AI-"konstens" baksida är redan här

Status
Not open for further replies.

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Jo, visst är det omslaget till höger som Midjourney har skapat! Det tog ca 300 iterationer enligt tidskriften.

Personligen tycker jag att AI-bilder ofta avslöjar sig genom att vara ”over the top” med ljuseffekter, färger och komposition. De trycker in extra allt på ett sätt som en människa inte kan (eller vill) göra. Precis som omslaget ovan.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Detta är nog bland den mest cyniska användningen av AI-konst jag sett hittills! Levi’s börjar använda AI-genererade modeller för att visa sina kläder och deras ursäkt att att de vill ha en ökad mångfald bland sina modeller!

Så, deras metod att öka mångfalden är alltså att göra så att de slipper betala modeller av olika etnicitet över huvud taget! Jag kan tänka mig att icke-vita modeller känner sig sååå inkluderade över detta tilltag och att icke-vita kunder blir glada för att deras etnicitet används som en ursäkt för att en av världens största klädmärket ska få spara in lite pengar!

För det andra, när jag ska köpa kläder och tittar på modeller som bör kläderna gör jag det för att jag vill veta hur kläderna sitter, men det får jag ju inte veta om kläderna är skapade via AI, så hela poängen med modeller som visar kläder försvinner ju!

För det tredje, om det varit ett litet kämpande klädmärke så hade jag haft någon slags förståelse för att de åtminstone diskuterar hur de ska kunna göra uppvisandet av sina kläder billigare (jag hade gjort på annat sätt än att använda AI, men det hör inte hit), men Levi’s är ett av världens största klädmärket! De gör uppenbarligen detta för att spara pengar och deras ursäkt gör det hela så sjukt! Som @Vitulv tidigare formulerade det: ”Det här hade varit roligt om det inte vore så deppigt”

https://petapixel.com/2023/03/24/levis-to-use-ai-generated-models-to-increase-diversity/
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Man kan också se det som bra att modellindustrin blir mindre. Många modeller har ju vittnat om hur dåligt behandlade de blir av sina agenturer. Dessutom blir många drogberoende och drabbas av ätstörningar. Om färre blir modeller, så borde också färre drabbas av branschens problem.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Detta är nog bland den mest cyniska användningen av AI-konst jag sett hittills! Levi’s börjar använda AI-genererade modeller för att visa sina kläder och deras ursäkt att att de vill ha en ökad mångfald bland sina modeller!

Så, deras metod att öka mångfalden är alltså att göra så att de slipper betala modeller av olika etnicitet över huvud taget! Jag kan tänka mig att icke-vita modeller känner sig sååå inkluderade över detta tilltag och att icke-vita kunder blir glada för att deras etnicitet används som en ursäkt för att en av världens största klädmärket ska få spara in lite pengar!

För det andra, när jag ska köpa kläder och tittar på modeller som bör kläderna gör jag det för att jag vill veta hur kläderna sitter, men det får jag ju inte veta om kläderna är skapade via AI, så hela poängen med modeller som visar kläder försvinner ju!

För det tredje, om det varit ett litet kämpande klädmärke så hade jag haft någon slags förståelse för att de åtminstone diskuterar hur de ska kunna göra uppvisandet av sina kläder billigare (jag hade gjort på annat sätt än att använda AI, men det hör inte hit), men Levi’s är ett av världens största klädmärket! De gör uppenbarligen detta för att spara pengar och deras ursäkt gör det hela så sjukt! Som @Vitulv tidigare formulerade det: ”Det här hade varit roligt om det inte vore så deppigt”

https://petapixel.com/2023/03/24/levis-to-use-ai-generated-models-to-increase-diversity/
Intressant. På listan över hotade jobb (från boken jag länkar till nånstans ovan) stod just modell högst upp.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Man kan också se det som bra att modellindustrin blir mindre. Många modeller har ju vittnat om hur dåligt behandlade de blir av sina agenturer. Dessutom blir många drogberoende och drabbas av ätstörningar. Om färre blir modeller, så borde också färre drabbas av branschens problem.
Det inlägget kanske passar bättre i tråden om modellbranschens baksidor? Men på detta tema känner jag till flertalet modeller som tvärtom använder sin plattform för att föra fram relevanta budskap, som klimathotet, våld i nära relationer etc. Med samma logik blir då dessa röster färre.

