Nekromanti Akademiska fåntrattar!

Belldozer

Veteran
Joined
10 Jul 2003
Messages
23
Location
Falun
Re: Bös (OT)

Din lunajizerare är ingen match för min bösalizer ;)

//Stefan "bösaren" Gunnarsson
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Fikonspråket

Vad jag ville komma till är dock att en bra åsikt är en bra åsikt och bör respekteras

wOrd
det zå ZkaLl maN typ oftAzt tÄNKa Men d KAn jUh va zvårt om typ folk zKriveR På eTT typ zätT ZoM e DireKt ztörande å zvår läzT, luNArztojmZ zätT Att UTtrYkka typ ZIg E jUh INte zvåRARe äN L33t Men nÄzTaN *skrattar*

//netfeed, som tack vare yasse fått fnatt
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Ja, det är de

"Vad menas med "nästan bara"."

Precis vad det låter som - en överväldigande del av ungdomarna som sysslar med rollspel är pojkar och kommer från akademikerhem.

"Har de några egentliga siffror på vilken ekonomisk bakgrund rollspelares familjer har."

Studien delar in familjerna till samtliga ungdomar som deltar i studien i tre samhällsklasser - akademikerklass, tjänstemannaklass och arbetarklass, en indelning som är baserad på författarnas uppfattning om familjernas socioekonomiska ställning.

Själv tror jag att det kan stämma ganska bra. Men som sagt, studien har ett par år på nacken. Kanske ser det annorlunda ut idag.

- Diomedes
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Fikonspråket

fan va FRÄkkt fanNz d en aVKodaje Me? *skrattar*
.--- .- .--. .--. --..-- / -- . -. / .--- .- --. / - .- .-.. .- .-. / .. -. - . / --- -- / ...- .- .-. .-.-.-
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Så vitt jag vet...

har spelandet varit i en längre svacka sedan det glada 80-talet, och borde rimligtvis ha gått en aning frammåt i den allmänna SoR hysterin... Reklamen borde ju ha lockat folk från alla "samhälls grupper"...

Å andra sidan så finns ju o den förhatliga datorn, och risken finns väl att folk tog ut sin äventyrslusta i det mediet...

Och sedan får man väl inse att folk som har mycket intressen i stil med fotboll när de är i tolvårs åldern inte är så rollspelsbenägna, eller åtminstone inte börjar spela om de inte har bekanta som rdan gör det...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Tihihihi!

Jag förkastar allt sådant dravel ni pratar om mig, får mig nästan att vilja bli aktiv skrivare här...
Oh my god, what have we done! Please, no! NO!

Och du borde veta bättre, med lite vilja skulle jag nog kunna skapa domedagen med en bomulstuss!
Jo, jag kom på strax efter att jag postat att man lätt kan göra nitrocelloulosa (stavning?) av en sådan. Å andra sidan skulle du nog spränga dig själv i luften först för att se om det funkar (jag kommer väl ihåg testet av RPG mot vår egen helikopter för att se om det funkade...).
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Nej du!

Och sedan får man väl inse att folk som har mycket intressen i stil med fotboll när de är i tolvårs åldern inte är så rollspelsbenägna, eller åtminstone inte börjar spela om de inte har bekanta som rdan gör det...
Nej,nej,nej och nej. Jag sportade hur mycket som helst i tolvårsåldern, var aktiv i säkert 3 sporter inkl fotboll och innebandy. Jag började rollspela ändå, samtidigt som mina polare. Jag spelade även warhammer. Spelade även med fyre fem andra som också var sportgalningar. Så jag betvivlar starkt att folk som sportar är mindre benägna att spela rollspel.

Därmot så tror jag på att de flesta rollspelare kommer från akademikerhem, jag gör det och många jag känner som lirar rollspel gör det. Det behöver iofs inte betyda nått men om det finns två studier i frågan också så är jag absolut benägen att tro på dem.

