Nekromanti Akademiska fåntrattar!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Nu ska jag sticka ut hakan lite.

Ibland när jag rumlar omkring på www.rollspel.nu så slår det mig att ni användare är ett gäng jäkla fåntrattar. Vänta, läs vad jag har att säga innan ni skriker ”personangrepp!!!”. Allvarligt talat, ibland känns det som att allt ni gör är att försöka överträffa varandra i svenska språket, värdelöst vetande och akademiskt tänkande.

Är det så? Är ni ett gäng hopplöst intellektuella akademiker som bara hänger här för att beundra era egna inlägg och komma på finurliga, men oftast oförståeliga, idéer?

Inte fan är det väl så? Inte är det väl medvetet som ni slänger er med fina ord som ”aversion och resignation”. Inte använder ni ord som ”metafysisk” för att få oss andra, vanliga människor att känna oss dumma?

Nä, tänkte väl det.

Själv är jag ingen akademiker. Jag har aldrig studerat på en civil högskola eller något universitet. Jag läste varken natur eller samhäll i gymnasiet och lärde mig aldrig vad som menas med en ”empirisk undersökning” (även om jag har tvingats slå upp det nu).

Jag vill påstå att jag ibland har svårt att förstå vad ni menar. Det stör mig. Det är trist att känna sig underlägsen. Trist att vara utanför på grund av språket.

Ibland tycker jag att det är så befriande att få läsa ett inlägg där det bara står; ”min Kragg har styrka 25, får han slåss med kraggsvärd i en hand då?”. Visst, det tillfredställer kanske inte mina krav på intressanta inlägg. Men jag fattar ju åtminstone vad det står.

Vad säger ni? Känner ni igen tendenserna eller är jag bara en sketen knegare som sticker ut hakan för långt i denna akademikernas högborg?

Ta inte det här inlägget på för mycket allvar nu. Situationen är inte så hemsk som jag målar upp den. Jag känner mig faktiskt inte så underlägsen er om jag ska vara helt ärlig. Jag tycker inte att ni är några fåntrattar (eller, jo ibland faktiskt). Ta inlägget som en tankeställare. Ni som skapar egna rollspel bör definitivt göra det. Förenkla ert språkbruk. Det behöver inte bli tråkigt för det.
Anpassa texten efter läsaren vettja. Bara för att ni skriver ”remedium” i er doktorsavhandling så behöver ni inte skriva det i forumet. Det går lika bra att skriva botemedel.

Om någon tar illa upp på grund av det här inlägget så är jag ledsen. Det var inte meningen.

/Vulf
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Det ligger en hel del i det du säger. Jag förstår det mesta som skrivs men ibland känns det bara som (som en god vän sa) att "det ni diskuterar har inget med saken att göra. Det är hur fina ord ni använder". Jag stör mig inte nämnvärt på språket även om jag förstår de som gör det och jag vet att jag själv har en tendens att vilja tävla med "de stora grabbarna" när det gäller ordval och språkbruk.

Vitulv, du får mitt ord på att iaf jag ska bättra mig... Annars får du slå mig på Picknicken... :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Ibland när jag rumlar omkring på www.rollspel.nu så slår det mig att ni användare är ett gäng jäkla fåntrattar. Vänta, läs vad jag har att säga innan ni skriker ”personangrepp!!!”. Allvarligt talat, ibland känns det som att allt ni gör är att försöka överträffa varandra i svenska språket, värdelöst vetande och akademiskt tänkande."

Öhm... ja.

"Vad säger ni? Känner ni igen tendenserna eller är jag bara en sketen knegare som sticker ut hakan för långt i denna akademikernas högborg?"

Jag känner igen det. Ordbajseriet på forumen är ganska högt, vilket säkert inte är så himla hallontårta för vissa tjommar om de presenteras med ord som Resignation, Aversion, Korvorgie eller... något... annat ord. Jag stör mig inte så mycket på det, däremot tar jag stort nöje i att folk som protesterar mot att spelen blir för akademiska slänger sig med ord som resignation :gremgrin:
Sen har jag fått ett PM från en kis som inte begrep mitt tugg, men det beror väl knappast på att det var akademiskt rotmos misstänker jag.


Storuggla, leker gorilla
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Skyldig! ...

Jag har använt ordet »empirisk« en gång.

Till mitt (och andras) försvar vill jag säga: den som har ett stort ordförråd brukar använda det. Ibland sker det ofrivilligt.

Jag själv försöker lägga mig vinn om att folk ska kunna begripa det jag skriver.

Men självklart utesluter det inte att det finns de som använder krångliga ord bara för att stajla.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Arbetarslyngel!

"Inte är det väl medvetet som ni slänger er med fina ord som ?aversion och resignation?. Inte använder ni ord som ?metafysisk? för att få oss andra, vanliga människor att känna oss dumma?"

Jupp! Självklart gör vi det! :gremwink:

Nä, självklart är det så att vi använder de där fina orden för att de är läbbans praktiska. De säger liksom exakt vad vi vill. Om jag tvingas välja mellan flera ord så väljer jag oftast det som betyder det jag vill säga. Säger jag "metafysik" så beror det på att det inte finns något enklare ord som beskriver vad jag vill ha sagt. Då förklarar jag hellre vad det handlar om, eller skickar en länk till www.susning.nu.