Sedan bör man nog fråga sig om andelen modeller som bli narkomaner är så stor att man på allvar kan argumentera för att det är det är bra om färre ägnar sig åt modellande. Ska man lyfta fram något så ligger osunda kroppsideal odyl närmre till hands. Vilket ju är precis vad @Franz lyfter fram på ett bra sätt.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Man kan också se det som bra att modellindustrin blir mindre. Många modeller har ju vittnat om hur dåligt behandlade de blir av sina agenturer. Dessutom blir många drogberoende och drabbas av ätstörningar. Om färre blir modeller, så borde också färre drabbas av branschens problem.
Så istället för att göra branschen mer sund med ökad mångfald på riktigt så stryper vi branschen och gör en yrkesgrupp arbetslösa, samtidigt som vi ljuger om våra avsikter och utnyttjar marginaliserade personer som ursäkt?

För övrigt kan detargumentet användas om precis vilken yrkesgrupp som helst. Om något ohederligt görs så att stora delar av yrkesgruppen blir arbetslös är det väldigt märkligt att ursäkta detta med ”Aspekter av yrket är ohälsosamma så det är bra att yrket får lägre status och att personer blir arbetslösa”

Jag tror dessutom knappast att modellerna får mer att säga till om ifall det blir färre, det torde tvärtom vara en fördel att vara fler om man vill organisera sig och driva fram schysstare villkor.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag tror verkligen att modellbranschen som helhet leder till dåliga ideal på olika sätt. Ytlighet, kroppsfixering, ätstörningar, narcissism etc. Jag skulle inte rekommendera någon ung människa att bli modell. Men det är möjligt att det är ett ämne för en annan tråd, även jag personligen inte har så mycket att tillägga.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag tror verkligen att modellbranschen som helhet leder till dåliga ideal på olika sätt. Ytlighet, kroppsfixering, ätstörningar, narcissism etc. Jag skulle inte rekommendera någon ung människa att bli modell.
Du får gärna backa upp detta med källor. Att påstår att modelljobb leder till narcissism är ett oerhört starkt påstående, som jag aldrig har hört tidigare. Jag skulle kalla det fake news men du kan få gräva fram en källa eller tre först.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ps. När vi pratar modeller så tycks vissa här sätta likhetstecken mellan det och de fåtal supermodeller som vi sett på löpsedlar under vår livstid. Det tycks lätt att glömma bort att flertalet modeller inte är supermodeller utan arbetar för helt andra företag. Detta är ett påpekande som torde vara självklart för alla.

(Andelen Polarn O. Pyret-modeller som lider av ätstörningar eller som är narkomaner är sannolikt försvinnande liten)
 
Last edited:

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Detta är nog bland den mest cyniska användningen av AI-konst jag sett hittills! Levi’s börjar använda AI-genererade modeller för att visa sina kläder och deras ursäkt att att de vill ha en ökad mångfald bland sina modeller!

Så, deras metod att öka mångfalden är alltså att göra så att de slipper betala modeller av olika etnicitet över huvud taget! Jag kan tänka mig att icke-vita modeller känner sig sååå inkluderade över detta tilltag och att icke-vita kunder blir glada för att deras etnicitet används som en ursäkt för att en av världens största klädmärket ska få spara in lite pengar!

För det andra, när jag ska köpa kläder och tittar på modeller som bör kläderna gör jag det för att jag vill veta hur kläderna sitter, men det får jag ju inte veta om kläderna är skapade via AI, så hela poängen med modeller som visar kläder försvinner ju!

För det tredje, om det varit ett litet kämpande klädmärke så hade jag haft någon slags förståelse för att de åtminstone diskuterar hur de ska kunna göra uppvisandet av sina kläder billigare (jag hade gjort på annat sätt än att använda AI, men det hör inte hit), men Levi’s är ett av världens största klädmärket! De gör uppenbarligen detta för att spara pengar och deras ursäkt gör det hela så sjukt! Som @Vitulv tidigare formulerade det: ”Det här hade varit roligt om det inte vore så deppigt”

https://petapixel.com/2023/03/24/levis-to-use-ai-generated-models-to-increase-diversity/
Inte för att vara sån men att få se hur kläderna sitter på en modell säger nog ganska lite om hur kläderna kommer sitta på mig, även om det tagits steg i den riktningen med plussize modeller och liknande så är ju inte poängen med att visa kläder på modeller att man får se hur kläderna sitter utan det handlar om att sälja en dröm.

