AI-"konstens" baksida är redan här

Status
Not open for further replies.

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,690
Location
Värnhem, Malmö
Jag tror att den negativa inställningen beror på att illustratörer och andra bildkonstnärer mycket möjligt kan förlora sitt levebröd på grund av den här tekniken. Men du verkar tycka att det är en helt okej uppoffring?
Här hade man ju, som person med högre examen i ett humanistiskt fält, svara med ett bittert "välkommen till klubben". Men det hade ju knappast varit hjälpsamt. Snarare kan man väl fråga sig hur illustratörer, skribenter, humanister och andra personer med den här typen av mjukare kompetenser solidariskt kan hjälpa varandra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Jag har funderat väldigt mycket på det här. Jag har ju egentligen inget emot att det sitter en bunt amatörer och klickar fram bilder de gillar. Det är för mig helt ok. Kanske lite positivt, att få öva sig i estetik.

Det jag har problem med med är det som kommer komma härnäst.

Jag är formgivare. Jag livnär mig på det som brukar kallas kreativitet. Men det är fel. Det är inte kreativitet. Det är yrkeskunskap. Det är erfarenhet, teoretisk kunskap, hantverk etc. Det är som att lära sig traktera ett instrument eller hålla sig au jour med gällande lagar inom valfritt område. Det är, kort sagt, ett yrke. Alla vi som är verksamma har delat med oss, sålt, promotat etc våra verk i den enorma databas som är internet. Vi vet ju att google, Meta etc enbart värderas efter den information de menar sig ha samlat ihop. Som vi frivilligt har gett dom. Jag anser att det finns ett stort problem här. Och det är mycket större än en AI som genererar bilder. Vi kartläggs och analyseras och de enda vinnarna är de som samlar ihop informationen. Det här är Matrix. Det är en dystopi. Det jag upplever som tragiskt är att vi så lättvindigt kastar bort vår samlade kultur och låter den bli en vara. Att sälja och profitera på. Och i gengäld får vi en gimmick-maskin som ger oss bilder på drakar.

Jag tycker betydligt fler av oss, oavsett yrkestillhörighet, borde fundera på vad det här innebär. När hur och varför bör man använda en AI och vad blir konsekvenserna?

Jag kan ha fel. Det är ju ofta så att förändringar som man lever i upplevs som större än vad de kanske blev.

Men jag tror att vi riskerar att förlora något som är värt att värna om.

Det är min oro. Det handlar inte om enskilda amatörprojekt. Det handlar om vad vi säger om vår samlade kultur, vem den tillhör och hur den ska förvaltas.

Det tycker jag är ett stort och viktigt ämne som bör diskuteras. Det finns inga enkla svar här.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Det jag har problem med med är det som kommer komma härnäst.
Jag är mest orolig för sådant som är utanför detta samtalsämne, nämligen deepfake. Med bara 20 bilder kan du enkelt göra nya "unika" bilder av en person. Kombinera detta sedan med deepfake-videor och vi har ett massivt propagandaverktyg. Min fru är utsatt för smutskastning just nu av Kina och en forna kollega till henne är också utsatt för detta, där bland annat deepfakeade porr-filmer förekommer.

Så detta påminner lite om personen som kom på quick change för cykelhjul utan att tänka på hur lätt det då blev att stjäla dem. Naivt ... tyvärr.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Kanske lite utanför trådens ämne, men nog är militära tillämpningar av AI det verkligt oroande? Alltså snarare än att någon gör några Greg Rutkowski-aktiga bilder av orcher till ett nytt indierollspel, som säljer i 70 exemplar.
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,907
En annan baksida: AI-konstnär som screenshottar konstnärens stream under pågående skapande, och låter en AI göra klart bilden för att hinna posta den innan konstnären är klar. Och sedan kräva att konstnären ska ge credit till AI-konstnären.


Jag som tänkte att just work-in-progress kunde vara en typ av innehåll som fortfarande gör att konstnärer får uppskattning. Men det är alltså minst lika riskfyllt (om inte värre) att dela med sig av.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
En annan baksida: AI-konstnär som screenshottar konstnärens stream under pågående skapande, och låter en AI göra klart bilden för att hinna posta den innan konstnären är klar. Och sedan kräva att konstnären ska ge credit till AI-konstnären.


Jag som tänkte att just work-in-progress kunde vara en typ av innehåll som fortfarande gör att konstnärer får uppskattning. Men det är alltså minst lika riskfyllt (om inte värre) att dela med sig av.
Detta, typ, händer i min bransch men har hittills varit manuellt. När vi ställer ut våra nyheter på mässor går det runt spioner som fotar och skickar till sin fabrik som sedan har färdiga prov att sälja redan innan mässan är avslutad, eller t.o.m hinner få in i sin egna monter. Med en AI kommer detta snabbas upp avsevärt. Det här är inte ett verktyg som främjar några andra än de skrupelfria och de som "äger" informationen.

Jag blir förbannad!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
En annan baksida: AI-konstnär som screenshottar konstnärens stream under pågående skapande, och låter en AI göra klart bilden för att hinna posta den innan konstnären är klar. Och sedan kräva att konstnären ska ge credit till AI-konstnären.


Jag som tänkte att just work-in-progress kunde vara en typ av innehåll som fortfarande gör att konstnärer får uppskattning. Men det är alltså minst lika riskfyllt (om inte värre) att dela med sig av.
Det där handlar väl inte så mycket om AI, utan mer om att någon är ett rövhål?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ja, jag tänker lite som Eddie Izzards (eller vem det nu ärs) klassiska "Guns don't kill people – but they kind of help".
... så då gör vi som med vapen... bara de elaka människorna med onda avsikter har AI-konst-generatorer. Inte vi andra som inte vill skada någon och som inte har onda avsikter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
... så då gör vi som med vapen... bara de elaka människorna med onda avsikter har AI-konst-generatorer. Inte vi andra som inte vill skada någon och som inte har onda avsikter.
Tja, jag tycker inte att det är en helt dålig lösning att vi gör som med vapen: Begränsar spridning så att det rent generellt finns färre i omlopp och att tillgången är mindre.