/Balderk, som inte sportar längre dock så kanske det kommer en period där man tvingas välja, spoten eller rollspelet. Jag valde rollspelet, om det var rätt val får jag nog aldrig veta.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Re: Skyldig som laddad

fick ett sådant papper av min astronomilärare.. tror däremot man skulle använda den mot lärare, kanske en annan version, kul är det allefall, lika kul som "boing" leken, vilken jag inte har praktiserat själv, men den går ut på att man ska säga boing när någon säger va... känner en vars hela hans klass använde detta mot en stackars lärare, först sa någon i klassen något oupfattbart, sedan så svarade hela klassen boing på lärarens va?, vilket gjorde läraren väldigt förvirrad, och ett antal mer "va?" från läraren åtföljdes av ett lika stort antal "boing", tror det var ganska kul för de inblandade tror jag.
äh... nu snackar jag skit som vanligt :gremfrown:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Nej du!

som inte sportar längre dock så kanske det kommer en period där man tvingas välja, spoten eller rollspelet. Jag valde rollspelet, om det var rätt val får jag nog aldrig veta.
Det går att kombinera, tro mig. Till för ett två år sedan så spelade jag lagfotboll på ganska (ganska) seriös nivå, nu spelar jag korpfotboll (som inte kan kallas lika seriös direkt). Jag spelar även en hel del volleyboll, så att kombinera går, även i högre åldrar än 12.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Nej du!

ag spelar även en hel del volleyboll, så att kombinera går, även i högre åldrar än 12.
Okej! Bra!

/Balderk, lite sen med det inlägget
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
En fåntratts bekännelser:

Okej, diskussionen är död som en dörrknopp, men jag har haft semester, så fuck you. Nu ska jag berätta min ställning till det hela:

"däremot tar jag stort nöje i att folk som protesterar mot att spelen blir för akademiska slänger sig med ord som resignation"

Okej, okej, bara för sakens skull:

I den tråd där jag använde "Aversion" och "Resignation" så var orden faktiskt två begrepp jag använde i en argumentation. Då var det alltså en poäng med att använda ord som inte kunde riskera att dyka upp i vanlig text. Sedan så skrev jag ju inte orden bara rakt upp och ner, utan jag satte dem i ett sammanhang så att man fick dem förklarade för sig.

Jag försöker alltid sätta "svåra" ord i ett sådant sammanhang att man förstår innebörden av dem även om man inte vet exakt vad de betyder. Ett (skruvat) exempel skulle kunna vara: "CoC:s regler lirar inte kongenialt ihop med den stämning som etablerats av H.P:s böcker. Själva essensen i Cthulhu-mythoset förvaltas ju egentligen mycket illa av grundreglerna, och man måste faktiskt frångå regelboken för att nå den speciella karaktäristiska skräckstämning som var H.P:s unika signum."

Jag tror faktiskt att man fattar innebörden, även om man inte vet vad exempelvis "kongenial" betyder. Jag vill tro att det är så mina inlägg läses, iaf.

Men visst, jag är en ordbajsare. Jag skriver gärna "redundant" istället för "överflödig" eftersom jag tycker att det är ett så vardagsvackert ord. Såsom emmanera, insinuera, invokation, eklektisk, juvenil. Det är små älskvärda undulater i min mun som jag bara måste få låta flyga fritt i luften.

Men jag hoppas att jag inte stänger ute någon. (När jag väl är riktigt svårläst så riktar jag mig ändå mot särskilda läsare och diskuterar något så banalt att allmänheten ändå inte skulle bry sig om de förstod vad jag pratade om)

Men "resignation" och "aversion" är så vackra (och användbara) ord att jag faktiskt tycker att alla ska lära sig dem. Så jag tycker bara det vore kul om de lärde sig dem genom mina inlägg.

/Riz
har en aversion gentemot akademiker som stoppar in onödigt krångliga (och fula) ord i förbifarten som om de tog för givet att alla fattade.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: En fåntratts bekännelser:

Under ett samtal offline fick jag en gång frågan: "Vet du egentligen vad alla de där fina orden betyder?"
Jag tänkte ett ögonblick och svarade: "Nej."
Det sorgliga är att jag på senare år har fått en tendens att begränsa mig till uttryck jag själv förstår ;_;

"små älskvärda undulater i min mun"

Det var ju helt underbart vackert sagt :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: En fåntratts bekännelser:

"små älskvärda undulater i min mun"

Det var ju helt underbart vackert sagt
Låt mig gissa, det är ett Ozzy Osbourne-citat? :gremgrin:
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
jag tyker inte att vi ska vara så nograna me hur vi skrivver på forumet här det är barra töntit at håla på att säga "stava rätt" ock så det är ochså töntig att använda kompliserade ord och så tycker jag kompliserade betyder at det är krångnligt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Jaha, och vad vill du ha sagt med det här då? Ett försök att vara rolig?

/Vulf
 
Top