Sen håller jag med i sak om att den där ursäkten ju är uppenbart fake, men när vi får AI-baserade 3D-modeller där jag själv kan lägga in mina mått och se hur kläderna i olika storlekar kommer sitta på mig så börjar vi snacka, om den blir bra skulle det dessutom kunna vara bra för miljön med minskade returer från nätshopparna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Jag tror verkligen att modellbranschen som helhet leder till dåliga ideal på olika sätt. Ytlighet, kroppsfixering, ätstörningar, narcissism etc. Jag skulle inte rekommendera någon ung människa att bli modell. Men det är möjligt att det är ett ämne för en annan tråd, även jag personligen inte har så mycket att tillägga.
Nu håller jag med @Mogger om att du kommer med väldigt starka påståenden som du mest verkar gissa dig fram till. Men även om du har rätt i detta så verkar du helt missa det viktigaste jag skrev i mitt inlägg (eller undviker medvetet, vad vet jag).

Pudels kärna, det som gör vad Levi sysslar med så otroligt cyniskt är att de påstår att de gör detta för att få bättre representation bland sina modeller, samtidigt som resultatet blir att de marginaliserade modeller Levi säger sig ivra för dels får en mindre arbetsplats men även att det sätts en standard som gör deras yrkesvilkor svårare.

Säg att ett filmbolag ska göra en film där både vita och svarta karaktär förekommer. Säg sen att de svarta karaktärerna spelas av vita människor i blackface. Säg sedan att filmbolaget gör detta för att få en bredare representation bland skådespelarna. Säg sen att svaret från allmänheten blir: ”Skådespelaryrket är dåligt, det leder till narcissistism och skeva ideal. Det är ju bra att svarta personer slipper delta i det yrket” Även om påståendet om narcissistism och skeva ideal skulle stämma finns det
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Inte för att vara sån men att få se hur kläderna sitter på en modell säger nog ganska lite om hur kläderna kommer sitta på mig, även om det tagits steg i den riktningen med plussize modeller och liknande så är ju inte poängen med att visa kläder på modeller att man får se hur kläderna sitter utan det handlar om att sälja en dröm.
Absolut, att sälja en dröm är en otroligt stor del av det. Det bevisas ju med Levi’s agerande nu. Men personligen kan jag även om modellerna har en annan kroppsdel än mig på ett ganska bra jul om hur kläderna kommer sitta genom att titta på hur materialet ser ut, hur kläderna faller o.s.v. Mej även om jag är i minoritet om detta så är det inte min största invändning.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Du får gärna backa upp detta med källor. Att påstår att modelljobb leder till narcissism är ett oerhört starkt påstående, som jag aldrig har hört tidigare. Jag skulle kalla det fake news men du kan få gräva fram en källa eller tre först.
Jag skriver att jag tror att det är så. Att verkligen bevisa (eller motbevisa) att modellindustrin leder till narcissism är förmodligen svårt. Vilka data skulle man använda sig av?

Däremot är vår kultur sedan drygt 100 år tillbaka uppenbart präglad av fotografiska bilder. De förmedlar, påstår jag, snävt normerande skönhetsideal med mycket stor spridning, något som med sociala medier rimligen har eskalerat. Det är knappast långsökt att tänka sig att modellindustrin är en betydelsefull del av detta. Vi lever i en kultur av ständigt poserande. Tragiskt.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag skriver att jag tror att det är så. Att verkligen bevisa (eller motbevisa) att modellindustrin leder till narcissism är förmodligen svårt. Vilka data skulle man använda sig av?