För precis som med vapen är det ju en total myt att det skulle gå att dela in mänskligheten i "elaka människor" och "inte elaka människor".
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
För precis som med vapen är det ju en total myt att det skulle gå att dela in mänskligheten i "elaka människor" och "inte elaka människor".
Det du uttrycker är en total myt.

Det betyder såklart inte att det finns exakt två grupper av människor: de med onda avsikter och de med goda avsikter.
Det är såklart hur komplicerat som helst.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Den som lägger sin plånbok på en parkbänk och går därifrån riskerar att bli bestulen. Ett sätt att reagera på det är att bli upprörd och föreslå omfattande jakt på tjuvarna. I ett juridiskt perspektiv är det fullt begripligt: tjuvarna har begått ett brott. Ett annat sätt att förhålla sig till situationen är att aldrig lägga plånboken på parkbänken eller kanske att aldrig ha kontanter på sig. På ungefär samma sätt har det blivit med bilder på nätet. Lägger man ut bilder kan någon ta dem och göra något med dem. Kanske bäst att inte alls lägga ut bilder eller att bara lägga ut ett begränsat antal (arbetsprover) som redan har sålts till någon? Då har man ju åtminstone fått betalt för sitt arbete en gång.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Den som lägger sin plånbok på en parkbänk och går därifrån riskerar att bli bestulen. Ett sätt att reagera på det är att bli upprörd och föreslå omfattande jakt på tjuvarna. I ett juridiskt perspektiv är det fullt begripligt: tjuvarna har begått ett brott. Ett annat sätt att förhålla sig till situationen är att aldrig lägga plånboken på parkbänken eller kanske att aldrig ha kontanter på sig. På ungefär samma sätt har det blivit med bilder på nätet. Någon kan ta dem och göra något med dem. Kanske bäst att inte alls lägga ut dem eller att bara lägga ut ett begränsat antal bilder (arbetsprover) som redan har sålts till någon?
Problemet som Vitulv pekat på är ju att detta helt enkelt innebär ett jävligt mycket tråkigare och sämre internet.

Självklart är det så det blir. Konstnärer kommer att bli mindre generösa och lägga ut mindre. Men det måste också finnas utrymme för att beklaga att detta är den utveckling som sker. Och försöka tänka tillsammans för att hitta lösningar som innebär att AI inte förstör internet för oss. Eller åtminstone inte förstör lika mycket.

Och, naturligtvis, också kritisera de som agerar på det här viset. Man kan både bli upprörd och anmäla stölden och i framtiden vara mer försiktig. Det ena utesluter inte det andra.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Problemet som Vitulv pekat på är ju att detta helt enkelt innebär ett jävligt mycket tråkigare och sämre internet.

Självklart är det så det blir. Konstnärer kommer att bli mindre generösa och lägga ut mindre. Men det måste också finnas utrymme för att beklaga att detta är den utveckling som sker. Och försöka tänka tillsammans för att hitta lösningar som innebär att AI inte förstör internet för oss. Eller åtminstone inte förstör lika mycket.

Och, naturligtvis, också kritisera de som agerar på det här viset. Man kan både bli upprörd och anmäla stölden och i framtiden vara mer försiktig. Det ena utesluter inte det andra.
Jag tycker att de upprörda diskussionerna kring den nya AI-konsten påminner en del om videovåldsdebatten på 80-talet. Den tidens moralister hade verkligen en poäng: det var förmodligen inte bra att även små barn kunde se filmer som Motorsågsmassakern. Samtidigt framstår den tidens frireligiösa och andra moralister (Hem och skola etc.) som något löjliga idag. Förmodligen för att underhållningsvåldet nu är så oerhört mycket mer tillgängligt. Det är inte bra, men det finns ofrånkomligen där.

Hur kommer de som idag upprör sig över AI-konst att te sig om några år? Vem blir framtidens Siewert Öholm? En inte särskilt omvälvande slutsats är att folk blir upprörda över olika saker vid olika tidpunkter, men oftast är det något nytt som upprör dem som inte är unga längre.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,690
Location
Värnhem, Malmö
Det är alltid lätt att dra fram videovåldsdebatten, men här blir den grundligt felapplicerad. Snarare tycker jag det kan vara vettigt att titta på teknologiska utvecklingar under det senaste decenniet – hur Uber undergrävt taxichaufförerna, hur AirBnB orsakat en destruktiv spekulation i lägenheter som utarmat attraktiva stadskärnor på faktiska boende, med mera. Det handlar inte om ett omoraliskt innehåll, det handlar om var makten på marknaden ligger.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Det är alltid lätt att dra fram videovåldsdebatten, men här blir den grundligt felapplicerad. Snarare tycker jag det kan vara vettigt att titta på teknologiska utvecklingar under det senaste decenniet – hur Uber undergrävt taxichaufförerna, hur AirBnB orsakat en destruktiv spekulation i lägenheter som utarmat attraktiva stadskärnor på faktiska boende, med mera. Det handlar inte om ett omoraliskt innehåll, det handlar om var makten på marknaden ligger.
Kanske det. Men har illustratörer verkligen förlorat jobb för att AI-konst finns? Är det ett konstaterat faktum eller mest bara moralpanik? Jag tror att den nya tekniken lika gärna kan skapa mer intresse för den mänskligt skapade konsten. AI-konsten kan också dyka upp där det tidigare inte fanns någon konst alls.
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Top