer.

Kommer förhoppningsvis köra det här för min grupp 3-4 ggr om året (hoppas Ligan publicerar lite äventyr) och för mig var det väl värt pengarna. Kostade väl runt vad ett AAA videospel med en extra kostym kostar när det är nytt om man ska jämföra så, och det här är något jag tror jag fortfarande kommer att spela om några år.

Det kräver en del av spelarna, dom måste ta sig an den roll dom får samt inte meta-gama om det här skall vara roligt för de inblandade.

Tyckte det simulerade känslan rätt bra, ändrade bara på hur ofta dom fick slå för luften i rymddräkterna men i övrigt såg jag inga problem. Blev väldigt mycket rollspelande och fick aldrig känslan av ett dungeon delve när dom utforskade skeppet.

Min spelgrupp spelar på Engelska så språket var inte till en nackdel för mig.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Halo;n337654 said:
Har kört första äventyret, skall snart köra det igen. Har svårt att tro att det här skulle vara roligt att spela en kampanj i, är endast intresserad av Cinematic Adventures, så det är utifrån det mitt tyckande kommer.
Det är lite här min oro kommer in , aliens universum känns inte som det är lämpat att köra kampanjer i eller snarare om jag om jag vill ha rymdkampanjer som kretsar kring annat än Body horror in space så väljer jag inte alien . Skall jag spela alien då ska ska jag spela alien med xenomorphs och allt vad det innebär och då återstår cinematic mode som verkar återskapa känslan i alien filmerna och det är säkert roligt en kväll eller två men hur kul blir samma upplägg i längden . Rädd att det kommer att bli en så kallad One trick pony .
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag läste igenom hela spelet för någon vecka sedan när jag låg sjuk, och det är, inte så oväntat, en riktig kvalitetprodukt. Väldigt luftigt med text och mycket fokus på bilder. Några riktigt bra stämningstexter Jag tycker det här verkar vara ett väldigt bra spel, men mycket ”content” finns i äventyren och kampanjerna som man köper till, gissar jag (finns ett äventyr i boken). Inte mycket stöd för att bara spela med regelboken. För egen del är jag mer smakmässigt sugen på Corioliis som har mer värld och mycket mer udda och egna grejer. Men hoppas jag får tillfälle att köra cinematiska play.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Svårt att motbevisa att det inte är nån "one trick pony", men utifrån att jag mer eller mindre alltid är imponerad av Fria Ligans produkter och den tanke och känsla som ligger bakom så är det för mig fullständigt orimligt att man plötsligt skulle försöka krama pengar av sin fanbase och släppa mediokra "same-same" produkter. Ligan är helt enkelt för genomtänkta för att göra det.

Tror dessutom frågan redan har varit uppe tidigare, och där har jag för mig att den från Ligan som intervjuas (tror det var Tomas) att Alien-världen är rik och det finns mycket att bygga på som inte just behöver handla om Xenomorphs (t.ex. intriger i megacorps). Visst kan man lika gärna spela den typen av scenarion i ett annat universum (precis som man kan spela Trudvang-äventyr i Hjältarnas tid eller Mutant 2089 äventyr i Neotech. Fortsätter man bara att släppa kvalitativa scenarion så ser jag inte varför man skulle välja att spela dem i annan setting.

Sen kan jag tycka att det kan vara lite orättvist att jämföra världen med Coriolis så här tidigt. Coriolis släpptes första gången för mer än 10 år sedan och jag kan tänka mig att den regelboken inte hade mycket mer världsbeskrivning än Alien RPG har.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Henke;n337641 said:
Enda nackdelen för mig är egentligen att spelet inte finns på svenska. Jag har inga större problem med engelskan, men när man spelar ett scenario blir det tungrott att hela tiden sitta och översätta beskrivningar on-the-fly. Om det råkar vara något ord man inte kan så kan det stanna upp spelet lite osv. Visst kan jag komma runt det på olika sätt t.ex. genom lite snabb Google translate på just beskrivningar, men det blir en onödig och lite tidskrävande puckel.
Ja, även om jag har full förståelse för Fria ligans beslut att bara ge ut det på engelska, håller jag med dig om att det är en liten tröskel. Jag har både översatt från engelska till svenska och från svenska till engelska on the fly men det blir aldrig riktigt lika mycket flyt i det.Till Tails of Equestria har jag suttit och översatt alla relevanta texter i förväg, vilket förlänger förberedelsetiden rejält.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag fick ett positivt intryck när jag bläddrade igenom boken. Jag gillade i synnerhet reglerna för att generera olika planeter, de var tillräckligt vetenskapliga för att göra mig taggad, men ändå tillräckligt ovetenskapliga för att göra mig frustrerad...vilket säkert är precis lagom för de flesta spelare. Det känns också som att spelskaparna varit väldigt medvetna om spelets kardinalproblem, att det fort blir enformigt att fajjtas mot xenomorfer, och gjort vad de kunnat för att motverka det. Startscenariots namn, "Chariot of the Gods", med dess uppenbara Dänicken-referens visar tydligt på att spelskaparna har insikt i djup, kontroversiell Alien-lore och är beredda att använda den för att bredda settingen, det tycker jag är väldigt lovande. Tyvärr är Alien fortfarande inte ett spel jag personligen skulle välja för kampanjspel, eftersom det finns många snarlika men mycket ballare scifi-settingar därute, tex Fria Ligans eget Coriolis, men de har definitivt gjort det bästa de kunnat av det, och det tycker jag är berömvärt. Så skeptisk som jag är till att Fria Ligan alltid använder samma regelmotor tyckte jag även att tilläggen till den verkade smarta och intressanta, och jag kan definitivt tänka mig ett one-shot eller två i det här spelet.

Den enda oursäktliga bristen är att de stavat Weyland-Utani fel i alla grafikelement. Det är en fruktansvärt beklaglig miss.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
479
Location
Umeå
Ymir;n337682 said:
Den enda oursäktliga bristen är att de stavat Weyland-Utani fel i alla grafikelement. Det är en fruktansvärt beklaglig miss.
Var hade dom stavat Weyland-Yutani fel?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har köpt allt till spelet som finns på DrivethroughRPG och visst, spelet är snyggt. Men jag upplever direkt efter att jag läst allt som hittills finns att läsa, att spelet egentligen lämpar sig just för ”cinematiskt spel” men inte alls ”kampanjspel”.

Jag är en enkel konsument och kan självklart ha fel i delar eller allt jag skriver här så jag hoppas varken någon inblandad i spelets skapelse eller någon som älskar spelet på alla sätt tar det jag säger personligt.

Så ett spel med ett rymdskepp istället för en mer klassisk dungeon, absolut! Men ett spel med kampanjer i olika miljöer och massa häftiga antagonister, njaej... Då finns redan Coriolis och en massa andra spel beroende på vilka sorts miljöer man som spelare och/eller spelledare vill utforska och äventyra i.

Jag är inte besviken över mitt köp då det var intressant läsning men jag tror inte att spelet är något jag kommer spela med min grupp då jag tror att de och jag vet att jag alla dagar i veckan hellre väljer Coriolis för rymdkampanjer.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag är så klart väldigt nyfiken på Alien RPG även om inte År noll-motorn är min favoritmotor. Men det känns som att den kan funka bra till Alien med stressmekaniken. Jag har svårt att se mig själv spela kampanjspel, eftersom världen inte lockar så mycket, men cinematiska spelpass verkar hur fett som helst. Ett eller några sådana måste jag prova vid något tillfälle!
 
Top