Däremot är vår kultur sedan drygt 100 år tillbaka uppenbart präglad av fotografiska bilder. De förmedlar, påstår jag, snävt normerande skönhetsideal i mycket stor skala, något som med sociala medier rimligen har eskalerat. Det är knappast långsökt att tänka sig att modellindustrin är en betydelsefull del av detta. Vi lever i en kultur av ständigt poserande. Tragiskt.
Kroppsideal har varit en del av den mänskliga kulturen sedan de första flodkulturerna. Vissa har varit direkt livsfarliga, andra hyfsat sunda. Jag tror inte AI har förmågan att ändra på detta, och jag förstår inte dina argument alls.

AI-genererade modeller för att öka mångfald har ju inget med en liten klick knarkande supermodeller att göra, eller våra kroppsideal. AI-genererade modeller kommer sannolikt inte leda till mångfald utan snarare mer av samma, eftersom AI just reproducerar det som redan finns. @Franz spaning visar ju även på ett närmast hysterisk hyckleri, som alltså "hade varit roligt, om det inte vore deppigt".

Så om det är en kamp för mångfald och sunda kroppsideal du tror att du för här så har du med all säkerhet ställt dig på fel sida.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
När modellerna inte längre är verkliga finns det ju inte längre nån koppling till vad som är fysisk möjligt att uppnå, ens med osunda dieter, bantningspiller och dylikt. Men jag tror inte folk kommer sluta vilja "se ut som dem man ser på affisherna", så risken är ännu mer osunda kroppsideal som kommer kräva än mer extrema medel för att nå.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Inte för att vara sån men att få se hur kläderna sitter på en modell säger nog ganska lite om hur kläderna kommer sitta på mig,
Det hade onekligen varit helt otroligt att få se hur kläderna hade suttit på mig. Mata in dina mått och/eller en bild och se direkt. Det känns ju inte som en orimlig snar framtid.

Hur som helst, är det cyniskt av Levis? Att de identifierat ett sätt att betala mindre pengar och ge sina kunder mer värde? (vilket är vad de skriver, men sen kanske bilderna blir sämre än om en riktig modell hade varit med, vad vet jag...) Det större problemet är antagligen att modellerna är gig-jobbare och inte får någon uppsägningstid eller omställningsstöd etc. (å andra sidan har de väl inte investerat jättemånga år på modellhögskolan för att komma dit de är, om jag ska vara taskig?)

På sätt och vis tycker jag att det cyniska är att se företaget som ondskefulla. Vad vet du om deras motiv? De kanske verkligen vill erbjuda bilder som passar fler människor? Det är klart att de vill tjäna pengar, de måste ju det för att kunna existera. Men företaget består ju också av människor, och de flesta vill ju andra människor väl (ok, det är väl min personliga åsikt, jag vet att man kan tycka olika).

Alltså, en återkommande grej här med det som är dåligt med AI är att någon yrkesgrupp inte kan fortsätta jobba med det de jobbar med nu (eller, gud förbjude, måste anpassa sig och lära något nytt). Jag tycker att det är lustigt på ett forum där väldigt många lägger mycket tid på en hobby... Vill du bli fotad med (eller utan) snygga kläder? Det låter som en hobby för mig.

Den stora frågan är vad vi gör när/om det är många yrkesroller och en stor del av befolkningen som inte "behövs". En bra början är kanske vettiga möjligheter till livslångt lärande, fungerande arbetsförmedling inklusive stödtjänster och allmänt trygga anställningar.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Intressant. På listan över hotade jobb (från boken jag länkar till nånstans ovan) stod just modell högst upp.
När jag försökte skriva en Magisteruppsats i mitten av 90-talet om VR/AR, så vet jag att det fanns en ide om att i framtiden få virtuella provrum.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Det större problemet är antagligen att modellerna är gig-jobbare och inte får någon uppsägningstid eller omställningsstöd etc. (å andra sidan har de väl inte investerat jättemånga år på modellhögskolan för att komma dit de är, om jag ska vara taskig?)
Här förstår jag inte riktigt hur du menar. Tänker du att hur god anställningstrygghet man bör ha ska vara kopplat till hur många år man investerat i högre studier?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
MODERERING

Som ni redan har noterat är inte villkoren inom modellbranchen ämnet för den här tråden. Diskutera AI-bilder och ha en fortsatt bra dag!
 
Status
Not open for further replies.
Top