Så om jag ska vara kritisk tillbaka: det är faktiskt ditt språk. Det borde mest göra dig gott att lära dig det. Se det här som en möjlighet att göra just det.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Oops! ...

»Annars får du slå mig på Picknicken.«

Jag läste något helt annat. :gremblush:
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Har jag inte vågat säga...

..men borde sagt... Inte för att jag har några problem med att förstå... Men, det finns en liten klunga som i princip bara svarar på varandras inlägg, oftast väldigt omständigt och alltid väldigt akademiskt korrekt... Övriga göre sig icke besvär utan reduceras till infantila, imbecilla och fjortisar... Iofs. inte helt konstigt, men bland dem finns en ännu mindre klunga som desutom har enormt dåliga argument och enbart använder detta språk i hopp om att lyckas lura folk att de är vettiga bara för att de kan svänga sig med fina ord och inte drar sig för att klaga på folks förmåga med det svenska språket...

Själv skriver jag hastigt och lustigt utan att reflektera särskilt mycket över vad jag skriver, och läser sedan inte igenom alstret... Resultatet pendlar mellan löjeväckande och outright upprörande... Men så har jag ju fått mina varningar och hotbrev oxå... :gremlaugh:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Re: Arbetarslyngel!

Så om jag ska vara kritisk tillbaka: det är faktiskt ditt språk. Det borde mest göra dig gott att lära dig det. Se det här som en möjlighet att göra just det.
Klart att du skall vara kritisk tillbaka. Och du har rätt. Språket mår knappast dåligt av att läsa här på forumet. Jag tycker faktiskt om språk. Till och från så tycker jag dessutom om att läsa era finurligheter och ni må tro att jag apar efter. Jag ville bara dra er lite i pungen så att ni inte svävar för högt.

/Vulf -

som undrar om han inte gick över gränsen med det där sista.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Re: Har jag inte vågat säga...

Hmm... Jag är kluven... Jag håller med dig om att språkbruket kan användas för att förstärka argumenten, men å andra sidan är det lättare att ta en person som skriver "är", "eller" och "och" på allvar än en som skriver "e", "lr" och "o". Det är sorgligt men sant...

Men faktum kvarstår... Man kan skriva riktig svenska utan att gå till överdrift.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Att kalla rollspel.nu för Akademikernas Högborg var väl att ta i så du nästan sprack. Jag tycker snarare tvärtom - jag irriterar mig på alla som är "underlägsna", typ Kraggexemplet du lade fram. Jag ser gärna korrekt meningsbyggnad, hyfsad grammatik och gärna felfri stavning och ett intressant innehåll. Antalet floskelord en person slänger sig med är oviktigt. Är det något man inte förstår kan man väl fråga morsan, eller så slår man upp det. Jag tror inte man slänger sig med såna ord i onödan, utan man använder dem för att de passar bäst i den givna situationen.

Jag är lika working-class som du, men jag är intresserad av vårat språk och är nyfiken på att lära mig mera om det, och det innefattar även nya ord. Kanske det har hjälpt mig hänga med i alla akademiska diskussioner på forumet trots att jag ligger ett antal år bakom?

Dessutom tror jag inte på konceptet 'lärobok' eller 'rollspel-med-regelförklaringar-som-alla-förstår'. Ibland måste man tänka om och anpassa sig till individen för att kunna leverera en vettig förklaring. Däremot kan man försöka skriva på ett sätt så att så många som möjligt förstår. Eller skriva enkla regler.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Nä, det vill du nog inte ...

För övrigt läste jag fel på en skylt utanför en bank igår.

Det stod:

»Ta med dig banken i sommar!«

Jag läste:

»Ta dig i baken i sommar!«

Man ser det man förväntar sig att se (frågan är bara varför jag förväntade mig att banken skulle förolämpa sina kunder).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Re: Har jag inte vågat säga...

Hmm... Jag är kluven... Jag håller med dig om att språkbruket kan användas för att förstärka argumenten, men å andra sidan är det lättare att ta en person som skriver "är", "eller" och "och" på allvar än en som skriver "e", "lr" och "o". Det är sorgligt men sant...

AAarrrgh! Nu missförstår du mig totalt. Jag hatar också den där typen av sms-förkortningar. Jag hävdar vikten av ett korrekt språk. Jag menar bara att man inte behöver använda krångliga ord för att skriva bra och intressanta texter.

/Vulf
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Re: Nä, det vill du nog inte ... [ot]

Och den ännu större frågan är "vad förväntade du dig av mig"!? :gremshocked: :gremgrin:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Nu begriper jag inte riktigt ...

Vaddå för en länk?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Guilty as charged, bring on the shackles [ANT]

Jajamen, mitt i prick. Klonk, tjunk, huvvet av.
Jag är för skyldig för att ens bemöda mig med ett försvar :gremtongue:

/Feliath - och för trött. Nu går jag och lägger mig
 
Top